60x40x40 CPO + Chinese danio's van GCJ


Hoe heb ik dit topic kunnen missen zeg. Dit is een heel erg mooi bak zoals die er nu bij staat.

Oh wow, dat is een groot compliment. Dank je!
Er is nog veel om aan te werken, draadalg op de mosbol die wekenlang in een schaaltje met kraanwater heeft gestaan. Baardalg op een stuk Christmas moss uit een onstabiele bak. En veel planten die nog volop in de fase van omvormen zitten van emers naar submers. Maar het is me dierbaar, deze bak.

Dank je voor je compliment!
 
Oh wow, dat is een groot compliment. Dank je!
Er is nog veel om aan te werken, draadalg op de mosbol die wekenlang in een schaaltje met kraanwater heeft gestaan. Baardalg op een stuk Christmas moss uit een onstabiele bak. En veel planten die nog volop in de fase van omvormen zitten van emers naar submers. Maar het is me dierbaar, deze bak.

Dank je voor je compliment!
Dat soort problemen horen er ook een beetje bij, aan een bak blijf je sleutelen en het is in je eigen toch nooit perfect.
De problemen die je noemt zijn te overwinnen. Zie ze als een uitdaging :)
 
Dat soort problemen horen er ook een beetje bij, aan een bak blijf je sleutelen en het is in je eigen toch nooit perfect.
De problemen die je noemt zijn te overwinnen. Zie ze als een uitdaging :)

Ondanks al mijn gebladiebla tegen anderen over geduld en balans, is dat hier in de praktijk soms heel anders.

In deze bak mag het een poos duren :) hoop ik...
 
Ondanks al mijn gebladiebla tegen anderen over geduld en balans, is dat hier in de praktijk soms heel anders.
Het is altijd makkelijker om tegen een ander te zeggen hoe de problemen op te lossen, omdat je daar anders tegenaan kijkt.

Bakje ziet er leuk uit, dat huisje geeft wel een leuk sfeertje, het geheel doet me een beetje denken aan een regenwoud
 
Bakje ziet er leuk uit, dat huisje geeft wel een leuk sfeertje, het geheel doet me een beetje denken aan een regenwoud
Je vraagt je af welk verhaaltje zich hier afspeelt, misschien wel een mooi sprookje.
 
Sprookjesachtig is het ook wel te noemen idd.
Dat huisje is ook erg goed geplaatst.
 
Niet de bak van het topic, maar onze oudere bak die al sinds een maand of 4 a 5 denk ik in de stress zat door een niet goed functionerende co2-installatie en alle malaise met de planten en veel soorten alg die er achteraan kwamen.
Nog niet 100%. Bij lange na niet. Planten die nog volop aan het omschakelen zijn van de emerse naar de submerse versie. Planten die aan het herstellen zijn van verschillende behandelingen tegen ongewenste slakken en platwormen. En verder nog planten die aan het herstellen zijn van te vaak verplant zijn, zoals het dwerggras.

Maar al met al begint het voorzichtig weer vorm te krijgen.
De ruiten zijn niet schoongemaakt. Er zitten erg veel jonge slakjes op die de resten van de alg wegeten. We laten de bak nu met stevige filtratie voornamelijk in balans komen.

De Chinese danio's vinden we erg mooi. Metallic lijkt het, goud, koper, blauw zilver, alle kleuren zien we voorbij komen. Nooit geweten dat dat zulke mooie vissen zijn. IMG_20190908_193554.jpg
 
De bak draait nu 5,5 week. Hij is ondanks gepruts van mij met filters al weken stabiel op 0 voor ammoniak en nitriet.
Inmiddels zwemmen er ook wat japonica garnalen in en dat gaat ook erg goed. Alles groeit erg goed.

We hebben net gesnoeid, waterwissel van 50% gedaan en gaan zo 2 cpo'tjes halen bij de winkel.
Specifiek nu de grote waterwissel omdat de kreeftjes bij de winkel op kraanwater zitten, en zo zal de overgang makkelijker zijn denk ik.

IMG_20190921_160955.jpg
 
Dank je, we hebben er veel plezier van en hopelijk vinden de kreeftjes het ook geslaagd :)
 
We hebben 2 baby kreeftjes :)
De geslachten waren nog erg lastig te zien volgens de winkel, ze zijn nog erg klein. Maar ze hebben geprobeerd ons een koppel mee te geven.

Dit is de grootste. Dit zou het mannetje moeten zijn. Ongeveer 2cm nu.

IMG-20190921-WA0008.jpgIMG-20190921-WA0007.jpg

Dit zou het vrouwtje moeten zijn. Ongeveer een ruime cm groot nu. De anderen die er zaten waren kleiner.
Hij/zij is nog erg verlegen.

IMG-20190922-WA0001.jpg

We hebben schijfjes courgette in de bakken gedaan gisteren.

IMG-20190921-WA0000.jpg

Maar tot onze grote verbazing was het schijfje in de rio 180 vanochtend volledig geschild, bizar. We denken dat de Japonica's het hebben gedaan, maar in de andere bakken zien we dit niet.

IMG-20190922-WA0000.jpg

Vandaag gaan we onze nieuwe moerbeistruik snoeien. We dachten er het eerste jaar slechts enkele bladeren af te kunnen halen, maar ik denk dat het sowieso wel 60 bladeren gaan worden, en groot. Dus voor nu zijn we er blij mee.

We hebben ook brandnetel in een pot gezet in de tuin, en die doet het ook erg goed. Dat samen met courgette en catappablad en geblancheerde spinazie zou voldoende moeten zijn om onze garnalen en slakken en kreeftjes een poosje vooruit te helpen :)

De brandnetel hadden we wel duidelijk eerder moeten oogsten. Volgend jaar nieuwe kans :)

IMG_20190922_111756.jpg
 
Het geslachtsonderscheid bij cpo's is te zien aan de onderkant waarbij de man gonopoden heeft en de vrouw niet

Ik heb daar over gelezen en plaatjes gezien. Maar ik zie het zelf niet. Ook niet wanneer ik heel goed kijk. Misschien net zoiets als dat ik vanuit de lucht ons huis niet kon vinden terwijl de piloot al een keer of 20 vlak over was gevlogen.

Ik hoop dat ze het goed hebben gezien en anders zien we het wel.
2 op 60x40 zal ongeacht geslacht geen probleem vormen, maar een koppel was misschien leuk geweest voor de beestjes zelf.
 
We hebben ook brandnetel in een pot gezet in de tuin, en die doet het ook erg goed. Dat samen met courgette en catappablad en geblancheerde spinazie zou voldoende moeten zijn om onze garnalen en slakken en kreeftjes een poosje vooruit te helpen :)
Goed bezig hoor :thumbs:

Leuk die kreeftjes
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Op dit moment is het aquarium een redelijke puinhoop :)

Waar het door komt komt het door, maar er zit een lichte kaamlaag op. Hiervoor hebben we een week of 2 lichte bruinalg gehad.

We laten het even op zijn beloop. In de eerste weken veel geprutst met verschillende filters en stroomrichtingen, dus we dachten dat wat rust goed kon zijn.

Evengoed komend weekend snoeien. De planten groeien allemaal beter dan verwacht, het lichte en donkere gedeelte lijken erg goed te werken en het Christmas moss is ontploft.

Na dat we de nieuwe kreeftjes in de bak hebben gedaan, hebben we na de eerste dag het kleintje, vermoedelijk een vrouwtje, niet meer terug gezien. Gisteren kwam ze achteruit uit het kleine holle stukje schors of stam gesprongen en nu zien we haar bijna doorlopend. Ze is erg gegroeid, bijna verdubbeld. Blijkbaar gaat het redelijk goed :).

IMG_20191009_184927.jpg
IMG_20191009_182809~2.jpg
IMG_20191009_183025~2.jpg
 
Hi Ik zie dat je gebruik maakt van zo een oprekbare tuinslang die ook weer inkrimpt als er geen water in zit? doe je daar ook je water wissel mee?

Ik las dit laatst
 
Hi Ik zie dat je gebruik maakt van zo een oprekbare tuinslang die ook weer inkrimpt als er geen water in zit? doe je daar ook je water wissel mee?

Ik las dit laatst

Wij gebruiken zo'n slang voor vullen en dat gaat hier erg goed. Geen problemen.
We spoelen altijd de slang door voor gebruik maar dat doen we bij een gewone slang ook.

Maar bedankt voor de waarschuwing, ik had het al gelezen.
 
Ik heb de X hose destijds gebruikt en na het doorspoelen heb ik die gebruikt en binnen 10 min hingen alle vissen aan het oppervlak en hebben enkele het niet overleefd. dat is al jaren geleden en was de originele van de tv.
 
Wij gebruiken zo'n slang voor vullen en dat gaat hier erg goed. Geen problemen.
We spoelen altijd de slang door voor gebruik maar dat doen we bij een gewone slang ook.

Maar bedankt voor de waarschuwing, ik had het al gelezen.
Oke nee als het goed gaat dan prima uiteraard! maar ik zag het ik dacht ik zeg het je even haha. Maar goed leuke bak!
 
Ziet er goed uit! Mooi hoe je links de verlichting hebt en rechts bij de anubias wat minder. Werkt goed zo te zien!
 
Ik heb de X hose destijds gebruikt en na het doorspoelen heb ik die gebruikt en binnen 10 min hingen alle vissen aan het oppervlak en hebben enkele het niet overleefd. dat is al jaren geleden en was de originele van de tv.

Wij gebruiken een gele van het tuincentrum. Kan het zijn dat het product inmiddels verbeterd is?

Toen ik het topic las, zag ik dat er vaak snel ellende was, terwijl wij het al een tijd gebruikten en geen problemen hadden. Maar goed, we blijven uiteraard wel alert, dat blijven we bij de tuinslang ook.
 
Ziet er goed uit! Mooi hoe je links de verlichting hebt en rechts bij de anubias wat minder. Werkt goed zo te zien!

Dank je :)

Ik kwam op het idee via het topic van iemand anders hier op het forum, maar die had een heel groot aquarium :)

Ik had dus geen idee hoe het in de praktijk uit zou pakken. Voorlopig lijkt het best te werken.
Moet ik wel zeggen dat we voor nu blij zijn met: het gaat aardig. Op geen enkele manier geven we op dit moment de omstandigheden om het echt super goed te laten gaan. Is iets wat nu gelukkig (nog) niet speelt :)
 
Plantjes groeien goed onder die goedkope Chinese ledjes, en wat een leuk kreeftje.
 
Plantjes groeien goed onder die goedkope Chinese ledjes, en wat een leuk kreeftje.

Ja, dat doen ze zeker. Ik heb inmiddels voor mezelf de theorie dat ze waarschijnlijk niet het optimale resultaat zullen geven waar veel mensen hier naar streven, maar voldoende voor redelijk groeiende planten en weinig alg.
En voor nu vind ik dat prima.

Als ik de bak goed en stabiel zou krijgen en ik zou meer willen wat betreft licht, dan kan ik altijd nog upgraden. Geen idee wat de toekomst brengt :)

En het kreeftje, ze is een beauty he :)
Ik lach me suf. Ik was gewend aan 2 kreeftjes in een meterbak, maar ik zie wel dat ze elkaar hier meer tegenkomen.
Hoe ze het doen doen ze het, maar ik heb nu al een paar keer gezien dat de 1 dan ergens zit, de ander heel ergens anders, schrikt van een garnaal ofzo en achteruit achteruit achteruit zo hop, bijna bovenop de eerste en dan SCHRIK, beide verstijfd.
 
Aangezien we de Chinese danio's te druk vonden voor deze betrekkelijk kleine bak hadden we ons eigenlijk neergelegd bij 90ltr water met 2 dwergkreeftjes en wat garnaaltjes.

Vanavond moest mijn man bij de aquariumzaak zijn, en toen bleek dat ze daar danio margaritatus hadden, 13. Dat vonden we sneu. Die zitten nu bij ons. Zodra ze ze weer hebben halen we er nog wat bij om ze een goede groep te geven.

Voor nu zijn we heel benieuwd. Ze lijken veel minder schuw dan ik had gedacht. Misschien bedenken ze zich morgen nog.

Nog wat bleekjes...

IMG-20191212-WA0011~2.jpg
 
Hele leuke vissen, snap alleen niet zo goed waarom het sneu is dat ze daar zitten :juggle: Als die eenmaal op kleur zijn straks :smitten:
 
Hele leuke vissen, snap alleen niet zo goed waarom het sneu is dat ze daar zitten :juggle: Als die eenmaal op kleur zijn straks :smitten:

We moeten toch een reden vinden om vissen mee te nemen toch? :)

En nee, ze zitten in deze winkel niet slecht voor zover wij weten.
 
Mooi visje Marjan.

Dank je. Ze moeten nog op kleur komen maar we zijn erg nieuwsgierig.

Straks even bellen met de aquariumwinkel wanneer ze nieuwe krijgen zodat we de groep wat op peil kunnen brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is de volgende dag. De visjes zijn veel minder schuw dan ik had gedacht. Bij licht uit zitten ze grotendeels tussen de begroeing en het hout. Nu het licht aan is zijn ze actief door heel de bak.

We hebben wat voer meegenomen dat ze in de winkel gewend zijn om de overgang makkelijker te maken, maar ik geef het gemengd. Er is enthousiasme en dat is fijn om te zien.

Vanavond komt er nog een groep van 15 tot 20 stuks bij. We hopen op die manier een groep te krijgen die weinig stress heeft door de grootte van de groep, en die zichzelf in stand kan houden dmv spontane voortplanting, dus zonder ingrepen als kweekbakken etc.

Ze zijn nog bleek, maar hier duurt het meestal wel een week tot enkele weken voor visjes beter op kleur komen.

We hebben ook watervlooien meegenomen voor ze, en we willen vanavond onze eerste portie nauplien gaan produceren. Dit zijn zulke kleine visjes dat we dachten dat ze daar wel wat aan zouden hebben.
We gaan het proberen. Als ik het zo zie zullen muggenlarven (nu nog) te groot zijn voor de meesten.
 

Terug
Bovenaan