Aanvulling voor gezelschaps Rio350


Deesje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 mei 2011
Berichten
2,338
Leeftijd
39
Locatie
Westervoort
Een aantal weken geleden overgestapt van een Rio180 naar een Rio350.
Nu zou ik graag mijn visbestand willen uitbreiden.
Willen jullie met mij meedenken?

Op dit moment zit erin:
5x L010a Rhinelorica sp Red
4x Otocinclus
9x Corydoras Panda
+/- 15 volwassen Endlers (met een zut jongen die steeds weg gaan)
+/- 20 volwassen vuurgarnalen

Wat voor mijn ideeen op dit moment zijn;
- Otocinclussen uitbreiden? Heb al 5x L010a, kan dat nog wel?
- Groepje Corydoras Pygmaeus. ( stuk of 10?)

Ik heb in het verleden diverse Rasbora soorten gehad, zoals de Galaxy's maar die bleven allemaal max een half jaar in leven.
Ook de Iriatherina Werneri vind ik nogsteeds leuk, maar helaas blijken die ook zwak.
Ik ben van de wat kleinere visjes en heb een hekel aan kardinalen/tetra's/roodkopzalmen en soortgelijken.
De Endlers kunnen eventueel in zijn geheel nog weg.
Bengaals vuurtje vind ik ook leuk, maar gaat hem niet worden denk ik ivm andere bodembewoners.

Tips en of ideeen zijn heel graag welkom!
 

Bijlagen

  • 20210419_192412.jpg
    20210419_192412.jpg
    384.8 KB · Weergaven: 91
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Pygmaeus kan prima zou er dan wel 20 doen 10 is wel erg weinig omdat dwergjes zich tochal kwetsbaarder voelen en dan is het voor de vis vooral fijn als de groep lekker groot is
 
Mooie school boraras brigittae? Rasbora espei blijft ook een mooie vis.

Axelrodia riesei, al kan die wat schuwer zijn
 
Thanks voor de tips, Mike!

Brigittae zijn inderdaad erg leuk! Espei heb ik eerder gehad, blijven ook redelijk mooi maar vond ik minder leuk om naar te kijken qua gedrag.
A. Riesei vind ik wat minder.
 
Na nader onderzoek ben ik erachter gekomen dat veel Boraras soorten zacht water nodig hebben.
Nu heb ik ooit, toen ik dat nog niet wist, een groepje Maculata gehad. Hiervan is er nog 1 in leven.

Klopt het dat deze soorten alleen op zacht water kunnen?
En de Danio Erythromicron, die hoeft dat niet of wel?
Is dat het verschil dan weer met Danio's en Boraras?

Waterwaarden van mijn bak, gisteren gemeten:
Ph 7,3
kH 5
gH 8
 
celestichthys erythomicron komt uit het inlé meer. een groot meer in het noorden van Myanmar. Zoals in veel meren is het water daar relatief hard en alkalisch.
Ze doen het dus goed op kraanwater, in tegenstelling tot boraras die voorkomen in kleine regenwoudstroompjes en veenmoerassen waar het water zacht en zuur is.
ze moeten wel relatief koel gehouden worden, tussen de 20 en 24 graden is prima, ook zijn ze behoorlijk schuw. dus wellicht niet meteen het meeste geschikte visje.

met een behoorlijk drukke bodem zou je eens naar visjes voor boven in je bak kunnen kijken. Aplocheilus blockii is een klein visje en vreedzaam. ( de grotere lineatus is gevaarlijk voor je endlers. Halfsnavelbekjes: Dermogenys pusilla is ook een interessant visje. die met een beetje goede verzorging ook levende jongen op de wereld zet, of ze van je endler baby's afblijven betwijfel ik, maar volwassen dieren hebben niets te vrezen.

als je toch liever een scholenvisje wilt kun je naar de wat robuustere pseudomugil soorten kijken, de furcatus en signifer zijn goede keuze's. ook Oryzias woworae zou een prima combi kunnen zijn.
 
Dus, rasbora/bororas vallen af omdat het water daarvoor zachter/zuurder moet zijn.

Nu twijfel ik tussen de Danio Choprae en de Iriatherina Werneri.
Ik heb al mijn guppies weg gedaan.
Dus op dit moment zit er in het aquarium;
8x Corydoras Panda
8x Otocinclus
5x L010a Rhineloricaria sp Red
Tiental vuurgarnalen
en 1 Overgebleven Rasbora visje.

Zou er buiten de Danio of de Werneri's nog een schooltje Cory Pygmaeus kunnen?
Of zou dat te druk worden?
En wat adviseren jullie? De Danio of de Werneri?

Aquarium is opnieuw ingericht, planten moeten weer even groeien.
Link aquarium
 

Terug
Bovenaan