ADA 60P - Anketh31


Als ik zie wat hier op het hout terug groeit, na tijden uit het water te zijn geweest. Is een stevig plantje, dat mos

edit; wat zien de boraras er mooi uit! Knallen de bak uit met dat rode

Ja denk inderdaad dat zulke sporen enzo het lang overleven. Ja die Boraras zijn echt goed op kleur gekomen! Ze waren eerst best grauw, maar na de eerste twee weken zijn ze goed op kleur gekomen.
 
Oke, ik heb iets heel gaafs gevonden! Ik wil heel graag een hillstream biotoop maken. En ik kwam dit tegen. Zou dit praktisch zijn? Zou dat kunnen? Wil dan een aquarium van 150cm, dus opzich wel ruim. Weet niet of ik het mag posten, maar dit is het linkje:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Oke, ik heb iets heel gaafs gevonden! Ik wil heel graag een hillstream biotoop maken. En ik kwam dit tegen. Zou dit praktisch zijn? Zou dat kunnen? Wil dan een aquarium van 150cm, dus opzich wel ruim. Weet niet of ik het mag posten, maar dit is het linkje:

Mwahaha, half werk is geen werk? Je gaat gewoon meteen maar over van een 60 cm bakje naar een 150 cm bakje? Heel erg tof! Ik vond het idee en de uitwerking prachtiger worden naarmate ik verder door de video aan het bladeren was. Ik heb steeds een stukje gekeken dan een flink stuk doorgespoeld en weer een stukje gekeken etc. maar het is erg prettig om naar te kijken en het is een prachtig project, mooi ook hoe hij het met de filters en pompen gedaan heeft om het emerse deel te bewateren. Het topic van @Akwarium over zijn Pond Style bakje is ook erg informatief. Hier is het betreffende topic te vinden: https://aquaforum.nl/threads/pond-style-akwarium.168182/
 
Ik heb een tijd geleden ook een river bed tank gezien. en het was even zoeken maar ik heb hem gevonden. Dit is er een met een dubbele bodem waar je water dus weer terugstroomt.

 
Mwahaha, half werk is geen werk? Je gaat gewoon meteen maar over van een 60 cm bakje naar een 150 cm bakje? Heel erg tof! Ik vond het idee en de uitwerking prachtiger worden naarmate ik verder door de video aan het bladeren was. Ik heb steeds een stukje gekeken dan een flink stuk doorgespoeld en weer een stukje gekeken etc. maar het is erg prettig om naar te kijken en het is een prachtig project, mooi ook hoe hij het met de filters en pompen gedaan heeft om het emerse deel te bewateren. Het topic van @Akwarium over zijn Pond Style bakje is ook erg informatief. Hier is het betreffende topic te vinden: https://aquaforum.nl/threads/pond-style-akwarium.168182/

Haha, ik heb eerder als een een 80cm bak gehad. En vind bij hillstream dat je wel meteen goed moet gaan, anders heeft het iets minder effect met stroming en voedselstromen e.d. En wil heel graag groter, het is dat op de plek waar mijn huidige aquarium staat niet groter paste vanwege de vensterbank, maar anders was die ook wel groter geweest haha.

Maar het nieuwe bakje zal wel even op zich moeten wachten, want misschien moet ik over een maand of 3/4 verhuizen richting het noorden van het land. Dat scheelt weer een aquarium verhuizen. Maar ga wel stiekem even plannen maken haha. En als ik een gaaf stuk hout tegen kom, dan sla ik die vast in haha.
 
Even jullie advies nodig, er staat waarschijnlijk een verhuizing op de planning. Dit betekent natuurlijk wat stress met het aquarium verhuizen. Nu duurt een eventuele verhuizing waarschijnlijk nog minimaal 3/4 maanden. Maar ben alvast aan het nadenken over hoe dit het beste te doen. En dit eventueel te combineren met een nieuwe scape in mijn aquarium. Dus even wat opties:

Optie 1: aquarium helemaal leeg halen, visjes en garnalen verkopen en na de verhuizing pas weer opnieuw beginnen. Drastische maatregel, en niet perse de beste oplossing wat mij betreft. Wel makkelijk met verhuizen.

Optie 2: aquarium op de verhuisdag zo ver mogelijk leeghalen, klein laagje water er in laten zitten. Visjes eruit halen, groot deel van de garnalen ook. Die apart meenemen in een zakje. Stuk hout eruit halen. En dan zou het aquarium licht genoeg moeten zijn om mee te nemen. Water zoveel mogelijk behouden, en filter zo snel mogelijk weer aansluiten.

Optie 3: tweede kleine aquarium starten (aqua40 ofzo qua formaat). Deze vrij kaal inrichten, gewoon filtertje erop en verwarmingselement. Geen fancy dingen, geen CO2. Geen bodem erin, maar gewoon kaal met flink wat javamos e.d. Dat laten indraaien, daar de visjes en garnalen tijdelijk in verhuizen. 60cm aquarium leeghalen. Zo vroeg mogelijk verhuizen naar nieuwe locatie, zodat die zolang mogelijk kan indraaien. Nieuwe scape erin, oude filter erop. Daarna aqua40 voor de helft leeghalen, mos etc er in laten zitten, en dan aquarium met visjes en al verhuizen, dus niet opnieuw eruit vissen. En dan zodra de 60cm dan weer ingedraaid en stabiel is, de visjes en garnalen over verhuizen.

Wat zouden jullie aanraden? Hebben jullie tips voor mij?
 
Ik heb destijds hardscape eruit gehaald en rest van de planten laten zitten. Je hebt wel een dikkere bodem dus weet niet wat dit met het gewicht doet. Ik heb er een laagje water in laten staan samen met de vissen. Het eruit vangen leverde veel stress op en ik hoefde niet ver te reizen.
Misschien vindt jij het makkelijker/prettiger om de vissen eruit te halen.
Je zou ook nog de vissen en garnalen de dag ervoor eruit kunnen halen en in een speciekuip kunnen doen met wat planten/ hardschape en hier het filter op aansluiten zodat je ze op de verhuisdag makkelijk in een emmer kunt overzetten.
 
Kleine update! Nieuwe bewoners toegevoegd vandaag. Flinke snoeibeurt en schoonmaak beurt gedaan. En ik heb ontzettend veel baby garnalen, toen ik het tapijtje ging knippen kwamen er heel veel garnalen uit.

IMG_20200827_192029.jpg

Dit lijkt mij een Red Ruby garnaal, kleur is heel diep donker rood.
IMG_20200827_195437.jpg

En een zwarte maar dan met één streepje, wat voor één is dit?
IMG_20200827_164404.jpg

En heb het idee dat het twee verschillende soorten Otocinclus zijn, kan dat kloppen?
Nr 1
IMG_20200827_171131.jpg

Nr 2
IMG_20200827_171126.jpg
 
Je kon het toch niet laten Anke? :DD
Leuk hoor!

Haha, het is te verslavend. Hier na staat de 1.2/1.5m hillstream bak op de planning. Maar daarvoor moeten we eerst verhuizen.
 
Vandaag het nieuwe aquarium gevuld en op de plek gezet. De eerste 24 uur altijd even spannend, kijken of die waterdicht is. Morgen maar even een beetje zand er in doen. Het aquarium wordt in eerste instantie heel minimaal ingericht. Ik ben namelijk inmiddels afgestudeerd en heb een baan in Assen gekregen. Dus de verhuizing staat op de planning. En wil tegelijk ook mijn 60cm opnieuw scapen. Dus mijn vissenbestand gaat tijdelijk in mijn nieuwe aquarium. En zodra mijn 60cm weer is ingedraaid wordt het nieuwe aquarium echt ingericht.

IMG_20200912_113409.jpg

IMG_20200912_114615.jpg

En een ander klein projectje: mangrove
IMG_20200909_180628.jpg
 
Bodem zit er in, hout en een stukje steen. Verdient geen schoonheidsprijs haha. Binnenkort nog even wat extra plantjes er in zetten om zoveel mogelijk schuilplaatsen te maken. Nu is het nog lekker mistig
IMG_20200913_110738.jpg
IMG_20200913_110716.jpg
 
Van harte gefeliciteerd zeg met het afstuderen en dan ook direct een baan in Assen. Dat doe je goed hoor! :petjeaf: :DD
 
Ik heb nieuwe stenen gehaald voor mijn nieuwe scape. 13 kg aan lava steen. Moet toch wel wat leuks bij zitten. Net een frame in elkaar getimmerd in het formaat van m'n aquarium, dus kan ik mooi binnenkort experimenteren met scapes. Iemand een aanrader wat voor spul tussen je stenen en glas te leggen? Ter bescherming, maar nog wel zo dat er nog wel doorstroom is in de bodem.
IMG_20200916_140108.jpg
 
emand een aanrader wat voor spul tussen je stenen en glas te leggen? Ter bescherming, maar nog wel zo dat er nog wel doorstroom is in de bodem.

Ik heb in mijn onlangs opgebouwde bak gewoon een plexiglasplaat op maat van de bodem onder de stenen/soil gelegd...
Vooral ter bescherming van het glas inderdaad en niet zozeer omdat ik extra hoogte wou onder de soil/stenen. Ik heb niet echt schrik voor stilstaand water aangezien de plaat strak tegen de bodem wordt gedrukt door de soil en de hardscape...

Op bepaalde plekken wou ik echter wel hoogte creëren (oa om stenen hoger te plaatsen) en heb ik filternetten (gevuld met lavasplit) gebruikt. Dat zorgt voor een stevige basis en betere doorstroming dan wanneer je ophoogt met piepschuim of dergelijks.
 
En gisteren wat hout gekocht, waarschijnlijk kijken of ik een paar van die stukken kan splijten in kleinere stukken. En een frame gemaakt in de grootte van mijn aquarium, zodat ik kan oefenen met wat scapes.
IMG_20200919_172848.jpg
IMG_20200919_172728.jpg

En wat scapes gemaakt. Maar de stukken steen zijn te groot, dus die wil ik gaan splijten. Daarnaast heb ik ook nog wat lavasteen in mijn huidige aquarium zitten. In de eerste foto lijken de stukken hout heel klein, maar ze hangen tegen de achterwand omdat ze niet wilden blijven staan. Dus qua formaat is het meer foto twee. Maar de stenen zijn dus te lomp, zeker die twee vooraan in het midden.
IMG_20200919_180756.jpg
IMG_20200919_174547.jpg

Dus nog niet tevreden haha, verre van. Maar wel goede en leuke manier om zo wat te proberen.
 
leuke manier om uit te proberen, heb hier ook een oefenbak staan. Je werkt in ieder geval groot en hoog. Dat bevalt me.
 
Handige oplossing zo'n scapebox.
Tip: markeer een aantal lijnen op het rand van je scapebox in relatie tot de 'regel van derden'. Mooi hulpmiddel om een visuele balans te creëren in de hardscape
 
Handige oplossing zo'n scapebox.
Tip: markeer een aantal lijnen op het rand van je scapebox in relatie tot de 'regel van derden'. Mooi hulpmiddel om een visuele balans te creëren in de hardscape

Ik ga eens even kijken hoe dat werkt. Mijn inspiratie ligt een beetje bij deze scape. Hoe wordt dat hier op toegepast?
Screenshot_20200919-183652__01.jpg
 
Dit is een klassiek voorbeeld van een Driehoeks-opstelling.
Het gebruik van deze vorm is erg populair. Dit omdat de langste punt van de driehoek, in horizontale richting, automatisch veel optische diepte geeft.
De rode circels geven het punt aan waar een 'focal-point' moet komen )ongeveer). Zo krijg mooie verhoudingen.

jui.png
 

Terug
Bovenaan