Bakjes van Deesje.


Ruim 2 maanden later.
Net terug van 3 weken vakantie.
Hoop werk aan de winkel. 😬
20210817_192811.jpg20210817_192816.jpg20210817_192820.jpg
20210817_193143.jpg20210817_193023.jpg
 
Hé mede aquarianen!
Hoe is het hier op het forum?
Af en toe wel bij enkele van jullie gesnuffeld hoor, maar zelf al een tijd niks gepost.
Mede doordat we gewoon heel erg druk waren hier in ons huis.
Helaas is daardoor het aquarium aardig vervallen.
Alle aquaria, om eerlijk te zijn.
Planten die verslijmen, algen die exploderen...
Enige voordeel hiervan is dat mijn vuurgarnalen en Cory Panda's in de grote bak dat allemaal wel heel fijn vinden!
Die blijven zich voortplanten en zitten continue in het zicht.

De reden dat ik terug ben is omdat ik een dilemma heb en ik eigenlijk jullie hulp, mening en ideeën nodig heb.
Begin volgend jaar gaan wij onze beneden verdieping onder handen nemen.
Er komt een volledig nieuwe vloer in en een nieuwe keuken, ook wordt uiteraard alles geschilderd.
Met name door de nieuwe vloer, moet mijn Rio aan de kant.
Mijn man zijn idee is om de bak tot op een klein beetje na leeg te halen, water in emmers te doen, de bak naar de (niet geïsoleerde) garage te verplaatsen en hem daar weer te vullen en aan te sluiten.
En dan zo'n 2 weken later, dit vice versa met hem weer terug plaatsen de woonkamer in.

Ik zelf ben als de doods voor dit idee!
Nu moet ik toegeven dat ik nogal negatief ben ingesteld, maar... ik zie het al helemaal gebeuren dat mijn vissen, planten en misschien zelfs de bak zelf, dit niet zullen overleven.
Mijn enige oplossing....
Hele bak leeghalen, vissen weg doen.
En na de verbouwing opnieuw beginnen.

Maar wat zouden jullie doen?

Het kriebelt best om de bak weer onder handen te nemen, algvrij te maken, nieuwe planten erin.
En met Vivarium op het oog, er toch weer iets moois van maken.
Maarja... niet als ik hem begin januari weer leeg moet halen.

Ik weet niet meer wat ik nou moet doen.

Maar aangezien het een foto album is...
Hier een foto van de grote Rio waar het om gaat.
En van de kleine garnalen bakjes.

20211111_194507.jpg
20211111_194533.jpg
 
Hallo Deesje,
Ik begrijp je probleem, het is natuurlijk jammer dat je het aquarium een tijd moet missen als je het leeghaalt en opnieuw moet opstarten, dan kan ik de twijfel goed begrijpen.
In februari krijgen wij ook een nieuwe vloer in de woonkamer en ik dacht ook wat moet ik met het aquarium. De luxe van een garage heb ik niet met een middenhuis dus daar kan ik het niet kwijt.
Wel boven of op zolder als ik het {deels} leeg heb gemaakt, maar dat is een behoorlijke klus, ook al is die van mij 80 cm, dus niet zo zwaar en groot als een rio.
Dat hier de woonkamer leeg zou gaan voor een nieuwe vloer wist ik al een tijd van te voren, vissen die dood gingen heb ik toen bewust niet meer aangevuld en ook niets meer bijgekocht, m.a.w. ik heb besloten om het aquarium leeg te halen, de vissen en planten die over waren weg te doen en nu staat er een leeg aquarium in de woonkamer.
Ik heb het ook gedaan omdat ik er na verloop van tijd zin in kreeg om nieuwe planten aan te schaffen, ander visbestand, meer stenen in de bak te doen etc en ook weer beginnen met een schone bak, achterwand is weer schoon, was nogal een bron voor draadalg.
Nu zit ik regelmatig in de avond op websites te kijken naar vissen, stenen en planten die ik graag zou willen hebben, kortom ik ben nu bezig met de voorpret.
Deze voorpret gaat nog lang duren, maar toch vind ik dat dit het juiste besluit is.
Een andere reden is dat we nu regelmatig naar een winkel voor vloeren gaan kijken en ons bankstel is ook aan vervanging toe, daar moet ook tijd in gestoken worden en ben nog bezig met het aanleggen van een terras buiten. Ik heb er dan geen zin om ook nog onderhoud aan het aquarium te doen en ik vind het vervelend als het aquarium wat minder eruit gaat zien, met veel alg e.d.
Deze keus heb ik gemaakt, misschien dat het je op weg helpt en in ieder geval, succes met de verbouwing. Het gaat vast iets moois worden
 
Ik snap helemaal wat je bedoelt.
Ik snap je keuze voor het leeghalen dan ook helemaal.
Bij mijn gaan er gelukkig geen vissen dood dus ze uit laten sterven voor de verbouwing schiet niet op.
En aangezien ik wel heel tevreden ben met het huidige vissenbestand... denk ik dat ik het toch ga proberen om hem tijdje te verhuizen.
Na een gesprek met mijn man, hebben we besproken dat de bak dan ongeveer een weekje in de garage zou staan.
Vrijdag leeghalen, weekend druk met leidingen etc. en dan maandag/dinsdag wordt de nieuwe vloer gelegd. In theorie zal de bak woensdag weer terug kunnen.

Mijn idee is dan om nu een tijdje met een iets minder mooi aquarium in huis te zijn.
Algen zal ik van de week grotendeels weghalen.
En in de weken die volgen vast nadenken over opnieuw opbouwen van de bak.
Nieuwe planten zullen dan ook pas in januari komen.

Iemand een tip over welke doseerpomp er eventueel gebruikt kan worden voor een all in one plantenvoeding?
En iemand ervaring over de externe heaters van JBL? Ter vervanging van mijn interne?
En... is 1 filter genoeg om een spraybar over de achterwand te laten lopen en maar 1 aanzuig aan de linkerkant te hebben?
 
Ik snap je dilemma! Wij hebben onze benedenvloer laten weghalen, nieuw beton gestort en opnieuw de vloer erop. Toendertijd hadden we onze 2 meterbak al, ik kan je melden dat dit geen leuke onderneming was.
Wij hebben voor de 8 weken van de verbouwing toen een meterbak in laten draaien op de 1e verdieping en daar de vissen/planten ingedaan. De 2 meterbak hebben we helemaal leeggehaald en na de 8 weken weer in laten draaien.

Zulke ondernemingen gaan hun tol eisen op je aquarium, maaar aangezien het bij jullie voor een weekje of 2 is, zou ik zelf de vissen niet wegdoen. Corydoras panda kan wel op iets lagere temperatuur gehouden worden voor die tijd.
Elk nadeel heeft zn voordeel, als je het aquarium weer terug op zn plek zet, kun je hem wel grondig onder handen nemen! Ik weet niet hoeveel panda's/vissen je hebt, maar je zou ze anders ook nog tijdelijk in je nano's kunnen overzetten.
 
Man lief heeft een prima voorstel gedaan bak zo veel mogelijk leeg halen wat water betreft klein laagje laten staan voor de vissen.
bak met kast naar de andere ruimte brengen vullen techniek weer laten draaien en klaar
zorgen dat de ruimte geen vorst te verduren krijgt.
Je kan het oude water opvangen maar zelf zie ik dit niet als noodzaak zie het dan maar als een grote water wissel.
 
Iemand een tip over welke doseerpomp er eventueel gebruikt kan worden voor een all in one plantenvoeding?

Voor een paar tientjes te koop op AliExpress
 
:'(:'(:'(
Het zit niet mee hier aan deze kant.
Vorige week ruim 125€ uitgegeven aan nieuwe garnalen voor mijn garnalenbakjes.
En toch vinden ze het niet leuk hier.
Water is naar mijn idee in orde, zal morgen nog eens meten, maar voordat ze erin gingen was het prima.
Ik heb diverse soorten voer, bladeren, poedertjes als immuunbooster, poedertjes voor de juiste waterwaardes, osmose water én phverlagende bodem.
Honderden euro's om die beestjes happy te maken en nog gaan ze gewoon dood...
Ik snap er niks meer van. Wat kan een mens nog meer doen?
Behalve opgeven.

Zoals eerder vermeld, krijgen wij in januari een grote verbouwing en zullen ook de kleine garnalenbakjes tijdelijk naar boven moeten.
Wanneer er dan geen tot weinig garnalen meer over zijn geef ik op en gaan ze leeg.

20211129_200901.jpg


Gelukkig draait de grote bak op dit moment wat stabieler.
Algjes worden nog niet minder, maar het worden er ook niet meer.
Vandaag maar begonnen met een kleine hoeveelheid easycarbo, wellicht dat dat wilt helpen bij de algen.
Japonica garnalen zie ik niet zitten, die vreten iedere keer de jonge vuurtjes op en de eitjes van de cory's.

20211129_200711.jpg
20211129_200829.jpg
 
Het is denk ik wel bekend dat garnalen zomaar als groep kunnen omvallen in vrij korte tijd zonder een echt aanwijsbare oorzaak. Zelf heb ik dat ook al wel meegemaakt en natuurlijk is dat balen.
 
Balen van de garnalen, niks in de bak wat de waarden kan veranderen/beïnvloeden?
Niet dat ik weet. Zojuist de waterwaardes gecheckt en die zijn als volgt:
In de Red Rilli bak;
ph 7,2
kh 5
gh 7
No2 0
NH3/4 0

In de Crystal bak;
ph 6,5
kh 1
gh 3
No2 0
NH3/4 0

Heb je je planten gesnoeid? vooral anubias staat erom bekend giftige stofjes af te geven na snoeien waar garnalen aan dood gaan
Nee geen planten gesnoeid en niks toegevoegd aan planten.

wat voor soort garnalen gaan der dood?
Red Rilli in de ene bak en Crystal Red en Black in de ander bak.


Het blijft een raadsel.
Voor mijn gevoel verdwijnen de Crystals ook gewoon, heel zelden zie ik een 'lijk' liggen die ik er dan uithaal maar van de meeste heb ik het niet eens gezien dat ze dood waren. They are just missing.
Bij de Red Rilli zie ik wel dode liggen en die haal ik dan ook weg.
 
vervelend deesje doe je de garnalen over druppelen 2 uur lang als je ze nieuw koopt ?
als je wat dooie garnalen hebt gehad krijg je der vaak meer omdat je water waarde zijn aan getast dus ook je garnalen dus goed in de gaten houden dooien
ik denk ook dat je teveel voert 10/20 garnalen heb echt maar heeel weinig voer nodig zelf struggel ik ook als kleine groepje garnalen heb is moeilijk te voeren etc
 
vervelend deesje doe je de garnalen over druppelen 2 uur lang als je ze nieuw koopt ?
als je wat dooie garnalen hebt gehad krijg je der vaak meer omdat je water waarde zijn aan getast dus ook je garnalen dus goed in de gaten houden dooien
ik denk ook dat je teveel voert 10/20 garnalen heb echt maar heeel weinig voer nodig zelf struggel ik ook als kleine groepje garnalen heb is moeilijk te voeren etc
Jup overwennen neem ik ook ruim de tijd voor.
Ik heb dan geen slangetje voor overdruppelen maar doe elk kwartier 1/3e plastic bekertje bij de garnalen. Dus dat komt op het zelfde neer.
Teveel voer? Geen idee... 2x per week van die garnalenvoerkorrels. (zie foto) of een garnalenlolly, zet ik er dan savonds in en de volgende dag haal ik hem eruit. Op of niet op.
20211130_171036.jpg
 
e dag haal ik hem eruit. Op of niet op.Bekijk bijlage 334561
je wilt snachts niet voeren behalven snowflakes die veranderen je water waarden niet
dus voeren als je lichten aan zijn als die uit zijn mag der echt geen voer in je bak aanwezig zijn kunnen je planten niet helpen met filteren etc. de regel is zowiezo als ze naar 2 uur het voer niet ophebben mag je het verwijderen of je water waarde woorden slecht.
ik gebruik power shrimp grow en zou echt minimaal 1x perdag voeren en dan dus kijken wat ze eten in 2 uur tijd
 
Denk dan eerder dat je te weinig voert, hier voer ik ze dagelijks
Dat zou dan ook nog kunnen inderdaad.
Maar ze komen ook niet aanvallen als ik er voer in gooi.
Vaak duurt het een half uur voordat er een enkeling mee begint. Heel zelden zitten ze met z'n alle op het voer.

En ik heb een groot scala aan verschillende soorten voer, lolly's en tabletten. :rolleyes:
 
Dit keer een berichtje over de grote bak.
2 weken geleden de ergste planten eruit gehaald en er een zut nieuwe terug in gezet. Beetje herscapen en dit is het resultaat.
Planten zijn aangeslagen, moeten nu flink gaan groeien.
20211228_174037.jpg
20211228_174756.jpg
20211228_193400.jpg
20211228_193507.jpg
20211228_194311.jpg
20211228_194605.jpg
 
Hier is ondertussen de verbouwing van ons huis gaande.
Zondag spannende uurtjes gehad toen het aquarium zo goed als leeg moest, 32 emmers water eruit en verplaatst moest worden naar de (niet geïsoleerde) garage. Incl een drempel over.
Maar... hij staat in de garage.
Temperatuur iets verlaagd, naar 21graden, zodat hopelijk de verwarming niet te veel hoefde te werken.
Ook voor het behoud van de warmte en dekbed om het glas gerold en moet zeggen... de temperatuur is stabiel! Ondanks de nachtvorst etc.
Zo blij mee! Vooral omdat het ernaar uit ziet dat hij pas over een week weer terug kan de woonkamer in.
20220109_111151.jpg20220109_111206.jpg20220109_195048.jpg

 
Goh wat spannend allemaal zeg! Mooi dat het gelukt is het aquarium nu even in de garage kan draaien 😄💪🏻
 
Spannend allemaal Deesje. Veel succes met de verbouwing in ieder geval, komt vast allemaal goed 👍, zodat je snel weer kunt genieten.

Gr. Ed
 
Inmiddels zijn we 10 dagen verder en staat het aquarium nogsteeds in de garage. :cry:
De planning is dat hij morgen weer naar binnen komt.
Ondanks dat ik de eerste dagen vol vertrouwen was, ben ik inmiddels wel iets minder enthousiast.
Ik kijk er heel erg tegen op om dat gevaarte weer naar binnen te verhuizen.
Ook ben ik niet heel blij met wat ik zie als ik de deken iets oplicht. 🥺🥺
Ik zie wel vuurgarnalen maar eigenlijk geen vissen...
En enkele rasbora komt even kijken tijdens voeren, maar verder... 😔
En ik zie algen, héél veel algen.
20220122_165004.jpg
20220122_165023.jpg


Hopelijk valt het morgen allemaal mee... 🤞🏻
 
Inmiddels zijn we 10 dagen verder en staat het aquarium nogsteeds in de garage. :cry:
De planning is dat hij morgen weer naar binnen komt.
Ondanks dat ik de eerste dagen vol vertrouwen was, ben ik inmiddels wel iets minder enthousiast.
Ik kijk er heel erg tegen op om dat gevaarte weer naar binnen te verhuizen.
Ook ben ik niet heel blij met wat ik zie als ik de deken iets oplicht. 🥺🥺
Ik zie wel vuurgarnalen maar eigenlijk geen vissen...
En enkele rasbora komt even kijken tijdens voeren, maar verder... 😔
En ik zie algen, héél veel algen.Bekijk bijlage 338200Bekijk bijlage 338201

Hopelijk valt het morgen allemaal mee... 🤞🏻
Heel veel succes met verhuizen! En hopelijk wordt het aquarium snel weer stabiel.🤞
Denk je dat er vissen zijn gestorven ? Dat zou wel heel jammer zijn anders.:(
 
Hij staat weer binnen.
En deze verhuizing ging gelukkig veel makkelijker!
Helaas is het wel een hopeloos geval.
Een en al alg. Gewoon een ontplofte bom.
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
Vanavond eerst de suikerspinnen er maar uit halen. Maar daarna...

Wat zouden jullie doen?
Ik gebruik geen plantenvoeding of Co2 op dit moment.
Ik heb all in one maar gebruik het niet omdat ik het idee heb dat het de algen juist voedt.
Alles aan stenen en hout eruit halen en weg doen? Ik heb in het verleden al meerdere malen geprobeerd het hout schoon te borstelen maar heeft bijna geen effect, op lange termijn.
Bijgevoegd ook een foto van mijn lichtschema.

Qua vissen durf ik niet zeker te zeggen.
M'n Oto's en Cory's heb ik gezien, net zoals enkele van m'n L010a's maar qua Rasboras kan ik er nog maar een handje vol van zien. Tijd zal het leren.

20220123_155759.jpg
20220123_155805.jpg
20220123_155810.jpg
20220123_155816.jpg
20220123_155826.jpg
20220123_155837.jpg
Screenshot_20220123-160612_Samsung Internet.jpg
 
een planten voeding gebruiken zonder fosfaat en nitraat en een spons filter fijne voor garnalen die je dan regelmatig schoon maakt dan zou het goed moet komen als je dan groene algen ziet ben je op de goeden weg
 
zoveel mogelijk alg plukken , korter verlichten , 2-3 bossen gemakkelijke snelgroeiende planten en starten met 1/4 dosis AIO
 

Terug
Bovenaan