Nieuwe Rio 240 van Joost123

Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
Berichten
280
Na diverse kweekbakken met verschillende corydorassen zat ik al geruime tijd te denken om een mooi, groot aquarium midden in mijn woonkamer op te starten. Op m'n dressoir was was ruimte voor maximaal 130x45 cm. Je komt dan als snel uit bij een Juwel Rio 240, een mooie bak tegen een acceptabele prijs. Laatste maanden marktplaats regelmatig bekeken en ik kwam wel Rio's tegen, maar of ze waren beschadigd, of te ver uit de buurt, of de hoofdprijs werd gevraagd. Afgelopen vrijdag kwam ik er eentje tegen die nog draaide, in de buurt was. Heb 150 EUR geboden en een paar uur later stond ie in m'n auto :).
  • Krasvrije Juwel Rio 240
  • Intern filter met 600L pomp en 200W heater
  • JBL CristalProfi E1502
  • Extra Colour ledbuis
  • 2 schepnetjes
  • 2-kanaals luchtpompje
Geen slechte deal lijkt me!

Zo was de bak toen ik hem kocht:

rio240-1.jpg
 
De 3D achterwand zat aan de linkerkant helemaal los, zat veel vuil en kiezels achter de platen. Heb even zitten twijfelen wat ik hiermee aan moest. Ik was ervan overtuigd dat ik er spijt van zou krijgen als ik die rommel zou laten zitten, dus de achterwand (en het interne filter) heb ik eruit gehaald. Na een stroeve start ging het vrij gemakkelijk met een breekmesje. De kit-resten zijn heel gemakkelijk te verwijderen met een krabbertje waar je verf van een ruit kunt verwijderen. Inmiddels staat de bak waar hij uiteindelijk moet komen te staan. Op de foto zie je de rommel nog die achter de wand zat. Een schoonmaak beurt is hoognodig!

IMG_20210814_204533.jpg
 
Mooie bak en veel plezier hiermee alvast.
 
De led-buizen zijn nu grondig schoongemaakt, ze geven nu zoveel licht dat het misschien wel teveel is. Later zal ik een experimenteren om de buizen deels af te plakken met bakpapier of aluminiumfolie. Stukje PVC-buis over de led-buizen is ook nog een eventuele optie.
Over de inrichting heb ik al wat nagedacht:
  • Er komt een nieuwe achterwand in, vanmiddag even shoppen
  • 30 kg zwart zand van Hornbach (0,4 mm - 0,8 mm), van te voren goed wassen
  • In- en uitlaat van JBL CristalProfi E1502 komt aan de linkerkant
  • Interne filter komt niet terug in de bak
  • De 200W heater komt aan de rechterkant
  • In het midden komt een groot stuk hout. Ben er nog niet uit of het mangrove of wortelhout wordt...
Plantjes voor:
  • 2x hydrocotyle verticillata
  • 2x pogostemon helferi
  • 2x staurogyne repens
Plantjes midden:
  • 1x cryptocoryne undulatus red
  • 1x cryptocoryne undulatus green
  • 1x echinodorus reni
Plantjes achter:
  • 2x alternanthera reineckii pink
  • 2x echinodorus ozelot rood
  • 1x echinodorus ozelot groen
  • 1x heteranthera zosterifolia
Verder heb ik hier nog een rode tijgerlotus, anubias en vallisneria spiralis. Weet nog niet of deze in de bak komen. Mogelijk de vallisneria wel tijdelijk in de opstart-periode.

Over het visbestand heb ik nog niet heel veel over nagedacht. Uiteraard komt er een groep corydoras in. Hier heb ik in ieder geval keuze uit albino, adolfoi, sterbai, red laser en panda's aangezien ik die uit eigen kweek voldoende heb.
Wellicht komt er een grote school Trigonostigma espei in, dit vind ik een ontzettend mooi visje. Ook de Mikrogeophagus ramirezi zal niet misstaan.

Om een of andere reden zorgen de Helena slakken in een andere bak van me voor veel nageslacht. Heb er ooit eens 3 gekocht om een slakkenplaag te bestrijden, dat is uitstekend gelukt, dus die komen in de nieuw Rio 240 ook een paar.

Maar goed... Eerst de bak maar een grondig schoonmaken, inrichten en indraaien...

Uiteraard zijn tips of adviezen welkom!
 
Lijkt me een leuke start om te doen, een mooie grote bak hoor. Goede koop.
 
Vanmiddag even bij Hornbach wat inkopen gedaan. Gekozen voor zwart zand 0,4-0,8 mm (25 kg) en een Juwel STR achterwand. Opmerkelijk dat op de website van Juwel staat dat je 3 platen nodig heb voor een Rio 240, maar op de verpakking staat 2 stuks. Waarschijnlijk afhankelijk van of je ze horizontaal of verticaal plaatst. Ik heb ze horizontaal zitten en dan het je er maar 2 nodig. Moest wel bij de stabilisatorstang een stukje weg snijden en ook in de hoeken een millimeter eraf halen. Nadat het zand in de bak zat (wassen is niet nodig, ik heb één zak gewassen, maar er kwam geen vuil af) heb ik de platen met een buigbare roerspatel stevig tegen de achterwand gedrukt. Ideaal die keukenspullen ;)

1629035030473.png
 
Vanochtend eerst een laagje water in de bak gedaan, zodat het zand goed nat is en kan "ontluchten":

IMG_20210816_135731.jpg


Daarna de voorgrond plantjes schoongemaakt, gesplit en gepoot. Vervolgens de tuinslang erin gehangen:

IMG_20210816_181025.jpg


Hoewel het hout ingeweekt was had het toch de neiging om te gaan drijven. Gefixeerd met zandzakjes en een enkele steen (uiteraard zodanig dat de steen niet tegen het glas kan komen (en stevig genoeg om te voorkomen dat het hout alsnog richting de verlichting gelanceerd kan worden). Filtermateriaal en water van de oude bak overgezet. Even de waarden in de gaten houden, maar doorgaans krijg ik op deze manier geen of nauwelijks nitriet in de bak.

Verschillende plantjes heb ik al "in vitro" versie gekocht, het lijkt allemaal karig, maar over een week of 2-3 moet het er een stuk beter uit zien... Verschillende planten ook gelijk voorzien van een kleibolletje, dat vinden de meesten wel lekker.

IMG_20210816_213836.jpg


Op de foto hierboven zie je ook een digitale (waterproof)thermometer hangen, die ik gekoppeld heb aan mijn domotica-systeem. Hiermee kan ik de temperatuur op iedere plek in de gaten houden. Op Marktplaats heb ik nog een 2e 200W heater gekocht. De bedoeling is dat de bak overdag op 24,5 - 25 graden draait en 's nachts op 22 graden.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al goed uit ! Succes met de opstart. (y)
 
De waterwaarden zijn, zoals verwacht, prima. Ik heb het oude filtermateriaal in het nieuwe filter gezet en ook een groot deel van het oude water gebruikt (al betwijfel ik of dat laatste effect heeft).
De eerste sterbai's en een koppeltje ramirezi zit inmiddels in de bak. Vooral de cory's lijken het goed naar hun zin te hebben met de stroming van de CristalProfi E1502.

Afgelopen weekend heb ik 3 Ali-ledstrips aan de kap bevestigd en aangesloten op een TC421 (zelfde principe als in m'n oude bak). Voorlopig gebruik ik de standaard-verlichting (van 15.00 - 21.00, iedere paar dagen een kwartiertje langer zodat het uiteindelijk uitkomt op 14.00 - 22.00 uur). De RGB-ledstrip zal in de blauwe kleur op 10% een uurtje branden, nadat de standaard-verlichting uit is, zodat ik later op de avond ook nog kan genieten van de bak. De 2 witte led-strips gebruikt ik voorlopig nog niet. Uiteindelijk is het idee dat de led-strips om een uur op 13 op 5% aangaan en dan langzaam naar max (lees: 80%) en 's avonds andersom, zodat ik de zonsopkomt en -ondergang enigszins kan nabootsen.

Vanochtend ook een JBL CO2 set aangesloten, op een hele lage stand. De bak kan zo langzaamaan wennen aan het hogere CO2-gehalte.

Nu rustig aan oriënteren voor een mooie groep schoolvissen. Op zich vind ik de Espei (en aanverwanten) wel een mooi visje, maar wellicht neem ik iets anders.
Iemand nog ideeën?
 
Vandaag weer de nodige tijd aan de bak besteed. Op zich gaat het best goed; de cory's en ramirezi's hebben het prima naar hun zin.
De planten doen het over het algemeen ook goed, behalve de pogostemon helferi, die lijken het allemaal niet te gaan redden. De echinodorus reni lijkt het ook moeilijk te hebben. De andere plantjes doen het prima. Ik had uit de oude bak ook nog een rode tijgerlotus, waar de knol helaas van losgelaten had, maar heb hem toch maar in de bak gepoot. Lijkt het ook goed te doen!

Zojuist de lelijk grote JBL Taifun eruit gehaald en vervangen door een Twinstar diffusor. Een wereld van verschil! Daar waar de JBL diffusor telkens één grote bel naar de oppervlakte schoot zie je bij de Twinstar diffusor schitterend mooie kleine belletjes, die door de stroming vrijwel de hele bak bereiken. Goede 'investering' van 11 euro! Dank aan de welbekende LFS in Nijmegen!
 
Wacht even met de pogostemon eruit halen. Bij mij deed die het ook heel matig in het begin (was in-vitro) en stierf er veel af. Nu ongeveer 2 maanden later komt hij toch behoorlijk goed terug ;)
 
Gebruik je ook voeding bij de wortels Joost want dat is vaak wel een pre met moerasplanten.
 
Ja ik gebruik kleibolletjes van Dennerle. Zal het nog even aankijken, zoals Stijn ook aangeeft. Misschien heb ik ze bij het poten teveel uit elkaar gehaald en teveel wortels beschadigd.
Mocht het niets worden dan breidt ik de hydrocotyle verticillata of de staurogyne repens verder uit, die doen het prima.

Overigens blijft de JBL drop checker in het blauw staan. Zit nu op 40-45 bellen/minuut. Langzaamaan meer CO2 toevoegen? Of kan het zijn dat de vloeistof niet meer goed is / verouderd is? Binnen een paar uur moet de kleur toch "bijgewerkt" zijn?
 
Op zo n bak is 40 bellen erg weinig denk ik en ik gaf op de 200 liter al snel 150 bellen p/m. Ik zou het dagelijks met bv 20 opbouwen.
 
Ik zit met 125L op ong 120 bellen per minuut. ;)
 
ik kan mijn bubbels allang niet meer tellen :D, ik let gewoon op het ritme
 
Ik heb een bescheiden 'draai' aan het ventiel gegeven en nu kleurt de drop check blauwgroen. Was inderdaad te weinig CO2. Laat 'm voorlopig zo even staan, eens kijken of die nog lichter van kleur gaat worden...
 
Afgelopen 5 dagen niets aan het aquarium gedaan, aangezien ik een aantal dagen heerlijk in de Alpen genoten heb.
Het water is de afgelopen dagen een stuk helderder geworden. Het hout blijft helaas nog nét niet op de bodem liggen, maar dat duurt niet lang meer.

Mooi om te zien hoe goed de heteranthera zosterifolia het doet! Ook de rode tijgerlotus doet het goed al is dat op onderstaande foto's iets minder goed te zien. De pogostemon helferi lijkt z'n slechtste tijd gehad te hebben en is iets aan het opknappen, wellicht blijft er toch nog een stukje staan. De echinodorus reni doet nog niet veel, maar blijkbaar heeft die plant in het begin altijd wat meer tijd nodig.

Alle cory's heb ik net geteld, maar bedenk me ineens... de antennebaarsjes zie ik nergens meer! Misschien zitten ze achter/onder het hout... even in de gaten houden...

aqua.jpg
 
De antennebaarsjes heb ik inmiddels teruggevonden, eentje helaas dood. Ze (waarschijnlijk het vrouwtje, maar lastig te zien bij jonge vissen) lag tussen de planten. Het andere antennebaarsje lag er roerloos naast. Nadat ik het dode antennebaarsje uit de bak heb gehaald, kwam de andere (gelukkig) ook weer in beweging. Helaas wel met witte stip. Gelukkig had ik nog een flesje Exit staan, gelijk maar met een kuurtje begonnen. Hopelijk redt het mannetje het (waarschijnlijk wel, witte stip is goed te behandelen).

Even een aantal dagen afwachten en dan nieuw gezelschap voor het mannetje halen...

antennebaarsjes.jpg
 
Vandaag op pad geweest om een mooie drijfplant te zoeken, maar helaas is dat niet gelukt bij de LFS (in Nijmegen en Helmond hadden ze niets naar mijn smaak). Daarna bij pa even koffie gedronken en zag in zijn vijver wel een drijfplantje nl. de pistia stratiotes oftewel het mosselplantje. Geen idee of die het in een aquarium ook goed doet (maar zou eigenlijk niet weten waarom niet), dus maar een stuk of 5 kleine plantjes meegenomen en in de bak gedeponeerd.

Verder een litertje plantenvoeding gehaald, aangezien morgen de Jebao-doseerpomp bezorgt wordt. Hopelijk heb ik nog een juiste maat slang liggen, anders weer een reden om de LFS te bezoeken. Ook de 20 Ampere voeding voor de TC421 is binnen, zodat ik een dezer dagen met de ledstrip-verlichting aan de slag kan gaan (eigenlijk is alles al voorbereid, de strips hangen al in de bak).

Verder nog een reserve Twinstar-diffusor gehaald, paar o-ringetjes voor de JBL drukregelaar (zodat ik in een andere bak ook CO2 kan toevoegen) en twee 2-liter flessen laten vullen. Oh jah...ook levend voer gelijk meegenomen voor de hele week.

Ik kan weer aan de slag! :)
 
Het mosselplantje is prima in je bak hoor. Veel plezier met het inrichten en knutselen verder.
 
Doseerpompje, die ik op AliExpress gekocht heb, is vandaag binnengekomen. Uiteraard gelijk opgehangen, aangesloten en gekalibreerd.
Naar de bak toe heb ik een luchtslangetje gebruikt, naar de vloeistof toe een siliconenslangetje. Waarom? Omdat ik deze stukjes toevallig nog had liggen. Geen idee welke van de twee het beste is, maar vooralsnog lijken ze beiden prima geschikt.

Ik heb nog een flinke fles Profito staan, dus die ga ik eerst opmaken. Daarna wellicht andere plantenvoeding, maar daar moet ik me eerst verder voor inlezen.

Nu heb ik nog wel een paar vragen:
  • Hoeveel plantenvoeding moet ik dagelijks toevoegen (betreft een Rio 240 met redelijk wat planten en CO2) ?
  • Maakt het tijdstip van het toevoegen van de voeding iets uit? Mijn idee is om de voeding toe te voegen net voordat de verlichting aangaat
  • Kan ik de slang gewoon in de fles (zonder dop) hangen? Of droogt de voeding dan langzaam op? Kan ook een gaatje in de dop boren en daar de slang doorheen halen (en een klein gaatje maken, zodat de fles niet vacuüm trekt).

IMG_20210902_180823.jpg
 
Uit belangstelling, hoe lang na het water in de bak doen heb jij de vissen in de bak gedaan? En klopt het dat dat was terwijl je op vakantie zou gaan zodat je niet kon meten of alles goed ging?

Volgens dit tooic heb je 17 augustus water in de bak gedaan, en was je de 26e al vissen kwijt, nadat je 5 dagen met vakantie was geweest?
 
Ik heb al mijn oude filtermateriaal (van m'n oude bak) gebruikt in m'n nieuwe bak. Daarnaast gebruik ik altijd EasyStart. Op deze manier krijg ik nooit de zo gevreesde nitrietpiek.
Half jaartje geleden moest ik ongepland 7 corydoras in een bak van 2 dagen oud zetten. Twee dagen later kuit en uiteindelijk ruim 60 corys groot gebracht in een "onvolwassen" bak. Het kan prima, maar je moet wel de juiste voorzorgsmaatregelen nemen.

Eén antennebaarsje ben ik inderdaad helaas kwijt, ik ben geen dierenarts, maar het leek verdomd veel op Stip. Het andere antennebaarsje heeft het tot nu toe gered met een Exit-kuurtje. Overigens zitten de espei's en de garnaal nog niet in de bak, die komen volgende week.
Tijdens m'n korte, ongeplande vakantie is het water ook getest (3x).
 
jou verhaal klinkt mij bekend in de oren,heb jij toevallig gisteren bij mij een dropchecker gehaald
 
Ha Rob, ja dat was ik inderdaad! De drop checker voor een andere bak die ik binnenkort ga opstarten.
 
Ik heb al mijn oude filtermateriaal (van m'n oude bak) gebruikt in m'n nieuwe bak. Daarnaast gebruik ik altijd EasyStart. Op deze manier krijg ik nooit de zo gevreesde nitrietpiek.
Half jaartje geleden moest ik ongepland 7 corydoras in een bak van 2 dagen oud zetten. Twee dagen later kuit en uiteindelijk ruim 60 corys groot gebracht in een "onvolwassen" bak. Het kan prima, maar je moet wel de juiste voorzorgsmaatregelen nemen.

Eén antennebaarsje ben ik inderdaad helaas kwijt, ik ben geen dierenarts, maar het leek verdomd veel op Stip. Het andere antennebaarsje heeft het tot nu toe gered met een Exit-kuurtje. Overigens zitten de espei's en de garnaal nog niet in de bak, die komen volgende week.
Tijdens m'n korte, ongeplande vakantie is het water ook getest (3x).

Ik denk dat dit bij uitstek een hobby is waarbij mensen heel eigen ideeën en ervaringen hebben, en hun eigen invulling geven aan "ongeschreven" regels.

Dat is hier uiteraard niet anders.

Ik wens je toe dat je bak mooi in evenwicht komt, en dat je veel plezier gaat hebben van het geheel.
 
Wacht even met de pogostemon eruit halen. Bij mij deed die het ook heel matig in het begin (was in-vitro) en stierf er veel af. Nu ongeveer 2 maanden later komt hij toch behoorlijk goed terug ;)
O dank voor de tip. Ik lees even mee. Nu na bijna 4 weken was ik die vieze plant wel zat dus pak een stengel eruit maar zitten er toch worteltjes en piepkleine blaadjes aan ... Nog even wat meer geduld dus? 😫
 
Waar het nog leeft gaat het groeien als je het koestert. Goed het leven de kans geven, smeltend en rottend spul weghalen. En als het de grip vindt kan het helemaal normaal uitgroeien. De genetica wil dat de plant overleeft.
 
Waar het nog leeft gaat het groeien als je het koestert. Goed het leven de kans geven, smeltend en rottend spul weghalen. En als het de grip vindt kan het helemaal normaal uitgroeien. De genetica wil dat de plant overleeft.
Dat lijkt hier ook het geval te zijn. Een hoop is verloren gegaan, het ziet er wat kaal uit nu. Wat er nog staat ziet er mooi groen uit. Wellicht mede dankzij de voeding en CO2.

Vanmiddag wat zitten spelen met de uitstroom van het filter, zodat ik een betere verdeling van de CO2 door de hele bak heb gekregen. Denk dat ik nu maar de helft tot een derde CO2 hoef toe te voegen dan van te voren. De juiste stroming kan dus veel invloed hebben.
De doseerpomp van de plantenvoeding ingesteld op 6 ml om 13 uur (als de verlichting aangaat) en 4 ml om 18 uur. Geen idee of het opdelen van de voeding een positief effect heeft (ten opzichte van eenmaal daags), maar het kan eenvoudig in de app ingesteld worden en kwaad kan het zeker niet.

Net ook nog wat Salvinia natans (kleine vlotvaren) bij iemand met een vijver gehaald, eens kijken wat dat doet in de bak.
 
Wow, geautomatiseerde dosering! Dat geeft inderdaad veel mogelijkheden om te experimenteren.
Mijn planten krijgen een keer per week een sloot voeding, samen met een 50% ww en dat is het. Deel vooral je resultaten. Welke voeding heb je ook alwaeer?
 
Dat lijkt hier ook het geval te zijn. Een hoop is verloren gegaan, het ziet er wat kaal uit nu. Wat er nog staat ziet er mooi groen uit. Wellicht mede dankzij de voeding en CO2.

Vanmiddag wat zitten spelen met de uitstroom van het filter, zodat ik een betere verdeling van de CO2 door de hele bak heb gekregen. Denk dat ik nu maar de helft tot een derde CO2 hoef toe te voegen dan van te voren. De juiste stroming kan dus veel invloed hebben.
De doseerpomp van de plantenvoeding ingesteld op 6 ml om 13 uur (als de verlichting aangaat) en 4 ml om 18 uur. Geen idee of het opdelen van de voeding een positief effect heeft (ten opzichte van eenmaal daags), maar het kan eenvoudig in de app ingesteld worden en kwaad kan het zeker niet.

Net ook nog wat Salvinia natans (kleine vlotvaren) bij iemand met een vijver gehaald, eens kijken wat dat doet in de bak.
Hallo, mag ik wat vragen over de doseerpomp met Wifi? Ik bedoel, stel je het in met de app en blijft het dan daar op draaien zonder telefoon in de buurt zeg maar? Dus alleen geen bedieningspaneel maar dus wel software en hardware op de pomp zelf, blijkbaar?
Zat er ook naar te kijken maar snapte nog niet echt hoe het zou werken.
 
Welke voeding heb je ook alwaeer?
Ik gebruik nu (nog) Profito, omdat ik daar nog 0,5 - 0,75 liter van had staan. Geen idee of de goede voeding is ten opzichte van andere merken. Ik heb geen ervaring met plantenbakken (alleen met kweken van cory's, maar die bakken zijn allemaal eenvoudig en handig ingericht).

De heteranthera zosterifolia, die ik in-vitro gekocht heb, is inmiddels al bijna tot de oppervlakte gegroeid. Dat gaat harder dan onkruid in m'n tuin ;).
 
Hallo, mag ik wat vragen over de doseerpomp met Wifi? Ik bedoel, stel je het in met de app en blijft het dan daar op draaien zonder telefoon in de buurt zeg maar? Dus alleen geen bedieningspaneel maar dus wel software en hardware op de pomp zelf, blijkbaar?
Zat er ook naar te kijken maar snapte nog niet echt hoe het zou werken.
Natuurlijk mag je wat vragen! Ik heb de Jebao 3.1 doseerpomp van AliExpress (ong. 35 EUR), deze pomp beschikt over wifi.
Je moet de Jebao app op de telefoon zetten en dan eenmalig de doseerpomp met de telefoon pairen middels wifi.

Je hebt dan de mogelijkheid om handmatig voeding toe te voegen, via de app (linker screenshot). Je drukt op de button (waar nu OFF staat) en dan gaat de pomp lopen. Druk je nog een keer op de button dan stopt de pomp weer.
Ook kun je een automatisch programma instellen (rechter screenshot). Je kunt maximaal 24 tijdstippen instellen. Daarnaast kun je een dag-interval instellen: 0 day betekent dat het programma iedere dag uitgevoerd wordt, 1 day dan wordt er 1 dag overgeslagen, 2 day dan worden er 2 dagen overgeslagen, etc. Het is dus niet mogelijk om bv. op ma-di-wo-za-zo (2 dagen van de week overslaan) automatisch voeding te geven.

Ook is er in de app een functie om de hoeveelheid te kalibreren. De pomp is vrij nauwkeurig.

jebao.jpg
 
Terug
Bovenaan