60x30x30 cm Zuid-Amerika bakkie van Ed Tensen


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,147
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
Bij deze alvast even een album opgestart van projectje nummer 2.

Mijn zoon heeft een klein bakkie staan op zijn kamer en noemt het gekscherend de woestijn.
20200502_075506.jpg

Daar zit wel wat in ?.

Mijn idee is om hier vanaf juni een low tech Zuid-Amerika bakje van te gaan maken. Ik zal dit de komende weken wat aanvullen met de ideeën die ik heb qua apparatuur etc.

Wat ik in ieder geval van plan ben is dat de kap eraf gaat en een klein led verlichtingsbalkje die in lichtsterkte te sturen is komt erboven.
Ook gaat het interne filtertje eruit en komt er of een hang in de back of een klein potfiltertje met dan in ieder geval een spraybar.

Wat in ieder geval zeker is dat dit zand eruit gaat en brekerzand 0-3mm erin komt ge-end met het oude zand en verder eenzelfde verhouding als wat ik in mijn Malawi bak heb gedaan. Ik vind dit zeer natuurlijk ogen en poreus genoeg voor bacteriën etc.

Er komt verder aardig wat wortelhout in wat ook uit de bak gaat steken en ik zal ook hier en daar planten uit de bak laten groeien. Zodat mijn zoon van boven en ook van voor de bak in kan kijken. Plantenbestand moet ik me nog wat meer in verdiepen.

Qua visbestand denk ik oa aan wat kleinere pandsermeervalletjes en een paartje kersenbuikcichliden aangevuld met wat mijn zoon heeft zwemmen wat endlers en 2 verdwaalde koperzalmpjes.

Ik hou jullie ook van dit project op de hoogte,

Gr. Ed
 
Leuk project;

twee opmerkingen:
Het leuke aan een open bak is dat je er vanaf boven in kunt kijken, maar dan zit je dus wel tegen de spraybar aan te kijken. ik zou daarom aanraden voor een stel transparante of rvs uitstroombuizen gaan. Dat is in ieder geval een stuk minder storend dan pvc of groene/grijze buizen etc.
twee kersenbuiken zijn best forse vissen die geheid gaan voortplanten en dan is 60 cm erg krapjes, ook geen zuid-amerikaan trouwens
 
Nee klopt Kersenbuiken is Nigeria en regionen. Zat ook te kijken naar bijv borelli, mogelijk misschien alleen een man, maar nog niet zeker.

Van de spraybar heb je gelijk, die ga je idd zien. Zal dat idee wijzigen naar rvs of transparant ?.

Gr. Ed
 
Inmiddels weer ff verder met plannen maken. Het volgende heb ik nu in gedachte:

- 2x Superfish Qube Led 40, 3,5 watt. Lux en lumen kan ik nog niet achterhalen. Aan iedere kant 1.
- Pomp Eheim Classic 150 (2211), cap 300 l/h.

Decoratie:
- 3 stukken spiderwood van 30-40 cm.

Planten:
- 3x Hydrocotyle leucocephala (Achter). Deze zullen ook over het wateroppervlak gaan groeien. En zal er wat apparatuur mee wegwerken.
- 2x Echinodorus harbich (achter).
- 5x Echinodorus latifolia (midden).
- 3x Helianthium tenellum invitro (voorgrond).

Verwarmingselementje heb ik nog en werkt nog prima.

Visbestand:
- 10x Corrydoras Panda.
- x eyecatcher (Microgeophagus Ramirezi, kan mogelijk een goede kandidaat zijn)
- Huidige visbestandje, wat Endlers en 2 koperzalmpjes. Deze zullen ook de eerste nieuwe bewoners worden.

Andere/aanvullende suggesties zijn welkom,

Tot zover weer,

Gr Ed
 
Dat is idd een hele goede optie, komt meer tot zijn recht ja. Ik neem deze tip graag over ?.

Gr. Ed
 
Microgeophagus Ramirezi zou ik niet aanraden omdat het geen sterke vis is.
 
Microgeophagus Ramirezi zou ik niet aanraden omdat het geen sterke vis is.
Na nog meer onderzoek te hebben gedaan stap ik af van cicliden in deze kleine omgeving. Het is te risico vol. Op zoek naar een ander soort blikvanger ??.

Ideeën zijn welkom,

Gr. Ed
 
Ik denk niet dat ik voor het bijlzalmpje ga. Dit kunnen nogal springers zijn en aangezien dit een open aquarium wordt lijkt me dat niet wijs.

Potloodvisje zou idd wel een leuke optie zijn en ook Cor. pygmaeus zou zeker kunnen.

Ik neem deze ook mee in de keuze afweging.

Gr. Ed
 
Neon Tetra neem ik ook mee in de afweging trouwens,

Gr. Ed
 
Ik denk niet dat ik voor het bijlzalmpje ga. Dit kunnen nogal springers zijn en aangezien dit een open aquarium wordt lijkt me dat niet wijs.

Potloodvisje zou idd wel een leuke optie zijn en ook Cor. pygmaeus zou zeker kunnen.

Ik neem deze ook mee in de keuze afweging.

Gr. Ed
Hier de marginatus zwemmen en is een onwijs leuk visje om te zien, maar ook in hun gedrag! Net kort filmje van geüpload in mn topic
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort zal ik de nieuwe apparatuur bestellen. Enige wat ik wijzig is de verlichting. Dit gaat een superfish slim led 55 worden. Vind het qua prijs wel een mooie led lamp voor het bakkie van mijn zoon. Qua vissen ga ik het nog even aankijken, eerst de nieuwe inrichting maar eens ?. Heb namelijk nog wat Endler aanwas gehad, dit zwemt lekker rond in dit bakje.

Gr. Ed
 
Voor je het weet heb je aanwas van de huidige aanwas Ed met Endlers en dan moet je een grotere bak aanschaffen :DD ;)
 
Voor je het weet heb je aanwas van de huidige aanwas Ed met Endlers en dan moet je een grotere bak aanschaffen :DD ;)
??. Heb gister de plek van mijn oude malawi opvangbakje weer opgevuld met een juwel 80x40x40. Wordt ook nog een topic binnenkort. Maar groter wordt hem niet. Vind 3 bakkie's wel genoeg ?.

Gr. Ed
 
Ja daar heb je gelijk in en hier werden het ook als maar meer tot ik op 14 zat maar ja die zijn nu teruggebracht tot 2 grotere en 2 kleine. Een deel stond boven en ja die zie je amper en je hebt wel het werk ervan.
 
Klopt en dat is dan eigenlijk wel zonde. Tenzij er gekweekt wordt natuurlijk.
 
Vandaag begonnen met het bakkie van mijn zoon. Vissen overgezet naar mijn opvangbakje, deze heeft dezelfde afmeting dus thermostaat kon ook zo over qua instelling.

Zand eruit en bak schoongemaakt met gewoon wat warm water en een schoon dweiltje. Kap eraf gehaald, deze komt niet meer terug (maar bewaar hem nog wel). De kap was vastgemaakt met (gelukkig) een dun laagje witte kit.
20200628_172736.jpg
Dit is gelukkig makkelijk te verwijderen met de hand, proef stukje uitgeprobeerd.

De achterkant ga ik zwart schilderen. De zijkanten ben ik van plan op de zandlijn zwart te maken, wil dat eerst nog even bekijken al staat de scape erin (kan altijd achteraf nog).

Even totaaltje hoe het er nu bijstaat:
20200628_173452.jpg

Stickers gaan er uiteraard ook nog af ?.

Gr. Ed
 
Spullen zijn besteld te weten:

Techniek:
- 1 Eheim classic 2211 150 l/u
- 1 Superfish slim led 55
- 1 Superfish slim controller

Planten:
- 2 Hydrocleys nymphoides (HN) (a/m)
- 3 Hydrocotyle leucocephala (a)
- 2 Echinodorus bleheri (a/m)
- 5 Echinodorus latifolius (m)
- 3 Helanthium tennelum (v) Niet in vitro helaas, was momenteel niet beschikbaar bij Aquaplants.

Ik stap wat af van de low tech en ga wat meer naar high tech toe. Ook ivm wat meer lichtbehoevende planten die ik heb en de superfish led verlichting die uitkomt op 7300 K, 2139 lm, 230 PAR (gemeten 20 cm vanaf de lamp, zal vermoedelijk iets van 200 overblijven of zelfs minder)

Door de HN zal ik nog wat meer schaduwplekken gaan krijgen door de drijfbladeren. Samen met de Hydrocotyle en E. bleheri zal dit een mooi schouwspel gaan opleveren.

Qua vissen komen er als eerste de huidige groep endlers in, en later 7 Corydoras panda en 7 potloodvisjes. De Tetra's vallen in deze bak af omdat anders het visbestand te groot wordt. Echter zal er o.a. wel een groep Tetra's komen in mijn andere nog in te richten Z-Amerika bak. Topic hierover start ik binnenkort.

Was hem voor nu weer ff,

Gr. Ed
 
Even een kleine update van dit bakkie;

20200705_130328.jpg
Isolatie matje eronder.
20200705_132404.jpg
Eerste laag brekers zand 0-3 mm erin, achter alvast dikker dan voorin. Dit komt de diepte werking ten goede.
20200705_132756.jpg
Achterkant alvast afgeplakt, morgen schilder ik hem zwart.

Woensdag komt alles binnen. Scape zit al redelijk in mijn hoofd, heb er enorm veel zin in ?.

Gr. Ed
 
Heb je geen last van de verwarming achter het aquarium?
 
Heb je geen last van de verwarming achter het aquarium?
Nee hoor, dat is geen probleem. Temp is gem 23 graden in dit bakkie. Wat meer een uitdaging is is het raam erachter wat op sommige monenten zorgt voor wat zoninstraling in dit bakkie.
 
Morgen wordt alles voor dit aquarium verzonden en zal ik het vrijdag in huis hebben. Komt omdat mijn Led lamp nog wat later binnen kwam. Niet wat ik gehoopt had, maar moet het er maar mee doen voor nu.

Ook van dit bakkie heb ik de achterkant zwart gemaakt.

20200706_192127.jpg
Altijd fijn die reflectie ?.

Verder ga ik zowel voor dit bakkie als mijn andere nog in te richten Zuid-Amerika bakkie osmose water gebruiken. Installatie heb ik besteld, deze komt over 1,5 wk binnen en produceert 190 ltr in 24 h. Dit ga ik opvangen in een kunststof regenton op zolder want hier heb ik nog een wasmachine kraan en afvoer zitten die ik kan gebruiken hiervoor.

20200708_151353.jpg


Op de regenton ga ik nog een overloop maken zodat als hij iets te lang aan staat (Vergeten ?) ik geen waterballet op zolder heb.

Uit deze ton kan ik het water tappen uit een tapkraantje.

Eerst de ton nog even goed uitstoffen met warm water en een dweil, voor alle zekerheid.

Gr. Ed
 
Druk bezig met inrichten van deze bak en straks meteen de andere ook. De inrichting van dit bakkie kwam later, maar de andere inrichting kwam eerder. Dus allebei vandaag ?.

Dan nu de hardscape:
20200710_163050.jpg

Hout vast gekit met speciale scapers kit aan de 2 stenen. Droogt zowel boven als onder water. Om te voorkomen dat het hout gaat drijven.

Beplant:
20200710_180711.jpg

Meer hierover post ik later ff.

Led lamp er alvast boven.
20200710_181130.jpg
20200710_182057.jpg


Deze pomp gaat alles straks filteren ?:
20200710_182930.jpg


Later vandaag of morgen ff wat uitgebreider. Nu weer snel door ??.

Gr. Ed
 
Nu ff wat meer detail zittend aan een bakkie koffie.

Qua beplanting links en rechts achterin Hydrocotyle en Hydrocleys. Daarnaast de 2 E. Bleheri (de ene iets meer naar het midden toe dan de ander). Dan een overgang naar de latifolia die weer overgaat naar de Helanthium tennelum. Vooral de latifolia en tennelum verwacht ik in week 2/3 iets te moeten snoeien, dan met name wat bovenwaterblad/bloemknoppen weghalen.

Qua hardscape heb ik gekozen voor 3stukken spiderwood en 2 platte breuk stenen. Ik heb de grotere stukken spiderwood aan de zijkanten geplaatst en het kleinere stuk achterin. Dit om meer diepte werking te creeeren. Net uit het midden is een natuurlijk straatje die je meeneemt dit bakkie in en dan naar de zijkanten gaat kijken.

Qua zand 0-3 mm brekerzand even flink gewassen, maar niet door en door schoon. Er mag van mij wel wat sediment over blijven. Tevens links en rechts achterin een kleibolletje in het zand gedrukt.

Qua water verhouding denk ik dat ik op 40% osmose water ga zitten en 60% leiding water. Maar het zou ook zomaar 50/50 kunnen zijn. Zodra mijn osmose apparaat er is gaan we hiermee aan de slag.

Ik ga een streng waterwissel beleid volgen de komende weken te weten:
- 50% De eerste week elke dag
- 50% Om de 2 dagen in de 2de week
- 50% Om de 3/4 dagen in de 3de week
- 50% Elke week vanaf week 4
Ik verwacht in de 2de/3de week in mijn nitriet piek te zitten, echter verwacht ik wel dat deze lager is dan wanneer je bv. Soil gebruikt. Na elke water wissel voeg ik 0,2 ml Easy life Profito toe. Bewust minder dan dat ik zou mogen, want veel planten moeten zich nog aanpassen aan een onder water leven. De eerste dag hou ik het trouwens alleen op een waterwissel, morgen begin ik met toevoegen.

Temp is 23 graden, ideaal voor mijn beoogde vis bestand.

Qua verlichtingsduur zit ik op 6 h 100% met een zon opkomst en ondergang van 10 min (max op de controller). De komende weken/paar mnd wil ik kijken of ik hem in kleine stapjes kan verhogen met 30 min per keer om uiteindelijk uit te komen op max 8 h 100% verlichtingsduur.

Was hem zo voor ff, foto's volgen later.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan