Bakjes van Deesje.


There's happening a lot on this side of the screen...:cool:


Nu nog de vraag, verder in dit topic of een nieuwe openen?:unsure:
 
Voorlopig nog maar even genieten van wat ik heb, hopelijk volgende week aan de slag met m'n nieuwe project. :cool:

De grote bak draait prima. Zag vandaag de Panda's ook weer 18+ dingen doen. Heb ik ze lang niet zien doen.

20210313_190221.jpg

De rilli's vermaken zich volgens mij ook wel. Van de week de groene zijkant maar eens schoon gekrabd. Wat waren ze blij met die velletjes alg wat eraf kwamen. 😅
Gister voor het eerst weer één gezien met enkele eitjes.
20210313_191321.jpg

Alleen mijn nieuwe cube wil niet.
Blijft maar rotzooi veroorzaken en een vieze bruine laag. Van de week helemaal schoongemaakt, planten en hout eruit gehad om helemaal te poetsen en hoppa het is gewoon weer net zo hard terug.
En dat terwijl hij nu ruim 7 weken draait en ik er eigenlijk al garnaaltjes in wilde hebben. Maar op deze manier durf ik dat niet.
Iemand ideeën of tips?
20210313_191216.jpg20210313_191232.jpg
 
Wat betreft die cube: pompje hoger zetten zodat je oppervlaktestroming hebt, slangetje dichtknopen die voegt niks toe en een snelgroeier (waterpest of hoornblad) erin doen
 
Vanmorgen toch de Rio350 geannuleerd.
Waarom?
Omdat ik zelf maar een klein vrouwtje ben. De Rio350 komt incl. meubel ongeveer tot mijn ogen en de bak is dieper dan mijn arm lang is.
Dan ga ik gelijk denken aan onderhoud etc... En kwam ik tot de conclusie dat dat niet heel praktisch gaat zijn. Continue opstapjes en niet fatsoenlijk bij de bodem kunnen.
Dit was ook mijn probleem bij de RIO300. Zo heette hij toen nog, was ook 350 liter.
Heb hem uiteindelijk weggedaan omdat het qua onderhoud voor mij niet te doen was. Even de ramen schoonmaken duurde mij te lang, ik kreeg last van m'n armen enzo. En water verversen was ook drama, al die emmers erin en eruit. Met een slang lukte hier ook helaas niet.
Denk dat je het juiste besluit hebt genomen.
Uiteindelijk heb ik van m'n kleine bakjes net zoveel of misschien nog wel meer plezier dan van de grote bak.
Ik heb nu een Rio 125 en een 30 liter en 15 liter bakje.
 
Via de rapporteer knop.
Dank je wel.
Net verzoek gestuurd.
Heb me trouwens rotgezocht naar de rapporteer knop! :ROFLMAO:



Inmiddels is hier een hoop gebeurd.
De Rio 180 is leeg en heeft plaatst gemaakt voor een Juwel Rio 350.
(ja toch de 350)
Of nou ja plaatst gemaakt, we hebben wat kasten verschoven waardoor mijn nieuwe juweeltje bij de eetkamer staat.
Wij zitten overdag eigenlijk vaker daar, dan in de woonkamer dus mij hoor je niet klagen.

Waarom toch de 350?
Omdat ik een mega grote twijfel kont ben.
Even terug naar het begin...
Impulsief een Rio350 besteld.
Volgende minuten begon ik te twijfelen.
Volgende dag de 350 afgezegd en (ergens anders) een 240 besteld.
Begon enkele dagen later mijn man ineens over een Aquatlantis aquarium.
Ook heel mooi, maar ook wel heel duur. Twijfel, twijfel.
Dus ik zeg tegen hem, kom we gaan even naar de dierenwinkel, kijken of er aquaria staan, om te kijken en te vergelijken.
Eerste winkel, stond niks. 2e Winkel (waar ik de Rio350 had besteld) stond wel wat, maar niet wat ik bedoelde.
Tot ik me omdraaide en een pallet zag staan.
En ja je raad het al, daar stond MIJN besteld Rio 350. Ze konden zelf de bestelling bij hun leverancier niet meer annuleren dus hij was afgestuurd.
Tja daar was die twijfel weer.
Buiten overlegd met mijn man en die heeft de knoop doorgehakt.
Deze bak gaat NU mee naar huis.

En zo stond er smiddags een mega groot ( voor ons doen) aquarium in de garage.

Foto's en details van het overzetten komen nog.
Heb al wel vast de laatste foto's van de Rio180 voor jullie.
Ik zal dat bakje toch gaan missen, tot nu toe was dat mijn fijnste bak en had ik daar ook de meeste lol mee.

20210313_190206.jpg

20210317_114827.jpg

20210319_212500.jpg
 
Ik ben ook niet super groot (1,65) en totaal niet lenig en het meeste onderhoud lukt me in de Rio350 met alleen een krukje. Alleen als ik helemaal achteraan bij de bodem moet heb ik wel een trapje nodig :)

Gaat vast goed komen💪🏻
 
Dank je wel.
Net verzoek gestuurd.
Heb me trouwens rotgezocht naar de rapporteer knop! :ROFLMAO:



Inmiddels is hier een hoop gebeurd.
De Rio 180 is leeg en heeft plaatst gemaakt voor een Juwel Rio 350.
(ja toch de 350)
Of nou ja plaatst gemaakt, we hebben wat kasten verschoven waardoor mijn nieuwe juweeltje bij de eetkamer staat.
Wij zitten overdag eigenlijk vaker daar, dan in de woonkamer dus mij hoor je niet klagen.

Waarom toch de 350?
Omdat ik een mega grote twijfel kont ben.
Even terug naar het begin...
Impulsief een Rio350 besteld.
Volgende minuten begon ik te twijfelen.
Volgende dag de 350 afgezegd en (ergens anders) een 240 besteld.
Begon enkele dagen later mijn man ineens over een Aquatlantis aquarium.
Ook heel mooi, maar ook wel heel duur. Twijfel, twijfel.
Dus ik zeg tegen hem, kom we gaan even naar de dierenwinkel, kijken of er aquaria staan, om te kijken en te vergelijken.
Eerste winkel, stond niks. 2e Winkel (waar ik de Rio350 had besteld) stond wel wat, maar niet wat ik bedoelde.
Tot ik me omdraaide en een pallet zag staan.
En ja je raad het al, daar stond MIJN besteld Rio 350. Ze konden zelf de bestelling bij hun leverancier niet meer annuleren dus hij was afgestuurd.
Tja daar was die twijfel weer.
Buiten overlegd met mijn man en die heeft de knoop doorgehakt.
Deze bak gaat NU mee naar huis.

En zo stond er smiddags een mega groot ( voor ons doen) aquarium in de garage.

Foto's en details van het overzetten komen nog.
Heb al wel vast de laatste foto's van de Rio180 voor jullie.
Ik zal dat bakje toch gaan missen, tot nu toe was dat mijn fijnste bak en had ik daar ook de meeste lol mee.

Bekijk bijlage 321716
Bekijk bijlage 321717
Bekijk bijlage 321718
Heg had zo moeten zijn!
 
Ik ben ook niet super groot (1,65) en totaal niet lenig en het meeste onderhoud lukt me in de Rio350 met alleen een krukje. Alleen als ik helemaal achteraan bij de bodem moet heb ik wel een trapje nodig :)

Gaat vast goed komen💪🏻
Ik ben 1.80 maar heb bij de Fusion 120 ook een trapje nodig om bij de bodem te kunnen hoor:)
 
Ik ben 1.80 maar heb bij de Fusion 120 ook een trapje nodig om bij de bodem te kunnen hoor:)
Oh nu voel ik me al beter!
Ik zat steeds al te schelden op m'n 1,65m als ik er weer nét niet bij kon en toch de trap moest pakken (waar maak ik me ook druk om, kan ook gelijk dat ding pakken 🤷🏼‍♀️😂)
 
Ik heb even wat tijd over, dus nu maar eens 'al die foto's' plaatsen van wat er allemaal gebeurt is. :)

Plaatjes zijn natuurlijk ook veel leuker dan alleen een verhaal.
De achterwand heeft mijn man op gevoel uitgekozen. Ik had foto's gestuurd van wat ik ongeveer wilde en ik moet zeggen, hij heeft een goede keuze gemaakt. :D
Filter is een JBL e1502 geworden, lijkt mij voldoende voor een 120cm bak met ongeveer 350ltr water.
Op de 4e foto staan de twee broertjes of zusjes.... Flinke vooruit gang!
5e Foto geeft mijn uitzicht weer vanaf de eettafel. Geen commentaar daar, ik ben happy.
Als verlichting heb ik gekozen voor de Helialux spectrum 1200 van Juwel met Smartcontrol.
Moet me nog wel even verdiepen in welke invloed de kleuren hebben, maar op dit moment heb ik al een leuke dag en nacht overgang.

20210303_133740.jpg
20210304_184421.jpg
20210307_125907.jpg
20210308_163650.jpg
20210310_092745.jpg
20210310_163949.jpg
20210316_152029.jpg
20210317_152926.jpg
20210318_185756.jpg
20210318_185927.jpg
 
Na een middag alles overzetten van de 180 naar de 350 was ik er aardig klaar mee en lukte het me niet om er nog een leuke scape van te maken.
Dus had ik het hout, de stenen en de planten er maar even her en der in gegooid en ben ik 2 dagen later iets meer gaan inrichten.
Ook dit lukte nog niet heel prima, (ik weet niks leuks! wat ik wilde lukt niet) Maar voor nu is het prima.
Binnenkort maar eens verder proberen.

Al het oude water is hergebruikt, oude filtermateriaal zit in de huidige filter... dus ik ga ervan uit dat er geen hoge nitrietpiek gaat ontstaan.
Ik houd het in de gaten, maar tot nu toe zijn alle vissen levend de eerst dagen doorgekomen.
Huidige vissenbestand: (want tja die konden de kinderen even mooi turven met het uitvangen)
- 4x Otocinclus
- 5x L010a Rineloricaria sp. Red
- 8x Corydoras Panda
- 31x Endler
- 19x Vuurgarnaal

Mijn toekomstplannen;
Wellicht de Panda's en Oto's uitbreiden.
Wellicht een groepje Cory Pygmaeus.
En misschien een scholenvisje ipv de Endlers.
Tips en of ideeën hierin zijn welkom.

Eerste dag:
20210318_211425.jpg


volgende dag:
20210319_202356.jpg


vandaag:
20210322_164740.jpg
 
Mooie vooruitgang. Houdt vooral je oto's even in de gaten. Die hebben in een schone bak nog niet zoveel voeding te vinden als in een gerijpte bak, maar wellicht eten ze ook gewoon al met de pot mee?
 
Mooie vooruitgang. Houdt vooral je oto's even in de gaten. Die hebben in een schone bak nog niet zoveel voeding te vinden als in een gerijpte bak, maar wellicht eten ze ook gewoon al met de pot mee?
Ze zitten al mimimaal een jaar a anderhalf in mijn bestand dus zijn gewend aan 'gewoon' voer. Scheelt waarschijnlijk ook dat het meeste hout en een aantal bealgde stenen mee verhuisd is naar deze bak.
Maar zal ze in de gaten houden, thanks voor de tip.
 
Tot nu toe gaat het nogsteeds goed in mijn grote bak.
De Echinodorus komt regelmatig los, maar ik blijf hem eigenwijs terugzetten. ;-)
Over de inrichting ben ik nogsteeds niet helemaal tervreden. Tuurlijk moeten de planten nog beter aanslaan, maar toch.
Ook begon mijn man vandaag over het 'oude' stuk hout wat in de garage ligt.
Het ligt best in de weg, maar weggooien vind ik ook zonde.
Dus nu een beetje in mijn hoofd aan het puzzelen of het niet in deze bak alsnog erbij kan. :rolleyes:
Ook ben ik inmiddels een beetje aan het nadenken over het uitbreiden van de bewoners.
Manlief wilt graag kleurrijke vissen zoals kardinaaltjes of roodneuzen oid.
Ik vind die visjes niks aan en ben bang dat die mijn garnalen opvreten. :LOL:
Ik houd het meer bij de iets kleinere visjes.
Mijn idee is: enkele Panda's erbij, groepje Corydoras Pygmaeus en dan....
Zag vandaag de Dario Dario, die blijf ik ook wel leuk vinden.
Tja je blijft bezig in je hoofd.

Inmiddels via FB ook gemerkt dat ik in mijn 'vieze' bakje wat online informatie heb gemist.
Had regelmatig water moeten verversen bij het indraaien, waarschijnlijk is dat de reden dat alles daar zo lekker rot is.
Twijfel dus nogsteeds of ik het leeg moet gooien of dat ik nog even moet volhouden en moet kijken wat het doet.
Er groeit inmiddels een plukje groene alg aan de uitstroom vd filter, het mos heeft groene puntjes, er zitten opstartwormpjes en witte snelle puntjes in de bak.
Wat zouden jullie doen?
 
Een foto plaatsen van het hout zodat we mee kunnen denken :pp
Helaas is gebleken, na het hout goed geïnspecteerd te hebben, dat het hout aardig verschrompeld was. Durf het er niet meer in te leggen en gaat dus helaas de container in.
Scheelt wel weer een hoofdbreker, nu alleen de visjes nog. ;-)
 
Het gaat redelijk goed in het aquariumwereldje.
Mijn Rio 350 heeft wat last van bruinalg. Dat was natuurlijk te verwachten in een nieuwe bak. Maar het is wel jammer.
Vooral op de bodem en de achterwand is het goed te zien. Ook de blaadjes van de Anubias hebben een bruinig laagje.
Hopelijk trekt het gauw weg.
Heb wel wat nieuwe plantjes besteld. Cryptocoryne Balansae, Hydrocotyle Leucocephala, wat Javamos en een mosselplantje.
Vooral die eerste is sinds een aantal maanden echt een van mijn favoriete plantjes geworden. Heel makkelijk en leuk.
De H. Leucocephala (Braziliaans Klimop) komt op de plek waar de meeste rechtse Echinodorus staat.
En de C. Balansae komt aan de rechterkant achter de stenen en het hout.
Met de extra planten hoop ik ook wat meer schuilmogelijkheden voor de garnalen te creëren. Had al enkele zwangere dames gezien.
De Endlers gaan ook gewoon door, inmiddels alweer een flinke groep kleintjes erbij.
Vorige week bij de waterwissel zag ik ook een baby Panda rond zwemmen van misschien een week oud.
Geen idee of hij/zij het overleefd, waarschijnlijk niet, maar toch leuk. Had geen eieren of paringen gezien.

Bij de Rilli's gaat het ook goed.
Garnaaltjes vermaken zich, eivlekken onstaan, maar helaas nog geen disco of zwangere.
Wellicht komt dat nog.
Ik heb voor dit bakje wat Limnobium Laevigatum besteld.

Mijn nieuwste Cube begint ook op te klaren.
Het mos begint eindelijk te groeien.
Vorige week een waterwissel gedaan en de ramen gepoetst. Gelukkig geen nieuwe bruine aanslag meer op de gepoetste ruiten.
En het is best grappig om te zien dat er wat leven in zit.
Een verloren slakje, wat opstartwormpjes (Nematoden?) en Mosselkreeftjes.

20210411_135418.jpg20210411_135439.jpg20210411_135516.jpg20210411_135557.jpg20210411_144845.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels aardig last van bruinalg.
Het zit op het zand, op de planten, op de achterwand.
Is dit nogsteeds 'opstart-bruinalg'?
Ik ben wel begonnen (vorige week) met 1x in de week Profito en EasyCarbo toevoegen.
Zou dat goed genoeg zijn? Ik hoor veel goede verhalen over All in one van PB.
Zit er veel verschil in?

Ook heb ik een topic gestart in 'Samenstelling visbestand'.
Hopelijk wordt het een beetje meegedacht aan wat er kan of niet kan in dit aquarium.
Tips zijn hier welkom.

Net nog even wat fotootjes gemaakt. Totaaltjes, geen details.
Plantjes zien er niet top uit in de grote bak, door de algen. Dat aquarium is nu alleen van een afstand toonbaar. ;-)

Er zitten een hoop witte beestjes in het lege Cube-je.
Dacht eerst vlokkreeftjes, maar ze lijken wel nog kleiner. Allemaal tegen het ruit, heel veel!
Iets aan te doen? Is het positief of negatief?

20210424_210456.jpg
20210424_210617.jpg
20210424_210645.jpg
20210424_210652.jpg
 
Over die bruinalg durf ik niet zo goed mijn mening te geven. Over de plantenvoeding kan ik je wel iets vertellen. Het verschil tussen de All-in-One voedingen en Profito en Easycarbo zijn eigenlijk redelijk simpel uit te leggen. Profito en Easycarbo bevatten beide onderdelen uit een complete plantenvoeding. De All-in-One voedingen (van verschillende merken) geven aan een complete plantenvoeding in een fles te leveren. In sommige situaties gaat dit ook op. In mijn geval niet. In ons kraanwater zit 20 mg/L. nitraat, als ik dan ook nog eens All-In-One zou doseren kom ik op 40 mg/L. nitraat uit. En heb ik 2 mg/L. fosfaat in mijn aquarium. Buiten het feit dat de balans tussen nitraat en fosfaat dan niet oké is, is het nitraat gehalte enorm hoog en dat is ook zeker niet handig. Ik ben toen enkel Profito, Easycarbo, CO2 en fosfaat gaan toevoegen als oplossing. Dit vond ik te duur worden en ben zelf toen overgegaan op losse poeders. Hierdoor heb ik zelf in de hand wat ik toevoeg aan mijn aquariumwater en weet ik dus altijd wat het nitraat en fosfaat gehalte in het water is.

Ik hoop dat je iets kunt met mijn uitleg. Mocht je vragen hebben dan laat het vooral weten! :petjeaf:
 

Het verschil tussen de All-in-One voedingen en Profito en Easycarbo zijn eigenlijk redelijk simpel uit te leggen. Profito en Easycarbo bevatten beide onderdelen uit een complete plantenvoeding.
Een kleine toevoeging: (easy) carbo zit normaal gesproken niet in een AIO voeding.

Carbo wordt ook wel 'vloeibare CO2' genoemd. Maar het is geen goede vervanging van (echte gasvormige) CO2. Het is wel vooral een middel om algen te bestrijden. Vooral baardalg, draadalg en volgens mij ook penseelalg. Carbo is op basis van glutaraldehyde..
 


Een kleine toevoeging: (easy) carbo zit normaal gesproken niet in een AIO voeding.

Carbo wordt ook wel 'vloeibare CO2' genoemd. Maar het is geen goede vervanging van (echte gasvormige) CO2. Het is wel vooral een middel om algen te bestrijden. Vooral baardalg, draadalg en volgens mij ook penseelalg. Carbo is op basis van glutaraldehyde..
Goed opgemerkt In All-In-One zit inderdaad geen carbo en naar mijn weten ook geen andere bron van koolstof maar dat laatste weet ik niet zeker hoor! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan