ADA 60P - Anketh31


Dan ga ik dat eens een keer aanpassen :) Bedankt voor je advies.

Ik heb nu de Eheim Experience 250 besteld, die is een stuk zwaarder. Ik twijfel of ik hem ga houden, want het is natuurlijk wel duur spul. Wat zeg jij, upgrade naar 700 l/h goede upgrade? Of zou de 500 l/h voldoende moeten zijn als ik de stroming aanpas? Of eventueel een spraybar ipv wat ik nu heb?
Beetje afhankelijk van de eventuele bezetting die je voor ogen hebt. Doe je er een scholenvis in, heb je wat meer belasting dan wanneer je er garnalen in stopt. Je kunt eigenlijk niet overfilteren, dus je upgrade is sowieso een goed idee wat dat betreft. Je kunt die 2211 dan weer houden voor een andere bak of verkopen als je niet al te hoog in kosten wil zitten.
 
Beetje afhankelijk van de eventuele bezetting die je voor ogen hebt. Doe je er een scholenvis in, heb je wat meer belasting dan wanneer je er garnalen in stopt. Je kunt eigenlijk niet overfilteren, dus je upgrade is sowieso een goed idee wat dat betreft. Je kunt die 2211 dan weer houden voor een andere bak of verkopen als je niet al te hoog in kosten wil zitten.

Ik wil er een mooie groep Boraras Brigittae en garnalen in doen, dus dan is een upgrade in filter misschien wel handig. Was trouwens in de overtuiging dat de 150 op 500 l/h zat, maar hij zit maar op 300 l/h. Dat is wel weinig bedenk ik me nu, zeker omdat je altijd nog wel wat kracht verliest. Dan is die upgrade geen slecht idee denk ik. En inderdaad, ik ga die andere gewoon houden, want als je eenmaal aan één bak begint...
 
Ik gebruikte de eXperience 250 op een 50L en dat was prima te doen.
Zou wel eens kritisch naar de noodzaak van je skimmer kijken, je verliest nu bakken met CO2
 
Ik gebruikte de eXperience 250 op een 50L en dat was prima te doen.
Zou wel eens kritisch naar de noodzaak van je skimmer kijken, je verliest nu bakken met CO2

Ik heb juist de skimmer aangeschaft omdat ik altijd een vieze laag op mijn water kreeg. Zeg maar, echt een vieze dikke laag. Ik kon niet helemaal de vinger op leggen waardoor dat kwam, misschien door het stuk hout, dat die nog moest verder inwateren.
 
Maar @Cornelius hoe verlies je heel veel CO2 door de skimmer? Omdat het van het oppervlak afzuigt?

Maar zodra de skimmer niet meer nodig is, ben ik blij om het om te wisselen want het neemt heel veel ruimte in in het aquarium hahaha
 
Maar @Cornelius hoe verlies je heel veel CO2 door de skimmer? Omdat het van het oppervlak afzuigt?
Er staat nu een oppervlaktestroming naar je skimmer toe.
Het oppervlakte water stroomt (valt) daardoor in de inlaat en gaat nu als een soort van katalysator fungeren die het verlies van CO2 uit het water versnelt.

In principe niet erg, maar dan moet je daar met de CO2 afstelling goed rekening mee houden. In de praktijk betekend dit dat je veel meer CO2 moet gaan toevoegen.
En als je aan de linker een mooi groene dropchecker hebt hangen en aan de rechterkant word de CO2 er supersnel uitgetrokken door een skimmer heb je altijd last van onstabiele CO2.
 
Er staat nu een oppervlaktestroming naar je skimmer toe.
Het oppervlakte water stroomt (valt) daardoor in de inlaat en gaat nu als een soort van katalysator fungeren die het verlies van CO2 uit het water versnelt.

In principe niet erg, maar dan moet je daar met de CO2 afstelling goed rekening mee houden. In de praktijk betekend dit dat je veel meer CO2 moet gaan toevoegen.
En als je aan de linker een mooi groene dropchecker hebt hangen en aan de rechterkant word de CO2 er supersnel uitgetrokken door een skimmer heb je altijd last van onstabiele CO2.

Ah op die manier. Ik ga kijken of ik de skimmer kan afbouwen. Misschien dat het hout nu iets minder vervuild :)
 
Je kunt bijvoorbeeld je skimmer via een timer juist laten draaien in de uren dat je CO2 uit staat. Helpt met de gaswisseling en dat is straks altijd fijn voor je levende haven.
Zo'n timer hoeft de wereld niet te kosten. De meeste kringlopen hebben er bakken vol van.

Zelf heb ik een geïntegreerde skimmer aan mijn filter hangen. Kijk maar naar de foto's in mijn log. Ik merk dat ik veel CO2 moet toevoegen maar dat is te overzien omdat het een klein bakje is. Moest het een 200L bak zijn dan ging dit wel in de papieren lopen.
 
Je kunt bijvoorbeeld je skimmer via een timer juist laten draaien in de uren dat je CO2 uit staat. Helpt met de gaswisseling en dat is straks altijd fijn voor je levende haven.
Zo'n timer hoeft de wereld niet te kosten. De meeste kringlopen hebben er bakken vol van.

Zelf heb ik een geïntegreerde skimmer aan mijn filter hangen. Kijk maar naar de foto's in mijn log. Ik merk dat ik veel CO2 moet toevoegen maar dat is te overzien omdat het een klein bakje is. Moest het een 200L bak zijn dan ging dit wel in de papieren lopen.

Bij mij is het ook een skimmer die geïntegreerd is met de inlaat. Dus ik kan hem niet aan en uit zetten. Maar ik heb nu even de skimmer even beneden het wateroppervlak gedaan en een filterwatje er in gedaan zodat mijn anatoma Helena slakken niet perongeluk worden opgezogen haha. Even kijken of er al gauw weer een kaamlaag op komt.
 
Even een update. Gisteren de nieuwe filter geïnstalleerd. Beduidend meer stroming nu. Ik had de uitlaat een paar dagen geleden op de voorkant gezet, dat deed de MC al goed. Nu heb ik het rechts naast de instroom gezet. Hoop dat ik nu een mooie stroming heb in het aquarium. Alg blijft nog mooi weg, behalve een klein beetje op het hout. Maar dat ga ik vandaag er even af poetsen.
IMG_20200415_213031.jpg


Verder nog een vraag, het MC is dus nog een beetje glazig en groeit best in de hoogte. Moet nog het licht een stapje hoger doen, maar kan ik alvast het MC snoeien? Zou dat de groei naar beneden bevorderen?
 
Door de MC te snoeien stimuleer je de groei in de breedte door de bak heen. Ziet er mooi uit allemaal hoor! :petjeaf:

Wat zijn die drie stokken/stengels die links bovenin de bak hangen? Het lijken net planten met hele kleine wortels er aan.
 
Door de MC te snoeien stimuleer je de groei in de breedte door de bak heen. Ziet er mooi uit allemaal hoor! :petjeaf:

Wat zijn die drie stokken/stengels die links bovenin de bak hangen? Het lijken net planten met hele kleine wortels er aan.


Klopt inderdaad. Het is mangrove. Voor een ander project. Maar ze hebben verwarmd water nodig, dus vandaar dat ik ze er in heb gedaan. En zijn daarnaast fosfaat en nitraat vreters.

Ik ga dit weekend maar eens de MC snoeien :)
 
Vandaag even het aquarium goed gepoetst. MC gesnoeid, hoop dat die een beetje goed opbloeit nu het wat beter door het CO2 wordt bereikt. Vandaag ook het licht een standje hoger gezet. Beetje in de gaten hoe dat gaat, ivm algen enzo. Maar is denk ik wel noodzakelijk voor een goede groei van mijn MC.

Even overview. Rechts is het MC beetje losgekomen, straks maar weer vast maken.
IMG_20200419_161113.jpg

Hier zit een beetje een gat. Dus wil iets moois voor het hout, tussen de stenen. En achter het hout. Achter het hout had ik Eleocharis Montevidensis, maar dat was helemaal gaan verslijmen. Iemand tips voor wat moois?
IMG_20200419_163119.jpg

Rotala Wallichii doet het goed. Groeit lekker snel.
IMG_20200419_163054.jpg

Braziliaanse klimop doet het ook goed. Mooi frisgroen plantje.
IMG_20200419_163051.jpg

Anatome Helena slak op zoek naar de vrijheid. Een minuutje later viel hij naar beneden haha:ROFLMAO:
IMG_20200419_163039.jpg


En heb echt zin om een nieuw aquarium te kopen haha. Wil heel graag een hillstream aquarium hebben. Misschien stiekem al plannen maken, maar moet nog wel even wachten qua financieel haha
 
Gisteren even de waterwaardes gemeten:

pH: 6.6
kH: 3
NO2: <0.01
NH4: <0.05
NO3: 1

Is de NO3 aan de lage kant, of valt dat wel mee?

Ik heb weer last van draadalg, mijn fissidens fontanus zit er helemaal vol mee. Dat komt denk ik doordat ik die heb meegenomen vanuit mijn vorige set up, toen zat er ook al veel draadalg in. Nu zit het ook op mijn MC en Pogostemon Helferi. Ik dacht misschien om het mos eruit te halen en weer nieuwe te kopen.. Want het zit zo vol met alg...

Vandaag even een pH profiel en drop test doen, om te checken of mijn CO2 goed is.

Verder nu om de dag maar zoveel mogelijk alg af zuigen om het in ieder geval in bedwang te houden..
 
NH4 en NO2 wil je niet meten. NO3 is inderdaad erg laag, even uitgaande van een standaardwaarde, is 10 een goede waarde om op te mikken. Check ook even je PO4.
Als je planten inderdaad vol met alg zitten; is vervangen vaak een goed idee.
 
Met de ph en kh die je noemt zou je voldoende co2 moeten hebben maar schort het wellicht met een goede distributie. Ik zit ook rond de 23mg co2 maar omdat de bak hoog is merk ik wel dat het bij de bodem lastig is om daar genoeg co2 te krijgen. Co2 is een gas en stijgt dus op waardoor de hoeveelheid bij de bodem lager kan zijn.
 
NH4 en NO2 wil je niet meten. NO3 is inderdaad erg laag, even uitgaande van een standaardwaarde, is 10 een goede waarde om op te mikken. Check ook even je PO4.
Als je planten inderdaad vol met alg zitten; is vervangen vaak een goed idee.

Ik heb geen test voor de PO4, maar misschien dat ik die even binnenkort aanschaf.

Met de ph en kh die je noemt zou je voldoende co2 moeten hebben maar schort het wellicht met een goede distributie. Ik zit ook rond de 23mg co2 maar omdat de bak hoog is merk ik wel dat het bij de bodem lastig is om daar genoeg co2 te krijgen. Co2 is een gas en stijgt dus op waardoor de hoeveelheid bij de bodem lager kan zijn.

In theorie is de distributie van de CO2 wel goed. Ik heb er een nieuwe filter opgezet en zie nu duidelijk de belletjes tot het MC gaan. Dus daar ligt het denk ik niet aan.
 
Met de ph en kh die je noemt zou je voldoende co2 moeten hebben maar schort het wellicht met een goede distributie. Ik zit ook rond de 23mg co2 maar omdat de bak hoog is merk ik wel dat het bij de bodem lastig is om daar genoeg co2 te krijgen. Co2 is een gas en stijgt dus op waardoor de hoeveelheid bij de bodem lager kan zijn.
Op basis van pH en KH is daar vrijwel niets over te zeggen. Ik zie ook hout en soil in de bak zitten dus dat zal de pH iets naar beneden trekken waarschijnlijk.

CO2 indicator is donkergroen als ik het goed zie? Het verschilt per indicator, maar die zou je graag lichtgroen hebben toch? In dat geval zou ik meer CO2 toevoegen.
 
Ik heb geen test voor de PO4, maar misschien dat ik die even binnenkort aanschaf.



In theorie is de distributie van de CO2 wel goed. Ik heb er een nieuwe filter opgezet en zie nu duidelijk de belletjes tot het MC gaan. Dus daar ligt het denk ik niet aan.

Mocht je huidige testset (bijna) jarig zijn of ver op; in 't koffertje van Wesdijk zit Po4 erbij :)
Als ik kijk naar je foto's van 19 april staat je MC er niet slecht bij; kan wellicht wel een goede snoeibeurt gebruiken. Heb je wellicht nog iets anders aangepast naast een nieuw filter, bijvoorbeeld verlichting?
 
Mocht je huidige testset (bijna) jarig zijn of ver op; in 't koffertje van Wesdijk zit Po4 erbij :)
Als ik kijk naar je foto's van 19 april staat je MC er niet slecht bij; kan wellicht wel een goede snoeibeurt gebruiken. Heb je wellicht nog iets anders aangepast naast een nieuw filter, bijvoorbeeld verlichting?

Ja, ik bedenk me dat ik het licht recentelijk een standje hoger hebt gezet. Maar niet het CO2 e.d. niet. Dus dat zou best wel het probleem kunnen zijn
 
Bezig met het pH profiel en even goed de bellen geteld. Maar de pH daalt maar 0.3 punten. Begin is het 7.2 en nu rond de 6.9. Bellen teller zit nu op de 60 BPM. Dus denk dat ik het een stukje opschroef.
 
Bezig met het pH profiel en even goed de bellen geteld. Maar de pH daalt maar 0.3 punten. Begin is het 7.2 en nu rond de 6.9. Bellen teller zit nu op de 60 BPM. Dus denk dat ik het een stukje opschroef.
0.3 is heel erg veel hoor, een verdubbeling van de zuurheid zelfs. Je zou elke dag de pH 0.1 punt lager kunnen instellen.
 
Weer even een update. Vandaag naar de Maanvis geweest en 20 stuks Boraras Brigittae opgehaald. Dus de eerste bewoners zitten er in!

Verder extra lavastenen gekocht, maar die bleken thuis een hele andere kleur te zijn dan die ik al had. Terwijl ze allebei zwarte lavasteen waren. Dus de oude eruit gehaald, en de nieuwe erin gedaan. Nieuwe MC gehaald en helemaal uit gepluisd. Rotala gesnoeid. Mos ook weg gedaan aangezien dat vol met alg zat helaas. MC daarom ook vervangen.

Overzichtsfoto's
IMG_20200502_182824.jpg

IMG_20200502_175807.jpg

Foto van tijdens de verandering:
IMG_20200502_155047.jpg

En nog eentje van een Anatome Helena slak
IMG_20200502_171326.jpg

En eentje van een paar Boraras Brigittae die al mooi op ontdekkingstocht zijn
IMG_20200502_184501.jpg
 
Laatst bewerkt:
En nog even twee andere foto's om jullie te spammen.

De "blonde" Anatome Helena slak. Maar heel weinig zwart in vergelijking met de andere. Vind het zulke leuke tankjes. Heb ze nog wel even streng toegesproken dat ze niet de MC los woelen.
IMG_20200503_162435.jpg

En nog een foto van de zijkant.
IMG_20200503_162454.jpg
 
Een update van de nieuwe bewoners. Ik heb 20 stuks Crystal Reds aangeschaft. Ik wilde eigenlijk nog even wachten, maar ze kwamen heel goedkoop voorbij, en bij mij in de buurt. Dus kon het niet laten gaan.

En nog wat nieuwe plantjes besteld. Nieuw Fissidens Fontanus, wat Bucephalandra, Anubias en Eleocharis mini. Dat krijg ik begin volgende week, dus dan ga ik het stuk hout even verder opvullen.

Overzichtfoto:
IMG_20200507_172448.jpg

En de garnaaltjes:
IMG_20200505_173503.jpg

IMG_20200505_173509.jpg
IMG_20200505_173517.jpg
IMG_20200505_173445.jpg
 
Veel plezier met de aanwinsten en vergeet niet om de nieuwe plantjes even 5 dagen voor te weken in een emmer ivm slakkengif ;)
 
Veel plezier met de aanwinsten en vergeet niet om de nieuwe plantjes even 5 dagen voor te weken in een emmer ivm slakkengif ;)

Bedankt voor de tip! Ga ik doen!
 
Weer een update, vandaag weer de boel gesnoeid en schoongemaakt. Extra plantjes (Bucephalandra, Anubias, Eleocharis en Fissidens Fontanus) toegevoegd. Nu wil ik het aankomende tijd het aquarium wat rust geven en lekker laten groeien.

IMG_20200517_164456.jpg

IMG_20200517_164537.jpg

IMG_20200517_164529.jpg
IMG_20200517_164609.jpg
IMG_20200517_164621.jpg
IMG_20200517_164705.jpg
 
Vandaag weer de wekelijkse waterwissel en schoonmaak ronde gedaan. Dus ook maar meteen even wat foto's gemaakt.
IMG_20200524_153050.jpg

IMG_20200524_150354.jpg
IMG_20200524_152129.jpg
IMG_20200524_134931.jpg
IMG_20200524_134916.jpg
IMG_20200524_150114.jpg
IMG_20200524_135207.jpg
IMG_20200524_152134.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan