Nieuwe Rio 240 van Joost123

Natuurlijk mag je wat vragen! Ik heb de Jebao 3.1 doseerpomp van AliExpress (ong. 35 EUR), deze pomp beschikt over wifi.
Je moet de Jebao app op de telefoon zetten en dan eenmalig de doseerpomp met de telefoon pairen middels wifi.

Je hebt dan de mogelijkheid om handmatig voeding toe te voegen, via de app (linker screenshot). Je drukt op de button (waar nu OFF staat) en dan gaat de pomp lopen. Druk je nog een keer op de button dan stopt de pomp weer.
Ook kun je een automatisch programma instellen (rechter screenshot). Je kunt maximaal 24 tijdstippen instellen. Daarnaast kun je een dag-interval instellen: 0 day betekent dat het programma iedere dag uitgevoerd wordt, 1 day dan wordt er 1 dag overgeslagen, 2 day dan worden er 2 dagen overgeslagen, etc. Het is dus niet mogelijk om bv. op ma-di-wo-za-zo (2 dagen van de week overslaan) automatisch voeding te geven.

Ook is er in de app een functie om de hoeveelheid te kalibreren. De pomp is vrij nauwkeurig.

Bekijk bijlage 330790
Dank ja zoiets had ik gezien inderdaad. Voor 35 euro zelfs, dat ga ik ook doen. Ik probeer een low tech bak in balans te houden en heb gemerkt dat continuiteit in de voeding wel echt belangrijk is. Hoewel een baardje tegenwoordig wel hip is. Maar vind het bij planten toch wat minder staan ...
Succes met je bak, echt boeiend om te volgen. Gluren bij de buren!
 
Doseerpompje, die ik op AliExpress gekocht heb, is vandaag binnengekomen. Uiteraard gelijk opgehangen, aangesloten en gekalibreerd.
Naar de bak toe heb ik een luchtslangetje gebruikt, naar de vloeistof toe een siliconenslangetje. Waarom? Omdat ik deze stukjes toevallig nog had liggen. Geen idee welke van de twee het beste is, maar vooralsnog lijken ze beiden prima geschikt.

Ik heb nog een flinke fles Profito staan, dus die ga ik eerst opmaken. Daarna wellicht andere plantenvoeding, maar daar moet ik me eerst verder voor inlezen.

Nu heb ik nog wel een paar vragen:
  • Hoeveel plantenvoeding moet ik dagelijks toevoegen (betreft een Rio 240 met redelijk wat planten en CO2) ?
  • Maakt het tijdstip van het toevoegen van de voeding iets uit? Mijn idee is om de voeding toe te voegen net voordat de verlichting aangaat
  • Kan ik de slang gewoon in de fles (zonder dop) hangen? Of droogt de voeding dan langzaam op? Kan ook een gaatje in de dop boren en daar de slang doorheen halen (en een klein gaatje maken, zodat de fles niet vacuüm trekt).

Bekijk bijlage 330744
Ik ben geen expert dus ik durf niet zo goed advies te geven, maar meten is weten. Dus in mijn nieuwe bak eerst de concentratie op peil gebracht met een flinke slok (op 180 L eerst 35 ml, gemeten, nitraat en fosfaat nog laag, volgende dag weer 35 ml, toen was nitraat 10 en fosfaat 1, dat is voor nu ok, (CO2 is ook nog laag zonder vissen) en dan doseer ik dagelijks ong 5 ml , na een week checken concentratie op peil of hoger of lager en evt wat bij of onderdoseren zodat de flux (voeding in = voeding opgenomen) in balans is. Ik gebruik geen Profito (is microelements en geen NP?), maar een all-in-one. Dus misschien zou je dan ijzer Fe moeten meten ofzo?
En na verversen weer eenmalig wat bijdoseren.
 
Ik meet nooit ijzer. Als je een paar weken ververst en meet dan weet je ongeveer wat je verbruik is en wat je telkens moet toevoegen voor de no3/po4.
Dan is wekelijks meten ook niet meer nodig.
 
ik pas alleen mijn plantenvoeding aan op het moment dat ik een flinke snoeibeurt gedaan heb .
 
Ik niet Rob en geef de aanbevolen dosering. Wat teveel kan geen kwaad en als je voldoende ververst voer je veel weer af.
 
zo zie je maar weer eens dat er verschillende manieren zijn om je hobby te bedrijven en dat de een niet beter is dan de ander.we dpen allemaal wat voor onze bak het beste lijkt
 
Even een korte update: eigenlijk gaat het heel goed met de bak. Draait nu precies 3 weken erg stabiel, waterwaarden zijn continu goed. Geen last van schimmel op het hout of algen. Wel is het zo dat het hout nog steeds niet op z'n plek wil blijven liggen. Zal niet lang meer duren, maar toch.

Inmiddels zitten er ook 4 garra flavatra's in, supermooie visjes en goede algen/aanslag-eters (heb een anubias in de bak gezet die een tijdje in een emmer geleefd heeft en vol "groene aanslag" zat. Veel bladeren zijn grotendeels weer schoongemaakt door de garra's). Ook zit er een blauwe waaierhandgarnaal in, maar die heb ik na het loslaten nooit meer teruggezien. Zit zeker en vast op een mooi donker plekje onder/achter het hout.

Vanmiddag heb ik 3 led-strips in de bak gemonteerd die ik met een TC421 aanstuur, werkt perfect. Wel lijkt het nu dat de led-strips (te) weinig licht geven, maar dat kan ook een fout gevoel zijn, aangezien de standaardverlichting van de Rio240 behoorlijk fel was. In een Rio125 gebruik gebruik ik dezelfde led-strips (maar dan 2 stuks en ook nog gedimd) en dat gaat al tijden prima. In de Rio 240 zal het ook wel goed gaan, maar tis even wennen. Wellicht dat de planten iets minder hard groeien, maar dat vind ik niet erg. Zo lang het allemaal maar stabiel blijft....
 
Vanmiddag toch weer wat zitten schuiven in de bak. Naast de heteranthera zosterifolia staat nu alternantera sessilis. De rode tijger lotus is wat naar het midden gezet.
De echinodorus ozelots staan nu centraal in de bak. Het grote, massieve stuk hout is eruit en heb een mooi stukje rododendron wortel gekocht. Hangt nu boven in de bak, maar over een tijdje zal die vanaf wel naar beneden gaan.
Zie m'n cory's nu veel meer en zelfs de waaierhandgarnaal kwam even tevoorschijn.

De heteranthera zosterifolia voor het eerst gesnoeid, stekjes bewaart, aangezien ik die later ook achter het nieuwe hout wel hebben. Geen idee of je 'm kunt stekken, maar daar kom ik vanzelf wel achter.
Tot slot 30 espei's toegevoegd, waarmee de bezetting afgerond is.
 
Volgens mij willen we die verandering weleens op beeld zien Joost:deal:
 
Het is nog niet zoals ik het wil hebben, maar ik weten even niet wat ik moet veranderen. Eerst maar eens wachten, totdat het hout op de bodem ligt.
Bovenin drijft nog van alles, waaronder een paar anubias van het oude stuk hout. Geen idee wat ik daar mee aan wil, maar het drijft me niks in de weg.

IMG_20210908_204808.jpg
 
Ziet er mooi uit Joost met die kleuren en in het begin verander je toch vaak nog wel dingen hoor.
 
Natuurlijk mag je wat vragen! Ik heb de Jebao 3.1 doseerpomp van AliExpress (ong. 35 EUR), deze pomp beschikt over wifi.
Je moet de Jebao app op de telefoon zetten en dan eenmalig de doseerpomp met de telefoon pairen middels wifi.

Je hebt dan de mogelijkheid om handmatig voeding toe te voegen, via de app (linker screenshot). Je drukt op de button (waar nu OFF staat) en dan gaat de pomp lopen. Druk je nog een keer op de button dan stopt de pomp weer.
Ook kun je een automatisch programma instellen (rechter screenshot). Je kunt maximaal 24 tijdstippen instellen. Daarnaast kun je een dag-interval instellen: 0 day betekent dat het programma iedere dag uitgevoerd wordt, 1 day dan wordt er 1 dag overgeslagen, 2 day dan worden er 2 dagen overgeslagen, etc. Het is dus niet mogelijk om bv. op ma-di-wo-za-zo (2 dagen van de week overslaan) automatisch voeding te geven.

Ook is er in de app een functie om de hoeveelheid te kalibreren. De pomp is vrij nauwkeurig.

Bekijk bijlage 330790
Goedemiddag, heeft u voor mij misschien de link waar ik dit apparaat kan kopen ? Ik kan het niet vinden op alie
 
Dat is inderdaad dezelfde shop als waar ik hem gekocht heb. 26 augustus besteld en 2 september is ie afgeleverd, redelijk snel dus...
heb der nog 65 euro voorbetaald(3maande terug) inmiddels betaal je al 77 euro of meer inflatie gaat haard
 
Hmm, misschien door de nieuwe invoerregels?
ja zat ik ook te denken maar dat folgens mij als toen ik bestelde alles ook duurder in de winkel of kleine verpaking bouw markt zelfde verhaal alles 20% duurder
 
Aangezien ik ook liever lui dan moe ben vanochtend even naar Wildkamp geweest om wat onderdelen te halen, zodat het het water verversen een stuk simpeler wordt
Eigenlijk hetzelfde idee als @biljoenblik (https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-fusion-120x50-van-biljoenblik.89512/page-46#post-2282533).
Ook wat spulletjes gehaald om bij het filter water af te kunnen tappen (ga niet een heel PVC-leidingsysteem aanleggen, aangezien ik voor mij daar geen meerwaarde in zie).

Ondertussen is het rododendron-hout flink aan het schimellen, dus dat gaat de goede kant op. Ligt wel iets lager in het water, maar drijft nog. Zal nog wel een weekje duren.
 
Luilak ben je ook soms hoor :DD :DD. Mijn bak is 330 liter en ik doe de tuinslang erin en het water loopt dan zo de tuin in en bijvullen doe ik met een slang op een katrol vanaf de keukenkraan.
 
Vanaf het begin schoolden de espei's mooi samen en zwommen ze in één groep heen en weer. Vanochtend zag ik opmerkelijk gedraag. In kleine groepjes zwemmen ze kriskras achter elkaar, om vervolgens in de "bosjes" te verdwijnen en onderste boven tegen een blad te hangen.. Als snel werd me duidelijk dat dit het paaigedrag van de espei's is. 30 stuks vinden ze blijkbaar niet genoeg. Waarschijnlijk zal er niets van het broedsel overblijven; zie de cory's nu ineens ook veel mee tussen de planten zitten en ook de antennebaarsjes hebben interesse....
 
Espei s kunnen mooi scholen inderdaad en ik had er 12 maar jammer genoeg ook nooit nageslacht gehad.
 
Het lijkt wel lente in de bak; ook de c. sterbai's hebben voortplantingsdrift. Niet heel veel eitjes, zoals in de kweekbakken, maar hier en daar zie ik wat eitjes zitten. Zijn ook nog vrij jonge beestjes (7 zijn denk ik een goed jaar oud, de andere 7 een half jaartje). In deze bak laat ik alles mooi zitten. Wat uitkomt is meegenomen, wat opgegeten wordt is weg. De bezetting in de bak is al maximaal, dus wat mijn betreft hoeft er geen jong grut bij. Wel leuk om dat schouwspel iedere keer weer te zien!
 
Mag ik vragen hoe jij je uitstroom hebt geregeld? Op de foto's krijg ik net geen duidelijkheid 😁. Ik heb namelijk wat dead spots op de bodem.

Ik heb zelf ook een 240L met een Eheim Experience 250 (700 L/H). Volgens mij doet de JBL e1502 net iets meer?
 
Mag ik vragen hoe jij je uitstroom hebt geregeld? Op de foto's krijg ik net geen duidelijkheid 😁. Ik heb namelijk wat dead spots op de bodem.
De uitstroom heb ik aan de linkerkant zitten en zo geplaatst dat de grootste stroom net boven de alternanthera reineckii zit (niet geheel on-toevallig zit daar ook de diffuser van de CO2).
Op dit moment gaat de stroom via de rechter zij-ruit naar beneden en via de bodem terug naar links. Als ik aan de linkerkant een voertabletje in het water gooi komt deze door de stroming mooi tegen de linker zij-ruit.
Het is nog even afwachten hoe dat gaat als de planten nog meer gegroeid zijn.
 
Bedankt, ik heb het idee dat hier net de andere zijde van het aquarium word behaald met behulp van een spraybar. Misschien toch een iets krachtiger model filter nemen.
 
@Mystical in het begin dat ik dat 1400 L/u wat teveel van het goed was (toen de bak nog leeg stond), maar na vullen (planten, hout) blijkt het nu wel perfect te zijn, alle planten zie ik lichtjes bewegen.
Ben blij met de CristalProfi 1502. Tip: Op Marktplaats worden ze regelmatig aangeboden, als je het een beetje slim aanpakt kun je er een voor een euro of 50 kopen.
 
Vandaag op pad geweest om een mooie drijfplant te zoeken, maar helaas is dat niet gelukt bij de LFS (in Nijmegen en Helmond hadden ze niets naar mijn smaak). Daarna bij pa even koffie gedronken en zag in zijn vijver wel een drijfplantje nl. de pistia stratiotes oftewel het mosselplantje. Geen idee of die het in een aquarium ook goed doet (maar zou eigenlijk niet weten waarom niet), dus maar een stuk of 5 kleine plantjes meegenomen en in de bak gedeponeerd.
De drijfplantjes begonnen figuurlijk de bak uit te groeien. De helft heb ik weggegooid. Daarna 2 zuignapjes op de zij-ruiten gedrukt en daartussen een visdraadje gespannen. Nu blijven de drijfplantjes mooi aan de voorkant van de bak over een strook of 5-10 cm. Alle bodemplanten krijgen nu weer voldoende licht en de oppervlakte-stroming is weer hersteld.

De cory's waren vandaag weer hitsig, met als gevolg her en der wat eitjes. Van de vorige keer is alles opgegeten, dat zal nu niet anders zijn.
Dadelijk nog even wat levend voer halen en dan kan het weekend beginnen.


Oh ja... een Rio125 (kweekbak van de red lasers) gaat binnenkort leeg en hier ga ik proberen iets moois van de maken. Nog geen idee wat het precies gaat worden. Heb net wel een CO2-setje op de kop getikt en een E902 filter.
Altijd weer leuk om wat nieuws te bedenken.
 
Terug
Bovenaan