Aantal bellen loopt op


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
457
Locatie
Gelderland
Ik merk dat als ik het aantal bellen CO2 bellen instel, dat deze na verloop van een paar dagen iets oploopt. Kan zomaar 10 bellen p/m schelen. Ligt dit aan bijvoorbeeld een gebrekkig naaldventiel of iets anders?
 
JBL:

IMG_3451.jpeg
 
Ik merk dat als ik het aantal bellen CO2 bellen instel, dat deze na verloop van een paar dagen iets oploopt. Kan zomaar 10 bellen p/m schelen. Ligt dit aan bijvoorbeeld een gebrekkig naaldventiel of iets anders?
Misschien dat het na verloop van tijd stopt. Misschien dat de doorgang wat viezig of verstopt zat. Of heb je hier al een tijd last van? Je zou kunnen kijken of het na een paar dagen minder word. Dat scheelt je veel gedoe als het zo opgelost word.

Zou niet moeten mogen natuurlijk. Misschien kan je hm voor nu een paar bellen lager zetten als compensatie met de wetenschap dat hij weer iets omhoog gaat zolang je nog geen oplossing hebt.
Het zou ook kunnen dat hij juist verstopt raakt en dat de bellen kleiner zijn maar de druk het zelfde is. Dan krijg je ook meer bellen. Dat kan na een paar dagen ook over zijn.
Maar ik heb er geen verstand van dit zijn mijn vermoedens. Optimaal is het niet.
 
Misschien dat de fles bijna leeg is? Ik merk dit bij mij ook, maar de werkdruk blijft gewoon hetzelfde. Ik denk dat de bellen gewoon minder co2 bevatten of zoiets, waardoor er meer bellen nodig zijn. Maar dat is mijn gedachtengang en dat hoeft niet waar te zijn natuurlijk.
 
Volgens de drukmeter is de fles nog vol.
Misschien weet iemand als @benvo waar het aan kan liggen want ik herken het niet gelijk. Ik heb ooit zoiets gehad met een drukmeter van AquaNoa maar als daar een mug op ging zitten dan veranderde het aantal bellen al bij wijze van spreken.
 
Ik denk dat de bellen gewoon minder co2 bevatten of zoiets, waardoor er meer bellen nodig zijn.
Dat is onmogelijk omdat er pure CO2 in de fles zit, iedere bel bevat daardoor 100% CO2.
Wel kan het membraan in het reduceerventiel zich wat moeten zetten nadat je deze hebt ingesteld. Wat gebeurd er wanneer je de foute instelling corrigeert? Blijft het ding maar afwijken?
 
Dat is onmogelijk omdat er pure CO2 in de fles zit, iedere bel bevat daardoor 100% CO2.
Wel kan het membraan in het reduceerventiel zich wat moeten zetten nadat je deze hebt ingesteld. Wat gebeurd er wanneer je de foute instelling corrigeert? Blijft het ding maar afwijken?
Ja loopt wel weer iets op. Ik heb overigens nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik hem niet corrigeer, of hij dan blijft oplopen.
Kan er sprake zijn van indroging of iets dergelijks? Ventiel heeft heel wat jaartjes ongebruikt op een warme zolder gelegen.
 
Een reduceerventiel werkt heel simpel, daardoor is die over het algemeen ook erg betrouwbaar.
Als de opbrengst varieert kunnen er een paar dingen aan de hand zijn, 4 is het membraan die aan de ene kant in contact staat met de druk in de fles, aan de lagedruk kant via kanaaltje 5 en aan de andere kant met de buitenlucht via de opening net boven de lijn van pijl 3.
Dit is een klein gaatje in de behuizing, check of dit gaatje vrij is.
De veer 3 duw je strakker tegen het membraan om meer opbrengst te krijgen en vice versa, klep 6 zit aan het membraan vast en gaat dicht wanneer de kracht van het CO2 op het membraan groter is dan de kracht van de buitenlucht plus de veerkracht uiteindelijk zal hier een balans ontstaan. Wanneer klep 6 niet goed afdicht is het ook lastig regelen, het zou kunnen dat er wat vuil tussen klep 6 zit. Om dit weg te krijgen kun je met een dichte fles het reduceerventiel op maximale druk zetten en dan even de kraan van de fles opendraaien, zo blaas je hem schoon.
Een lekke klep kun je makkelijk checken door de regelknop helemaal terug te draaien, nu mag er helemaal geen CO2 uit komen omdat klep 6 de boel volledig af zou moeten sluiten. Het kan ook zijn dat het membraan lek is. Een lek membraan is te controleren door het gaatje boven pijl 3 even dicht te houden, als je die na een tijdje weer opent en er blijkt druk op te staan dan lekt er CO2 door het membraan. De veer kan ook nog gebroken zijn maar dan is de druk meestal helemaal niet meer regelbaar en voel je ook geen weerstand aan de draaiknop. Verder zit er niks op wat stuk kan, enige wat je dan nog kunt checken is of er ergens een aansluiting of slang lekt.
Voor een merk ventiel is er een kans dat je spare parts kunt krijgen maar meestal is het einde oefening.
Schermafbeelding 2023-09-15 om 21.18.39.png
 
Een reduceerventiel werkt heel simpel, daardoor is die over het algemeen ook erg betrouwbaar.
Als de opbrengst varieert kunnen er een paar dingen aan de hand zijn, 4 is het membraan die aan de ene kant in contact staat met de druk in de fles, aan de lagedruk kant via kanaaltje 5 en aan de andere kant met de buitenlucht via de opening net boven de lijn van pijl 3.
Dit is een klein gaatje in de behuizing, check of dit gaatje vrij is.
De veer 3 duw je strakker tegen het membraan om meer opbrengst te krijgen en vice versa, klep 6 zit aan het membraan vast en gaat dicht wanneer de kracht van het CO2 op het membraan groter is dan de kracht van de buitenlucht plus de veerkracht uiteindelijk zal hier een balans ontstaan. Wanneer klep 6 niet goed afdicht is het ook lastig regelen, het zou kunnen dat er wat vuil tussen klep 6 zit. Om dit weg te krijgen kun je met een dichte fles het reduceerventiel op maximale druk zetten en dan even de kraan van de fles opendraaien, zo blaas je hem schoon.
Een lekke klep kun je makkelijk checken door de regelknop helemaal terug te draaien, nu mag er helemaal geen CO2 uit komen omdat klep 6 de boel volledig af zou moeten sluiten. Het kan ook zijn dat het membraan lek is. Een lek membraan is te controleren door het gaatje boven pijl 3 even dicht te houden, als je die na een tijdje weer opent en er blijkt druk op te staan dan lekt er CO2 door het membraan. De veer kan ook nog gebroken zijn maar dan is de druk meestal helemaal niet meer regelbaar en voel je ook geen weerstand aan de draaiknop. Verder zit er niks op wat stuk kan, enige wat je dan nog kunt checken is of er ergens een aansluiting of slang lekt.
Voor een merk ventiel is er een kans dat je spare parts kunt krijgen maar meestal is het einde oefening.
Bekijk bijlage 365836
Oke, bedankt voor de heldere uitleg!👍
 
het enigste wat je aan de drukmeter kan zien is dat de fles nog vloeibaar co2 bevat.
hij kan best al vrijwel leeg zijn.
om te weten hoeveel er nog in zit moet je hem wegen.

Als de meter terug gaat lopen is al het vloeibare c02 verdampt an zal de fles meestal redelijk snel helemaal leeg zijn.
 
het enigste wat je aan de drukmeter kan zien is dat de fles nog vloeibaar co2 bevat.
hij kan best al vrijwel leeg zijn.
om te weten hoeveel er nog in zit moet je hem wegen.

Als de meter terug gaat lopen is al het vloeibare c02 verdampt an zal de fles meestal redelijk snel helemaal leeg zijn.
Vanaf 50 Bar kan het heel snel gaan en hier is hij dan vaak in een dag of 5 leeg. Maar in deze fles zit nog over de 60Bar en dan lijkt me die recent gevuld.
 
Lijkt bijna als of ie zichzelf steeds losser draait ofzo kan dat? Zou het zn gevoelig ventiel zijn?
 
trilt het waar de fles hangt bijvoorbeeld door de pomp?
een soepel lopend schroefdraad onder constante druk zou dan inderdaad losser kunnen gaan

je zou de instelknop kunnen zekeren als je denkt dat dat het is
 
Zelf werkte ik nooit met bellen dus daar kan ik weinig over zeggen maar met een 2 kg fles had ik in mijn Juwel Rio 180 in twee maanden dus wel wel haast leeg.
Dat is best veel want ik deed op de oude bak van 180 liter 4 mnd met 2 kilo en nu 2 mnd op de 330 liter. Maar ja geen bak is gelijk.
 
Zelf werkte ik nooit met bellen dus daar kan ik weinig over zeggen maar met een 2 kg fles had ik in mijn Juwel Rio 180 in twee maanden dus wel wel haast leeg.
Had je hard water? Ik verwacht er toch wel een klein jaartje mee te doen op 125 liter bak.
 
trilt het waar de fles hangt bijvoorbeeld door de pomp?
een soepel lopend schroefdraad onder constante druk zou dan inderdaad losser kunnen gaan

je zou de instelknop kunnen zekeren als je denkt dat dat het is
Nee, maar wellicht wel trillingen vanuit leegomgeving woonkamer. Al zouden dan wel meer mensen dit probleem moeten herkennen.
 
trilt het waar de fles hangt bijvoorbeeld door de pomp?
een soepel lopend schroefdraad onder constante druk zou dan inderdaad losser kunnen gaan

je zou de instelknop kunnen zekeren als je denkt dat dat het is
Da's erg onwaarschijnlijk, onder andere omdat het aantal bellen toeneemt wat in zou houden dat de stelknop tegen de veerdruk strakker draait.
 
Nou niet zo'n harde waterkwaliteit maar wel een plantenbak met een hoge lichtsterkte, zo'n 49+ lumen/Ltr.

Bekijk bijlage 365937Bekijk bijlage 365938Bekijk bijlage 365939

Betekent dit dat wanneer je een hogere lichtintensiteit hebt er ook meer CO2 toegevoegd moet worden? Dit zou voor de verzadiging van het water met CO2 toch niet uit mogen maken? Een bepaalde mate van verzadiging zorgt ervoor dat je PH zakt, onafhankelijk van de hoeveelheid licht, of mis ik dan iets?
 
In de regel is de vraag naar voeding en dus ook co2 hoger bij meer licht.
 
Betekent dit dat wanneer je een hogere lichtintensiteit hebt er ook meer CO2 toegevoegd moet worden? Dit zou voor de verzadiging van het water met CO2 toch niet uit mogen maken? Een bepaalde mate van verzadiging zorgt ervoor dat je PH zakt, onafhankelijk van de hoeveelheid licht, of mis ik dan iets?
Nee, dat betekend het niet. De lichtduur in je bak, die veelal zo'n 8 uur zou mogen branden op volle sterkte bepaald de tijd dat een plant kan groeien. Immers in het pikkedonker vind er geen fotosynthese plaats. Maar de lichtsterkte, uiteraard binnen de grenzen van de plant, maakt de groeisnelheid mogelijk. En om die groeisnelheid mogelijk te maken en te laten duren is er (planten-)voedsel nodig. En daaronder hoort ook CO2. Nu kennen alle planten een lichtsterkte vraag. Sommige planten willen veel licht, zoals sommige rode planten als Alternanthera soorten. Maar er zijn ook planten die juist met aanzienlijk minder licht genoegen nemen. Een Anubias is daar een voorbeeld van. Wil je nu in je bak planten die veel licht vragen dan betekend dit natuurlijk dat je lampen dit moeten kunnen bieden maar gesteld dat dit kan dan moet de voeding aangepast worden aan die lichtsterkte. In het water van je aquarium zin CO2 wat je plant dus kan opnemen. Maar door een hoge lichtsterkte en dientengevolge een hogere voedselvraag kan dit betekenen dat de CO2 welke in je bak zit onvoldoende is. En dan moet er dus CO2 bijgevoegd worden. Dat beïnvloed dus je PH waarde. Je zit hier dus de connectie lichtsterkte en de CO2 vraag welke dan indirect weer je PH gaat bepalen. Eigenlijk kan je dus daardoor zeggen: Je plantenkeus geeft je lichtsterkte aan waaruit de voedselvraag weer volgt. Nog even daarbij: In een gezonde bak zit altijd alg. Maar wanneer er een algenprobleem ontstaat is dit heel vaak, maar niet altijd dus, te herleiden naar een plantenvoedsel tekort!
 
Zoals Ben al aangeeft hangt het dus af van hoeveel co2 in je bak zit en hoeveel licht en welke planten. Uitgaande van dat dit net voldoende was dan zul je met meer licht wel meer co2 moeten toevoegen. Het is dus van meer factoren afhankelijk.
 

Terug
Bovenaan