Achterwand vraagjes + ideetjes gezocht


Ja dat vond ik ook. Maar nu zit je nog steeds met dat 'lege' stuk....... Kun je daar niet gewoon een rotsachtige vorm maken?
Tja, rotsen in 'open water'...:stars:

Als ik niks anders weet, maak ik daar ook gewoon de takjes etc.:rolleyes:
 
Even wat duidelijker::rolleyes:

Dit is een beetje het idee (foto past er niet echt heel goed bij, maar heb er een beetje snel een gezocht).
Aan de 'oever' zijde komt meer hout, bladeren en planten, en aan de open water zijde, een paar lage planten, en bladeren op de grond.

Nu we even terug gaan naar de achterwand. Op dit plaatje zie je dat de achterkant geelachtig is, maar het lijkt me niet erg mooi, dit geel-bruin te verven. Iemand een idee?;)
foto amazone.jpg

Komt uit dit filmpje:
 
Na het zien van dit filmpje ben ik erg benieuwd naar je zelfgemaakte achterwand, Ruben. Dat wordt iets, dat weet ik haast zeker!
 
Misschien toch goed om even deze 3 dingen door te lezen.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/achterwand-maken
http://tanganyikacichlide.nl/een-eigen-aquarium-achterwand-maken
http://aquarium.mriweb.nl/home.php

Omdat je namelijk net nog vroeg of epoxy echt nodig is, is het goed om je toch even serieus er in te verdiepen.
Zoek bijvoorbeeld even uit wat epoxy is en doet. Kom je er niet achter, vraag het dan hier.

Als je nog een paar specifieke vragen hebt help ik je graag!

Overigens is dat gele, geel water. Dat kan je dus niet verven, dat zou niet echt kunnen.

Zoek op youtube eens op 'underwater amazone' (Onderwater amazone, de grote rivier waar veel zoetwater vissen leven etc.)
Kijk gewoon eens rustig 30 minuten door de filmpjes heen en je ziet vele mooiere plekken als jouw afbeelding. (overigens is dit een mening, als jij dat stukje net mooi vindt, moet je dat zeker maken. Ik denk alleen, als ik na ga wat jij wilt maken, er mooiere en duidelijkere foto's zijn)

Hier bijvoorbeeld 2 filmpjes cadeau.




Neem lekker de tijd, het is heel leuk om te doen, geniet er dus van en ga niet te gehaast aan het werk.
Verven kan je zelf ook wel hoor. Je moet het niet te netjes doen. Als je er echt over na gaat denken wordt het al snel onnatuurlijk is mijn ervaring.
Ik heb mijn stukken hout er zomaar in gedrukt zonder echt te meten of wat dan ook.
 
Na het zien van dit filmpje ben ik erg benieuwd naar je zelfgemaakte achterwand, Ruben. Dat wordt iets, dat weet ik haast zeker!
Bedankt, Ben!
Die eerste twee had ik al gelezen, maar in de derde stond wel een goed tip, dat ik aan de zijkanten iets moest overhouden, voor de epoxy, en de tegellijm (ik zie mij er wel vooraan, dat te vergeten:D:D):daisy:.
(overigens is dit een mening, als jij dat stukje net mooi vindt, moet je dat zeker maken. Ik denk alleen, als ik na ga wat jij wilt maken, er mooiere en duidelijkere foto's zijn)
Dat stukje was snel even opgezocht, in jouw filmpje staan veel mooiere foto's.:rolleyes:


Eerste filmpje gekeken, tweede filmpje morgen, geen tijd meer.:D

Ik ben op een paar mooie momenten gestopt:

Er is op het eerste filmpje, drie verschillende 'bodems':
Foto 1: geen idee wat daar ligt, iemand een idee?
Foto 2: bladeren
Foto 3: Plantje, weet iemand hoe dat plantje heet?
foto amazone 1.JPG
foto amazone 7.JPG
foto amazone 3.JPG

Ik denk dat mijn bodem gaat bestaan uit zand, met een paar van die plantjes uit de derde foto ertussen, en dan ook een paar plekken met een zandvlakte, voor de cory's (goed idee?).
foto amazone 2.JPG

Je ziet hier heel veel hout, hele goede verstopplekjes voor vissen. Zoiets ga ik denk ik maken, aan de linkerkant.

foto amazone 3.JPG
foto amazone 4.JPG
foto amazone 5.JPG
Dit is dan een beetje hoe ik het wil, maar dan aan de linkerkant een beetje zoals op foto 1.
foto amazone 6.JPG
foto amazone 7.JPG
foto amazone 8.JPG
foto amazone 9.JPG

Dit is dan een beetje hoe ik het wil, maar dan aan de linkerkant een beetje zoals op foto 1.


foto amazone 10.JPG

Overigens is dat gele, geel water. Dat kan je dus niet verven, dat zou niet echt kunnen.
Klopt, maar wat kan daar dan. Of ik maak daar op de achterwand ook vormen van worteltjes, zodat het lijkt, dat er verderop een bocht is. ;)
 
Beetje late reactie maar toch :) tec7 kit kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen en is gewoon met een glas mes wel weer te verwijderen hoor gok ik zo
 
Beetje late reactie maar toch :) tec7 kit kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen en is gewoon met een glas mes wel weer te verwijderen hoor gok ik zo
Maakt niet uit, beger laat dan nooit.:engel:
 
Bison glas/aquarium kit kan overigens ook. Ik denk, overal te koop.
Voor een achterwand maakt het niet uit, maar stukken sterker dan menig ander spul.

Nog even een tip uit ervaring:
Neem echt de tijd om te drogen voor de epoxy en kit.
Epoxy kan zo wit uit slaan, ook al voelt het na 4 dagen droog aan. Wacht gewoon overdreven lang en je zult er geen spijt van krijgen, net als met de kit wat niet goed gehecht heeft doordat het niet uitgehard heeft.

Let ook op de randen/naden van je achterwand. Probeer ze tot aan je glas te vullen met iets, met kit bijvoorbeeld.

Ik had 3mm ongevuld en helaas wist een kardinaal tetra er tussen te komen en dood te gaan.
Dit heb ik op gelost door zwarte 'filtermat' tussen deze naad te drukken. Zo hoefde de bak niet helemaal leeg om te kitten.
 
Ik had 3mm ongevuld en helaas wist een kardinaal tetra er tussen te komen en dood te gaan.
Dit heb ik op gelost door zwarte 'filtermat' tussen deze naad te drukken. Zo hoefde de bak niet helemaal leeg om te kitten.
Is dat deze week gebeurt? Want je hebt de kardinaaltjes er toch net in?;)
Nog even een tip uit ervaring:
Neem echt de tijd om te drogen voor de epoxy en kit.
Epoxy kan zo wit uit slaan, ook al voelt het na 4 dagen droog aan. Wacht gewoon overdreven lang en je zult er geen spijt van krijgen, net als met de kit wat niet goed gehecht heeft doordat het niet uitgehard heeft.
Dus gewoon een week wachten, per laag epoxy, en tegellijm?


Tjonjejonge, ik moet mijn geduld op de proef gaan stellen.:D:D;)
 
Nee, dat is al een tijd geleden gebeurd, gelukkig.


Nou, ik denk 2 wachten dagen per laag, en als je de derde laag er op hebt gesmeerd dan nog 7-8 dagen.
Ik heb wel eens 4 dagen gedaan en dan sloeg hij wit uit.
 
Nee, dat is al een tijd geleden gebeurd, gelukkig.


Nou, ik denk 2 wachten dagen per laag, en als je de derde laag er op hebt gesmeerd dan nog 7-8 dagen.
Ik heb wel eens 4 dagen gedaan en dan sloeg hij wit uit.
Oke, ik zal het doen.
Als het wit uitslaat, dan kun je denk ik weer overnieuw beginnen?;)
 
Klein stukje hout gehaald, dat bijna net zo groot is als het aquarium.:rolleyes: Was €20,-.

IMG_1647.JPG
 
Oke, ik zal het doen.
Als het wit uitslaat, dan kun je denk ik weer overnieuw beginnen?;)

Ligt er aan hoe erg en hoe erg je het zelf vindt.

Bestel evt. alvast epoxy hars. heb je het thuis als je het nodig hebt. Bij Mr. Boat doe ik het altijd. Beetje prijzig, maar wel goed.

Voor zand gebruik ik altijd filterzand van de wildkamp. €7,- per zak 25kg.
 
Bestel evt. alvast epoxy hars. heb je het thuis als je het nodig hebt. Bij Mr. Boat doe ik het altijd. Beetje prijzig, maar wel goed.
Ik zag die mr boat ook al voorbij komen, dat was volgens mij de enige waar je ook handschoenen etc. bij kreeg. Dus die haal ik wel.
Ik heb nou nog niet zoveel geld, dus ik haal eerst wat kk het eerste nodig hebt, en daarna pas wat ik later nodig heb. Eind van de maand krijg ik uitbetaald, dan kan ik het gaan halen.:)

Voor zand gebruik ik altijd filterzand van de wildkamp. €7,- per zak 25kg.
Ik heb nog filterzand liggen, dat ik ga gebruiken als bodem, maar ik denk dat dat een beetje veel is. Dus kan ik het ook hiervoor gebruiken.;)
€20 is toch best veel?
Op marktplaats was dit de grootste en goedkoopste hier in de buurt.;)
 
Ik had een keer een iniminie stukje voor €10! en die keer daarop met een andere verkoper was een reuze stuk ook €10!
 
Ik had een keer een iniminie stukje voor €10! en die keer daarop met een andere verkoper was een reuze stuk ook €10!
Dat is ook best wel slecht.:stars:

Maar het kan ook goed uitpakken, je moet onderzoek doen, wie het hout het goedkoopst verkoopt.:D:D
 
Bij het aquarium, komt aan de linker zijkant ook een stuk achterwand. Alleen wil ik liever niet tegen een wit stuk piepschuim aankijken, dus ga ik het verven. Moet er daar ook eerst tegellijm overheen? Of alleen verf, met epoxy?

Deze man heeft hem volgens mij alleen geverft, met epoxy:
  1. Verder heb ik ook de achterkanten van de zijwanden netjes zwart geverfd, want je wilt vanuit de huiskamer niet tegen een witte zijwand aankijken, nietwaar (foto 5)?
link
 
Nog een vraagje.:D:D

Waarom gebruikt deze man zout?
Nu alles is uitgedroogd vult u het aquarium met gewoon kraanwater en gebruikt hierbij 1gram zout per 1liter water.
Plaats een stroming pompje in het aquarium zodat er beweging ontstaat, en na 24uur laat u het aquarium weer leeg.
Vul het aquarium voor de tweede keer, ook weer met gewoon kraanwater, en filter 2dagen over actieve cool
 
Waarschijnlijk om de wand ¨uit te logen¨ . Het id is dan dat restjes afvalstoffen zou verwijderen. Mij is de noodzaak daarvan nog nooit gebleken.
 

Terug
Bovenaan