Wat is er nieuw

750 liter ZA met Peru Altum en Biotodoma Cupido (Cowboynl)

IMG_1831_2_zps837e8aca.jpg

IMG_1824_zpsc66be344.jpg

IMG_1820_2_zpsb21d42d0.jpg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=9gDVvJamPnA[/video]

Wat een mooie sfeer ademt deze bak uit! Wat een rust en wat doen je vissen het hier goed in. Gisteren op Vivarium geweest en mooie afbeeldingen gezien van Takashi Amano. Prachtige posters met maanvissen in een prachtig landschap. Toch is dit kienhoutlandschap wat mij betreft nog mooier en voelen de vissen zich hier op hun gemak.

Complimenten en geniet van je bak!

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos, dank voor de complimenten. Zelf Ben ik al lang fan van veel hout, manen en cupido, dus toen ik een half jaar geleden deze bak kreeg is hij hier om heen opgebouwd. De 10 manen lijken het hout erg te waarden en zeker als s avonds het licht bijna helemaal gedimd is zoeken ze graag een plek bij of onder het hout aan de rechterkant. Tot op heden gaat het super goed en lijken de vissen op hun gemak. Het is een heel rustig bestand met nauwelijks agressie. Als er een paartje eieren heeft, is dat in de vallisneria en zoeken de overige manen hun heil wat meer aan de rechterkant.

Peter, Masha en Ivo dank voor de complimenten.

Ik houd eigenlijk helemaal niet van dit soort bakken. Ben zelf meer van de plantenbakken, meer kleur en zo. Maar deze vind ik stiekem toch wel heel erg mooi!

Onderstaande foto's zijn alle drie van de bak bij avondverlichting.

Totaaltje
IMG_1838_zps4e0571e1.jpg

De L 200. Is nog jong, ik schat 7 a 8 cm.
IMG_1846_zps221ea5d4.jpg

De L204. Hiervan heb ik er 3 in de bak. Dit is de kleinste. ca 7 cm. De andere 2 zijn volwassen. ca 12 cm. Bij deze panaquesoort worden de strepen met het vorderen van de jaren steeds smaller totdat ze uiteindelijk bijna zwart worden. Ze schrapen/eten van het kienhout en sinds ik ze in de bak heb zitten er geen zachte plekken meer op het hout. Het zijn prachtige en goed zichtbare l-nrs die ondanks hun bescheiden afmeting behoorlijk kunnen vervuilen, dus goede filtering is gewenst. Het schijnt dat ze achterwanden met hun tanden kunnen slopen, maar een achterwand heb ik niet dus dat is hier geen probleem.
IMG_1839_zps69d3008f.jpg

Heel sfeervol met die nachtverlichting 🙂

Heb je volgende keer een filmpje van die verlichting voor ons? Altijd leuk om te bekijken of en hoe soorten zich dan anders gedragen 🙂

~ Ivo

Schitterend echt schitterend zelf nu eindelijk ook verlichting en vind maanlicht idee bijna mooier dan verlichting overdag 😉..

Erwin de l128 heeft idd wel wat weg van de l200 qua tekening en bouw. L128 is echter blauw en de l200 wat meer geel/groen.

mss. ik vind het avondverlichting zeker de mooiste. Gedrag van de vissen dan ook op zijn moois.

Ivo. u roept wij draaien ;-)

De bak wordt verlicht met een 120 cm JMB led balk. kleur amazone (3500k).
07.00 uur licht gaat aan op een paar procent.
11.00 uur licht op 80% (zie filmpje 1)
21.00 uur licht op ca 10% (zie filmpje 2 en 3) In het echt toont de bak wel iets lichter.
23.00 uur licht aan op een paar procent (te donker om te filmen)
00.30 uur licht uit

Op 80%
[video]http://www.youtube.com/watch?v=hSg9dhng324&feature=youtu.be[/video]

Op 10%
[video]http://www.youtube.com/watch?v=XOy0N-DuX9s&feature=youtu.be[/video]

Op 10%
[video]http://www.youtube.com/watch?v=NX577RzdVtM&feature=youtu.be[/video]

Echt genoten mooie filmpjes ook en wat een rust straalt jou bak uit zeg..Waar heb je de L-nummers vandaan zijn het echte hout eters of niet?

De L204 is een kleine panaque en een echte houteter. De kleinste heb ik gekocht bij Romberg in Delft. Toen mijn hout zachter en viezer begon te worden heb ik de 2 volwassen exemplaren erbij gekocht bij Utaka. Met zijn 3en houden ze het hout in een prima conditie. Daarnaast zijn ze de hele dag door zichtbaar, wat zeker niet gebruikelijk is bij L nrs. Mijn L091 heb ik al weken niet meer gezien. Jammer, want dat is een fantastisch mooie vis.

Weer wat nieuwe foto's en verzoek tot identificatie.

Corydoras Pulcher
IMG_1883_zpsbb71e962.jpg

L204
IMG_1855_zps95d8242c.jpg

Ancistrus Minutes sp Rio Tocantins
IMG_1868_zps1de221ab.jpg

Deze is als miniscuul verstekeling meegekomen toen ik een paar maanden geleden de cupido's ophaalde.
Eigenlijk had ik het plan deze na verloop van tijd weer uit te vangen en naar de LFS te brengen, maar eigenlijk vind ik hem steeds mooier worden. Alleen groeit hij idioot hard en weet nu nog even niet waar dat stopt.
Ik denk dat het een Hoplosternum thoracatum is, maar wie weet het zeker?

IMG_1878_zpsa5b8e51b.jpg

Mooie foto,s. Hoe bevalt je de L204? Laat hij de planten wat met rust,of is een echte bulldozer?

Er zitten 3x l204 in en die bevallen prima. Volgens mij eten ze niet van de plant. Ze schrapen flink van het hout wat daardoor niet zacht wordt. Ze zijn de hele dag zichtbaar en bezig. Ze vervuilen wel behoorlijk. Elke maand maak ik 1 van de 2 filters schoon en dat is dan wel nodig ;-)

Dank je wel. Fotos en filmpjes maak ik gewoon met de iphone.
Verder is de bak nog een beetje veranderd. Wat kienhout eruit en wat meer eikentakken erin.
Zal van de week nog wel een filmpje plaatsen.

De bak is iets veranderd. Er zijn wat grotere stukken kienhout uit en er zijn wat eikentakken bijgekomen.

IMG_1927_zpsc0c5ebcd.jpg

Verder nog wat leuke foto's kunnen maken van de ancistrus sp. minutes rio tocantins.

Het mannetje
IMG_1930_2_zpse852daef.jpg

IMG_1938_2_zps496cc586.jpg

Het vrouwtje
IMG_1933_2_zps2d520e13.jpg

en nog een filmpje met avondverlichting
[video]https://www.youtube.com/watch?v=SlrHwTsHhaQ[/video]

Filmpje doet het niet helaas 🙁...Maar ziet er erg gaaf uit zo met die eikentakken heb je die nu uit de natuur? en behandel je hem nog of flikker je ze er gewoon zo in?

De eikentakken heb ik verzameld toen er vorig jaar eikenbomen gesnoeid werden. Ik laat ze drogen en gooi ze dan zo in de bak. Vaak gaan ze de eerste weken dan wat "schimmelen?" Maar de l nrs en ancistrussen eten dat er weer af. Sommige takken liggen er al 8 maanden in.

En nog een video met de dagverlichting aan.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=rofvyu3TFRI&feature=youtu.be[/video]

Bedankt, Misschien dat ik dan ook maar eens wat takken ga verzamelen wil toch nog iets aan de inrichting veranderen.. Vind jou inrichting echt top en je vis bestand maakt het tot een rustig geheel (maantjes niet zo mijn ding maar rust stralen ze uit)

@ mss. Ik denk dat een flinke stapel takken in jou bak idd heel mooi zal staan. Het bestand is inderdaad lekker rustig. Ik hou niet zo van die adhd achtige visjes.

Richvio bedankt

@ mss. hahaha. Op verschillende fora hebben we het over de zelfde vissen.
Ik zal binnenkort een update met fotos / filmpje plaatsen.
Ik denk dat ze bijna volwassen zijn, ze lijken nu nog maar heel langzaam verder te groeien.

Haha, zo zie je maar weer he op hoeveel verschillende fora we allemaal zitten. Bedankt voor je antwoord daar en dacht je topic hier mag ook wel eens omhoog weer

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan