60x30x30 cm Zuid-Amerika bakkie van Ed Tensen


en dat wordt?
Staat ook meer bovenin dit topic, maar bij deze ??

- Huidig groepje Endlers die ik nog heb zitten in een opvangbakje.
- Later 7 Corydoras panda en 7 potloodvisjes.
 
Leuk begin! Wat voor ondergrond is dat?

Houd er rekening mee dat de E. bleheri je bak uit zal groeien. Die kunnen echt mega worden. Duurt nog wel even hoor.
 
Leuk begin! Wat voor ondergrond is dat?

Houd er rekening mee dat de E. bleheri je bak uit zal groeien. Die kunnen echt mega worden. Duurt nog wel even hoor.
Ondergrond is 0-3 mm brekerszand.

Klopt van die bleheri's, is ook de bedoeling dat er wat uitgroeid, maar dan zijn we maanden verder denk ik.
 
is ook de bedoeling dat er wat uitgroeid, maar dan zijn we maanden verder denk ik.
Afhankelijk of hij goed veel licht krijgt en veel bodemvoeding, dan kan het hard gaan, zelf snoei ik er wekelijks een blad of 4 af om hem in toom te houden.
 
Klinkt als een goede voorbereiding, ben benieuwd naar de foto's later vandaag!
 
Klinkt als een goede voorbereiding, ben benieuwd naar de foto's later vandaag!
Zal het nog proberen vandaag, heb nog wel een druk programma dit weekend, maar denk dat ik nog wel een paar foto's tussendoor kan nemen ?
 
Kinderen aan het douche, kon snel ff wat foto's nemen, totaaltje nu na 50% waterwissel:
20200711_141554.jpg


20200711_141621.jpg
Het beoogde natuurlijke paatje.
20200711_141650.jpg
Van boven.

Mist trekt de komende dgn wel weg. In de toekomt nog een kleine lilly pipe scoren, maar water distributie door dit bakkie is prima al in ieder geval.

Gr. Ed
 
Leuk bakje Ed en veel plezier alvast van je bakje.
 
Kinderen aan het douche, kon snel ff wat foto's nemen, totaaltje nu na 50% waterwissel:
Bekijk bijlage 302930

Bekijk bijlage 302931Het beoogde natuurlijke paatje.
Bekijk bijlage 302932Van boven.

Mist trekt de komende dgn wel weg. In de toekomt nog een kleine lilly pipe scoren, maar water distributie door dit bakkie is prima al in ieder geval.

Gr. Ed
goed om weten dat er nog papas zijn die genieten van de tijd dat hun kids in de douche zitten!!
 
De eerste blaadjes van Hydrocleys melden zich al aan het water opervlak ?.
20200712_120056.jpg

Verder zie ik dat ik 0,2 ml had vermeld als planten voeding, dit is 2 ml ?.
 
- Later 7 Corydoras panda en 7 potloodvisjes.
Ondergrond is 0-3 mm brekerszand.

Sorry voor het slechte nieuws maar als ik het zo zie is dat brekerszand niet geschikt voor Corydora en evt andere bodembewoners. Ziet er scherp uit en dan zullen de baarddraden van je Cory's afslijten en daarmee je visjes vroegtijdig gaan hemelen. Daarnaast heb je ook nog kans dat het je waterwaardes beïnvloedt. Je had beter voor filterzand kunnen gaan of een voor Corydora geschikte kiezel (staat meestal op de verpakking).
 
Sorry voor het slechte nieuws maar als ik het zo zie is dat brekerszand niet geschikt voor Corydora en evt andere bodembewoners. Ziet er scherp uit en dan zullen de baarddraden van je Cory's afslijten en daarmee je visjes vroegtijdig gaan hemelen. Daarnaast heb je ook nog kans dat het je waterwaardes beïnvloedt. Je had beter voor filterzand kunnen gaan of een voor Corydora geschikte kiezel (staat meestal op de verpakking).
Ik verwacht hier geen problemen van, het zand is niet zo scherp als het er uit ziet, maar oogt veel natuurlijker dan filterzand, maar dit is natuurlijk puur mijn mening.

Dit zand gebruik ik ook in mijn Malawi aquarium en mijn cichliden filteren het zand er lustig op los ?.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval, stel ik zeker op prijs ?.

Gr. Ed
 
5 dgn verder:

Iedere dag 50% ververst. Groei begint er lekker in te komen, daardoor vandaag van de tenellum de bloemknoppen gesnoeid en de geel geworden bovenwater bladeren. Vanwege de kleine maat van dit bakkie wel ff een uitdaging, een paar andere plantjes (Hydrocleys en een paar Echinodorassen) schoten los ?. Na wat gewurm weer vastgezet. Ook uit de bloemknoppen de plantjes eraf gehaald die worteltjes hadden en in het substraat gezet.

De laatste 4 dgn voeg ik 2 ml profito toe, ik hou dit momenteel laag omdat alles net aanslaat en omvormd voor een bestaan onder water.
De laatste 2 dgn voeg ik ook 350 ml aquarium water toe vanuit mijn opvangbakje, om de planten iets te voorzien in nitraten etc.

Wel twijfel ik over het visbestand. Ik heb ongeveer 20 Endlers (grove telling). Ik neig er heel erg naar dat dit genoeg is voor dit bakkie. Wat CR's erbij en klaar. Met de potloodvisjes en Cory's wordt het te vol denk ik, wat denken jullie?

Nog een paar foto's voor nu, wel iets mistig maar jullie zien genoeg denk ik ?:
20200715_161212.jpg
20200715_161217.jpg


Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Vol zat als je het mij vraagt ja. Bakje gaat er wel steeds beter uitzien!
Zijn het de cory's die alles loswoelen?
 
Vol zat als je het mij vraagt ja. Bakje gaat er wel steeds beter uitzien!
Zijn het de cory's die alles loswoelen?
Er zit nog niks in, kwam door mij en grote kolenschoppen zeg maar...........?. Ondanks plantenschaar en pincet.
 
Groeit goed! Leuk zo. 20 endlers is voor 60 cm lijkt me inderdaad genoeg vulling
 
Zo, weer even een update van dit bakkie. We zijn een week verder, planten slaan mooi aan. Ik ververs nu om de 2 dgn 50% (komt neer op 25 ltr). Ik voeg op dit moment nog steeds dagelijks 350 ml aquariumwater uit mijn opvangbakje toe en 2 ml profito. Langzaamaan denk ik erover om mijn belichtingsduur te gaan verlengen met 30 min. Ik kom dan op 6,5 uur op 100% te zitten. Ook zal ik mogelijk de voeding wat gaan ophogen tegen deze tijd met 0,5-1 ml profito. Ik kijk dit even aan.

Ook is mijn osmose apparaat binnen gekomen, deze ga ik morgen installeren zodat ik vrijdag osmose water kan gaan toedienen aan mijn 2 Zuid-Amerika bakjes. Ik start met 20/80 bij de eerste verversing die op vrijdag gepland staat. 3 dagen later ga ik naar 40/60 en hoop ik op een pH van 6,6-6,7 te komen zitten.

Aankomend weekend zal ik tevens nitriet gehalte gaan meten. Ik verwacht er niks van maar beter gemeten dan niet weten ?.

Schimmel op het spiderwood wordt ook al minder, ook dat gaat mooi.

Nu nog ff wat foto's van gister:

20200721_172929.jpg

20200721_172936.jpg


Was hem weer voor nu,

Gr. Ed
 
Fraai Ed en komt er ook co2 op?
 
Fijn dat de planten aanslaan! Ik denk dat de verlichtingsduur verhogen geen probleem zal geven... 6,5 uur is niet veel.
 
Hij hangt en loopt nu al een puur uurtjes. Nog wel een overloop maken. Doe het nu met een timer op mijn telefoon.

20200723_191434.jpg


Echter moet je wel de kraan onderop de regenton goed zetten :stom::oopss::stom:. Had dus een paar liter lekkage, maar optijd bij gelukkig ?.

Morgen zal ik het meten voor ik het in verhouding ga toevoegen aan mijn Z-A bakjes.

Gr. Ed
 
Gister een beetje draadalg gespot. Bovenop spiderwood. Weggehaald en een waterwissel gedaan. Oorzaak is het achterraam van mijn zoon. Het rolgordijn heeft aardig open gestaan en er is wat zonlicht in gekomen. Hou hem nu veel dichter. Vandaag al minder alggroei gezien.

Verder Osmose water gemeten, deze was 30 (mooie waarde). Dit is 4% van het EC gehalte van mijn leidingwater 785.

Vandaag weer een waterwissel gedaan. Ook EC gemeten voor de wissel, deze was 817. 20% Osmose water toegevoegd (6,2 ltr). EC weer gemeten na wissel en was 709. PH 7 momenteel.

Dit bakkie zit verder in zijn nitriet piek. NO2 is 0,3 mg/l. Na de waterwissel weer 0 mg/l.

Gaat verder mooi, foto's volgen later weer.

Gr. Ed
 
Vandaag weer even een waterwissel gedaan. Ik doe dit om de 2 dgn momenteel. Nitriet lijkt op zijn retour te zijn. Voor de wissel 0,1 mg/l erna 0.

EC was 661 voor de wissel erna 611. Mik op 500-550 uiteindelijk met een pH van rond de 6,7.

Dit bakje heeft nog steeds wat last van draadalg. 5 a 6 dgn geleden viel er voor 5 a 10 min zonlicht in het bakje. Dit heeft mede door een wat sterkere stroming bovenin (co2 tekort) deze alg groei getriggerd. Mijn lichtintensiteit kan ik niet aansturen op sterkte en staat op 100% voor 6h momenteel. Ik kijk het nog even aan, maar haal wat ik zie iedere 2 dgn weg.

Ik blijf 3 ml profito toevoegen en heb tevens bij de HN links en rechts een pil gestoken van tuinkabouter.

Ook heb ik een paar Endlers losgelaten en een paar slakjes die wat gaan helpen met draadalg opruiming en zorgen voor een structurelere kringloop.

Hier nog even een foto tot slot:
20200728_172111.jpg


Gr. Ed
 
Dit bakkie begint het nu ook beter te doen. Draadalg en schimmelvorming is op zijn retour. Nog wat bruine aanslag verder maar dat is normaal.

Bakkie wordt stabieler met de dag, maar ook de 3 Pistia stekjes hebben het prima naar hun zin. Echte afval vreters.

EC is nu 541, prima. Vissen doen het goed, de mannetjes zijn druk bezig met de vrouwtjes.

Ook de HN heeft het prima naar zijn zin, eerste uitloper is een feit.
20200801_180007.jpg20200801_180017.jpg
Verscholen achter het middelste stukje spiderwood.

Totaaltje nog ff:
20200801_180031.jpg


Gr. Ed
 
Ziet er mooi uit Ed en mooi dat alles beter gaat draaien nu. Geduld is een.............................. :DD :DD
 
Ziet er mooi uit Ed en mooi dat alles beter gaat draaien nu. Geduld is een.............................. :DD :DD
Ja klopt John, onze hobby draaid erop ?
 
lekker hoor. Je ziet de souplesse ?
 
Waterwisselen kan ik nu op 3 a 4 dgn doen. Bakje is aardig stabiel nu. Geen nitriet meer gemeten. Planten voeding wel iets moeten verhogen. Zit nu op 4 ml profito. Dit bakje vraagt meer voeding dan mijn 80x35x49 Z-A bakje, vanwege de hogere beplantingsgraad.

Heb ook 20 Neocaridina red sakura besteld en ook 5 oranje posthoornslakjes. Deze komen donderdag binnen en laat ik een paar uur wennen met de druppelmethode.

Nog even wat gespeeld met de camera op proffessionele instellingen, je kan zo makkelijker de overbelichting eruit filteren.

20200803_153504.jpg20200803_153513.jpg
20200803_153611.jpg

20200803_153609.jpg


Was hem weer ff voor nu,

Gr. Ed
 
En ook hier foto's. Verder geen problemen:

20200806_155209.jpg
20200806_155231.jpg
20200806_154421.jpg
20200806_154428.jpg
20200806_154416.jpg
20200806_155238.jpg


Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan