Wat is er nieuw

Achterwand spleet opvullen?

Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Website
web.aquaforum.nl
Hallo Aquarianen,

Onlangs ben ik begonnen aan een achterwand, die helaas uit 3 delen bestaat.
Dit omdat er aan de bovenkant van het aquarium een verstevigingsplaatje zit waardoor de achtergrond niet geheel in het aquarium gezet kan worden.

Nu heb ik tussen stuk 1 en stuk 2 een nogal grote spleet.
Ik vroeg me af of ik die al dan niet zou vullen. (delen achterwand zijn gemaakt uit piepschuim/PU-schuim, tegellijm, acrylverf en epoxyhars)

Ik dacht namelijk om alle delen apart vast te lijmen dit zodat er zeker geen vissen achter kunnen.
Wanneer ik echter deze spleet vul zal dat 'vulsel' (tegellijm of dergelijke) de achterruit onbeschermd raken.
Dit lijkt me niet zo fijn aangezien ik de achterkant van dat vulstuk niet kan behandelen met hars.
Wat zouden jullie doen; zo laten en verbergen met planten of opvullen met iets watervast?

Misschien is de uitleg niet zo heel duidelijk maar ik heb het toch zo volledig mogelijk proberen beschrijven.
Hieronder een foto en een illustratie:

ghgh.PNG

IMG_0037.JPG

Dat is ook de reden dat ik de achterwand IN het aquarium hem gemaakt, en niet in 2 of 3 delen. Maar daar heb je nu niets aan 🙂.

Ik zou het in 1 keer goed doen. Pur er tussen smeren. Dan zo snijden zoals je wilt. Tegellijm er op. Verf. epoxy hars.
Je blijft wel altijd zo'n lijn zien, omdat je dat niet mee hebt genomen in het geheel.

Je kan ook die 2 stukken tegen elkaar drukken en aan de zijkant wat extra pur drukken en dat weer verven etc.. (moet je natuurlijk die kier nog wel vullen met pur -> tegellijm -> verf -> epoxy, maar da hoeft maar een paar mm te zijn).

Je hebt er misschien geen zin in, omdat je had verwacht dat het nu 'af' zou zijn. Maar ik heb ook wel eens tegen beter weten in mijn bak gevuld. Was geen succes 🙂!

Overigens een mooie achterwand wat ik er nu zo van zie!

Bedankt voor je antwoord, wanneer ik nog eens een half uurtje tijd heb zal ik het opspuiten, nog een vraagje; mag het schuim direct in aanraking komen met het water?
Ik zal straks eens de gehele achtergrond posten, niet zo indrukwekkend als je zal verwachten hoor, ik ben niet bepaald een pro.

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik zou eerst een keer je aquarium spoelen (vullen, een dag laten staan en weer leeg laten lopen.). Lijkt mij dat er daarna geen vissen meer dood zullen gaan omdat er pur in je aquarium zit.

Ik heb zelf ook wel plekken met pur in mijn achterwand zitten denk ik wat in direct contact komt met water.

Is opvullen met aquariumkit geen idee? Zul je toch nodig hebben om e achterwand te monteren. of simpelweg een stuk folie achter op je aquarium plakken met dezelfde kleur. Heb je wel een spleet maar 1 dit niet zo opvalt ivm de gekleurde achterkant van de bak. Eventueel kun je ook de achterkant van je bak gewoon zwart maken (met folie ofzo) creëer je mss ook ng wat diepte. alleen even zorgen dat de bewoners niet achter de achterwand kunnen komen

Edit: en deze dingen zijn een stuk makkelijker te realiseren dan te purren, verven en beschemren als je het mij vraagt

Is opvullen met aquariumkit geen idee? Zul je toch nodig hebben om e achterwand te monteren. of simpelweg een stuk folie achter op je aquarium plakken met dezelfde kleur. Heb je wel een spleet maar 1 dit niet zo opvalt ivm de gekleurde achterkant van de bak. Eventueel kun je ook de achterkant van je bak gewoon zwart maken (met folie ofzo) creëer je mss ook ng wat diepte. alleen even zorgen dat de bewoners niet achter de achterwand kunnen komen

Edit: en deze dingen zijn een stuk makkelijker te realiseren dan te purren, verven en beschemren als je het mij vraagt
Dat is waar Killerfish, ik was er ook al over aan het nadenken om de achterkant zwart te maken, dit bespaart een hoop werk.
Wel zal niet zo makkelijk zijn te zorgen dat er geen vis tussen kan aangezien de wand niet volledig aansluit op het glas.

Hier mijn zelfgemaakte achtergrond van 1m40 lang:
IMG_0043.JPG

Mooi gemaakt maar het lijken eerder 2 achterwanden van 70 cm.

Ja dat snap ik, dit omdat ik een mooi stuk hout heb dat ik voor de linker kant zet, ik was ook een beetje inspiratieloos wat bomen betreft langs links.

Ooh oke dat maakt het dan weer meer één geheel. Maar ik denk dat je wel een soort tweedeling in je aquarium houdt. Ik had persoonlijk alles zoals rechts gedaan en misschien nog wat uitstekende takken gemaakt. Krijg je weer meer diepte van.

Je gaat beide stukken blijven zien, je gaat de spleet blijven zien.
Leg gewoon je bak op zijn rug neer en maak er een nieuwe en vaste achterwand in, ben je gelijk van alles verlost 😉

Ik heb er nogal wat werk in gestoken, het zou dan ook zonde zijn helemaal opnieuw te beginnen...

Tja, wat maakt enkele weken nog uit? dan moet je er blijven op kijken,
geloof me, vroeg of laat gaat het je storen, dan kan je beter nu even doorbijten.

Tja, wat maakt enkele weken nog uit? dan moet je er blijven op kijken,
geloof me, vroeg of laat gaat het je storen, dan kan je beter nu even doorbijten.

Ben ik het wel mee eens. Je bent nu in de gelegenheid. Maar begrijp je helemaal!!!

Ik zie een piemel in de achterwand. Ik verklap niet waar.

Nou ik wil wel eens weten waar hoor.

Haha, flauw geintje vannacht om 3:00 🙂. Dat overlappende bruine over dat grijze.
Mooie achterwand zeg! Heb je knap gedaan.

Om even terug op het onderwerp te komen. Je kunt wel de achterkant zwart maken en zo hoef je de spleet niet op te vullen. Let wel dat je achterwand dan goed en strak bevestigd zit aan het glas, anders gaan er in het ergste geval vissen achter.
(dit is mij ook overkomen). En om dat te voorkomen raad ik je aan alles dicht te purren en te verven etc..

Of eventueel dicht te kitten met aquariumveilige kit. Hoef je alleen te laten drogen en de bak achteraf even te spoelen

Goed, ik zal zo veel mogelijk ideën gebruiken om dit tot een goed einde te brengen.
Bedankt voor jullie mening 🙂

Geweldig! Het is dat jij het nog wist Cédric, ik was het blijkbaar al lang weer vergeten dat ik ook zoiets bij Canon had gezien en er wat van had gezegd ;0 😀 😀

😀😀😀:br:

Oké na lang nadenken maak ik toch een nieuwe achterwand, deze keer zonder teveel waterverlies.
Nu heb ik een klein probleempje, mijn aquarium is aan de bovenkant verstevigt met een glazen plaat die in het midden zit, hierdoor zal ik de achterwand weer in delen moeten maken of niet?
Heeft iemand een ander idee?

Weet niet precies hoe ik me dat voor moet stellen. Heb je een foto van die vage achterkant?

Ik denk toch dat je hem in zijn geheel erin krijgt, als je de wand plat legt en aan 1 kant erin steekt dan kan je hem nadien rechtop draaien/zetten.
Anders moet je eens een foto trekken van je bak bovenaan, dat geeft meer duidelijkheid..

Heb even een tekening gemaakt, de bak is trouwens hoger dan hij diep is wat al een probleem bezorgt voor het inschuiven. (rechts vanboven = overloop)

SD.PNG

Maar ik kan het wel eens proberen om hem in zijn geheel te plaatsen.

In zijn geheel 'heel' nooit een keer! Maar wat is het probleem? Je kunt de wand in 3 delen toch prima doen, en dan gewoon erin kitten en de naden afdichten met tegelijm en epoxy? Het is niet zo dat als hij vastgelijmd is je hem niet meer kunt bijwerken...Gewoon even goed spoelen als je voor het echie gaat.

Als je de naden niet recht maakt, valt het ook stukken minder op.

Of de bak op zijn rug leggen en de wand direct in de bak maken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan