Wat is er nieuw

ADA Cube Garden 60-H(45) van MelvinB

• Onderwerp starter Onderwerp starter MelvinB
  • Startdatum Startdatum
M

MelvinB

Guest
Daar ik bijna ga verhuizen naar een andere woning, heb ik besloten te "downsizen" van een bak van 200 liter (125x40x40cm) naar een 121 liter. Een kleinere bak staat beter in de nieuwe woonkamer en heb ik besloten dat het nieuwe aquarium wel een mooi ding moet zijn zonder trekstrips, (vaste) kap en storende (zwarte) kitranden.

Ik heb mezelf uiteindelijk een ADA Cube Garden 60-H(45) aangeschaft.
De maten zijn 60x45x45cm 8mm. Niet goedkoop, maar wel hetgeen wat aan mijn wensen voldoet.

De bak komt op mijn "bar", welke de woonkamer van de keuken onderscheid.

Ik ben momenteel nog bezig met klussen in de woonkamer en kan derhalve nog niet beginnen met het opbouwen van het aquarium.
Dus daarom heb ik nog geen foto's.

De techniek:

Aquarium:
ADA Cube Garden 60-H(45), 60x45x45cm

Filtering:
JBL CrystalProfi E701 met ADA transparante filterslangen en transparante in -en uitstroom (lilypipe)

Verlichting:
2x Eheim PowerLed Daylight (misschien is 1 ook voldoende)

Verwarming:
Hydor EHT 300W

De inrichting:

Het wordt een Zuid-Amerika blackwater-biotoop, alleen ben er nog niet uit welk gebied precies.
De hoofdbewoners worden een groep kardinaaltetra's. Misschien nog wat Cory's, maar meer komt er niet in.
Filterzand, takken en bladeren gaan er in met misschien hier en daar een grasachtig plantje (nog nader te bepalen), maar dat was het dan ook wel. Ik heb wat turf om te plaatsen in het filter en moet nog even zien of dat ook daadwerkelijk nodig is. In ieder geval wil ik het water wat bruin laten kleuren.
Een zwakke stroming hoort hier dan ook bij.
Ik twijfel nog om de achterzijde van het aquarium te beplakken met een folie met zandstraal-effect. Ik heb eigenlijk een doorkijk-aquarium in gedachten, maar weet niet of dat goed te combineren is met hetgeen wat ik wil realiseren. Dat is dus nog even afwachten.

Mijn inspiratie:

Ik heb op Google en Youtube wat inspiratie opgedaan.

u6RVAY4A26CLhHsWwgoY8pXvk2TzhCKR.jpeg

(Bron)

4d4c664e8e775.jpg

(Bron)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GJ1d374pHR4&feature=youtu.be[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=CX_bZuACETA&feature=youtu.be[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5EV12vdZ61g[/video]

Mooi plannen heb je.

I.p.v. kardinaaltetra's kan je beter voor Paracheirodon simulans gaan. Deze hebben een vergelijkbaar uiterlijk en kunnen wel met een dergelijke bakmaat uit de voeten, in tegenstelling tot kardinaaltetra's.

Ja, heb ik ook aan gedacht. De kardinaaltetra is mooier vind ik persoonlijk.
Tevens is de bak wel 60cm lang, maar 45cm breed en hoog. Dat in tegenstelling tot de meeste standaard 60cm-bakjes.

Ik kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan. Snel huis klaar maken. 😛

Het mooie van de Eheim Powerleds is dat ze een erg mooie "'shimmer" veroorzaken in het water. (schittering)
De meeste led-strips en buizen hebben dit nauwelijks.

Mag ik vragen waarom je voor een 300w verwarming hebt gekozen?

Ik ga je volgen, je plannen klinken in ieder geval goed.

Die heb ik nog uit de tijd dat mijn 125cm tropisch was.

De Hydor zal niet hard hoeven werken, maar toch sluit ik hem aan. 🙂

Fijn, je bent gestart 🙂
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken, en ga je zeker volgen

Ik kan je wel vertellen dat je van de Paracheirodon simulans geen spijt zult krijgen.
Ze blijven kleiner, dus je kunt er een grotere school van in doen. Daarnaast vertonen ze van de 3 Paracheirodon soorten het mooiste schoolgedrag... prachtig.
Ik mis ze nog elke dag. Heb ze ongeveer 3 jaar in mijn bak gehad. Totdat mijn goudvissenze opvraten.
Toen heb ik kardinalen gekozen maar die vond ik te groot en die schoolden bij mij helemaal niet. Ook qua kleur vond ik ze niet heel indrukwekkend. Ik heb nu voor P.innesi gekozen vanwege de temperatuur, die wilde ik wat lager houden. Maar als ik weer warmer zou gaan, dan zou ik zo weer voor die blauwe lichtjes kiezen...

Bedankt voor je info, MsFelix.

Ik denk dat ik de neons neem.
Daar ze kleiner zijn, zal dit het ruimtelijk effect in de bak vegroten, wat ik ook zal proberen te realiseren.

Ook nog tips over welke cory's? Moet wel uit Rio Negro komen.

Maar de Rio Negro is zo immens groot, er leven zoveel vissen die elkaar nooit in het wild zouden tegenkomen, maar wel in de Rio Negro of zijrivieren er van leven. Is er dan geen bepaald deel van de Rio Negro dat je voor ogen hebt?

Ook zijn de biotopen van corydoras heel divers en komen zij niet enkel voor op een kale zandbodem.

Persoonlijk zou ik ook voor de P. simulans gaan, want ik weet niet of je Utaka kent, maar de eigenaar heeft een mooi filmpje van een van zijn aquaria thuis waarin je een enorme school P.simulans ziet passeren en hun kleuren echt wel mooi uitkomen in het bruingetinte water.
https://www.youtube.com/watch?v=793eMvu5VLA

Hoe is het met dit bakje 🙂

Zeer benieuwd naar de eerste foto's! De idee�n klinker erg gaaf!

It's up and running sinds afgelopen weekend, maar nog niet om te tonen. 🙂
Ben nog aan klooien met kleur van het water en het hout zit nog onder de schimmel.
Binnenkort meer!

Het is ook leuk om te laten zien hoe je naar het einddoel aan het werken bent...🙂! Daar horen ook foto's bij waar op te zien is dat nog niet alles al up and running is😉

Ben aan het rommelen geweest met een melkglas-folie voor op de achterzijde, maar dat is het ook net niet.
Overdag met daglicht (lamp is dan nog uit) ziet het er niet uit omdat de poster dan te nadrukkelijk aanwezig is en avonds zit de gloed van de lamp er teveel op, wat afbreuk doet aan de diepte-werking. Je ziet dan duidelijk de structuur van de folie als het ware.
De bak is nu nog doorkijk, wat er avonds als het donker is, veel mooier uit ziet. De achtergrond (keuken) valt dan niet eens zo erg op.
Heb nog een zwarte achtergrond geprobeerd, maar ook niet echt tevreden gevoel bij.

Ik ga nog speuren naar een gelige of lichtgroene folie.
Ik wil het voorbeeld van hierboven zo goed mogelijk benaderen, dus eigenlijk ook de achtergrondkleur.

Ik zal mijn Nikon D5200 dan maar weer eens uit de kast trekken voor jullie. 🙂

Ben benieuwd Melvin,je maakt het wel heel spannend iig! 😉
Misschien dat lichtblauwe folie een optie is en door de bruinige kleur van het water je gewenste effect bereikt.

Ben ondertussen aan het nadenken over de levende have.

P. Simulans; wat zou een mooi aantal wezen?

Euryrhynchus amazoniensis (peruaanse zebragarnaal); zou ook zijn gespot in de zwarte wateren van de Rio Negro.
Bron: http://www.crustahunter.com/september-2 ... tionshaus/

Ik had nog een andere bron gevonden, maar die ben ik kwijt.

Ik denk niet dat ik er wat anders bij ga doen. Geen dwergcorydoras (C. Pygmaeus), want die schijnen meer in de middelste waterlagen te zwemmen dan daadwerkelijk op de bodem. Dan komen ze de Simulans tegen en dat lijkt mij wat te druk ogen.

Klopt. Ik heb die cory's ook gehad en ze zwemmen in verhouding best veel in de midden tov andere cory soorten.

Laat lang op zich wachten die foto 😛

Zou Melvin goede voornemens hebben gemaakt? 😉 😀

Ja ja, komt er aan. 😛
Ben tussendoor druk geweest met van alles en nog wat.

Maarrrr, ik heb vanmiddag bij Utaka Amersfoort 8x P. Simulans gehaald. Helaas had Utaka niet meer van deze visjes op voorraad, dus ik moet met de tijd maar eens kijken waar ik nog een paar exemplaren vandaan kan toveren.
Die visjes zijn echt klein! Zullen wel iets groeien nog. Tevens zijn ze erg schuw; als ik voor de bak ga zitten, schieten ze meteen naar achteren. Blijf ik tijdje roerloos zitten, dan komen ze weer naar voren.

Schimmel op het hout is nog steeds niet weg, maar het hout is ook niet aan het rotten. Het ziet gewoon niet uit vind ik zelf.
Sinds vorige week zitten er 6x Otocinclus Vittatus in. Wat ik zie, is dat zij de schimmel lekker vinden. Hun buikjes zijn altijd vol. Ik hoop eigenlijk dat ze de schimmel kunnen reduceren tot een acceptabel niveau, maar ik heb er een hard hoofd in. De schimmel zal zelf eens een keer op zijn retour moeten lijkt mij.

Nou ff een oude foto dan maar, gemaakt met mijn smartphone. De dikke takken hebben momenteel een dikkere laag schimmel.
Tevens is het water momenteel nog meer donkerder/roodkleuriger.

MelvinB_Aqua_zps15b4ea15.jpg

Alsof je een stukje natuur hebt gejat en in een glazen bak hebt geplaatst. Mooi hoor.

Ik vind hem heel goed gelukt hoor. Ziet er heel mooi natuurlijk uit inderdaad. Vooral omdat het eens wat anders is dan wat je normaal ziet in deze ADA bakken.

Thanks.

Ik heb de bodem iets te dik gehouden. Ik was namelijk van plan wat gras-achtige plantjes toe te voegen, maar heb daar toch vanaf gezien. In amazone zwartwaterbiotoop komen namelijk geen waterplanten voor, op wat drijfplantjes na.

Vind het wel geslaagd hoor!

Wat ga je er nu in houden als bestand?

En zou je nog een totaaltje kunnen plaatsen van hoe het er nu uit ziet?

Ik hou het bij P. Simulans en de Oto's.
Lekker rustig in de bak.
De Simulans wordt nog iets aangevuld, zodra ik deze ergens heb kunnen vinden.

Heel misschien wordt het water 1 tint minder donkerder. 😛
Boven de waterlijn wil ik een melkglas-folie aanbrengen. Als ik vanaf mijn bank naar mijn aqua kijk, dan kijk ik wat tegen de onderkant van de led-lamp aan. Dat is storend helaas.
Een paar takken steken iets boven het wateropvlakte uit.

Excuus voor de slordig scheve foto. Wederom geschoten met mijn mobiel.

MelvinB_Aqua2_zps811e80c7.jpg

Het ziet er erg leuk uit, maar ik vind het wel erg open.
De compositie van de takken is leuk, maar ze laten enorm veel open ruimtes, waardoor de P. simulans niet helemaal ten volle zullen laten zien lijkt me.
Als je nu iets meer bladstrooisel toevoegt of de compositie van het hout verandert en extra hout toevoegd zal een duidelijk verschil merken.
Ik bedoel dit gewoon als advies, aangezien ik ook Blackwater-aquaria heb. Maar als je het niet met me akkoord bent, zie dit dat niet als commentaar he 🙂

Ziet er verder al goed uit qua bestand etc. 🙂

Niet mee eens haha. 😛

De takken zitten vrij dicht op elkaar, alleen zie je dat niet goed op de foto.
De simulans hebben de neiging om elke keer in de bundel licht te bivakeren.
Ze zijn nog klein, maar zwemmen de hele tijd gewoon in het zicht. Kom ik dichterbij dan schieten ze naar achteren. Blijf ik even zitten, dan komen ze weer naar voren.
Tsjah, dat heb je al gauw met jong, wildvang spul. Komt wel goed met de tijd.

Alleen nu nog die irritante schimmel weg en dan is de bak zoals ik hem in gedachten had.

-edit-

Trouwens, ik word gek van het uitleggen waarom de bak bruin gekleurd water heeft aan mensen die bij mij over de vloer komen en geen verstand van aquaria hebben. Elke krijg ik de vraag of ik de bak niet eens schoon moet maken.....zucht....

Misschien maar een inspiratie-foto inlijsten en in de buuirt van de bak ophangen. 😛

Heel bijzonder, deze donkere bak, erg mooi!

MelvinB zei:
Trouwens, ik word gek van het uitleggen waarom de bak bruin gekleurd water heeft aan mensen die bij mij over de vloer komen en geen verstand van aquaria hebben. Elke krijg ik de vraag of ik de bak niet eens schoon moet maken.....zucht....

Misschien maar een inspiratie-foto inlijsten en in de buurt van de bak ophangen. 😛

Haha, kan ik me voorstellen, ja. Dat is even wennen voor niet 'ingewijden', die bij 'aquarium' denken aan heldere plantenbakken.

Ik vind het wel mooi 😉

MelvinB zei:
Niet mee eens haha. 😛

(..)
De simulans hebben de neiging om elke keer in de bundel licht te bivakeren.
Ze zijn nog klein, maar zwemmen de hele tijd gewoon in het zicht. Kom ik dichterbij dan schieten ze naar achteren. Blijf ik even zitten, dan komen ze weer naar voren.
Tsjah, dat heb je al gauw met jong, wildvang spul. Komt wel goed met de tijd.(..)
Deze beschrijving staan wij helemaal achter! Precies hoe onze P. simulans zich gedragen (en gedragen hebben, want idd. ook het wegschieten trekt bij) in twee bakken 🙂

Die van jullie zijn een cm of 3 toch?
Ik heb nog niet hoeven voeren, ze plukken van alles en nog wat tussen de schimmel op het hout vandaan en hebben dikke buikjes. De oto's eten het schimmel en de simulans hetgeen wat er tussen zit. Best wel grappig eigenlijk.

Alleen op de bodem is geen beweging, want daar zwemt niks. Ik weet ook nog niet of ik er groepje corys wil. Dan zal ik wat bladeren moeten verwijderen voor grondelruimte en ben ik bang voor zweefvuil door het continu gegrondel, alhoewel wat zweefvuil best wel natuurlijk kan ogen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan