Aanhoudende kaamlaag


Ik heb een artikel opgesnord, en dat heb ik al een paar jaren, dat NIET van mijn hand is. Maar het is wel heel duidelijk en maakt goed inzichtelijk wat en hoe een kaamlaag is .
 

Bijlagen

  • Biofilm Kaamlaag pag 1 tm 4.pdf
    1.7 MB · Weergaven: 122
  • Biofilm kaamlaag pag 5-9.pdf
    1.6 MB · Weergaven: 100
Deze info zag ik ook staan als sticky bij waterchemie en onderhoud, maar bedankt voor het delen.
 
Ik heb toch zo'n vermoeden dat er iets niet pluis is, vandaag was de kaamlaag echt hardnekkig, het breekt niet stuk maar het is echt een vette laag.
Ook de planten lijken iets achteruit te gaan, over het algemeen zijn de nieuwe toppen wat kleiner aan het worden, en ook de bladeren van de Hygrophila corymbosa vervormen iets en er vallen kleine gaatjes in.
P3070030.JPG


P3070028.JPG


Ik doseer wekelijks 40 ml fosfaat en 40 ml nitraat wat neerkomt op resp. 2/20 ppm
De dosering Tenso is 35 ml per week (op 190 liter), wat het dubbele is dan aanbevolen, ik heb er geen kalium aan toegevoegd omdat dat voldoende zou moeten zijn met de KNO3
De planten assilimeren wel behoorlijk dus de Co2 zou voldoende moeten zijn?
Drie weken geleden groeiden de planten veel voller en ik heb niets veranderd eigenlijk, alleen de Tenso verhoogd van 24 naar 35 ml vanwege de grotere plantenmassa.
 
Heb je toevallig geen luchtpompje? vaak (niet altijd) helpt dit wel om de kaamlaag op te breken & te verwijderen.
gewoon een paar keer per dag een kwartiertje aan laten staan.

ook ik denk toch dat je bak gewoon nog niet rijp genoeg is.
 
ook ik denk toch dat je bak gewoon nog niet rijp genoeg is.
Misschien, maar het feit de plantjes het iets minder doen baart me zorgen, of het moet komen omdat het licht wordt tegengehouden.
Maar op de plek waar geen kaamlaag is zijn de toppen ook wat kleiner aan het worden.

De bladeren van de corymbosa zien er ook wat gekreukeld uit, lijkt op een tekort... maar wat.

Luchtpompje heeft weinig nut denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Misschien, maar het feit de plantjes het iets minder doen baart me zorgen, of het moet komen omdat het licht wordt tegengehouden.
Maar op de plek waar geen kaamlaag is zijn de toppen ook wat kleiner aan het worden, lijkt op een tekort... maar wat.

De bladeren van de corymbosa zien er ook wat gekreukeld uit.

Ja van planten heb ik weinig verstand, kijk maar naar mijn bakken :D :juggle:
 
Dat is een dikke laag zeg. Ik zou hem toch gaan breken of afromen met een skimmer :(
 
Dat is een dikke laag zeg
Ja vertel mij wat:D en dat in één dag.

Calcium gebrek?
Zou kunnen, maar voorheen gebruikte ik Profito daar zit helemaal geen calcium in en dat ging altijd goed. nu gebruik ik Tenso waar zelfs calcium bij inzit.
Ik zou dan eerder zeggen mangaan, dat blaadje lijkt op een paar van mijn blaadjes.

Misschien dat ik de Tenso wat ga verhogen, de calculator zegt 16 ml (for EI dose these levels 2 - 4 times a week)
 
Laatst bewerkt:
Ja vertel mij wat:D en dat in één dag.


Zou kunnen, maar voorheen gebruikte ik Profito daar zit helemaal geen calcium in en dat ging altijd goed. nu gebruik ik Tenso waar zelfs calcium bij inzit.
Ik zou dan eerder zeggen mangaan, dat blaadje lijkt op een paar van mijn blaadjes.
Heb je dat stukje gelezen over mobiele en niet mobiele voedingsstoffen?
 
Heb je dat stukje gelezen over mobiele en niet mobiele voedingsstoffen?
Ja, de nieuwe groei trekt dan de voedingstoffen uit de oude bladeren als de plant hard wil groeien en er te weinig voedingstoffen zijn.

In de eerste weken groeide het allemaal veel harder en vooral groter.
 
Laatst bewerkt:
Zou eens een pauze inlassen. Denk jij vermoord de bacterie. als dat zo snel gaat.
 
Ik denk dat Bertus bedoelt dat ik de bacteriën dood door de hoeveelheid voeding die ik geef.
Maar zo heel bijzonder veel geef ik eigenlijk niet.
 
Ik denk dat Bertus bedoelt dat ik de bacteriën dood door de hoeveelheid voeding die ik geef.
Maar zo heel bijzonder veel geef ik eigenlijk niet.
Je Volgt toch de EI? Dan zouden meer mensen met de EI een vette kaamlaag moeten hebben lijkt me.
 
Je Volgt toch de EI?
Ja precies, ik denk ook niet dat dat het probleem is, ik ben van plan om zelfs nog iets hoger te gaan.

Maar ik denk dus dat Bertus dat wel zo bedoeld.
 
Ik denk dat Bertus bedoelt dat ik de bacteriën dood door de hoeveelheid voeding die ik geef.
Maar zo heel bijzonder veel geef ik eigenlijk niet.


Daar dood je echt geen bacterien mee want er zijn tal van EI gebruikers die dezelfde hoeveelheden doseren. Ik denk ook dat het met de opstart te maken heeft.
 
Wat zit er in je filter?
Hoevaak en hoeveel ververs je?
Hoelang draait je bak?

Met zo’n dikke laag moet je bio-evenwicht flink verstoord zijn. Heeft niets met een tekort aan micro’s/macro’s te maken. Wel regelmatig verwijderen want een bijkomend probleem is dat erheen gassenuutwisseling meer plaatsvindt. Komt de bacteriën, planten en beesten niet ten goede.
 
Wat zit er in je filter?
Hoevaak en hoeveel ververs je?
Standaard materiaal van de JBL E902, ververs 50% wekelijks.
Heeft niets met een tekort aan micro’s/macro’s te maken
Nou...
Ongezonde planten verzuren grotere hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en lipiden als ze stress hebben, dus dit is meestal een aanwijzing
dat de verlichting te hoog is voor het niveau van voedingsstoffen, CO2 of stroomverdeling die worden toegediend
Dit kan trouwens net zo gemakkelijk gebeuren in een bak zonder CO2.

Als de opname van voedingsstoffen slecht of inefficiënt is, raken de planten gestrest en ongezond. Wanneer dit gebeurt, wordt de uitstoot van lipiden en organisch afval
ongecontroleerd (denk aan diarree of braken).
 
Daar dood je echt geen bacterien mee want er zijn tal van EI gebruikers die dezelfde hoeveelheden doseren. Ik denk ook dat het met de opstart te maken heeft.


En wort het dan ook door die planten geconsumeerd?
Zo niet, en niet blijft bij doen?

En dat filter vertrouw ik ook niet.




Me 5 weken nog steeds een kaamlaag is niet normaal.
 
Zo niet, en niet blijft bij doen?
Dat is de reden waarom je 50% moet verversen wekelijks, dan voer je overtollige voedingstoffen weer af, plus dat micro's ook vanzelf afbreken op een gegeven moment

Me 5 weken nog steeds een kaamlaag is niet normaal.
Zeker weten doe ik dat niet, maar één ding weet ik wel, het is nog nooit zo hardnekkig geweest.
 
Op zich is die setup dus niet verkeerd.
Nee dat denk ik ook niet, binnenkort wissel ik wel even de balletjes om met de blauwe spons.

En ik heb nog keramische pijpjes liggen, die ga ik dan helemaal onderin doen.
Maar erg veel vuil zal er sowieso niet inkomen, ik heb een sponsje over de aanzuig, die overigens verrassend schoon blijft door de 75+ garnalen
 
Nee dat denk ik ook niet, binnenkort wissel ik wel even de balletjes om met de blauwe spons.

En ik heb nog keramische pijpjes liggen, die ga ik dan helemaal onderin doen.
Maar erg veel vuil zal er sowieso niet inkomen, ik heb een sponsje over de aanzuig, die overigens verrassend schoon blijft door de 75+ garnalen

Die moeten ook onderin, he. Dar vangen ze grof vuil weg, en kweken de bakterie.

Nu blaas jij ze zo de pomp uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat bij mij de e1501 versie met de standaard setup nooit een kaamlaag heeft gegeven. Op zich is die setup dus niet verkeerd.


Waar zou je dan op moeten letten?
De indeling bij voorbeeld. Wat zit onder op.en wat daarboven.

Zitten hier op een forum, wat al duizend keer behandelt is.
 

Terug
Bovenaan