80 cm west Afrika (Peter74)


Vanavond was het dan zover. Het eerste wat me opviel was dat de vrouw ineens een dikke zwarte streep had in de lengterichting. Ik had gelezen dat dames van deze soort dat hebben als er sprake is van broezorg. Vervolgens zag ik de man, op de rug, uit een van de nesten komen en de vrouw er in duiken. Dat is zo de hele avond doorgegaan en het nest moet dus helemaal vol zitten. Aan het eind van de avond zag ik ineens dat er ook wat eijtes buiten voor het nest op de bodem liggen. Dit bleek twee oorzaken te hebben: het vrouwtje kwam het nest uit en spuugde eitjes uit. Ik had de indruk dat ze eitjes die in het nest op de grond lagen zo afvoerde, wellicht om het nest schoon te houden? Verder zag ik zeker moment het vrouwtje eitjes verliezen terwijl ze langszwom (zie einde filmpje).

 
Ik vind het erg meevallen. De australe man ligt regelmatig op de bodem uit te rusten. (Ik heb hem bijna 2 jaar, dus zal aan zijn laatste maanden bezig zijn.) Dat is midden in het territorium van de kribensis, maar hij wordt daar meestal wel met rust gelaten. Daar staat tegenover dat de grote australe dame die zelf behoorlijk pittig is wel consequent resoluut naar de bovenste helft van de bak verwezen wordt. Ik ben wel benieuwd of het heftiger wordt nu het nest vol eitjes zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg gisteravond nog even de kans op een plaatje van de Aphyosemion splendopleure man:
2017-03-16 21.35.16.jpg

(Let niet op de puinhoop op bodem en blad: de kribensis zijn nog flink aan het ploegen.)

Hij ontwikkelt zich volgens mij mooi. Over een maand of 2 zou hij geslachtsrijp moeten zijn en kan er gekweekt worden!
 
Inmiddels is wel duidelijk dat de 1e poging van de kribensis om te kweken niet geslaagd is. Het vrouwtje liet het nest al snel in de steek. Daarna hebben ze de achterwand over de hele lengte van de bak ondergraven en het vrouwtje bracht zelfs veel tijd door in de smalle kier die zo ontstond. Het viel me alleen op dat ze daarbij wel wat krasjes opliep, dus
gisteren heb ik maar eens een kokosnoot uitgehold en afgezaagd in de hoop dat dat een veiliger onderkomen zou zijn. Dat lijkt direkt al in de smaak te vallen :)
2017-04-03 20.37.21.jpg


2017-04-03 20.36.28.jpg


2017-04-03 20.37.04.jpg


2017-04-03 20.36.47.jpg
 
Zoals elders besproken heb ik het bestand veranderd. Alleen de kribensis zijn gebleven. In de bovenlaag zwemmen nu Epiplatys olbrechtsi. Deze wordt 8-10 cm groot. Meer centraal/onder in de bak is het een iets kleiner blijvende variant van de Fundulopanchax sjostedti geworden. (De Loé variant die opvallend rood-blauw is.)

Eerste shots met de telefoon:
2017-04-09 15.36.32.jpg

Hier twee olbrechtsi mannen en op de achtergrond de sjostedti die ik opvallend angstig vond. Wellicht verbetert dat als ze wat meer gewend zijn.

2017-04-09 21.49.53.jpg
 
Wat een mooi visje. Op de eerste foto hebben ze wel iets weg van een snoekje :)
 
Da's nou zo'n mooie Epiplaty.
Prachtige vissen zeg. Ga je ze nog proberen na te kweken?

Met de sjoestedti's erbij ga je weinig jongen overhouden...

Groetjes John.
 
Ik ga omstebeurten met alles kweken om te voorkomen dat ik ze kwijtraak. Daarvoor moet de soort waar ik mee aan de slag ga tijdelijk naar zolder.
 
Zijn inderdaad aardige jagers..

Over jagers gesproken - geen plek voor (Micro)Ctenopoma sp.?
 
Ik heb wel eens gekeken naar Microctenopoma ansorgi, maar daar van afgezien. Ik weet niet meer precies waarom, maar mogelijk omdat de bak in combinatie met de dieren die ik nu heb te klein is. Ik lees ook dat deze bubbelnesten maakt en met nest vrij territoriaal kan zijn? Dat lijkt me moeilijk samen gaan met een groep (grote) epiplatys?

Als een aantal andere zaken op orde zijn, wil ik nog altijd graag naar een 2x zo grote bak :)
 
Een paar platen van de nieuwe bewoners. Als eerste de Sjostedti's:
CRW_0417.JPG
CRW_0401.JPG


Dan de olbrechtsi:
CRW_0412.JPG

CRW_0420.JPG


Het bestand houdt zich goed. De sjo's hebben zich tot vanmiddag schuil gehouden, maar komen nu langzaam tevoorschijn. De dame is het meest aggresief en jaagt af en toe de olbrechtsi weg. Dat is ook volkomen terecht: die proberen haar af en toe te versieren. De kribensis bakenen nu nadrukkelijker hun territorium af. De bovengrens ligt bij een specifiek blad van de bolbitis. Zodra de sjo dame afdaalt wordt de kribensis man alert. Als ze dat blad probeert te passeren, wordt ze verjaagd.
De olbrechtsi doen het op zich goed. Zowel de dames als de heren sparren en de heren versieren regelmatig een dame. Wel heb ik de indruk dat 3m/3v toch nog wat krap is. De dominante man lijkt redelijk op zijn gemak, maar de twee anderen knijpen veel met de staart. Een extra paar (dus 4m/4v) had ze waarschijnlijk meer rust gegeven. (Zo werkte het altans bij de annulatusen die ik hier eerst in had.)
 
De sjo-man wordt steeds minder schuw. Vanavond kon ik daardoor een mooi plaatje schieten:
CRW_0442.JPG
 
Naar aanleiding van een opmerking elders over de tekening van de start, een actuele foto van mijn koppel kribensis:
2017-05-29 21.55.36-1.jpg

Hier is mooi te zien dat het stippen patroon in de staart behoorlijk veranderd is sinds 12 maart.

Ik ben van plan dit weekend een update te posten. Ik heb de bak behoorlijk aangepakt ivm rottend hout een te grote ruimte onder de stenen van de achterwand waar de kribensis zich steeds onder beschadigden.
Verder heeft het er alle schijn van dat er jongen op komst zijn. De dame heeft haar intrek genomen in de kokosnoot en de spaarzame momenten dat ze zich laat zien heeft ze een duidelijke zwarte longitudinale lijn en vette zwarte tekening om de kop, wat een aanzwijzing is voor broedzorg.
 
Wow! Wat een mooie foto! Die staarttekening is idd veranderd!
Ik hoop dat je jongen krijgt, maar ga je die apart opkweken dan?
 
Ik hoop ook dat het ze lukt :) Ze blijven zo lang het gaat in de bak bij de ouders. De sjo's en 1 koppel olbrechtsi zitten op zolder in kweekbakken, dus het zou vrij veilig moeten zijn.
Verder is het me er niet om te doen om veel nageslacht te krijgen. Het zou mooi zijn om een of twee extra koppels te hebben zodat ik ze niet kwijt ben als er een keer wat mis gaat. De rest zal ik ergens moeten slijten als ze te groot worden om bij de ouders in de bak te passen.
 
Zeer mooi foto album heb je Peter,heb je intussen nog een update van hoe het er nu bij staat ?
 
Zeer mooi foto album heb je Peter
Dank je :)

Ja, er zijn wat wijzigingen geweest. Ik moest nog altijd een kier onder de achterwand dchten met filterschuim omdat de Pelvicochromis kribensis daar onder kropen en zich beschadigden. Toen ik het hout eruit haalde om de onderkant van de achterwand toegankelijker te krijgen, voelde het zacht aan en bleek het rot te zijn. Ik had eigenlijk al vanaf het begin last van zwarte alg en staghorn alg op vrijwel alle bovenkanten van de Valisneria. Die is nu vrijwel verdwenen doordat nieuw blad schoon blijft! Het nieuwe totaaltije ziet er nu als volgt uit:

CRW_0811.JPG


Goed zichtbaar is de krib-dame rechts. Het is echt onvoorstelbaar hoeveel kleur daarin zit, en met welk tempo ze haar kleuren kan veranderen. In enkele seconden kan ze van deze tekening veranderen naar een bijna spookachtig zwart-wit voor een dansje met de man, om daarna weer de kleur terug te krijgen.
De Epiplatys olbrechtsi zijn ook in beeld. Links boven een man en in het midden twee dames. De dame op de voorgrond geeft met haar lengte streep aan dat ze klaar is om eitjes te leggen. Dat bleek vandaag ook eerder gebeurd te zijn. Toen ik de kap opende om eens te checken of de alg nog steeds weg was, zag ik ineens dit:

CRW_0805.JPG


Even verder kijken leverde nog een jong op, dus 2 gezien. Gezien de afmeting schat ik zo in dat deze al enkele weken oud zijn. Wel grappig: Ik heb een gerichte kweekpoging gedaan in de bakken op zolder, en daar zijn veel eitjes gelegd, maar alles verschimmeld. In die periode is ook een man met een schimmelachtig probleem aan zijn bek 2 weken in een behandelbakje op zolder geweest. Vermoedelijk heeft het overgebleven harempje toen beneden zijn kans schoon gezien :)

Wat nu nog rest: Ik heb 3 vrij grote Anubias nana's en een kleintje over (drijven rechts bovenin.) Die moeten nog een plekje krijgen. Ik denk eraan de huidige bos op de achterwand een beetje uit te breiden naar links, maar vind het ook wel jammer om zo de rode kleur van het lava steen kwijt te raken. Alternatief zou zijn om nog iets met een platte lavasteen in het midden te doen. Wie suggesties heeft: ik hoor ze graag :)
 
Netjes zeg! De bak gaat er steeds mooier uitzien!

Tegen beschimmeling kan je een drupje methyleenblauw of esha 2000 gebruiken. Of wellicht waren ze nog te jong en waren niet alle eieren bevrucht en taste de schimmel de goede eitjes aan.
 
Hoi Peter,

Je bak ziet er prachtig uit!
Zou er geen anubias nana meer bijzetten, de bak groeit vanzelf wel dicht.
Leuk zeg dat je van de Epiplaty al een paar jongen hebt!

Groetjes John.
 
:)
2017-07-19 20.15.23.jpg


Met excuus voor de slechte fotokwaliteit. Mijn 15 jaar oude canon lijkt het af te laten weten.....

De bak daait redelijk. Ik zag op de achterwand wat penseelalg, waarschijnlijk door wat schommelingen in de CO2 en het filter wat twee weken geleden behoorlijk vol zat.
Het Anubias overschot heb ik nog altijd niet vastgelijmd..... (Oeps.) Verder heb ik tweede leghol bijgeplaatst. Er zijn al 2x eitjes gelegd in de kokosnoot, maar het lijkt maar niet te lukken om ze uit te laten komen. Waarschijnlijk is de waterkwaliteit toch nog onvoldoende stabiel.

2017-07-19 20.00.01.jpg

Van de jonge Olbrechtsi lijkt er nog maar 1 over, maar die groeit goed en is het sociale leven met de volwassenen aan het verkennen. Af en toe trekt hij baantjes onder het bladerdak, observeert de oudere dieren en vlucht direkt als er onverwachte bewegingen zijn.

Oh, en de lage waterstand op de laatste foto is omdat ik net water aan het verversen was :)
 
Hoi Peter,

Je bak ontwikkeld zich mooi. Grappig dat die jonge olbrechtsi het overleefd met zo veel rovers.Het jong lijkt wel op een vrouwtje van Aphyosemion bitaeniatum met die strepen:D

Groetjes John.
 
Er heeft wel een koppel splendopleure in de bak gezeten, maar die zijn er begin mei al uit gegaan.

Maar in principe kan het natuurlijk.....
Ik vind de kop alleen zo plat en hij houdt zich strikt in de bovenlaag op.
 
Haha,dat is het leuke van kweken met niet zo bekende vissoorten:D
Afwachten dus.

Groetjes John.
 
Inmiddels op zolder in een bakje met ringbandsnoekjes (waar niets anders in gezeten heeft) ook een jong gespot. Die heeft ook zo'n zelfde streepjespatroon. Ik denk toch dat het een kenmerk is van epiplatys jongen en dat het dus toch een obrechtsi is :)
 
Gisteravond viel op dat de krib-dame weer een broedstreep had. Dezekeer heeft ze voor het eerst het nieuwe broedhol rechts in de hoek gekozen:
2017-07-28 21.59.54.jpg


Ben benieuwd! Nog zo'n 36 uur te gaan. Er zijn al veel nestjes mislukt, maar het moet toch een keer goed gaan :)
 

Terug
Bovenaan