Wat is er nieuw

924 liter zuid en centraal amerikaanse cichliden aquarium (budget bak) van Tinoush

Vandaag beetje dom bezig geweest. Ik heb bij Hornbach polycarbonaat kanaalplaat en transparant L profielen gekocht om bovenkant van de bak dicht te maken. Alleen ik heb zonder op achterkant te lezen bison polymax gebruikt om de profielen op het glas vast te maken. Nadat ik klaar was zag ik op de achterkant schadelijk voor water levende organismen staan.
Eerst lezen. 🤦🏻‍♂️ Heb net op tijd alles eraf kunnen vegen met wasbenzine. Er is niks in water terecht gekomen dus vingers gekruist moet het goedkomen en wasbenzine dampt weg.
1000056109.jpg

Velpon is wel veilig en plakt bijna alles
En die start bacteriën laatje beter achterwege. Met bacteriën duurt de opstart 28 dagen, zonder 4 weken....

Velpon is wel veilig en plakt bijna alles
En die start bacteriën laatje beter achterwege. Met bacteriën duurt de opstart 28 dagen, zonder 4 weken....
Bedankt, ik ben met 4 weken bezig nu.

Gave bak en mooi project! In welke aantallen ga je de vissen houden?

Edit: ik heb al deze vissen (gehad) en ben vooral benieuwd of dat Geophagus Sveni is, hoeveel severums (en soorten) je samen gaat houden en of de 2 Oscar plaatjes meerdere oscars betekend.

Dankjewel. Ja sveni. Ik plan een albino en een rode Oscar te houden. 3 severum en 5 geos. Wat is je advies?
P.s. Oscars komen als laatste in de bak. Als iedereen gegroeid is. Oscar groeit erg snel vandaar.
Gave bak en mooi project! In welke aantallen ga je de vissen houden?

Edit: ik heb al deze vissen (gehad) en ben vooral benieuwd of dat Geophagus Sveni is, hoeveel severums (en soorten) je samen gaat houden en of de 2 Oscar plaatjes meerdere oscars

Gisteren eindelijk de nieuwe slang van FX6 binnen gekregen en draait die nu ook mee. Als bio media heb ik alleen afwas spons in zitten. Schijnt erg effectief te zijn.

Maar FX6 direct op de plank is absoluut geen goed idee. Wat een herrie zeg 😅 Een rubberen deurmat bij Hornbach loste het probleem snel op.

Ik koop nog akoestische panelen om binnen rondom te plakken. Ik hoor nog steeds een hoge toon gezoem in de woonkamer. Eheim is dood still in vergelijking. Slangen zijn te lang weet ik. Moet nog beslissen waar het komt te staan.
1000056123.jpg

Dankjewel. Ja sveni. Ik plan een albino en een rode Oscar te houden. 3 severum en 5 geos. Wat is je advies?
P.s. Oscars komen als laatste in de bak. Als iedereen gegroeid is. Oscar groeit erg snel vandaar.
Het zijn allemaal prachtige vissen, dat vooropgesteld. Paar aandachtspunten:

1. Ik zie dat je heel fijn zand hebt, weet dat Sveni best groot worden en ook grote happen zand nemen. Vervolgens door je bak zwemmen en het dan uitspuwen. Dit zal snel zorgen voor een constant mistige bak ben ik bang voor.
2. Oscars maken vervuiling, veel vervuiling. Weet niet of ik 2 oscars zou aandurven zonder (redelijk formaat) bioloog. Ook moet je maar afwachten of het onderling goed gaat als ze ouder worden, zeker in een drukke bak.
3. Het worden allemaal vrij grote vissen, al weet ik niet welke soort SD je hebt uitgekozen. Een Metynnis gok ik? Die blijven wel iets kleiner dan de meeste Myleus. Blijft dat 5 Geos, 5 Heros, 2 Oscars, SD's en een grote pleco een flinke belasting is voor je bak.
4. Hero's icm Sveni's. Heb het ze nooit zien doen maar de vinnen van onze Sveni's werden aangevreten en op dat moment konden eigenlijk alleen de Heros dat doen. Onze sveni's zijn toen naar @roberto1983 gegaan en daar groeide de vinnen weer aan.

Zelf zou ik een andere Geo kiezen zoals de Tapajos red head die iets kleiner blijven en het iig bij 1 oscar houden.

Klinkt misschien negatief of beperkend maar zodra de vissen groter worden ben ik bang dat je een te volle bak hebt. Ter referentie onze bak is 250x70x70cm.

Het zijn allemaal prachtige vissen, dat vooropgesteld. Paar aandachtspunten:

1. Ik zie dat je heel fijn zand hebt, weet dat Sveni best groot worden en ook grote happen zand nemen. Vervolgens door je bak zwemmen en het dan uitspuwen. Dit zal snel zorgen voor een constant mistige bak ben ik bang voor.
2. Oscars maken vervuiling, veel vervuiling. Weet niet of ik 2 oscars zou aandurven zonder (redelijk formaat) bioloog. Ook moet je maar afwachten of het onderling goed gaat als ze ouder worden, zeker in een drukke bak.
3. Het worden allemaal vrij grote vissen, al weet ik niet welke soort SD je hebt uitgekozen. Een Metynnis gok ik? Die blijven wel iets kleiner dan de meeste Myleus. Blijft dat 5 Geos, 5 Heros, 2 Oscars, SD's en een grote pleco een flinke belasting is voor je bak.
4. Hero's icm Sveni's. Heb het ze nooit zien doen maar de vinnen van onze Sveni's werden aangevreten en op dat moment konden eigenlijk alleen de Heros dat doen. Onze sveni's zijn toen naar @roberto1983 gegaan en daar groeide de vinnen weer aan.

Zelf zou ik een andere Geo kiezen zoals de Tapajos red head die iets kleiner blijven en het iig bij 1 oscar houden.

Klinkt misschien negatief of beperkend maar zodra de vissen groter worden ben ik bang dat je een te volle bak hebt. Ter referentie onze bak is 250x70x70cm.
Dankjewel. Ik dacht juist zachte zand nemen zodat geos niet geïrriteerd worden. En poep blijft erop en zakt niet doorheen. Ik gebruik het bij mij saulosi. Ze verplaatsen het constant maar geen mistig water. Het is heel fijn grind. Is niet zo fijn als strand zand. Red head find ik ook erg mooi trouwens.

https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-wit-25-kg/4066913/

Dankjewel. Ik dacht juist zachte zand nemen zodat geos niet geïrriteerd worden. En poep blijft erop en zakt niet doorheen. Ik gebruik het bij mij saulosi. Ze verplaatsen het constant maar geen mistig water. Het is heel fijn grind. Is niet zo fijn als strand zand. Red head find ik ook erg mooi trouwens.

https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-wit-25-kg/4066913/
Dat valt mee inderdaad, dacht dat het nog fijner was. Ik heb zelf zand van Wildkamp 0.75 - 1.25mm. Dat je uberhaupt zand hebt en geen grind is inderdaad top voor elke Geo.

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik mijn vraagtekens bij dit bestand wel of niet ging posten, maar bij deze:
924 liter is natuurlijk een grote plens water, maar ik vraag me wel af of zo'n diversiteit aan vissen en daardoor noodgedwongen kleinere aantallen een mooi beeld oplevert. Bovendien zijn het allemaal grote jongens en als er op gegeven moment een koppeltje bezig gaat met broeden en kleintjes hoop ik dat het goed blijft gaan en dat de daardoor toegenomen stress niet uit de klauwen gaat lopen.
Ik denk dat ik, als het mijn bak en mijn bestand was, een paar soorten zou schrappen, zodat de resterende vissen mooier tot hun recht komen.

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik mijn vraagtekens bij dit bestand wel of niet ging posten, maar bij deze:
924 liter is natuurlijk een grote plens water, maar ik vraag me wel af of zo'n diversiteit aan vissen en daardoor noodgedwongen kleinere aantallen een mooi beeld oplevert. Bovendien zijn het allemaal grote jongens en als er op gegeven moment een koppeltje bezig gaat met broeden en kleintjes hoop ik dat het goed blijft gaan en dat de daardoor toegenomen stress niet uit de klauwen gaat lopen.
Ik denk dat ik, als het mijn bak en mijn bestand was, een paar soorten zou schrappen, zodat de resterende vissen mooier tot hun recht komen.
Ik snap volkomen je zorg wel. Ik ga zoveel het mogelijk is een gender per soort vis nemen. In algemeen zijn meeste vissen wel rustig soort behalve de pauwoog. Die neem ik waarschijnlijk maar een van. En als het mis gaat heb ik een backup bak totdat ze weg gegeven worden of verkocht worden. Ik ga dit keer sowieso alles eerst 6 weken in mijn quarantaine bak doen dan in de hoofd bak. Mijn lesje heb ik op harde manier geleerd. Acaras heb ik al bijvoorbeeld. Twee mannetjes.
1000056179.jpg

Om aan Lydia haar verhaal toe te voegen. Bij mij gaat het ratjetoe van één-tweetjes plaatsmaken voor een bestand dat bestaat uit 2 groepen cichlides om o.a. die reden, het leeft langs elkaar en heeft beperkt interactie met elkaar en daardoor oogt het geheel onnatuurlijk en niet echt rustgevend. Ook het 1 gender verhaal heb ik een tijdje geprobeerd nadat ik 2 Geos met een nestje had in een te volle bak. Maakt het onnatuurlijke gedrag eigenlijk alleen maar erger. Ik heb 3M geo zitten en de dominanste is eigenlijk alleen maar bloedirritant tegen de andere twee.

Om aan Lydia haar verhaal toe te voegen. Bij mij gaat het ratjetoe van één-tweetjes plaatsmaken voor een bestand dat bestaat uit 2 groepen cichlides om o.a. die reden, het leeft langs elkaar en heeft beperkt interactie met elkaar en daardoor oogt het geheel onnatuurlijk en niet echt rustgevend. Ook het 1 gender verhaal heb ik een tijdje geprobeerd nadat ik 2 Geos met een nestje had in een te volle bak. Maakt het onnatuurlijke gedrag eigenlijk alleen maar erger. Ik heb 3M geo zitten en de dominanste is eigenlijk alleen maar bloedirritant tegen de andere twee.
Ze blijven cichliden inderdaad. Ik had dat met discus. Kocht ik een nieuwe vis en na paar dagen ging ie de hele bak terroriseren. Terwijl daarvoor erg rustig was. Veel vissen ziek geworden door het stres uiteindelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan