Achterwand vraagjes + ideetjes gezocht


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met mijn aquarium opnieuw in te richten, een ZA biotoop, en dan wilde ik zelf een achterwand maken:

https://www.aquaforum.nl/threads/wat-zal-ik-doen.99848/page-9

Ik ben van plan een achterwand te maken, met daaraanvast hout (kan ik dat hout vastmaken met pur?) , zodat het lijkt dat het eruit groeit. En dan ook in de achterwand, vormpjes van wortels te maken(begrijpbaar, of snap je niet wat ik bedoel?:daisy:). Nu wil ik die wortels een andere kleur geven dan de rest, kan ik dan gewoon over de tegellijm met bijv. action verf verven? (Is dit tegellijm dan nog nodig?)


Hoer hebben ze zwarte schoolbordverf en acrylverf gebruikt/
http://tanganyikacichlide.nl/een-eigen-aquarium-achterwand-maken

Dus ik denk dat het wel kan, welke verf zou ik dan gebruiken?;)

Achterwand komt ook links tegen het glas, zodat daar geen zon meer komt.:juggle:
Daar kan ik dan ook de takken inmaken:
IMG_1632.JPG

Maar wat kan ik met die achterwand doen, bij het 'open water'?
IMG_1633.JPG

(bij de vraagteken)
Aan de linkerkant komen dan een soort van uitgesneden wortels.;)

Mvg
Ruben
 
Bekijk mijn topic eens, zie onderschrift. Dat is denk ik precies wat jij ook wil.

https://www.aquaforum.nl/threads/herinrichting-van-mijn-170x70x60-discus-bak-canon.93796/

vanaf pagina 4 begon het feest met de achterwand.
Bedankt!

Ik zag dat je acrylverf en schoolbordverf gebruikt hebt, maakt het eigelijk wat uit welke verf je gebruikt?

Jij hebt het hout vastgemaakt met pur, dan kun je het er niet meer uithalen. Is dat erg? Straks rot het hout ofzo, of is die kans heel klein?;)


Ps
Mooie achterwand!
 
Volgens mij maakt het weinig uit welke verg je gebruikt, als je de epoxy maar goed er op smeert, en nog belangrijker, een flinke tijd laat drogen. beter 10 dagen dan 6 dagen zeg maar.

Volgens mij gaat kien hout nooit rotten, het zal wel 'slijten' en dus dunner worden, maar dat is dan zo. Ik kan mij geen reden verzinnen om het kienhout er uit te halen.
 
Volgens mij maakt het weinig uit welke verg je gebruikt, als je de epoxy maar goed er op smeert, en nog belangrijker, een flinke tijd laat drogen. beter 10 dagen dan 6 dagen zeg maar.

Volgens mij gaat kien hout nooit rotten, het zal wel 'slijten' en dus dunner worden, maar dat is dan zo. Ik kan mij geen reden verzinnen om het kienhout er uit te halen.
Is goed, gewoon vastmaken dus. Bedankt!

Iemand nog een ideetje wat ik in dat open vlak kan maken?:p
 
Nog een vraagje, waarvoor is die tegellijm?
 
Je afbeeldingen zijn btw nog kleiner dan een profiel foto, ik zie er weinig van.

Tegellijm zorgt voor een leuke, mooie structuur. Ook maakt het je achterwand sterker en zwaarder.
 
k heb ook zoiets ooit gemaakt in het album mijn kleine stukje azie kun je dat welk zien misschien heb je daar wat aan
 
Misschien takken met hier en daar een steen ertussen?
Tha, dat is aan de linkerkant, maar aan de rechterkant het 'open'.
Als ik niks anders weet, doe ik dat wel.:p
Je afbeeldingen zijn btw nog kleiner dan een profiel foto, ik zie er weinig van.

Tegellijm zorgt voor een leuke, mooie structuur. Ook maakt het je achterwand sterker en zwaarder.
oooh, aha.:daisy:

Ik krijg de afbeeldingen niet groter, morgen even achter de computer, en kijken of het dan lukt.
k heb ook zoiets ooit gemaakt in het album mijn kleine stukje azie kun je dat welk zien misschien heb je daar wat aan
bedankt! Ik zal kijken.
 
Je afbeeldingen zijn btw nog kleiner dan een profiel foto, ik zie er weinig van.

Tegellijm zorgt voor een leuke, mooie structuur. Ook maakt het je achterwand sterker en zwaarder.
voila:
Achterwand komt ook links tegen het glas, zodat daar geen zon meer komt.:juggle:
Daar kan ik dan ook de takken inmaken:

aquariumopstelling 1.jpg


Maar wat kan ik met die achterwand doen, bij het 'open water'?
achterwand.jpg

(bij de vraagteken)
Aan de linkerkant komen dan een soort van uitgesneden wortels.;)
 
Moet ik de achterwand tegen het aquarium aanplakken?
Zo ja, waarmee?
Kun je dat er dan ook weer makkelijk afhalen?
 
Tec7 kit is het geloof ik wat ik heb gebruikt en polystyreen platen kun je zeker gebruiken niks mis. Ik heb het later voorzien van drie lagen tegellijm geverfd met acrylverf en daarna voorzien van drie lagen epoxy van mr boat bij de laatste laag heb ik zand ingestrooid maar het is maar net wat je mooi vind om te doen natuurlijk :D succes en ik ben benieuwd hoe het wandje gaat worden!
 
Ruben, als je takken in je achterwand wilt verwerken is zwarte purschuim misschien een idee. Daar kun je de takken écht vastzetten en je hoeft er volgens mij ook geen epoxy op te smeren, aangezien pur niet giftig is (al helemaal niet als je speciale pur voor vijvers haalt). Dat kun je afwerken door een laag kit erop te smeren en iets van zand ofzo ero te strooien.
 
Zeer verhelderende paintskills;) succes!
 
Ruben, als je takken in je achterwand wilt verwerken is zwarte purschuim misschien een idee. Daar kun je de takken écht vastzetten en je hoeft er volgens mij ook geen epoxy op te smeren, aangezien pur niet giftig is (al helemaal niet als je speciale pur voor vijvers haalt). Dat kun je afwerken door een laag kit erop te smeren en iets van zand ofzo ero te strooien.
Bedankt, Christian!
Dit dus: https://www.nikoi.nl/zwarte-pur-schuim-voor-buitengebruik-340-gr

Alleen het droogt donkergrijs op, en de achterwand word bruin(denk ik).
Kan ik het dan schilderen, en dan epoxy eroverheen, kan dat?
Of je strooit er zand over het pur, wat jij zei. Wat zou mooier worden?;)
Zeer verhelderende paintskills;) succes!
bedankt Ruben!
 
Schilderen en epoxy eroverheen is zeker een mogelijkheid, vooral als je goed kunt schilderen (niet zoals ik :p) kun je veel diepte creëren.
Diepte creeeren???
Laten we het maar makkelijk houden, gewoon met de kwast eroverheen!:D:D;)
 
Diepte creeeren???
Laten we het maar makkelijk houden, gewoon met de kwast eroverheen!:D:D;)

Je kunt eens opzoeken 'mountain drawings' , dan zie je dat ze enkel door sommige stukjes donkerder te kleuren, ze een enorme diepte creëren.
 
Diepte creeeren???
Laten we het maar makkelijk houden, gewoon met de kwast eroverheen!:D:D;)

Ik heb niet je hele topic gelezen. Maar diepte creëren is echt niet moeilijk.
Als je gewoon een uitstekend iets een lichte kleur geeft en achteraan wat donkerder heb je het al.

Is echt niet moeilijk hoor.

Google maar eens 'achterwand aquarium maken' en lees de eerste 15 links. Haal je veel informatie uit.
 
Je kunt eens opzoeken 'mountain drawings' , dan zie je dat ze enkel door sommige stukjes donkerder te kleuren, ze een enorme diepte creëren.
Dat ziet er enorm moeilijk uit.:D:D
Ik heb niet je hele topic gelezen. Maar diepte creëren is echt niet moeilijk.
Als je gewoon een uitstekend iets een lichte kleur geeft en achteraan wat donkerder heb je het al.

Is echt niet moeilijk hoor.

Google maar eens 'achterwand aquarium maken' en lees de eerste 15 links. Haal je veel informatie uit.
Bedankt, dat valt nog een te proberen.:rolleyes:

Ik vraag mijn moeder gewoon of zij wil schilderen, dat kan ze heel goed.:engel:
 
Tec7 kit is het geloof ik wat ik heb gebruikt
Heb je daar de achterwand ook tegen het glas mee geplakt?
Krijg je dat er ook makkelijk weer af, als de achterwand eruit moet?

Is dat veilig voor de vissen? (Domme vraag, weet ik, maar ik heb het gegoogled, en daar stond niet bij, het is veilig voor dieren ofzo. Of ik las eroverheen.;))
 
Daar kom ik weer aan zeuren, maar ik weet nog niet wat ik hier kan maken. Dus ideeën gezocht!:D:D

Achterwand komt ook links tegen het glas, zodat daar geen zon meer komt.:juggle:
Daar kan ik dan ook de takken inmaken:
(Dit is niet de achterwand)
aquariumopstelling 1.jpg


Maar wat kan ik met die achterwand doen, bij het 'open water'?
(dit word mischien de achterwand)
achterwand.jpg


(bij de vraagteken)
Aan de linkerkant komen dan een soort van uitgesneden wortels.;)
 
Ik heb gewoon aquariumkit gebruikt:D Gaat prima en is weer los te halen
 
De achterkant hoeft toch niet met epoxy of tegellijm worden ingesmeerd?
 

Terug
Bovenaan