Bakjes van Deesje.


Gelukkig wil ik ook graag zonder CO2 blijven en gebruik ik dat nu met name om de alg te minderen.
Heb eventueel nog een Oxydator liggen, zou dat helpen tegen de bruinalg en beginnende groene alg?

Voorlopig gebruik wel even profito. Gebruik normaal gesproken geen plantenvoeding namelijk omdat ik periodes heb waarin het aquarium alleen de hoognodige aandacht krijgt.

Mijn idee voor een huidige uitbreiding:
Otocinclus + 4, totaal wordt dan 8
Corydoras Pygmaeus + 15 ongeveer.

Verder weet ik het nog niet.
 
Zover ik weet produceert een oxidator zuurstof en heb je daar niet veel aan tegen algen maar ik kan me vergissen. Ik weet niet hoe hoog je fosfaat is maar een fosfaat tekort kan net als een co2 tekort ook groenalg geven.
 
Net de waterwaardes van mijn Rio gemeten.
Wat kunnen we hieruit opmaken betreft de algen?

Ph 7,3
kH 5
gH 8
NO2 0,0
NO3 0,0 (gek hè met drijfplanten)
NH3/4 0,0
PO4 1,0mg/L

Wat is qua Fosfaat toegestaan? Niks?
De kH wat aan de hoge kant?
Ph lijkt me normaal voor een gezelschapsaqua.
 
Waterwaardes van de Cubes zijn ook om te janken.
Voel weer zo'n periode aankomen waarbij mijn aquaria erin kunnen stikken.
:cry::stom:

Rilli's:
pH 7,5
kh 6
gh 8

en de lege cube met ph verlagende bodem
ph 6,6
kh 2
gh 5
 
"...Voel weer zo'n periode aankomen waarbij mijn aquaria erin kunnen stikken.
:cry::stom:"
Ik kan jouw openheid en eerlijkheid erg waarderen. Ik denk dat dit gevoel voor velen van ons herkenbaar is. Voor mij in ieder geval wel. Ik heb ook maanden gekend waarin ik dat aquarium het liefst zo snel mogelijk de deur uit had gedaan. Achteraf ben ik blij dat ik doorgezet heb natuurlijk! :petjeaf:
 
Net de waterwaardes van mijn Rio gemeten.
Wat kunnen we hieruit opmaken betreft de algen?

Ph 7,3
kH 5
gH 8
NO2 0,0
NO3 0,0 (gek hè met drijfplanten)
NH3/4 0,0
PO4 1,0mg/L

Wat is qua Fosfaat toegestaan? Niks?
De kH wat aan de hoge kant?
Ph lijkt me normaal voor een gezelschapsaqua.
Aan de waarden is te zien dat je geen CO2 toevoegt (ook terug even gespiekt in je topic).

Mooie lage KH (om jaloers van te worden 😜). Komt dit zo uit de kraan of gebruik je osmose/ pH verlagende bodem?

Fosfaat van 1 mg is prima in een plantenbak hoor. Hoger mag, maar hoeft niet. Nitraat is wel laag. Je voegt ook geen nitraat toe toch?

Bruinalg is een opstartalg, maar het kan ook veroorzaakt worden door silicaat in het water.. Groene alg welke heb je precies?

Hoe beter je planten groeien, moe minder goed de algen groeien. Ze zijn concurrenten van elkaar.

De maximale groei van planten hangt af van de voedingsstof die minimaal aanwezig is. Je kunt van bij alles voldoende hebben, maar als 1 bouwstof ontbreekt kunnen ze toch niet verder groeien. Dit noemt men de 'wet van liebig'. Zie het plaatje, de ton kan maximaal gevuld worden tot de hoogte van het element dat het minste aanwezig is.

Verder heb je een goede balans tussen licht-voeding-CO2 nodig.
Planten hebben minimaal 8 uur verlichting nodig om goed te kunnen groeien, alle voedingsstoffen (micro en macro elementen) en CO2. Zie de gouden driehoek.

Betekent dit dat je niet een bak kan hebben zonder CO2 toe te voegen? Nee, zeker niet. Maar dan zal er minder (intens) verlicht moeten worden zodat de planten trager groeien en de CO2 behoefte af neemt. En sommige planten vallen gewoon af omdat ze of fel en veel licht nodig hebben en/of extra toegevoegde CO2.

Een oxydator gaat helaas niet helpen tegen algen. Het zorgt wel voor wat extra zuurstof in je water.
 

Bijlagen

  • wet-van-Liebig.jpg
    wet-van-Liebig.jpg
    11.3 KB · Weergaven: 112
  • gouden-driehoek.jpg
    gouden-driehoek.jpg
    15.4 KB · Weergaven: 122
Mooie lage KH (om jaloers van te worden 😜). Komt dit zo uit de kraan of gebruik je osmose/ pH verlagende bodem?
In de grote bak en in de Rilli bak is het puur kraanwater, in de lege cube zit een phverlagende bodem.
Fosfaat van 1 mg is prima in een plantenbak hoor. Hoger mag, maar hoeft niet. Nitraat is wel laag. Je voegt ook geen nitraat toe toch?
Nee ik voeg inderdaad niets toe.
Omdat ik zelf niet structureel middeltje kan toevoegen zal het bij mij alleen schaden dan baat hebben, vermoed ik.
Zou het helpen om een deel van de drijfers eruit te halen? Die vreten alles wat erin zit natuurlijk op. En díe groeien als kool!
Bruinalg is een opstartalg, maar het kan ook veroorzaakt worden door silicaat in het water.. Groene alg welke heb je precies?
Foto is van de op dit moment ontstane alg. Niet heel storend op het hout, maar helaas wel op de Anubias.
Wellicht de licht intensiteit iets naar beneden stellen, als de website van de helialux weer verbonden is.
20210428_131120.jpg
20210428_131149.jpg


Ook valt het me op dat de nieuw geplante Braziliaans Klimop niet wilt aanslaan. Iemand een idee hoe dat kan? Normaal groeide die bij mij als kool.
Zou dat ook te maken kunnen hebben met het tekort aan nitraat?
20210428_131217.jpg


Geduld wordt maar weer op de proef gesteld hier.
 
Nee ik voeg inderdaad niets toe.
Omdat ik zelf niet structureel middeltje kan toevoegen zal het bij mij alleen schaden dan baat hebben, vermoed ik.
Zou het helpen om een deel van de drijfers eruit te halen? Die vreten alles wat erin zit natuurlijk op. En díe groeien als kool!
Je zou een AIO plantenvoeding kunnen overwegen. Deze kun je net als profito 1x per week toevoegen. Al is het beter om het elke dag te doen. Ik heb daarvoor een doseerpomp gekocht want ik ben ook niet elke dag thuis. Via Ali zijn deze ook niet duur. (Volgens mij hebben @Hoogheid en @benvo een doseerpomp via Ali als ik mij niet vergis.)

Drijfplanten nemen heel veel nitraat op, net als snelgroeiende planten zoals Braziliaanse klimop. Bij een tekort aan nitraat groeien deze planten niet goed, zie mijn voorgaande bericht met het plaatje van de leeglopende ton :)
 
Je zou een AIO plantenvoeding kunnen overwegen. Deze kun je net als profito 1x per week toevoegen. Al is het beter om het elke dag te doen. Ik heb daarvoor een doseerpomp gekocht want ik ben ook niet elke dag thuis. Via Ali zijn deze ook niet duur. (Volgens mij hebben @Hoogheid en @benvo een doseerpomp via Ali als ik mij niet vergis.)

Drijfplanten nemen heel veel nitraat op, net als snelgroeiende planten zoals Braziliaanse klimop. Bij een tekort aan nitraat groeien deze planten niet goed, zie mijn voorgaande bericht met het plaatje van de leeglopende ton :)
Klopt inderdaad. Ik heb de Jebao Doser 3.4 en ben er echt heel erg tevreden mee tot nu toe. Ik gebruik hem nog niet zo heel lang hoor. Maar hij doet waar hij voor gemaakt is en is via een app aan te sturen. De vorige versie van deze doseerpomp heeft geen Wi-Fi en is alleen met de knoppen te bedienen. Deze is volgens mij ook iets goedkoper. De pomp die ik gebruik heeft 4 kanalen maar ze zijn ook met 1 kanaal te koop als je alleen Profito of All in One wilt toevoegen bijvoorbeeld. :petjeaf:
 
"...Fosfaat van 1 mg is prima in een plantenbak hoor. Hoger mag, maar hoeft niet. Nitraat is wel laag..."
Ik had dit zelf dus andersom, ik had 20 mg/l nitraat in mijn aquarium maar geen fosfaat. Als ik toen All in One toevoegde werd de nitraatwaarde torenhoog.

"Je zou een AIO plantenvoeding kunnen overwegen..."
Als je in deze situatie waarbij de fosfaat al op 1 mg/l zit en nagenoeg 0 mg/l nitraat een all in one plantenvoeding gaat toevoegen zal het mij niks verbazen als het fosfaat gehalte te hoog wordt en het nitraat gehalte iets zal stijgen.
 
Ik had dit zelf dus andersom, ik had 20 mg/l nitraat in mijn aquarium maar geen fosfaat. Als ik toen All in One toevoegde werd de nitraatwaarde torenhoog.


Als je in deze situatie waarbij de fosfaat al op 1 mg/l zit en nagenoeg 0 mg/l nitraat een all in one plantenvoeding gaat toevoegen zal het mij niks verbazen als het fosfaat gehalte te hoog wordt en het nitraat gehalte iets zal stijgen.
Ja dat is mogelijk. Meten is weten 🤪

Ik had hier ook weinig nitraat (zit niks in het kraanwater en ik had weinig vissen). Dus de fosfaatwaarde liep inderdaad sneller op dan het nitraat. Dat blijf je toch houden met een AIO.

Zonder nitraat weet je zeker dat je planten (de snelgroeiende) verpieteren.

Met een doseerpomp kun je ook profito en nitraat toevoegen. Maar het moest simpel blijven 🤔
 
Je zou een AIO plantenvoeding kunnen overwegen. Deze kun je net als profito 1x per week toevoegen. Al is het beter om het elke dag te doen. Ik heb daarvoor een doseerpomp gekocht want ik ben ook niet elke dag thuis. Via Ali zijn deze ook niet duur. (Volgens mij hebben @Hoogheid en @benvo een doseerpomp via Ali als ik mij niet vergis.)

Drijfplanten nemen heel veel nitraat op, net als snelgroeiende planten zoals Braziliaanse klimop. Bij een tekort aan nitraat groeien deze planten niet goed, zie mijn voorgaande bericht met het plaatje van de leeglopende ton :)
Nou nee, ik heb mijn doseerapparaat zelf gebouwd.
 
Gisteren is de AIO plantenvoeding binnen gekomen.
Ga het toch proberen om 1x in de week toe te voegen. Desnoods dmv een reminder op mijn telefoon. ;-)
Ik begin met een minimale hoeveelheid, gisteren 10ml gedaan, wat volgens het flesje voor 100ltr water is zonder co2 en met weinig planten.
Nu zal er bij mij zo'n 300ltr water in zitten, maar beter te weinig dan teveel.
Heb wat plantjes geschoven in de hoop wat andere beter te kunnen laten groeien.

Ook zijn gisteren al mijn guppies opgehaald.
Tenminste, voor wat ik kan zien nu. Wellicht dat er nog een baby ergens zit maar die heb ik nog niet gespot.
In het verleden heb ik een groepje Rasbora Maculata gekocht. Ook hier zullen meerdere lookalikes bij hebben gezeten, want er is nog 1 Merah van over.
Die mag bij mij blijven. Misschien aangevuld door soortgenootjes maar wat ik lees is dat Rasbora's/Boraras wat zachter/zuurder water eisen. En dat heb ik niet.
Dus we wachten nog even af met een nieuwe zwemploeg, ben er nog niet over uit.

Wat zit er nu in nog het aquarium qua bewonders?
5x L010a Rhinelorica sp. Red.
8x Corydoras Panda
4x Otocinclus
1x Rasbora Merah
10tal vuurgarnalen
slakken

Graag zou ik Corydoras Pygmaeus willen, maar zou het dan niet te druk worden op de bodem?
Of kan ik dan beter de Panda's uitbreiden?
De Otociclussen wil ik uitbreiden met 3 tot 5 visjes.

In ieder geval hier weer even wat fotootjes, want het is tenslotte een foto album. :D

20210503_204017.jpg20210506_161219.jpg20210506_162333.jpg20210506_162345.jpg20210507_204240.jpg20210507_222442.jpg20210508_150807.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zij aanzicht vanaf mijn favoriete hoekje aan de keukentafel.
20210515_194755.jpg
Close up van de ene soort Otocinclus
20210515_193452.jpg20210515_193426.jpg
2e soort Otocinclus (iemand een idee welke soorten dit zijn?)
20210515_193315.jpg
Cory in rust
20210515_193229.jpg
Overgebleven (gestressde?) Boraras Merah
20210515_193216.jpg
De één zijn dood....
20210515_193152.jpg
 
Leuk om te zien dat het zo goed gaat met jouw bak! :petjeaf:
Ik kan erg genieten van de keuze die je hebt gemaakt bij de aanschaf van de bewoners. Mag ik overigens wel de tip/suggestie geven om achterin de bak wat meer beplanting te plaatsen? Het lijkt wat kaal te zijn op de foto vanuit jouw favoriete hoekje.
 
Otocinclus zijn schattig 🥰 en harde werkers! Ruimen hier een hele boel op.
 
Leuk om te zien dat het zo goed gaat met jouw bak! :petjeaf:
Ik kan erg genieten van de keuze die je hebt gemaakt bij de aanschaf van de bewoners. Mag ik overigens wel de tip/suggestie geven om achterin de bak wat meer beplanting te plaatsen? Het lijkt wat kaal te zijn op de foto vanuit jouw favoriete hoekje.

Ik heb gisteren een plantenbestelling gedaan.
Sowieso staat er rechtsachter een Brazialiaans Klimop, deze wil alleen de hoogte nog niet in.
Ook zie je de stengels van de HN niet op zo'n totaalfoto.

Ook denk ik aan een herindeling vh aquarium, gewoon omdat ik net happy ben.
Maar heb nog geen idee hoe of wat.


Otocinclus zijn schattig 🥰 en harde werkers! Ruimen hier een hele boel op.
Ze zijn zeker schattig!
Daarom heb ik er vandaag nog 5 bijgehaald.
Nu zijn ze in totaal met 9.

20210516_145127.jpg
 
Elke keer kijk ik weer naar visjes.
Maar ik weet het gewoon echt niet meer.
Welk (scholen)visje moet ik nemen?
Ik vind de Rasbora's erg leuk zoals Maculata/Merah, maar ook de Galaxy blijft leuk.
Daarnaast vind ik Iriatherina Werneri's ook nogsteeds heel mooi.
Vandaag zag ik de Rasbora Aardbei. Maar welke soort is dat dan?
Rasbora's moeten in wat zachter water, klopt dat?
Danio's kunnen wat meer hebben, toch?


In het verleden heb ik Japonica garnalen gehad, hele leuke en nuttige beestjes en twijfel om ze er nu ook in te houden.
Maar ik heb ze 1x gezien met een vuurgarnaal.
In hoeverre jagen ze echt op die vuurgarnalen? Iemand een idee?
Want dat wil ik niet.
 
aardbei rasbora is de boraras naevus. Leuk visje, te vergelijken met de merah/maculatus/brigittae en het rijtje

Rasbora espei is ook een hele leuke soort en als ik zie hoe fanatiek de galaxy's hier voor in de bak blijven zwemmen zou ik ook die laatste enorm aan willen raden. Leuk visje met prachtige kleuren als ze goed in hun vel zitten

Heb nooit gemerkt dat rasbora minder sterk zouden zijn dan danio's

Werneri is volgens mij een vrij drukke zwemmer, al heb je daar de lengte van de bak ook wel weer voor.
 
Ze zijn zeker schattig!
Daarom heb ik er vandaag nog 5 bijgehaald.
Nu zijn ze in totaal met 9.
Wat leuk! Ik heb nu een groep van 20. Ook enorm leuk om te zien, ze zijn altijd samen. Als ik onderhoud doe dan gaan ze ook samen ergens anders hangen. In de winkel twijfelde ik wat over het aantal, daar adviseerde ze mij om er 20 te nemen. Absoluut geen spijt van ☺️

Over de Boraras. Zelf heb ik in mijn 80 centimeter de maculatus. Deze visjes doen het prima hier op een iets hogere pH. Ze zijn mooi op kleur en zijn goed gegroeid. Ik heb wel een beetje bruin water, merk dat ze zich daar wel prettig in voelen. Ik zou wel een groep van 40 nemen in een rio350. Als dit past het je huidige visbestand dan.
 
Succes :thumbs:
 
Leef je lekker uit Deesje;)
 
We gaan het zien, ben benieuwd 😊
 
Foto's van vanmorgen.

Vanmiddag bij 2 winkels geweest in de hoop een middenzwemvisje te scoren.
Aangezien ik nog twijfel dacht ik, kijken kan misschien mijn keuze makkelijker maken.
Ene winkel had geen enkele vissoort van mijn keuze.
2e Winkel wel.
Maar niet gezond ogend en/of te weinig.
Ik zag bij deze laatste de Iriatherina Werneri en de Danio Choprae samen.
Zouden die ook samen kunnen in een aquarium? Van beide een groepje van 12/15 ofzo?
Zouden ze elkaar in de weg zitten?
20210524_141311.jpg
20210524_141319.jpg
20210524_141326.jpg
20210524_141334.jpg
 
Dat plantje rechts vooraan is dat Cryptocoryne flamingo? Mooi plantje is dat!
 
Dat plantje rechts vooraan is dat Cryptocoryne flamingo? Mooi plantje is dat!
Ja dat is hem idd. Hij is nog wat bleekjes na het verplaatsen, maar ik vind het inderdaad ook een erg mooi plantje.
 
Ja dat is hem idd. Hij is nog wat bleekjes na het verplaatsen, maar ik vind het inderdaad ook een erg mooi plantje.
Dat komt vast wel weer goed 👍🏻
Hier waren de crypto's ook helemaal van slag na het verplanten. Verslijmden deels, maar kwamen toch weer op.
 
Ja dat is vaak een kenmerk van de Crypto maar ze komen vaak erg snel terug.
 
Ik zie dat de laatste update alweer enkele weken geleden is.
Dus bij deze maar een (kleine) nieuwe.

Over het algemeen gaat het goed met de aquaria hier.
De Cubes lijken stabiel, alleen de planten groei in de cube met ADA aquasoil wil niet echt. Geen enkel plantje blijft daar in zijn volle glorie.
Alleen de drijfplanten en de javavaren blijven mooi.
De Rilli cube gaat rustig z'n gangetje, misschien binnenkort de garnalen uitbreiden aangezien ze daar niet zelf voor zorgen.

De Rio draait ook prima, uiteraard wel wat algjes, maar nog niets storend.
Morgen weer waterverversen tijdens de F1. ;-)
Vandeweek had ik eindelijk bedacht welke visjes ik erin wilde doen.
En vandaag zaten ze in ruime getalen bij de LFS. Dus ja kon ik ze niet laten zitten daar.
Het is geworden 15x Danio margaritatus – Rasbora Galaxy - Hemelse Pareldanio
en 15x Microrasbora/Celestichtys Erythromicron - Emerald Rasbora - Danio Erythromicron
(die beesten hebben allemaal zoveel namen)
In totaal 30 zwemmende visjes, allen voor een zéér aantrekkelijke prijs gekocht.
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Heb is natuurlijk niet een hele donkere bak.
Maar wel genoeg planten die hoog en vol (gaan) groeien. En weinig tot geen vissen waar ze 'last' van kunnen hebben.

Vanavond of morgen foto's. ;-)
 
Ben benieuwd naar de foto's. Mooie visjes heb je uitgekozen 😄👍🏻
 
Zijn beide mooie vissen, maar vanwaar 2 soorten? Galaxy's hier zijn heel nieuwsgierig, hoop dat ze dat bij jou ook worden
 
Zijn beide mooie vissen, maar vanwaar 2 soorten? Galaxy's hier zijn heel nieuwsgierig, hoop dat ze dat bij jou ook worden
Ik vind beide visjes heel leuk en samen gaan ze ook goed. Dus vandaar gecombineerd.
Ze zwemmen erg leuk samen, soms alleen bij eigen soort en soms door elkaar heen.
Meestal gaan ze in groepjes van 5 van de ene kant naar de andere kant. :)
Ze zijn nog erg schuw en zwemmen met z'n alle tussen de stenen en de planten tegen de achterwand. Maar als ze mij niet zien en denken dat ik er niet ben komen ze de 'open' plekken van het aquarium bewonderen.

Ze eten gelukkig ook al mee met de rest dus dat scheelt.
Was bang dat ze voorlopig nog geen droogvoer aten, maar dat gelukkig wel.
 

Terug
Bovenaan