Wat is er nieuw

924 liter zuid en centraal amerikaanse cichliden aquarium (budget bak) van Tinoush

Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Tijd voor een nieuwe avontuur 😁
Sommige kennen mij hier van mijn discus aquarium Rio 350 en saulosi bakje Rio 125.

Ik heb na 4 jaar discusen verzorgen besloten om wat anders te gaan houden. Iets minder moeilijks, in koeler water levend maar wel met mooie kleuren. Amerikaanse cichliden trokken al lang mijn aandacht. Dus dat werd hem.

Ik neem jullie dan graag mee in een reis naar mijn droom aquarium. Een bak waar je eigenlijk bijna alles kan in houden.

Na veel denken en overleggen met mijn vrouw thuis, hebben we eindelijk besloten om de Rio 350 met alle vissen erin te verkopen en ruimte maken voor een grotere bak in zijn plaats.

Dus alles te koop gezet en na lang wachten was alles in losse delen verkocht.

Nu heb ik een lege ruimte over dus we kunnen beginnen naar een nieuwe aquarium zoeken.

Ik heb in de eerste instantie twee aqualantis 200 bezocht via marktplaats maar allebei hadden een verrot onderkast. Slechte smaak van gehouden. Dus besloten voor akwastabiel te gaan. De 200 en nieuwe dit keer. Maar deze vond ik niet hoog genoeg (60cm totaal) en ik was hoge bak met mijn rio350 gewend. Dus dat werd het ook niet. Dan maar zoeken naar op maat werk.

In België heb ik een aquarium maker gevonden die eindelijk het kon maken wat ik wilde maar ik was gauw €4-5k aan kwijt. Kon ik het betalen? Jawel. Wilde ik? Niet echt. En ik moet wat daarna uitleggen thuis 😂

Na wat meer zoeken kwam ik aquarium Zorona en Rob tegen. Ik zag in zijn lijst de volgende bak staan: 220x60x70. Wow dat is perfect.

Bak besteld en via Rob kwam in contact met Niels, de onderstel bouwer.
Ondertussen was Rob met mijn bak bezig. Wat een ding.
1000054884.jpg

Als de Belg aqualife is, heb je wel een stukje A kwaliteit laten lopen 😉

Mag ik vragen wat je hiervoor betaald inclusief onderstel en afwerking van het meubel etc?

Ok de bak zou gemaakt worden maar met Rob heb ik het zo afgesproken dat hij pas kon bezorgen als de onderstel al hier was.

Rob vond het goed en Niels begon met mijn rvs onderstel. Nadat ik zag wat er met houten onderstel kon gebeuren na water erop wou ik eigenlijk niks meer van hout hebben.
Niels had mijn onderstel of en ik mocht het ophalen 👌
1000054916.jpg

Laatst bewerkt:
Als de Belg aqualife is, heb je wel een stukje A kwaliteit laten lopen 😉

Mag ik vragen wat je hiervoor betaald inclusief onderstel en afwerking van het meubel etc?
Haha ik weet het niet meer kan wel ja. Maar ik twijfel geen moment dat het top kwaliteit is. Bak was €825 en onderstel was €540 uit mijn hoofd. Onderstel was duurder geworden dan normaal omdat ik alle kanten afgelast wilde. Normaal last Niels per profiel een kant van. Is sterk zat zegt hij maar ik had een ton aan gewicht op dus nam het risico niet 😬

Eindelijk thuis met 220cm onderstel en het paste niet. Gelukkig was maar een uur rijden. 😁
1000054993.jpg

Eenmaal volgende dag heb ik de onderstel helemaal waterpas gemaakt op de trespa platen die ik van Niels gekregen had. Dit om te zorgen dat onze pvc vloer onbeschadigd blijft.
1000055155.jpg

Op de onderstel komt een multiplex plaat van 1,5 cm en daarop ook een eps foam plaat van 2cm. Dit vang de oneven heden van de onderstel op.
Maaaaar.
Zodra ik de multiplex op had gelegd. Kwam ik gauw snel achter dat de onderstel niet helemaal recht was. Aan beide kanten uiteinde hing de plaat 5mm de lucht in. Meteen Niels gebeld en hij zei dat dit niet mag en hij ging het oplossen.
Morgen volgt de rest van de verhaal. 🙃
1000055111.jpg

1000055108.jpg

We gaan verder met mijn verhaal. Uiteindelijk had Niels de onderstel laten ophalen bij mij en had het zo goed als recht terug gebracht.
Nu kon ik eindelijk beginnen met het onderstel klaar maken voordat de aquarium bezorgd werd.

Als eerst gekeken hoe ik de onderstel dicht kon maken zodat je de filters niet ziet.
Ik had wat pvc platen over nadat de installateur onze gang muren mee gedekt had.
Dit kon ik nu goed gebruiken. Met magneet vast zetten zodat het open en dicht kon.
Tot mijn verbazing magneet plakt niet op RVS 😆
Dus ik heb wat versterkingshoeken bij gamma gekocht dat op frame geplakt kon worden en de magneetje kon vast pakken.
1000055047.jpg

Er komt ook zoals ik eerder zei een multiplex op vast gezet en daarop eps foam op gelijmd.
Dit vang alle oneven heden van de onderstel op.
1000055336.jpg

Misschien het is handig om ook te vertellen wat de visbestand wordt. Ik kan ze noemen maar ik laat de plaatsjes praten. Lijkt me leuker.
geo.jpeg
A-Silver-Dollar-Fish.jpg
albino-oscar.jpg
red-oscar.jpg
Blue acara.jpg
L191 panaque nigrolineatus_o.jpg

Red-Shoulder-Severum-Cichlid-Freshwater-Fish.jpg
images.jpeg
geenseverum.webp

Nou een heel avontuur en leuk om te lezen. Succes met de bak en de inrichting. Wat voor verlichting gaat het worden?

Nou een heel avontuur en leuk om te lezen. Succes met de bak en de inrichting. Wat voor verlichting gaat het worden?
Dankjewel Jess, ik ontvang vanavond twee keer een meter led balken van HYGGER. De HG-999. Ik zie heel veel positiefs erover dus erg benieuwd.

Ik ken ze niet maar zijn die 42W? Ik weet ook niet wat je verder van de bak wilt maken natuurlijk dus wellicht is dat voldoende. Ik vergelijk het met mijn Fusion van 330 liter en daar hangt al 104W boven.

Ik ken ze niet maar zijn die 42W? Ik weet ook niet wat je verder van de bak wilt maken natuurlijk dus wellicht is dat voldoende. Ik vergelijk het met mijn Fusion van 330 liter en daar hangt al 104W boven.
Het wordt een planloze bak (meneer severum loves 🌱) dus verlichting is om alleen de vissen goed te kunnen zien. Ik heb het bij amazon besteld dus als het niet sterk genoeg is kan ik het terugsturen inderdaad. Er gaat wel veel pothos in hangen.

Nadat we de achterkant zwart geschilderd hebben kan de bak eindelijk op zijn plek staan.
Kopje koffie geeft beetje aan hoe groot het is.
220x60x70
1000055479.jpg

1000055527.jpg

Al snel was ik achtergekomen dat mijn Eheim 600 zijn in en uitlaat niet op het rand passen omdat het met versterking platen te breed is geworden.
Dus ik heb mijn eigen buizen gemaakt. Je kan bij gamma pvc buis kopen van 16mm uit mijn hoofd met een veer die je erin doet. Vervolgens heatgun erop warm maken en naar je gewenste form buigen.
1000055501.jpg
1000055503.jpg

Toen ik mijn discus bak verkocht had, heb ik hardacape bewaard. Ik vond het te mooi het om te verkopen. Met denken aan veel zwemruimte voor de grote jongens straks heb ik deze inrichting van gemaakt. Ik vind het zelf erg mooi geworden en voldoende zwemruimte.
1000055568.jpg

En vullen maar. Vond het erg spannend moet ik zeggen. Je wilt nooit zoveel water in een keer in je woonkamer hebben. Eerste nacht ook slecht geslapen met het angst dat de bodem misschien midden in het nacht gaat barsten. 😓
1000055570.jpg

1000055571.jpg

Nadat de bak paar dagen gevuld met water aan het indraaien was, heb ik besloten om de deuren aanpakken. Mijn vrouw was niet blij hoe ik de randen met dekopeerzaag gezaagd had dus ik moest het aanpakken. Lijst profielen gekocht en randen recht gemaakt.
1000055767.jpg

En de deurknoppen gemonteerd.
1000055921.jpg

Wat is dat zwarte in het midden vd bak aan de voorzijde onderaan? Dat valt wel erg op.

Vandaag heb ik een beetje pech. Ik had een zgan FX6 erbij gekocht maar ik kwam achter dat de slangen te kort geknipt waren. Dus bij Amazon nieuwe fluval slang besteld omdat ik prime leden ben. Na bijna een week wachten kwam het vandaag binnen. Ik maak de doos open en zie spons van fluval in zitten. Dus ik meld het bij Amazon als verkeerde product geleverd en ik krijg een retour lable om het terug te sturen en geld ontvangen. Ik ging naar de postkantoor en krijg te horen dat ik nu €8 moet betalen voor verzending. Later ben ik achter gekomen dat ik van een zeer slechte bedrijf via Amazon besteld heb en denk dat ik opgelicht ben. Verkoper heet straatwinkel in Groningen. Dus ik kan de FX6 nog niet laten indraaien. Heb het nu nog een keer besteld via Amazon zelf. Geen tussenpersoon meer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan