80x35x49 cm Zuid-Amerika bak van Ed Tensen


Erg gaaf! Verlichting inderdaad maar zo weinig of? Geeft wel een mooie sfeer
Nee niet zo weinig, foto's gemaakt op pro stand. Dan kan je flink sleutelen aan overbelichting etc. De lichtintensiteit staat op 80% voor 6 h in dit bakkie.
 
Ben er klaar voor, garnalen en slakken kunnen ieder moment komen. Net mijn druppelsysteem uitgetest, en zoals bijna iedere aquariaan dit even diy gedaan.

Had nog 2 oude salade bakjes en plastig hol bindtouw. 2 gaatjes in de salade bakjes gedaan aan de bovenkant. Bindtouw stukjes erdoor en klaar. De druppelflow regel ik met een gordijnhaak, 1 op ieder "touwtje".

Hieronder een paar foto's puur voor de show opgezet en om te kijken of het doet wat het moet doen.

20200806_122157.jpg

20200806_122137.jpg

20200806_122215.jpg


Op het bakje kan ik een dekseltje plaatsen. Heb er 2 klaar staan, ook voor de 60x30x30. Laat ze maar komen ?.

Gr. Ed
 
Nog wel ff leuk detailtje, zo zag de bak er 2 mnd geleden uit bij mijn broer ?.

Bekijk bijlage 304008

Gr. Ed

Wereld van verschil inderdaad! Zo zie je maar, als je je aquarium een beetje goed onderhoud dan kun je er echt iets mooi van maken!

Die bodom trouwens ook, waarom kopen/verkopen ze dit nog..?.
 
Ik snap alleen het witte emmertje niet? Of is je luchtslang voor het druppelen niet lang genoeg
 
Ze zijn er ?,

20200806_144346.jpg


Die bodom trouwens ook, waarom kopen/verkopen ze dit nog..?.
Nog steeds te koop zag ik laatst ?. Maar idd regulier onderhoud, maar zeker ook weten wanneer je het aquarium met rust kan/moet laten.

Ik snap alleen het witte emmertje niet? Of is je luchtslang voor het druppelen niet lang genoeg
Zie bovenstaande foto, verklaard misschien al een hoop.
Kan de slangetjes zo lang maken als ik wil. Dit spul is per bol te koop ?.
 
Bij deze foto's van de nieuwe bewoners. Vrouwtje A. Agessizii toonde wel intresse, maar kreeg ze niet te pakken. Schuilmogelijkheden te over en ze gaan redelijk goed op in de zandbodem.

20200806_155706.jpg
20200806_153724.jpg

20200806_160340.jpg
20200806_155657.jpg

20200806_155700.jpg

20200806_153716.jpg

20200806_155609.jpg

20200806_155622.jpg


Gr. Ed
 
Nee bij Mark Steenbergen,

Hij heeft een hele mooie selectie van verschillende soorten garnalen. Neo's, Caradina's en Taiwan bee's.

Belangrijker voor mij nog, ik durfde het aan om ze te laten versturen. Ze waren zeer goed verpakt, zelfs met vertraging door PostNL kwam alles goed en veilig aan. Niks verloren.

Mocht je de bedrijfsnaam willen weten, stuur maar ff pb'tje.

Gr. Ed
 
Tijd voor weer even een update van dit bakje.

Heb wat problemen gehad (niet alleen warmte gerelateerd).

Mijn Helanthium bolivianum begon bovengronds te wortelen, dat is natuurlijk niet normaal. Dus plant even voorzichtig weggehaald en zag al gouw wat het probleem was, bodemrot 😖. Dit was een klein plekje, veroorzaakt door een klein stukje spiderwood dat onder het zand zat en doordat het hout schimmel bevatte (ook waarschijnlijk in dit stukje) is dit gaan afsterven en heeft een gedeelte van mijn substraat aangetast.

Heb dit stukje afgezogen en vervangen door nieuw substraat. Stukje spiderwood omhoog gebracht door een kiezeltje eronder te plaatsen. Nu staat hij boven mijn substraat en de Helanthium bolivianum en een aantal H. tenellum weer terug geplant. Een pil van tuinkabouter weer bij de bolivianum gestoken en daarna water ververst.

Ook de Pistia vind dit warmere weer maar niks, sommige laten hun wortels los en deze heb ik verwijderd.

Ik draai inmiddels 6,5 h verlichting op een intensiteit van 100%. Dit waarderen de plantjes in deze bak ff beter dan de 80% waar hij eerst op stond. Vooral aan de tenellum is dat te zien.

Heb ook een 2de lading nieuwe planten besteld om hem wat voller te beplanten.
- Eleocharis acicularis (V) voor tussen de tenellum.
- Alternanthera lilacina (A)
- Alternanthera reineckii pink (A)
- Bacopa australis (M/A) De citroengarnalen gaan dat zeker waarderen, want ze zijn pittig verscholen voor de A. agasizii

Ook zal ik nog wat Hydrocotyle stekjes toevoegen in deze bak vanuit mijn 60x30x30, want deze gaat als de brandweer 😅😊.

De Pistia ga ik trouwens vervangen door de Salvinia minima. Dat volgt later.

Foto's volgen later deze week van voor en na beplanten.

Gr. Ed
 
Hierbij de beloofde update.

Heb voordat ik de "voor planten" foto eerst wat oud blad nog weggehaald. Zag bij de E. tricolor en heel licht bij de E. altberger een tekort optreden. Wat blijkt, kleibolletjes zaten niet diep genoeg 😖. Vooral bij de tricolor was hij aan de oppervlakte gekomen, besloten om dit kleine gedeelte aan substraat af te hevelen, schoon te spoelen en aan te vullen met meer substraat. Daarna een nieuw kleibolletje en een pil van tuinkabouter diep weggestoken bij deze planten. Met diep bedoel ik bijna tot op bodem glas. Ook aardig wat Pistia verwijderd, met dit als resultaat voor planten:
20200818_153747.jpg

Deze foto is helaas wat overbelicht genomen, had ik te laat door en moest door met planten.

Dan nu de nieuwe planten. Besloten om de Alternanthera lilacina en reineckii "pink" meer vanuit het midden te planten achterin, zodat je oog van de Eucalyptus wortel stronk daarnaartoe wordt geleid en zo weer naar buiten. Heb mij niet strikt gehouden aan groepjes, de reineckii staat meer achterin links vanuit het midden en de lilacina staat er omheen met iets sterker genuanceerd naar rechts toe. De Heteranthera zosterifolia staat rechts in een groep om het binnenfilter meer te camoufleren, daarachter staat een eerste stekje HN out mijn 60x30x30. Dit was een nieuwe uitloper die besloot om op het wateroppervlak te komen, daar blad te maken en te gaan wortelen (De natuur blijft je verbazen 😊). Links komt ook nog wat HN, deze stekjes groeien nog lekker in mijn 60x30x30 (Mocht er iemand stekjes nodig hebben in de toekomst geef maar ff een pb'tje, als @sschot niemand meer kan voorzien neem ik het wel over 🤣). Links achterin staat Bacopa australis. In de voorgrond gemixed tussen de H. tenellum staat Eleocharis acicularis, torent nu nog vrij hoog erboven uit, maar zodra de groei er lekker inzit zal ik ze wat korter gaan houden. Dan nu nog even een totaaltje van net na het planten:
20200818_190711.jpg

Bakje is nog wel iets mistig en planten moeten nog even rechttrekken naar het licht toe en dat kan snel gaan trouwens. Als voorbeeld de HN, binnen een half uur had hij zijn blaadje gedraaid naar het licht, je kon het bijna zien gebeuren 😍.

Aanvulling vissen volgt pas over een week of 2-3. Eerst alles weer even laten settellen, de huidige bewoners waarderen deze dichte planten jungle al volop in ieder geval.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Lekker vol bakkie. Weet je al wat er in komt?
 
Lekker vol bakkie. Weet je al wat er in komt?
Er zitten al een man en vrouw A. agasizii in. Of het een koppel wordt valt nog te bezien. Vrouwtje is wel behoorlijk bazig en zit af en toe het mannetje achterna 😳🤣.
2 Hasemania nana uit een eerder aquarium van mijn vrouw. Deze slijten hun laatste dgn in dit bakje, zijn al een jr. of 3 en doen het nog steeds leuk.
20 Citroengarnalen, goed verstopt, maar kom ze nog steeds tegen en vervellingen. De agasizii's zullen nu nog meer moeite gaan krijgen ze te vinden. Voor de garnalen is dit nu nog fijner, veel meer beschutting.
Er zitten ook een paar slakkensoorten in, posthoorns, torenslakjes en nog een soort (naam ff kwijt 😅).

Er komt nog een groep van 20 Hyphessobrycon pulgripinnis in en dan is het klaar.

Gr. Ed
 
Zo, wat standaard onderhoud gedaan en nog 2 HN stekjes gepland links achterin vanuit mijn 60x30x30:
20200819_154148.jpg

20200819_164931.jpg


Citroengarnalen laten zich meer zien 😍:
20200819_162743.jpg


En als toetje nog even een totaaltje van vandaag van dit bakkie:
20200819_164907.jpg


Gr. Ed
 
Ook nog even een korte update van deze (wachten tot het eten klaar is 😊).

Bakje draait ook goed. Citroengarnalen laten zich af en toe zien. De rest van de bewoners laten zich wel goed op de kiek zetten.

20200824_181552.jpg
De man des huizes
20200824_181610.jpg
De vrouw des huizes, de basin in huis!
20200824_181600.jpg
De 2 koperzalmpjes.

Qua planten gaat het ook goed. De Alternanthera reinickii pink laat wat smeltend blad zien. Was in de lijn der verwachting, want is zich aan het aanpassen aan mijn bak conditie's. Nieuwe groei ziet er goed uit namelijk. De HN stekjes groeien ook in dit bakje als kool. Binnenkort maar eens een stekmarkt openen 😅. De Helanthium bolivianum begint ook weer groei te vormen en houd zijn wortels in het substraat. Bacopa gaat mooi, Eleocharis acicularis vorm ook al kleine uitlopers en vorm straks een mooi bedje met de tenellums.

20200824_181414.jpg


Ook hier weer extra pillen in het substraat bijgestoken op de plekken waar dat nodig was.

Gr. Ed
 
Maar weer even een update van dit bakje:

Mijn Citroengarnalen zijn nergens meer te bekennen helaas. Ik denk toch dat de A. agasizii ze te pakken hebben gehad en hun jaagtechniek dus hebben geperfectioneerd 😔. Conclussie, maar geen garnalen meer in deze bak. Daarvoor in de plaats vorige week 5 Otocinclus arnoldi aangeschaft en deze doen het erg goed:

20200831_153554.jpg
20200827_184419.jpg
20200902_202318.jpg


Ook gekozen voor een school van 20 Hasemania nana. Vond deze toch wat mooier dan de Hyphessobrycon pulgripinnis. Ze moeten nog meer op kleur komen.

20200902_202335.jpg


Ook wat gewijzigd in planten bestand. De Alternanthera reinickii pink en Bacopa austratis vonden mijn waardes toch niet helemaal lekker. Ze lieten een CO2 tekort zien en daarom besloten deze te vervangen door Hydrocotyle leucocephala, Wat meer HN, 1 Echinodorus tricolor erbij en 1 Echinodorus bleheri. Het bakje staat er nu zo bij:

20200902_203848.jpg


Begint nu wel wat te worden. Vooral de symbiose tussen de Hydrocotyle en Pistia is leuk om te zien.

Was hem weer ff,

Gr. Ed
 
Zeer leuke vis, vooral het flair gedrag tussen vissen onderling is zeer mooi. Ze laten dan een voorzichtig koper blosje zien. Ik verwacht dat ze met een week of 2 aardig op kleur zijn.

Gr. Ed
 
Mooie bak, ook een leuk schooltje vissen. Ik heb gekozen voor de citroentetra vond deze weer mooier en vooral minder druk dan de koperzalm.,
daarom voor de citroentetra gekozen.
Het is maar goed dat smaak verschillen
 
Wie weet stap ik toch nog weer een keer over in de toekomst, voor nu prima zo. En idd, goed dat smaken verschillen 😊.
 
Tja, en toen doken ze weer op:

20200904_144711.jpg


Kleur spat er vanaf bij ze. Gister ook een knoert gespot 😊.

Verder nog ff wat foto's o.a. van de Oto's en hun volle buikjes. Ze rusten in alle standen, heel leuk om te zien:

20200904_144723.jpg
20200904_144731.jpg


De Symbiose tussen de Hydrocotyle en Pistia is tot zijn eind gekomen 😊.

20200904_144803.jpg


Gr. Ed
 
Ook van dit bakje maar ff een update:

Qua levende have gaat het hartstikke goed eigenlijk, hieronder even wat foto's:

20201206_161123.jpg

20201206_161137.jpg
20201214_153912.jpg

20201214_153949.jpg


De laatste foto is van de grootste citroen garnaal die in deze bak rond scharrelt, en vaak ff bovenin het hoekfilter zit en lekker aan het eten is. De 3de foto laat een bloem zien in het sterrenkruid, ook zeer fraai.

In dit bakje heb ik wel wat baardalg problemen. Vooral in de middenzone. Dit komt voornamelijk door toch een slechte stroming.

Ik ben eigenlijk van plan dit bakje te gaan re-scapen en het binnenfilter te vervangen door een buitenfilter met spraybar. Daarmee creeer ik dezelfde flow als in mijn 60x30x30 bakje. In dat bakje heb ik geen algengroei.

Ik zat zelf te denken aan een driehoeks opstelling vanuit links, waarbij ik de linkerkant ook ga ophogen met lavasteentjes al dan niet in filter zakjes. Dit geeft een sterk beeld als ik aan de eetkamer tafel zit.

Ik kan hier echter pas aan beginnen al komt het opvangbakje vrij. De garnalen wil ik tijdelijk gaan onderbrengen in de 60x30x30, of misschien beter nog in een ander klein bakje wat ik nog heb.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen hier,

Gr. Ed
 
Apparatuur gekocht voor deze bak voor de op hande staande verandering, het betreft:

- 2 Led lampen van Aqualantis 25 Watt 6500 k lengte 74,5 cm.
- Eheim extern filter classic 250 (2213)

Het licht wat nu in het bakje zit is tekort, ook qua lengte en ik wil van het binnenfilter af. Stroming is onvoldoende wasrdoor het bakje tegenvalt in potentie. Zodra ik met deze bak begin qua herinrichting maak ik hiervan een uitgebreid verslag.

Hier nog even een paar foto's van de nieuwe apparatuur:
20210207_143147.jpg20210207_143134.jpg

Later meer,

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Succes Ed en ik had op de 80cm dezelfde filter en dat beviel prima.
 
Hoewel dit bakje in zijn nadagen zit en een rescape op stapel staat binnenkort blijft hij toch af en toe voor verrassingen zorgen 😳😊:
Oto aan het werk:
20210228_144553.jpg

De man des huizes:
20210228_143152.jpg20210228_143146.jpg
De vrouw des huizes:
20210228_144655.jpg
Bloem van de Heteranthera:
20210228_143203.jpg
2 rode lotus knollen aan het opknappen vanuit een ander aquarium wat ik onderhoud:
20210228_150157.jpg
Totaaltje voordat de schop erin gaat 😊:
20210228_150224.jpg

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan