Bakjes van Deesje.


Gisteren begonnen met het eruit halen van het hout en algen...
De Anubia's die op het hout zaten heb ik zoveel mogelijk ontdaan van aangetaste bladeren. Daarna in emmers gezet om het hout te kunnen borstelen vandaag.
1 helft van het aquarium is 'algvrij' op het oog. Wat een verschil! En wat een zwemruimte zonder al dat hout...:eek:
Misschien toch een andere indeling bedenken, maar wel weer genoeg schuilplekken voor de vuurtjes.
Daar heb ik inmiddels een hele mooie, dieprode gradatie van die ik graag wil behouden.
Zo graag dat ik met mijn man besproken heb om op zolder wat bakjes neer te zetten voor kweek van garnalen en de L010a die ik heb...
Hij begon gelijk over 'het goed doen', 'aquariumstelling' en 'leidingen doortrekken naar zolder' maar daar heb ik nee tegen gezegd.
Ja echt... ik zei nee. :oops:

Omdat garnalen het hier niet zo heel goed doen in kleine bakjes. En ik dus niet weet of ik dit op lange termijn ook leuk vind.
Ik heb namelijk nogsteeds momenten dat ik compleet wil stoppen met het aquariumgebeuren. :D
Ja lekker tegenstrijdig... wat dat betreft een echte vrouw. :ROFLMAO:


Zometeen als de lampen aan zijn in mijn grote bak maar verder met leeghalen, knippen, plukken en poetsen.
En kijken of we daarna weer wat moois terug kunnen zetten.
Heb wat Sterrenkruid gekocht als snelgroeier, hopelijk helpt die mee in mijn strijd tegen de algen. :6
 
meschien anderen setup proberen deesje ik mijn ph verlagende soil in glas potjes zo dat ik de boel beter schoon kan houden
 
Het was een flinke klus, maar... het kan er even mee door.
Met een schrobborstel heb ik het hout geborsteld en met een schaar ben ik de Anubias te lijf gegaan.
Opnieuw indelen en planten plaatsen heeft dit als resultaat.
Links een veldje Heteranthera zosterifolia, achterin Hydrocleys Nymphoides, rechts diverse Cryptocoryne waaronder de Balansae en Flamingo. Midden voor ook 3 Crypto's.
En wat Limnobium Laevigatum als drijfplant.

Hopelijk slaan de planten aan en helpen ze mee in de strijd tegen de algen.
Doe ook 1 a 2 kuurtjes met Easy Life Bio-Exit Green.
20220130_193351.jpg
20220130_193427.jpg
 
We zijn een week verder en ik moet zeggen... het is rustig.
Ik heb het idee dat het kuurtje Bio-exit Green de boel stabiel houd.
De restjes alg die op de achterwand zaten zijn vele malen minder en ook die op het hout lijken niet meer te worden.
De Crypto's en HN slaan goed aan, alleen het sterrenkruid wilt nog niet echt. Hij wordt niet slecht maar groeit ook nog niet de lucht in. Even afwachten nog.

Foto's zeggen meer dan woorden, dus hier een kleine update.
20220207_181333.jpg20220207_181349.jpg20220207_183549.jpg20220207_183749.jpg20220207_184401.jpg
20220207_184558.jpg
20220207_184639.jpg
 
Ziet er weer beter uit! Hoeveel uur per dagelijks je verlichting branden, als ik vragen mag?
 
Ziet er weer beter uit! Hoeveel uur per dagelijks je verlichting branden, als ik vragen mag?
Inmiddels heb ik mijn tijdschema aangepast naar zo'n 9uurtjes per dag. Maar dat is niet allemaal op z'n hoogst.
Op z'n hoogst is hij 3uurtjes en dat is dan op zo'n 65% van de capaciteit.

Dus ik heb al flink verminderd.
 
Inmiddels heb ik mijn tijdschema aangepast naar zo'n 9uurtjes per dag. Maar dat is niet allemaal op z'n hoogst.
Op z'n hoogst is hij 3uurtjes en dat is dan op zo'n 65% van de capaciteit.

Dus ik heb al flink verminderd.
ja check, want te veel/ te lang licht KAN ook een oorzaak zijn van alg in je aquarium. Ik hoop voor je dat nu de betere kant opgaat qua alg.
 
Druk weekend gehad.
Vandaag waterwissel gedaan in de Rio om de Bio-Green kuur af te sluiten. Ik zal morgen een foto maken van de Rio, maar er is niet veel verschil met de laatste foto.

Op zolder ben ik nu m'n kleinere bakjes aan het stallen.
Althans ik heb er 2 aquaria bij.
De Eheim Aquastar 54 Led, om precies te zijn. 60x30x30cm
En nu dat ze staan, vraag ik me af hoe ik vroeger toch ooit zoveel vissen in zo'n bakje heb kunnen houden. :stom:
Mijn 2 Nanocubes komen ook op zolder te staan maar dan moeten we eerst even met de elektra aan de slag. Dus 1 van de cubes is leeg en de ander (met de 5 overgebleven Red Rilli's) staat nog op de gang boven.

Linker Eheim bakje:
Ph verlagende bodem
Aquapat mini met spons filter
Hout uit de Cube
2x Crypto
1x Javavaren Trident
1x Anubias Nana
Plukje Flamemos
Idee is om hier nog een poging te doen met Taiwan Bee's.

Rechter Eheim bakje:
Zandbodem (fijn en iets grover)
Aquapat mini met sponsfilter
2x Hydrocotyle Leucocephala
3x Echinodorus Tenellus
Komt nog hout en mos in.
Idee is om hier een deel van mijn vuurgarnalen in te doen in de hoop ze te kweken en een groepje Corydoras Pygmaeus of Habrosus.

Achterwandjes zijn stukken karton en zullen na verloop van tijd vervangen worden.20220213_122612.jpg20220213_204437.jpg20220213_204451.jpg20220213_204502.jpg
 
Heb zitten nadenken over vissen in mijn aquarium.
Aangezien mijn groep Galaxy's en Emerald Danio's zo goed als uitgeroeid zijn is het best leeg in de bak.
Dus heb zitten denken om er een een uitbreiding bij te doen.
Mijn idee is het volgende:
12x Corydoras Panda (8 heb ik er al)
6x Otocinclus (heb ik al)
5x L010a (heb ik al)
2x Galaxy Danio
15x Emerald Danio of Erythromicron danio (2 heb ik er nog)
8 -10 Iriatherina Werneri (nog aan te schaffen)
50-75 vuurgarnalen (heb ik al)

Zou dit kunnen of is dat teveel voor mijn bak?
 
Ik denk dat je bij samenstelling visbestand de meeste reacties/adviezen zal krijgen Desiree:!
Mijn ervaring is dat daar ook niet veel meer reacties komen. :giggle:
Maar we gaan eerst nog een weekje op vakantie, dus na de vakantie zal ik eens verder kijken.
 
Mijn ervaring is dat daar ook niet veel meer reacties komen. :giggle:
+1

Het enige dat ik kan toevoegen is dat ik denk dat 2x Galaxy Danio dan misschien 20x moet zijn? ;)
Persoonlijk zou ik voor 1 scholenvis gaan en daar een grotere groep van, in plaats van 3 verschillende scholen. Dat brengt wat meer rust in het aquarium om naar te kijken, maar er is toch veel te zien.

Als je de 2 danio's neemt en ook nog een school Werneri dan wordt het denk ik wel druk.
 
+1

Het enige dat ik kan toevoegen is dat ik denk dat 2x Galaxy Danio dan misschien 20x moet zijn? ;)
Persoonlijk zou ik voor 1 scholenvis gaan en daar een grotere groep van, in plaats van 3 verschillende scholen. Dat brengt wat meer rust in het aquarium om naar te kijken, maar er is toch veel te zien.

Als je de 2 danio's neemt en ook nog een school Werneri dan wordt het denk ik wel druk.
Ik had 15x Emerald en 15x Galaxy. Helaas zijn er van beide nog maar 2 a 3 over. Van 1 soort Danio's zou ik dan weer een groter groepje willen. De andere soort mogen de overgebleven Danio's blijven. Dus dat is 1 scholengroep. En dan de Werneri's, was mijn idee.
 
Ah zo. Qua ruimte in ieder geval geen gebrek lijkt mij, dus het is puur een keuze wat je mooi vind. Je kunt ook altijd eerst de school met danio's uitbreiden, een tijdje aankijken en dan alsnog besluiten of je die school groter maakt of juist de werneri's toevoegt.
 
Ah zo. Qua ruimte in ieder geval geen gebrek lijkt mij, dus het is puur een keuze wat je mooi vind. Je kunt ook altijd eerst de school met danio's uitbreiden, een tijdje aankijken en dan alsnog besluiten of je die school groter maakt of juist de werneri's toevoegt.
Mee eens... maar ben alleen bang dat ik mijn danio's weer niet veel zal zien. De Galaxy's zitten nog wel rond de planten maar de Emeralds zitten er alleen maar achter, tegen de achterwand.
Vandaar de keuze voor een scholenvisje die wat meer op de voorgrond is. En in mijn vorige bak waren de Werneri's niet schuw.
 
Gisterenavond foto's gemaakt van de bakjes, maar helemaal vergeten te posten.
De grote Rio is een zooitje. Nieuwe planten gaan dood en nieuwe vissen ook. De planten die erin zitten doen het amper. Op de rode cryptocoryne flamingo na. Die gaat wel mooi. 🤷🏻‍♀️ Vreemd genoeg.
Gisteren nieuwe planten toegevoegd en nieuwe voedingstabletten in de bodem. We gaan het zien.

De Eheim bakjes staan nog in te draaien. Nu al zo'n 7 weken, maar durf er niks in te doen. 😅 Bang dat het doodgaat.

Enige bakje wat heel stabiel draait is de Nano Cube 30 met 3 Rilli's erin.
Waren er uiteraard meet maar zijn al enige tijd dood. Plantjes doen het mega goed en heb geen algen.

20220402_205130.jpg
20220402_205146.jpg
20220402_203846.jpg
20220402_203838.jpg
20220402_203814.jpg
20220402_203758.jpg
 
Wat een rampenplan in de Rio.
Weet echt niet meer wat ik nou met deze bak wil en moet.
Na wat online zoekwerk een groepje Trichopsis Pumila (knorgoerami) aangeschaft.
Begrepen dat jonge garnalen opgesnoept zullen worden, dat is oke.
Extra planten gekocht voor schuilmogelijkheden voor beide partijen en ik helemaal blij met mijn mooie nieuwe aanwinsten.
Maar helaas...
De volwassen vuurgarnalen (die in mijn aquarium bijna zo groot zijn als een Corydoras Panda!) worden gewoon opgegeten!
Heb er 16 kunnen redden en in een Eheim op zolder gedaan, maar de rest is gewoon opgejaagd en opgevreten.
Ook mijn L010a zijn helemaal actief (bijna hyper) van het jaaggedrag van de knorretjes.

Ik weet niet meer wat ik nou moet.
Knorretjes maar weer weg doen?
En een 2tal (van de 5) van mijn L010atjes ook?

Hebben jullie dat ook wel eens trouwens?
Zo'n periode dat je gewoon niet happy meer bent met je aquarium, maar ook niet weet wat je er nou mee moet of wilt?
 
Tja soms gaat de bak iets minder lekker of zit je zelf iets minder goed in je vel en dan kun je zo n gevoel wel hebben. Probeer er toch het beste van te maken want ik denk dat iedereen wel tegenslagen met onze hobby heeft.

Dat de knorretjes zulke jagers zouden zijn dat had ik niet verwacht.
 
Dat de knorretjes zulke jagers zouden zijn dat had ik niet verwacht.

Ik ook niet John.
Vind het ook echt superjammer!
Er hoeft maar 1 garnaal in het zicht te zwemmen en er jagen 4 knorretjes actief achteraan!
(en ik geef ze echt wel eten. )
 
Ik heb ze ook ooit gehad maar die slome duikelaars zwommen altijd boven het midden van de bak en meestal bovenin.
 
Gisteren de keuze gemaakt om toch mijn knorretjes weer weg te doen.
Ik vind ze toch iets te veel jagen.
En was juist zo trots op mijn mooie dieprode vuurgarnalen.
Als het goed is worden ze woensdagmiddag opgehaald.

Binnenkort dan maar weer kijken voor een andere bewoner.
Waarschijnlijk toch de Iriatherina Werneri.
Blijven mooie visjes en zijn niet gefocust op het jagen.
 
Jammer dat het zo loopt maar ja in dit geval zul je keuzes moeten maken. Ik hoop dat de populatie garnalen snel weer op peil is.
 
Wel een drama inderdaad van die jagers in de bak. Ik heb tweedominante vlek tetra;s in m'n bak. Had er vijf, maar heb er drie kunnen vangen.
 
Nou hier was het uitvangen ook een flinke klus!

20220413_140820.jpg
20220413_140823.jpg


Maar ze zijn eruit. Garnalen laten zich gelijk weer zien. 😁
 
Hier even een kleine update.
De grote bak draait stabiel.
Na het uitvangen van de knorretjes moest het hout weer terug, wat uiteraard niet wilde zoals het stond.
Dus was herinrichten de enige optie.
Extra planten besteld en zoals het nu is, staat hij sindsdien.
Planten zijn stabiel, gaan niet dood, maar groeien absoluut niet zoals ik gehoopt had.
Sterrenkruid staat nu rechts achter, maar waar het vroeger bij mij onkruid was, heeft het het nu moeilijk.
De Crypto Balansae trekt het ook niet goed en dunt alweer aardig uit. De Nymphoides sp Taiwan, is opzich mooi, vroeger groeide die als kool naar het wateroppervlak.
Voor het eerst de Alternanthera Reinecki geprobeerd. Deze staat stevig, groeit netjes omhoog. Maar gaat bij lange na allemaal niet zo vlug als ik gehoopt had.
Helaas blijkt geduld maar weer een schone zaak.

Überhaupt een visje bedenken en kopen om in deze bak te laten rondzwemmen blijkt een aardige opgave.
De Werneri's hebben ze bij 1 speciaalzaak 'in de regio'. Ongeveer 45min rijden.
Maar vind ik die niet te saai? Qua kleur?
Zal ik dan toch maar weer voor guppies gaan? Deze lieten mijn garnalen enigszins met rust.
Koppeltje of trio Honinggoerami is ook leuk, had ik voorheen ook. Maarja ligt heel erg aan de vis wat ze doen met de volwassen garnalen.
Dan misschien toch de Nannostomus Beckfordi? Zien er wel grappig uit. Maarja geen ervaring met garnalen.
Zucht...

In de Eheim bakjes op zolder gaat het ook beter.
Degene met phverlagende bodem heeft een zware blauwalg periode gehad.
Bijna een week in complete dankness maar is nu goed op weg. Hopelijk nog even in het donker en dan goed afhevelen.
Hopelijk kunnen er dan gauw Crystals of TB garnalen in.

Het vuurgarnalen bakje gaat goed.
Uit de grote bak had ik wat zwangere dames gered die zijn bevallen in de kleine bak.
Deze kleintjes vermaken zich prima.
Helaas van de week wat Hydra gespot, dus moet helaas opzoek naar een kuurtje.
Ben alleen heeeeeel slecht in chemie en heb dus wat angst met Flubenol. Straks zijn ook alle garnalen dood?!
Maarja het is een foto album, dus enkele fotootjes kunnen niet ontbreken.


20220418_152805.jpg
20220418_152800.jpg
20220417_144521.jpg
20220416_204841.jpg
 
Na gisteravond bij de Vrienden van Amstel te zijn geweest en gelogeerd te hebben in een hotel zijn we op de terug weg 'even' naar de Maanvis in Nijmegen gereden.
Even kijken of ik toch wat visjes kon scoren.
Dat is gelukt. 🥳
Uiteraard werd dit bezoekje duurder dan verwacht...
Met heel veel keuze in mooi hout en een praatje uiteindelijk thuisgekomen met vissen, hout en een C02 installatie. We houden het er maar op dat het mijn moederdagscadeau is. 😬
Qua vissen ben ik thuis gekomen met 20x Trigonostigma Espei en 5x Colisa Chuna. Van de laatste is nog niet goed te zien wat de geslachten zijn, zodra deze wel zichtbaar zijn wil ik kijken om een trio te houden.

20220430_143421.jpg
20220430_143528.jpg
20220430_144111.jpg
20220430_150126.jpg
 

Terug
Bovenaan