80x35x49 cm Zuid-Amerika bak van Ed Tensen


Erg mooi!

Ik verbaas me er ook altijd over (ook met tuinplanten) hoe snel ze richting de zon groeien. Ik heb nu oost Indische kers gezaaid in een bak die voor het raam staat. Dat groeit richting de zon, als ik de bak omdraaien zijn de plantjes binnen een half uur ook weer de andere kant opgegroeid 😁
 
Bij snelle groeiers zie je heel snel effect, je kan er bijna op wachten zo snel als het gaat. Oost Indische kers is zeker een zeer snelle groeier met mooie bloemen trouwens 😊.

Gr. Ed
 
Nieuwe opzet draait nu een week. Alles begint lekker te groeien. De HN stekjes hebben alles in het werk gezet om hun blad naar het oppervlak te gooien. Ook de grotere tijgerlotus knol begint blad aan te maken. Nog niet goed op de foto te krijgen maar verder top. Bakje heeft een licht snoeibeurtje gehad, met name wat stengelplanten en weer even een 50% waterwisseltje. Profito ook omhoog gegooid naar 7,5 ml ipv 5 ml. En nog wat meer slakjes, toren slak Brutus en wat oranje post hoorn slakjes toegevoegd.

Verder nog even wat foto's geschoten:
20210505_151809.jpg20210505_154037.jpg20210504_165355.jpg20210505_154045.jpg20210505_154017.jpg20210505_154028.jpg20210504_165409.jpg20210504_165801.jpg20210505_151649.jpg

De bruinachtige foto's waren geschoten met prof instellingen, het bakje heeft niet deze kleur.

Gr. Ed
 
Leuke foto s Ed. Ik heb die Posthoorntjes juist eruit gehaald want ik kreeg er telkens veel te veel en merkte dat ze soms wel snoepten van een blaadje.
 
Het ziet er allemaal lekker fris uit
Ik heb alleen posthoornslakjes in mijn bak, maar soms vind ik ze wel te veel aanwezig. Ik haal ze er ook gedeeltelijk uit met verschonen om er niet echt te veel van te krijgen. Eenmaal erin, kom je er niet meer vanaf.
 
Posthoorntjes kunnen idd een plaag worden, maar ze zijn oh zo nuttig. Ze houden de bodem luchtig en ruimen op. Belangrijk trouwens om niet overmatig te voeren, want dat vinden ze wel lekker, verder zijn ze wel makkelijk onder controle te houden vind ik.

Gr. Ed
 
Ze zijn zeker nuttig, daarom heb ik ze ook.
Ze zijn in ieder geval beter onder controle te houden dan de andere slakken vind ik zelf.
 
Posthoorntjes kunnen idd een plaag worden, maar ze zijn oh zo nuttig. Ze houden de bodem luchtig en ruimen op. Belangrijk trouwens om niet overmatig te voeren, want dat vinden ze wel lekker, verder zijn ze wel makkelijk onder controle te houden vind ik.

Gr. Ed
Ben ik nou in de war want een Posthoorn zit toch niet in de bodem want dat doen puntslakjes volgens mij. Ik heb ze jaren gehad maar er nooit 1 in de bodem zien zitten. Alleen op het substraat en op planten en andere inrichting.
 
Ik bedoel torenslakjes/puntslakjes ook 😅
 
Prachtig aquarium!
Heel mooi helder inderdaad.
Een lust voor het oog. :love:
 
Gisteren weer ff onderhoud gedaan. Vooral de stengelplanten waren er aan toe:
20210515_130755.jpg
De Limnophylla heterophylla heeft het niet gered. Ik had te maken met willekeurige stengel verglazing. Onderop de steel, halverwege of een paar centimeter onder de kop. De ene dag stond een dergelijke plantje fier met zijn kop in het licht, de andere dag hingen de bladeren van de kop slap. Had dit nog niet eerder meegemaakt. Iemand hier bekend mee? Daarom maar besloten ze eruit te halen en op die plek Belgisch groen neer te zetten.

Ook voor in de middenzone op het hout nog een Bucephalandra biblis besteld. Ik mis in deze zone nog wat namelijk. Dit wordt echter een red dagger, omdat ik gister een telefoontje kreeg dat de biblis niet te leveren is.

Eerste vissen zitten er ook in. Ik zit nu nog op 2x 50% waterwissels, en omdat ik een ingedraaid filter (filtermedium) heb, kan ik dit probleemloos doen.

Qua bemesting zit ik nu op 14 ml profito na iedere waterwissel.

Totaaltje nog van vandaag (gister was de foto niet mooi genoeg 😊):

20210516_134923.jpg


Gr. Ed
 
Jammer van de Limnophylla heterophylla ik vind het een mooie plant. Ik ben zelf niet bekend met het verglazen. Gelukkig nooit gehad. Wel heel jammer dat het is gebeurd.
Verder staat hij er mooi bij.

Je ververst nu 2x per week 50% van het water en voegt daarna profito toe, doe je ook je water testen, of doe je dit op gevoel?
 
Ik test alleen als het noodzakelijk is. Verder doe ik een hele hoop op ervaring en kijk ik naar wat de planten/vissen mij vertellen. Klinkt allemaal heel wollig, maar tekorten in planten kan je zien/zien aankomen. Ook visgedrag vertelt je veel. Verder door 1x p/w een 50% waterwissel te doen tackle je vaak al heel veel problemen voordat deze zich voordoen.

Nu zit ik nog op 2x p/w puur omdat de bak nog pril is. Profito voeg ik na verversen toe. En uiteindelijk ga ik naar elke dag plantenvoeding dmv zelf stockoplossingen maken en met handpompjes toedienen.

Gr. Ed
 
Vandaag even wat onderhoud gedaan en wat lichte aanpassingen gedaan door observatie's.

Heb even een meest recente foto gebruikt om proberen aan te geven welke gebieden ik bedoel 😅. Lijntjes vallen wat dik uit 🤣.

De Rotala H'ra vond ik niet echt lekker gaan. Het stuk hout belemmerd het licht teveel aan deze kant waardoor je duidelijk zag dat de onderkant aan het zwoegen was en boven het stuk hout waren de koppen/blad zichtbaar wat je ervan mag verwachting. De kleuring begon er daar al mooi in te komen. Besloten om de H'ra daar weg te halen en te herplanten bij mij Rotala rotundifolia's waardoor ze de volle verlichting krijgen de ze verdienen.

20210519_175726.jpg


Op deze plek een paar stenen geplaatst, hierop ga ik Anubias schismatoglottis pleitoi zetten. Deze soort zie je niet veel in de hobby maar heeft dezelfde eisen als alle Anubias op een enkele uitzondering na. Wel groeit hij sneller dan de andere soorten. Komt morgen binnen.

20210519_175751.jpg


Ook de 2 rode lotus knollen verzet vanuit het midden naar achteren toe waardoor ze nog beter tot hun recht komen en ik een soort "cave" krijg voor mijn Apisto koppel.

20210519_175822.jpg


Ook vandaag de Bucephalandra red dagger binnen gehad en in de bak gezet.

En hier en daar wat voorgrond beplanting verzet, vanwege schaduw van de stukken hout die een goede groei belemmerde.

Verder komen er nog plukjes Eleocaris acicularis bij door de hele bak heen op de voorgrond voor meer variatie. Deze staat nog in bestelling.

Morgen komen de Anubias en Eleocaris binnen en zal ik een foto update plaatsen.

Gr. Ed
 
Bij deze zoals belooft een foto verslagje.

De rest van de planten waren vandaag binnen gekomen. Anubias schismatoglottis pleitoi en Eleocaris acicularis. Blijf me toch verbazen over hoe ontwikkeld planten binnen komen. Had de Busephalandra red dagger bij een andere leverancier besteld, dat bleek uiteindelijk 1 wortelstokje te zijn. De Anubiassen waren behoorlijk aan de maat en ook een leuk bosjes Eleocaris zat erbij. Deze 2 had ik min of meer bij mijn vaste leverancier vandaan.

Bucephalandra red dagger, piekt onder 1 van de 2 Anubias schismotoglottis pleito's vandaan.
20210520_163451.jpg

Besloten om de 2 Anubias planten niet bij elkaar te zetten, maar links en rechts van de de Javavaarn.
20210520_163606.jpg

De Eleocaris acicularis gescheurd in div porties en tevens ingekort zodat deze extra stimulans krijgt om de breedte in te groeien in het substraat.
20210520_163643.jpg

Hieronder de Lotussen op de foto proberen te zetten, maar dat was pittig lastig 😅.
20210520_163750.jpg

De Rotala's doen het mooi en beginnen te kleuren in de koppen.
20210520_163944.jpg

Tot slot weer even een totaaltje.
20210520_163842.jpg


Oh ja, en alle vissen zwemmen er inmiddels weer in. Opvangbakje is klaar voor tich jonge guppen 😳😉.

Gr. Ed
 
Tijd voor een update 😊:

Ff ruim 1 wk geleden was ik onderhoud aan het plegen. Niks spectaculairs op zich, tot dat mijn plant pincet in het aquarium viel bovenop de Rotala's :stom: . Die waardeerde de extra hoeveelheid staal niet echt. Leverde aardig wat beschadigde plantjes op waardoor ik van alle kleinere stekjes maar besloten heb een kleine Rotala crash op te zetten rechts voorin 😅.
20210604_161234.jpg
Ze beginnen aan te slaan, dus uiteindelijk gaat dit groepje weer terug naar de rest. Komt uiteindelijk wel weer goed.

De Bucephalandra red dagger is een leuke aanwinst en begint aan te slaan.
20210604_161243.jpg


De linkerkant van dit bakje heb ik nog iets aangepast qua beplanting, vond hem iets te strak/rechtlijnig daar. Heb de Anubias daar lager gezet en dichter bij de Javavaarn en heb langs de kant daar Belgisch groen neergezet zodat je ook als je vanuit de rechterkant het bakje inkijkt het groen is aan de achterkant.
20210604_161255.jpg


De grootste Lotus aan de rechterkant laat zich ook steeds meer gelden en is goed op de foto te zetten nu 😅. De kleinere lotus doet het ook leuk. Van de grotere laat ik een paar bladeren naar de oppervlakte gaan uiteindelijk. De kleinere blijft laag. De komende maanden zal dit goed vorm gaan krijgen tot dat ergens de rustfase weer aanbreekt.
20210604_162906.jpg


Als toetje nog even een totaaltje met reflectie 😅.

20210604_161308.jpg


Gr. Ed
 
Maar weer eens een update van dit bakje. Sinds een aantal dgn draait op deze bak een CO2 systeem, te weten;

- Eheim set 400 met hervulbare fles van 500 gr. 2 kg fles is nog onderweg.
- Eheim magneet ventiel.
- JBL proflora direct CO2 inline diffusor.

Ik merkte dat ik wat baard algjes kreeg op sommige bladeren. Vermoeden dat dit een CO2 tekort was, dit werd bevestigd door mijn drop checker die ik eerst in dit bakje had geplaatst om te kijken. Deze was blauw na 3 a 4 uur! Terwijl mijn diffusor aan het inwateren was.

Systeem draait verder prima, zit nu op 1 bel per seconde. Systeem gaat 1 h voordat de lampen aangaan en op gaan bouwen aan en 1 h voordat de lampen afbouwen uit. Verder zit ik op 2,5 ml Profito per dag wat ik nu geef.

Ff wat plaatjes:
20210630_145917.jpg
20210630_145953.jpg
20210630_145840.jpg


Gr. Ed
 
Dat klopt, maar was ff geen andere optie. 2kg fles staat straks gewoon rechtop 😊
 
Ziet er mooi en fris uit Ed.
Thx John, ja op dit bakkie kan ik ook weer trots zijn. Voldoet weer aan mijn standaard 😊. Ook mooi dat ik 3 totaal verschillende aquarium opzetten/thema's heb op het moment. Dit geeft zoveel info 😎.
 
Gister tijdens onderhoud mijn Lotussen verplaatst, zodat ze prominenter aanwezig zijn. Mijn Echinodorus heeft het niet gered helaas, plant leek wel ziek in de kern. In de lege plaats die was ontstaan Rotala toppen en Belgisch groen toppen terug geplant.

Verder wil ik mijn oto groepje iets uit gaan breiden en denk ik nog aan een groepje Amano garnalen.

Totaalje tot slot:
20210717_195224.jpg


Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan