Een nieuw huis, een nieuwe bak.
Want als je groter gaat wonen, kan er ook een groter aquarium staan.
En dat is een Juwel Rio 180 geworden.
De bak kennen we offcourse bijna allemaal maar voor degene die hem niet kennen, de afmetingen van deze bak zijn 101 x 41 x 50cm
Heb voor de kleur wit gekozen omdat dat beter bij onze meubels past.
Tegenwoordig zit er led in deze bakken, dus ik was helemaal blij. Day/night controller erbij besteld, nieuw stuk hout, nieuwe filter (want tja zo'n Eheim 2213 is niet sterk genoeg voor een liter of 160) en rivierzand als bodem.
De bak konden we voor een goede prijs ophalen in Den Haag, toch een beetje kijken in welke shop hij het goedkoopst is.
De andere spullen online besteld. Dus toen de bak er donderdag was kon het wachten beginnen op de rest.
Inmiddels kwamen we er achter dat de Helialux day/night controller alleen werkt op een helialux ledbalk. Duh... Koste alleen weer even een flinke dot geld. Pff dan maar even sparen en voorlopig de gewone ledbalk gebruiken, zonder day/night controller.
Het hout kwam ook snel binnen. Maarja om te kunnen beginnen moest ik natuurlijk de achterwand, bodem en filter hebben.
Bekijk bijlage 15479
Heel lief... manlief heeft dat gewoon even opgehaald in Enschede. Want sja wachten duurt lang. ;-)
Vrijdag stond alles als verrassing dus klaar bij thuiskomst en ik was helemaal blij! Manlief had zelfs een Helialux lichtbalk erbij gekocht!
Bekijk bijlage 15480
Toen de kinderen op bed lagen zijn we begonnen met de achterwand kitten.
Zand en hout erin en een nachtje de achterwand laten drogen.
Bekijk bijlage 15481
Zaterdagmiddag zat alles goed vast en konden we beginnen met de rio125 leeghalen en het vullen van de rio180.
Een paar zakken zand op het hout zodat het blijft liggen, plantjes een plekje geven, vissen en garnalen uitvangen.... Het was een karwei maar alles heeft een plekje gekregen in de nieuwe bak.
In de filter hebben we de buisjes en balletjes uit de oude filter gedaan en met het grotendeel van het 'oude water' proberen we zo min mogelijk problemen met het water te krijgen. Uiteraard wordt het wel in de gaten gehouden.
En zo staat hij er nu bij.
Bekijk bijlage 15482
Bekijk bijlage 15483
Bekijk bijlage 15484
Bekijk bijlage 15485
Bekijk bijlage 15486
Bekijk bijlage 15487