80x35x49 cm Zuid-Amerika bak van Ed Tensen


Ook deze bak draait goed. CO2 wel iets omhoog gegooit wegens de weelderige plantengroei. Zit nu op 1,5 bel per sec. Nog wel iets last van algen op sommige bladeren. Verder prima. De 500 gr CO2 draait trouwens nog steeds, sta er eigenlijk wel van te kijken 😊. Drop check vloeistof moet ik nog vervangen trouwens, deze is de 2 wkn gepasseerd inmiddels.

20210807_180942.jpg


Gr. Ed
 
Had nog foto's van weken geleden van dit bakje van voor en na onderhoud:

Voor:
20210831_172317.jpg


Na:
20210901_165435.jpg


Zomaar nog ff wat foto's van weken geleden:
20210831_172328.jpg

Helaas is de Agassi man gaan hemelen wegens ouderdom 😔.

20210831_172345.jpg

20210831_172339.jpg


Laatste foto is van hoe de bak er nu bijstaat na onderhoud. Moest wel ff sleutelen aan de camera instellingen 😊.

20210929_201643.jpg


Gr. Ed
 
Maar weer ff een update;

Ruim een week geleden flink genoeid. De Rotala's getopt, onderste stukken weggedaan en toppen terug gestoken in de bodem. Tevens het Rotala veldtje flink vergroot achter. Dan moet er natuurlijk wel iets wijken, dat is het Belgisch groen geworden. Deze heb ik flink uitgedund en alleen toppen terug gestoken links aan de zijkant en achterin (nu nog niet goed zichtbaar). Ook wat drijvers toegevoegd vanuit het bakje van mijn zoon. Dit om het licht iets te dempen en voedingsstoffen sneller uit het water weg te pakken zodat algen minder kans krijgen na het verstoren van de balans in dit bakje. Ook de grote rode lotus verplaatst naar het midden, deze begint mooi uit te lopen. Tevens voeding tijdelijk terug gebracht vsn 5 ml naar 2,5 ml profito.

Totaal plaatje van nu:
20211017_150159.jpg


Mijn excuus voor de spiegeling 😉.

Gr. Ed
 
Maar weer eens tijd voor een update 😊.

Wegens zolderverbouwing heb ik alleen standaard onderhoud kunnen doen in dit bakje. Op een gegeven moment was dat te zien:
20211224_132112.jpg

Boven aanzicht:
20211224_132120.jpg


Doordat er veel plantmateriaal zich ophoopte en aan het afsterven was wegens licht tekort, werd de alg uitbraak meer. Tijd voor groot onderhoud 💪:


20211224_191140.jpg


Voorgrond beplanting aan beide zijden eruit gehaald, wat ik kon herplanten gescheiden van de rest. Van het haargras heb ik voor nu afscheid genomen, dit was te ver heen door de alg 😔.

20211224_191138.jpg


Ook de Rotandifolia's eruit gehaald en toppen terug gestoken. Belgisch groen ook getopt en toppen terug gestoken en verlengt aan de linker voorzijde.

Het uiteindelijke resultaat:

20211224_204655.jpg


Rode Lotussen doen het wel mooi en ook de Bucephelandra's links doen het weer mooi.
De voorkanten hou ik voortaan meer open. Morgen zal ik de pomp doen en nog wat meer schoonmaken met een extra waterwissel. Ik zal dan nog wel even wat foto's maken.

Gr. Ed
 
Vandaag ronde 2 gedaan. Bakkie is al lekker bijgetrokken:

20211225_114702.jpg


De Rotala's (geen Rotondifolia's zoals in mijn eerdere post 😅) staan al lekker omhoog met de koppen. Filter was verder aan een opfrissing toe:

20211225_123458.jpg
Na schoonmaak:
20211225_124627.jpg

En ook de Kleine CO2 fles had alles gegeven wat hij had en moest vervangen worden:
20211225_123501.jpg
20211225_130739.jpg

Nog een waterwissel en weer klaar voor vandaag. Nog wel wat restanten alg op het hout maar dat pak ik woensdag wel weer. Hieronder nog ff een filmpje omdat het kan:



Gr. Ed
 
Vandaag deze bak weer een onderhoudsbeurt gegeven vanwege de baardalgproblemen die waren ontstaan door de zolderverbouwing hier.

Zoveel mogelijk weer verwijderd van het hout en nog wat bealgde blaadjes verwijderd om nieuwe groei te stimuleren. Weer een 50% waterwissel gedaan met 50/50 Osmose/kraanwater. Aankomende zondag zal ik de CO2 met 1 bel verhogen per sec. Dan kom ik op ongeveer 4 bellen per sec. Ook ga ik binnenkort overstappen op de poeders van aquariumbemesting om nog meer uit deze bak te halen.

Nog even een filmje omdat het kan, met op de achtergrond Claudia de Breij want wat ik ook probeer, opnemen op mijn tel zonder geluid is niet mogelijk zonder dat mijn camera werkt. Ook camera apps geprobeert geen succes tot dusver 😖. Uiteindelijk komt het wel goed 😉.



Gr. Ed
 
Ehhh, nee dat niet en dat was gewoon gravel.
🤔 Net ff de PH nagemeten, ik zit op 6.8-6.9. Mijn PH meter twijfelt 😅. Maar je hebt eigenlijk wel gelijk, deze PH is mooi zat. Maar heb daar wel dus 3 bellen p/s voor nodig 🤔. Ik verhoog in ieder geval niet.

Bedankt voor het meedenken John 👍,

Gr. Ed
 
Vandaag weer ff onderhoud gedaan. Het gaat lekker met de baardalg bestrijding. Alleen hier en daar nog wat op blad. We zijn er nog niet, maar maak wel mooie stappen.

Kwam er wel nog achter dat mijn easy led controller zelf wat wijzingen had aangebracht in het tijdschema. Waardoor ik een langere lichtperiode had dan ik had ingesteld. Hoelang dit al speelde weet ik niet, maar dit zal vast hebben bijgedragen aan het baardalg verhaal. Het schema heb ik weer teruggezet naar hoe het ongeveer was en natuurlijk de CO2 weer hierop aangepast.

Ook zag ik dat het linkergedeelte van mijn spraybar net iets teveel naar onder was gericht met de gaatjes zodat er geen optimale stroming was in dit gedeelte van mijn bakkie, ook meteen maar aangepast.

Nu wil ik deze maand gaan starten met het toevoegen van zelfgemaakte stockoplossingen van Kaliumnitraat (KNO3) en Kaliumfosfaat (KH2PO4). Voor deze oplossingen ga ik osmosewater gebruiken en houd ik de verhoudingen aan van aquariumbemesting. Ik wil hierbij graag Profito blijven geven. Hier zit ook K in, maar ik kom niet achter het %. Weet iemand dit? Als ik namelijk van beide stockoplossingen 10 ml ga toevoegen (wel op gescheiden dagen), dan zal mijn K met ongeveer 3,35 ppm gaan stijgen. Nu verwacht ik hier geen grote problemen van, omdat ik minimaal 1x in de week 50% water ververs, maar toch is het wel fijn om het te kunnen achterhalen.

Ik hoop dat iemand van jullie hier een antwoord op kan geven 😊.

Verder nog even een filmje van dit bakje:


Gr. Ed
 
Bedankt voor de complimenten allemaal.

Het extra werk wat ik in dit bakje steek wordt zeer gewaardeerd, overal waar ik kijk barst het van het jonge groen/jong blad, want tja de Lotussen en Buce's zijn niet groen natuurlijk 😉.

Gr. Ed
 
Dacht het al idd, maar zekerheid is beter 😊. Thx Corné
 

Terug
Bovenaan