Bakjes van Deesje.


Nope, er zit alleen een dunne laag voedingsbodem onder het grind, 1cm dik. Nog geen vingerkootje.
Hoe ververs je het water? met koud water of water op temperatuur? want ook dat laatste (verversen met water op temperatuur is niet handig om te doen, garnalen en ook andere onderwaterbewoners hebben die temperatuurshock nodig
 
Hoe ververs je het water? met koud water of water op temperatuur? want ook dat laatste (verversen met water op temperatuur is niet handig om te doen, garnalen en ook andere onderwaterbewoners hebben die temperatuurshock nodig
Met water uit de kraan.
Meestal haal ik er 1/5e uit ofzo en dat vul ik weer aan met water direct uit de kraan.
Ik ververs onregelmatig, maar meestal om de 2 a 3 weken.
 
Wat ons heeft geholpen om meer jonkies levend te houden is na een tip op een garnalenforum, het gouden zakje van Aliexpres, sindsdien houden we 90% in leven https://nl.aliexpress.com/item/3278...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Ik vraag me nog steeds af wat er in dat zakje zit Antje.
Dat vraag ik me ook af. Ik heb inmiddels al wat mineralen boosters etc op webshops gekocht. Maar of het helpt. Geen idee.
Durf ook niet zomaar inhoud van zakjes erin te gooien zonder dat ik weet wat er echt op staat....
 
Eens goed lezen ;)
Ik zag alleen het chinees op het zakje. :D
Bij omschrijving staat inderdaad de nederlandse tekst.
Maar er staat voor crystal garnalen. Zou dat veilig zijn voor Rilli's dan?

Zou dat trouwens niet overeen komen met 1 van deze potjes?
20210213_165533.jpg
 
Ik zag alleen het chinees op het zakje. :D
Bij omschrijving staat inderdaad de nederlandse tekst.
Maar er staat voor crystal garnalen. Zou dat veilig zijn voor Rilli's dan?

Zou dat trouwens niet overeen komen met 1 van deze potjes?
Bekijk bijlage 319160
Nee komt niet overeen, en nee het is niet alleen voor caredinagarnalen, dat gouden zakje van ali word door heel veel garnalenkwekers gebruikt, ik adviseer niet zomaar lukraak iets en heb het zelf al jaren in gebruik
 
Nee komt niet overeen, en nee het is niet alleen voor caredinagarnalen, dat gouden zakje van ali word door heel veel garnalenkwekers gebruikt, ik adviseer niet zomaar lukraak iets en heb het zelf al jaren in gebruik
Mooi dat je dat adviseert maar waarom denk je dat het bijdraagt in positieve zin en wat zou daar dan in moeten zitten wat dat doet? We weten allemaal dat fabrikanten er zomaar van alles opzetten dus ja dat moet je vaak met een korreltje zout nemen denk ik. Ik heb dat gouden zakje ook omdat ik het een keer kreeg maar kan merkbaar verschil waarnemen. Het stukje over nitrificerende bacterien geloof ik al niet want die overleven niet in poedervorm.
 
Mooi dat je dat adviseert maar waarom denk je dat het bijdraagt in positieve zin en wat zou daar dan in moeten zitten wat dat doet? We weten allemaal dat fabrikanten er zomaar van alles opzetten dus ja dat moet je vaak met een korreltje zout nemen denk ik. Ik heb dat gouden zakje ook omdat ik het een keer kreeg maar kan merkbaar verschil waarnemen. Het stukje over nitrificerende bacterien geloof ik al niet want die overleven niet in poedervorm.
Ik weet niet waarom het bijdraagt, weet alleen uit eigen ervaring en die van andere kwekers dat ze veel meer jonkies in leven houden als je dit regelmatig toevoegt. En nee niemand weet wat erin zit behalve de fabrikant en die gaat dat niet aan de grote klok hangen
 
Inmiddels weer op een punt gekomen dat ik me afvraag waarom ik het toch blijf proberen met die garnalenbakjes.:S
(Ja omdat garnalen zó leuk zijn)
Maar die bakjes blijven bij mij nooit zo netjes, schoon en mooi als die van anderen/ jullie.:cry:
Nu staan ze daar een beetje vies groen/bruin te wezen.
Het nieuwe bakje draait nu ruim 4 weken.
Maar is gewoon een zootje. Door de witte en bruine waas van de afgelopen weken, zijn de stenen, planten en wortels helemaal bruin geworden.
Heb zelfs het idee dat het misschien wel zit te rotten. Het mos wilt er door wel doorheen proberen te groeien maar heb het idee dat de wortels van de javavarens het heel zwaar hebben.

Pff... leeghalen en wegdoen spookt de laatste dagen wel weer door m'n hoofd.
Maar die garnaaltjes zijn zó leuk! :juggle:

20210218_190700.jpg20210218_190712.jpg20210218_190741.jpg20210218_190802.jpg20210218_190813.jpg
 
Lijkt ook een hele berg licht boven die bakken?
Zo ja dan zou CO2 en plantenvoeding misschien een oplossing zijn.
Stoppen is altijd zonde, gaat altijd weer kriebelen om opnieuw te beginnen.
 
Lijkt ook een hele berg licht boven die bakken?
Zo ja dan zou CO2 en plantenvoeding misschien een oplossing zijn.
Stoppen is altijd zonde, gaat altijd weer kriebelen om opnieuw te beginnen.
Het zijn de standaard lampjes die boven de Dennerle Nano Cube 30 zitten. Led 6w geloof ik. (zie foto)
dennerle-nano-style-led-m-6w.png
 
maar? voeg jij wat co2 en/of plantenvoeding toe aan de nano?
Zo ja dan is dat voor TS ook een idee lijkt me
TS?

Nee voeg niks toe verder.
Is dat verplicht bij een nano dan? Heb ik in het verleden ook nooit gedaan. :rolleyes:
 
Ziet er leuk uit Desiree. Je twee L201 nummer zijn hier in de bak nog steeds aanwezig en laten zich af en toe zien. :))
 
Disclaimer: geen verstand van lampen, wattages en plantenvoeding dus onderstaande kan nergens op slaan.
Hier een 57 liter met (als ik het goed heb) een 10 Watt lamp zonder voeding en Co2, dus zou denken dat het in dit bakje ook zonder toevoegingen moet kunnen.
 
Ziet er leuk uit Desiree. Je twee L201 nummer zijn hier in de bak nog steeds aanwezig en laten zich af en toe zien. :))
Oh dat is leuk om te horen Lex!
Soms mis ik ze nog wel hoor, maar ik weet zeker dat ze bij jou meer op hun plek zijn. :giggle:
 
Over impuls-aankopen gesproken:
Ik tegen mijn man:
"Als de cavia's dood zijn hè, mag ik dan een nieuw aquarium?"
"Waarom pas als die beesten dood zijn?"
"Omdat ik dan een iets groter aquarium zou willen..."
"Nogmaals, waarom dan pas? Hoe groot wil je hem hebben dan?"
"20cm groter..."
"Dat past nu ook. Wat kost zoiets..."
"......... heel verhaal verder ...."
:c
End of story: mijn man heeft een nieuw aquarium voor mij besteld!
Een Juwel Rio 350. :giggle::love:

Daar hoort natuurlijk weer van alles bij.
Dus nu flink online aan het snuffelen etc.
Filter heb ik ook besteld, een JBL e1502 greenline.
En nu verder denken.
Wel of geen achterwand?
Waar gaan we zand scoren.

Iemand ervaring met de Juwel Helialux spectrum smartcontrol?
Heb nu ook een Helialux maar die smartcontrol die er tegenwoordig bij zit is anders dan de huidige.

En uiteindelijk natuurlijk dat moment dat je denk : WTF did I just do... :rolleyes:
 
Goed bezig deesje. Dat nieuwe garnalen probleem bakje kan idd komen door teveel licht (intensie en of duur), maar een bruin filmlaagje/alg hoort ook bij de opstart omdat niks nog in balans is.
 
Iemand een idee hoe hoog de achterwand moet zijn voor de rio 350?
De bak is 66cm hoog.
Dus ik verwacht 60cm maar iemand die dat kan bevestigen of een andere mening of ervaring heeft?
 
Iemand een idee hoe hoog de achterwand moet zijn voor de rio 350?
De bak is 66cm hoog.
Dus ik verwacht 60cm maar iemand die dat kan bevestigen of een andere mening of ervaring heeft?
Heb het online al gevonden, 55cm. ;-)

Ondertussen... What did I do, what did I do... Toch niet beter 240? Of gewoon deze rio 180 behouden... Ahhhh!!!:stom:
 
Nou het is wel weer gebleken dat de impulsieve acties van mij en mijn man niet altijd ten goede komen. :D
Vanmorgen toch de Rio350 geannuleerd.
Waarom?
Omdat ik zelf maar een klein vrouwtje ben. De Rio350 komt incl. meubel ongeveer tot mijn ogen en de bak is dieper dan mijn arm lang is.
Dan ga ik gelijk denken aan onderhoud etc... En kwam ik tot de conclusie dat dat niet heel praktisch gaat zijn. Continue opstapjes en niet fatsoenlijk bij de bodem kunnen.

Maar ik sta niet helemaal met lege handen, want ik heb wel een witte Rio240 besteld. :D
Toch een slagje groter, maar niet zo hoog en niet zo diep als de Rio350.

De JBL e1502 komt er wel op. Ik ben van plan om een deel van mijn huidige JBLe901 filter te gebruiken in de nieuwe filter. Uiteraard is het nieuwe bakbeest veel groter en passen de matten van de oude er niet precies in. Maar de buisjes/balletjes etc passen wel. Plus wat filtermatten zullen wel passen. Desnoods kapot geknipt. ;-)
Er komen geen 2 aquaria tegelijk in de woonkamer te staan dus wil zoveel mogelijk van het filter en het water hergebruiken.

Nu zit ik me oa te bedenken wat te doen met de spraybar. 1 is te kort, 2 is te lang. Tenminste voor de 41cm diepte.
Dus wat te doen? Afzagen zodat hij past van links naar rechts. Of uitbreiden zodat hij langer is en vanaf de achterwand kan sprayen?
Wat zouden jullie doen?

Ook weet ik nou niet meer precies welk rivierzand nou precies die hele fijne is.
Ik heb al zoveel verschillende gehad waardoor ik niet meer weet welke het nou niet was en welke wel. :stom:
Ik dacht zelf dat dit die hele fijne is...( Rivierzand ) Of is het een andere?
Tips en of ideeën zijn welkom.

Ook hoor ik graag ervaringen over de Helialux Spectrum en de smart control.
 
Ik zou de spraybar over de hele lengte laten lopen van je achterwand. Makkelijk te doen met de zaag 😊.

Rivierzand en Helialux kan ik je niet mee helpen. Qua zand gewoon even goed kijken, wel afhankelijk van je bodembewoners natuurlijk.

Gr. Ed
 
Ik zou de spraybar over de hele lengte laten lopen van je achterwand. Makkelijk te doen met de zaag 😊.

Rivierzand en Helialux kan ik je niet mee helpen. Qua zand gewoon even goed kijken, wel afhankelijk van je bodembewoners natuurlijk.

Gr. Ed

Wat betreft de spraybar zijn de meningen daar behoorlijk over verdeelt.
De één zweert erbij om de uitstroom en aanzuig aan 1 kant te doen en het over de hele lengte te sprayen. (links - rechts)
En de ander zweert erbij het over de achterwand uit te spreiden.

Zelf heb ik altijd links-rechts gehad en dat bevalt goed, maar twijfel nogsteeds.
 
Het belangrijkste is dat door de uitstroom je een goede circulatie hebt en dat kan soms ook best als het vanaf 1 punt de bak inkomt.
Als het een langere weg moet afleggen is vaak een spraybar beter omdat dan de af te leggen weg korter is maar je moet gewoon kijken wat goed werkt in je bak denk ik.
 

Terug
Bovenaan