80 cm west Afrika (Peter74)


Een update:
CRW_9859.JPG


De planten doen het vrij goed. Ik wel weer last van een strook alg op de ruit vlak boven de bodem. Het lijkt vooral bruinalg, dus het zal ook wel weer verdwijnen. Ik wil daar niet te erg poetsen om krassen te vermijden.

De Nymphea is de grootste groeier en gaat hard de lucht in. Dat is wel prettig om de bak wat meer verstopplekjes te geven.

CRW_9865.JPG


De Valisneria spiralis heeft zich sterk vermeerderd, maar wel last van rafelige en afbrekende punten.

CRW_9863.JPG


Tenslotte de Anubias nana die veel blad aanmaakt maar ook wat vlekjes heeft die op gebreken duiden (elders besproken.)

CRW_9866.JPG


Ook hier nog wel bruinalg zichtbaar. Ik laat het maar even zitten. Kan geen kwaad en gaat wel over.
 
Een van de leuke dingen van killi's is dat ze dol zijn op voortplanten en vrij simpel te bewegen zijn tot het afzetten van eitjes. Alle soorten in deze bak hebben gemeen dat ze helemaal wild worden van een bolletje wol (tja, ieder zo zijn voorkeuren :)

Afgelopen maandag heb ik dat dus maar eens uitgeprobeerd en een afzetmob geplaatst. Inderdaad doken met name de ringbandsnoekjes er direkt in. De australe dames wilden ook wel, maar de man leek het niet helemaal te snappen. Anyhow... Vanavond kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en heb hem er al uitgehaald. En inderdaad zaten er tenminste twee soorten eitjes in.

Deze zijn ruim een millimeter in diameter:
CRW_0038.JPG


En dan nog deze die aanzienlijk kleiner waren:
CRW_0039.JPG


Gezien de afmeting denk ik dat de grote eitjes van de australes moeten zijn. Gezien de activiteit van de ringbandsnoekjes vind ik dat de meest waarschijnlijke voor de kleine eitjes. Ik heb de mob nu uit de bak gehaald en op zolder in een 60cm geplaatst waar al lange tijd een sponsfilter draait op wat plantjes. Over een dag of 10-12 zouden er dus jongen kunnen zijn!
 
leuke bak, en vooral je Aphyosemion australe man vind ik een plaatje om te zien.

horen killi eitjes niet eerst een tijd droog te liggen voordat ze weer het water ingaan?
 
Leuk om te zien Peter en nu maar hopen dat er wat uit gaat komen. ik heb destijds ook een zelfgemaakte mop van breigaren gemaakt en dat gaat prima hoor.
 
horen killi eitjes niet eerst een tijd droog te liggen voordat ze weer het water ingaan?
Dat verschilt per soort. Met name echte jaarlijkse killi's hebben dat. Die leven in poeltjes die 1-2x per jaar uitgdrogen en dan moeten de eitjes die droge periode gehad hebben om te voorkomen dat ze voor de droogte uitkomen en verloren gaan. De soorten in deze bak zijn geen jaarlijkse en kunnen ook zowel met als zonder droge periode.
 
Dat verschilt per soort. Met name echte jaarlijkse killi's hebben dat. Die leven in poeltjes die 1-2x per jaar uitgdrogen en dan moeten de eitjes die droge periode gehad hebben om te voorkomen dat ze voor de droogte uitkomen en verloren gaan. De soorten in deze bak zijn geen jaarlijkse en kunnen ook zowel met als zonder droge periode.

ah op die manier, weet ik dat ook weer :D
 
Een nieuw totaaltje:
CRW_0085.JPG

Hoewel de opstartalg grotendeels weg is, blijf ik last hebben van een strook van ~5 cm vanaf de bodem waar algengroei blijft optreden. Ik weet niet hoe dat komt, maar had het ook in de vorige, 60cm versie van deze bak.

Dan nog twee bewonders die toevallig kwamen poseren. De australe is altijd wel in voor een fotosessie:
CRW_0068.JPG

Op de achtergrond is te zien dat de Anubias nana's het nog altijd niet echt naar de zin hebben. Het bladverlies is gestopt, maar er vallen nog wel af en toe gaatjes in de bladeren.

Maar ook dit ringbandsnoekje deed erg zijn best:
CRW_0066.JPG
 
We zijn weer een maandje verder. De bak ontwikkelt zich wat mij betreft goed. Eerst maar een totaaltje:
CRW_0311.JPG


Het totaalplaatje begint wat te worden. De Valisneria vormt langzaam maar zeker luifelend blad. Hij luifelt alleen wel wat verder dan ik gedacht had op basis van mijn ervaring in de 60cm. De Nymphea heb ik bewust laten doorschieten. Hij wordt nu goed sterk en zolang de Valisneria nog geen drijvende beschutting biedt, doet de Nympea dat nog. Als de Vallisneria verder ontwikkelt, zal ik de Nymphea met een blad per week terug gaan snoeien. Aan de rechterkant is goed te zien dat de Anubias nana nieuw blad aanmaakt en er staan er op het moment zelfs twee in bloei :). De Bolbitus heeft tijd nodig, maar maakt aan alle kanten nieuw blad aan.

Dan nog wat details:
CRW_0312.JPG


Een Anubias nana in bloei. Verder is op het glas alg/aanslag te zien. Daar vraag ik elders nog even aandacht voor.

CRW_0313.JPG

En dan nog de echte (voor wie de discussie in het plantentopic gevolgd heeft :) Anubias Gracilis. Deze gaat ook prima.

Tenslotte zijn de laatste geplande visjes toegevoegd: Een koppel Chromaphyosemion splendopleure. Hier eerst de man:
CRW_0319.JPG

CRW_0315.JPG


En de bijbehorende dame:
CRW_0314.JPG


De tekening van de dame is in deze bak heel belangrijk. Deze dame onderscheidt zich met haar zwart-witte strepen voldoende van onderstaande Aphyosemion australe dame om te voorkomen dat de soorten gaan kruisen:
CRW_0317.JPG
 
Flink algje Peter! Ondanks dat zijn je planten prima aan het groeien zeg.
Ondanks de alg op het ruit heb je prachtige foto's gemaakt. Vooral die eerste is erg netjes.
Chromaphyosemion splendopleure ziet er in de winkel/beurzen altijd wat bleekjes uit, bij jouw schitteren ze!

groetjes John.
 
Zoals elders beschreven liep ik aan tegen vrij extreme agressie van de grootste australe dame die wederom een blauwoogje het leven kostte. Deze dame is gewoon te groot om de blauwoogjes erbij te kunnen hebben en ik ga het bestand dus omzetten naar wat grotere soorten. De blauwoogjes zijn overgezet naar zolder in een 60cm samen met mijn zweefgarnalen. Inmiddels zijn de nieuwe bodembewoners voor deze bak binnen. Het is een koppel Pelvicachromis taeniatus "kienke" geworden:
CRW_0393.JPG


Hier de dame:
CRW_0390.JPG


En de heer:
CRW_0391.JPG


De foto doet ze geen recht! Het zijn flitsfotos en op de een of andere manier zie je daar de kleuren nauwelijks nog op. Aardig van deze soort is dat het de dames zijn die het opvallendst gekleurd zijn. De dame is helemaal olie-achtig afhankelijk en haar kleur varieert sterk met de richting van lichtinval (dus waar ze zwemt.) Ik denk dat dat haar op de flitsfoto ook zo flets maakt. De kleuren zijn waarschijnlijk het gevolg van reflecties van licht wat van boven invalt en niet loodrecht op haar flanken. In de bak varieert haar kleur van lichtblauw, donker paars of zelfs groen.
De man heeft een mooie waaierende rugvin (op de foto heeft hij hem wat vlak naar achteren) en een bijzonder gedetailleerd getekende staart.

Ze lijken een goede invloed te hebben op de agressieve australe dame. Ze zijn elkaar in het begin een keer flink tegengekomen (niet vechten, maar wel intimideren) en sindsdien houden de australes zich netjes aan de door mij bedoelde waterlaag: rond het midden en lijkt de agressie verdwenen.

Ik wacht nu even af hoe het zich nu setteled, maar de volgende stap zal vermoedelijk zijn dat ook de ringbandjes naar zolder gaan en vervangen worden door Epiplatys dageti's (3m/3v).
 
Flink algje Peter! Ondanks dat zijn je planten prima aan het groeien zeg.
Ondanks de alg op het ruit heb je prachtige foto's gemaakt.

Ha, overlappende posts :)
Ja de alg is nog wel een dingetje. Ik krijg de CO2 installatie nog niet helemaal stabiel en heb nog altijd die alg op de 1e 5cm vanaf de bodem op de voorruit. Daarnaast komt er nu ook een beetje puntalg op de voorruit, dus moet mijn PO4 checken en eventueel bijdoseren.

Chromaphyosemion splendopleure ziet er in de winkel/beurzen altijd wat bleekjes uit, bij jouw schitteren ze!
En op dit moment is de man nog mooier van kleur: je nu de zwarte streep nog nauwelijks :) Ik zal zsm een update plaatsen.
 
Wat een dikkerd zeg die vrouw, dat gaat niet lang duren:engel:
Mooie vissen, prima conditie heb je deze van een particulier?
Puik visbestand krijg zo!
Zou nog eens kijken voor een ander soort Epiplaty, er zijn zulke mooie soorten van!

Groetjes John.

epi-grah01.jpg
 
Effe tussendoor, ik heb je garnalen gegoogled omdat ik er nieuwsgierig naar was en er is een site die de Engelse naam blijkbaar letterlijk vertaalt: van Guinea Swarm Shrimps worden het dan zoetwaterschaaldieren Cavia Zwerm Garnalen, hahaha! Maar mooi aquarium, jij hebt wat ik ook eigenlijk wilde, een west-afrika aquarium met blauwoogjes. Jammer dat de blauwoogjes slachtoffer werden van je Australes.
 
Effe tussendoor, ik heb je garnalen gegoogled omdat ik er nieuwsgierig naar was en er is een site die de Engelse naam blijkbaar letterlijk vertaalt: van Guinea Swarm Shrimps worden het dan zoetwaterschaaldieren Cavia Zwerm Garnalen, hahaha! Maar mooi aquarium, jij hebt wat ik ook eigenlijk wilde, een west-afrika aquarium met blauwoogjes. Jammer dat de blauwoogjes slachtoffer werden van je Australes.
Hahaha :) De garnalen zijn de Desmocaris trispinosa, maar voor de duidelijkheid: Die zitten dus niet meer in deze bak, maar in een 60cm op zolder samen met de blauwoogjes.

Wat een dikkerd zeg die vrouw, dat gaat niet lang duren:engel:
Ja, moest maar vast adressen zoeken voor nakweek :-D
Het was in de winkel ook al duidelijk. Daar zaten ze in een ~50x30x30 cm met een tiental soortgenoten en verdedigden samen de achterkant van een plantje tegen de rest. In mijn bak hebben ze genoeg nestel ruimte. Ze scharrelen veel in het Vallisneria bos links, maar zijn ook regelmatig buiten beeld onder de Bolbitis, achter de Anubias nana op het hout rechts.

Mooie vissen, prima conditie heb je deze van een particulier?
Nee. Deze komen van Fremabo (Pekela). Ik heb daar in het algemeen goede ervaring met de conditie van wat ik er haal. In de winkel zagen deze nog erg bleek uit, maar ik heb erop gegokt dat dit door de drukte in de verkoopbak kwam. Desondanks was ik blij verrast dat ze al volledig op kleur waren toen ik thuis het zakje uit de krant haalde! Kennelijk was 45 minuten klotsen in een donker zakje toch beter dan met 10 soortgenoten in 45 liter.

Puik visbestand krijg zo! Zou nog eens kijken voor een ander soort Epiplaty, er zijn zulke mooie soorten van!
De dageti is de enige die ik in dezelfde winkel zag en inderdaad wat saai van kleur in vergelijking met andere killi's. Welke andere soorten zou je aanraden? Ik zoek wel duidelijk groter dan de annulatus, want als de australes vervangen worden door iets groter ben ik bang dat de annulatus dames als voer zullen eindigen.
 
Peter,

De annulatus is veruit de kleinste Epilplaty soort.
Er is niet veel aanbod, maar ik zou eens een mailtje sturen naar een killivis vereniging, wie weet.
Anders aquabid in de gaten houden of er nog eitjes worden aangeboden,
met wat geduld is er echt wel een prachtig robuust soortje te scoren!

John.
 
Wat een dikkerd zeg die vrouw, dat gaat niet lang duren:engel:
Place your bets: Voor, of na het weekend?

Vandaag hebben ze op 2 plaatsen een gat gegraven en een echt hol achter in de bak, onder de achterwand:
2017-03-07 20.28.50.jpg


Het vrouwtje er hier net in. Ze past er bijna volledig in. De komt dan terug met steentjes en Rommel in de bek die ze een stukje buiten het hol gooit. Zo nu en dan duikt het mannetje er in en begint er heftig te trillen. Dan ontstaat er een enorme 'jet' van klein vuil. Ik denk dat het daar gaat gebeuren, en gezien de kleuren van beide en de staat van de dame, kan dat wel eens heel snel zijn.

Hier nog een plaatje van de dame. Deze keer met de telefoon gemaakt zonder flits. De kleuren komen dan veel beter uit:
2017-03-07 20.17.08.jpg
 
IMG_20170309_214351.jpg


Ik verval een beetje in herhaling, maar krijg hier gewoon niet echt genoeg van ;-)
 
'kienke', was dat niet Pelvicachromis kribensis?

Volgens de beschrijving op hobbykwekers was dat zo, maar nu niet meer. Grappig genoeg is de informele Engelse naam inderdaad striped kribensis (zie o.a. seriously fish). Maar ik vind toch nauwelijks nog iets als ik zoek op kribensis kienke.
 
van cichlidae.com


Pelvicachromis kribensis
Distribution: Pelvicachromis kribensis occurs in coastal freshwater areas around Moliwe, Muyuka and in the southern tributaries of the Nyong River system, also in the Kienke and Lobe systems and Rio Muni [Cameroon] (Lamboj et al, 2014).
Inhabited countries: Cameroon (native).


Pelvicachromis taeniatus
Distribution: From Benin to Rio Muni, in coastal areas, mainly in small to medium sized streams within forest areas.
Inhabited countries: Benin (native), Cameroon (native), Nigeria (native).
 
Maar ik vind toch nauwelijks nog iets als ik zoek op kribensis kienke.
hecht daar maar niet of nauwelijks waarde aan, gezien het feit dat kribensis pas weer enkele jaartjes geleden opnieuw is gevalideerd als geldige soort.

Revision of the Pelvicachromis taeniatus-group (Perciformes),
with revalidation of the taxon Pelvicachromis kribensis (Boulenger, 1911)
and description of a new species:
http://sfi.mnhn.fr/cybium/numeros/2014/383/07-Lamboj[383]205-222.pdf
 
hecht daar maar niet of nauwelijks waarde aan, gezien het feit dat kribensis pas weer enkele jaartjes geleden opnieuw is gevalideerd als geldige soort.

Revision of the Pelvicachromis taeniatus-group (Perciformes),
with revalidation of the taxon Pelvicachromis kribensis (Boulenger, 1911)
and description of a new species:
http://sfi.mnhn.fr/cybium/numeros/2014/383/07-Lamboj[383]205-222.pdf

Ah! Ik had het paper gevonden, maar kon hem (thuis) niet downloaden! Dank!
 
Als ik het goed lees wordt geen van de soorten uit de Kienke regio nog taeniatus genoemd, dus het kan niet zijn de soort die ik heb Pelviachromis taeniatus Kienke heet volgens de nieuwe indeling?

Is correcte duiding van mijn vissen dan: Pelvicachromis kribensis 'Kienke'?
 
Dat zou dan inderdaad de schrijfwijze zijn.

Heb je de beschrijvingen van de vissen al kunnen vergelijken met je eigen vissen?
 
Als ik uitga van:"We confirm the similarities in anatomical and morphological characters, as typical for most Pelvicachromis species. Nevertheless, coloration differences present a solid basis for differentiation and correspond with molecular data." en " Species diagnosis is based on molecular characters and coloration patterns – mainly in the coloration of the male caudal fin." dan komen de expemplaren in figuur 8C en 8D het meest overeen. Dat zou kloppen met de "kienke" toevoeging uit de winkel. Welke andere eigenschappen zou je testen?

Op zich moet je er van uit kunnen gaan dat die afkomst wel klopt? Ik kan me voorstellen dat in de handel soorten door elkaar gehaald worden als ze dezelfde herkomst hebben en op elkaar lijken, maar de herkomst is altijd duidelijk. Als de herkomst Kienke is, dan moet het volgens de auteurs de kribensis zijn.
 
onder de kopjes "diagnosis" bij de beschrijvingen van de 3 soorten staan de verschillen beschreven
 
Eerst nog even een iets beter plaatje van de man:
2017-03-09 21.43.44.jpg


kribensis:
"Differs from P. drachenfelsi sp. nov. and P. taeniatus, by a male caudal fin coloration without black or white margins/submargins (vs white margin and black submargin in upper half of fin in P. drachenfelsi sp. nov. and black margin with white to yellow submargin in lower half of fin in P. drachenfelsi sp. nov. and P. taeniatus)."
De onderste helft van de staart heft volgens mij niet een margin/submargin kleuring. Van de bovenste helft zou je kunnen zeggen dat er wel een witte marge + zwarte submarge is, maar dat zou ik eerder wijten aan de toevallige plaatsing van de vlekken (er zitten er ook twee verder van de rand, dus geen rand-eigenschap)? In elk geval sluit de onderste helft van de staart taeniatus en drachenfelsi uit. Dit stuk lijkt me dus consistent met kribensis.

"Differs from P. drachenfelsi sp. nov. in caudal peduncle being shorter than deep to as long as deep (vs usually longer then deep)."
Dit klopt.

De andere alternatieven die genoemd worden laat ik even buiten beschouwing, want daarvoor moet ik wat maten van de anatomie bepalen. Denk jij nog aan een andere soort?
 

Terug
Bovenaan