Wat is er nieuw

ADM Fusion van Lex.

Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Berichten
706
Leeftijd
52
Locatie
Nieuw-Vennep
Hallo allemaal, eerst ff een korte voorstelling:
Naam, Alex uit het mooie bouwjaar 1972,en ik hang al wat jaartjes rond hierzo, eerst met een bakje van 60 cm en daarna een Juwel Rio 125.
Ook nog een garnalenbakje opgestart welke nog steeds draait.
Ik ben onlangs verhuisd dus nu ook een ander bakje voor de vissen...het gaat hier dus in dit album over m�n nieuwe bak welke de Juwel Rio 125 vervangt, de nieuwe bak is een ADM Fusion 101 met de afmeting 101x40x60.
Lekker hoge bak dus van ongeveer 240L ook heeft hij standaard led verlichting en een stevige onderkast.

Hier de bak:

720.jpg


Het meubel uitgepakt en in elkaar gezet, het is de uitvoering met 40mm dikke planken dus lekker dik en solide, het complete meubel is volgens mij zwaarder als de lege bak !

720.jpg


720.jpg


Daarna de bak op het meubel geplaatst, gevuld en op lekkage gecontroleerd, niks maar lekker om te weten voordat tie helemaal ingericht is.
Toen het water weer eruit en achterwandje erin gekit en nu maar even geduld......pffff :koffie:

720.jpg


Als ik weer een stukje verder ben meld ik dat ! 😉
 
mooie bak en kast Lex kleur is niet verkeerd dacht beton look
ben benieuwd naar het vervolg

groet

jaap
 
Welkom, en mooi strak design. Benieuwd naar de rest vd inrichting.
 
Hallo Alex, mooie maat man, mooie kast ook.
 
Welkom.

Mooie bakken zijn het!
 
Dank, goed gezien het is idd. de beton-look, dit paste het beste in het interieur.
Morgen als de kit droog is weer verder !
 
Mooie bak en kleur. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Wat voor biotoop wordt het? En wat voor vissen gaan erin?
 
Erg mooie combinatie! Ben benieuwd wat je er in gaat doen.
 
Mooie kast en bak hoor, je achterwand past er goed bij.
Ben benieuwd naar de rest!
 
Mooie aquarium en meubel zeg! Ben benieuwd hoe je het gaat inrichten 🙂
 
Dat is een mooie set hoor. Succes met de inrichting verder.
 
Het word geen speciale biotoop, een lekker plantenbakje. 🙂
In ieder geval gaan de 13 simulans erin welke ik nog heb zitten met misschien nog een aanvulling ervan.
Daarnaast denk ik een groepje Cory's voor op de bodem en nog een koppeltje dwergcichlide.

Zijn wel weer een stapje verder vandaag, de bak gevuld met donker filterzand/grind van 1>2mm.

720.jpg


En ook de nieuwe pomp ( eheim 2424 Experience 250 ) aangesloten.

720.jpg



720.jpg


Gevuld met water ( ieder streepje was een gieter...) 🙂

720.jpg


Daarna het ingewaterd stukje hout erin en alvast wat plantjes van de 'oude' bak.

720.jpg


Morgen verder, stukje hout kan toch denk anders geplaatst worden.... ook nog de de rest van de techniek en plantjes uit de andere bakken erin !
 
Ondertussen de rest van de planten uit de andere bakken gehaald en naar de LFS geweest voor een Co2 Quantom set van Dennerle met een digitale dimmer/tijdschakelaar en nog 2 plantjes.

Hoe die er nu uitziet:

720.jpg


De 2 nieuwe plantjes staan helemaal Links de pogostemon Erectus en daarnaast de Ludwiga mini super red en dan een java varen.

720.jpg


En rechts in de hoek een soort waternavel (denk ik) met daarvoor 2 crypto soorten licht en donkergroen en een Lotusplantje.
En bovenop het stukje hout en ander soort varentje.

720.jpg


De Co2 is ook aangesloten, en doet het goed zit nu op 20 bellen per minuut.
De bak is tevens voorzien van 'oud' aqua water en reeds ingedraaid filtermateriaal , dit alles voor een goede opstart.

Nog wat plaatjes :

720.jpg


720.jpg


720.jpg


Heb zoveel mogelijk geprobeerd om verschillende kleuren te combineren wil wel nog een laag (donkergroen) plantje voor rechts, en als iemand een idee heeft (of nog een plantje voor me heeft) of andere opmerkingen/verbeteringen/suggesties heeft hoor ik dat graag !
 
Het ziet er netjes uit. Nu moet alles nog groeien. Dan zie je ook pas goed of de planten op de juiste plek staan.
Sommige planten groeien erg snel, en daardoor wordt het beeld soms verstoord. Door ze op een andere plek te zetten valt het minder op.
Maar dat ga je vanzelf zien.
Ik wacht de volgende foto's af.
 
Wauw, ziet er gaaf uit hoor!
Prachtig!
 
Nog bedankt voor de reacties, ik kan al zien dat de ludwiga al mooi rood begint te kleuren hoger wordt en scheuten krijgt aan de zijkant, en de 'klimop' aan de rechterzijde zie je ook met de dag groeien.
De pogostemon erectus doet nog niet veel, is nog wel mooi groen maar groeit nog niet echt.
Laten we het maar op houden dat ik nog wat geduld moet hebben.......
 
Zijn ondertussen een paar weekjes verder, dus even een verslag van hoe de bak er nu bijstaat.

Plantjes doen het niet allemaal even lekker, de pogostemon Erectus helemaal links in de bak is nog geen mm gegroeid....is nog wel groen ,maar ik had verwacht dat deze plant wel aardig zou groeien.
Op de javavaren zit een soort alg (als enigste plant in de bak).
Raar, het is al een oude plant uit de vorige bak waar die dat niet had...heeft het in deze bak gekregen.

Rest van de planten doen het wel goed de waternavel groeit de bak uit en de Ludwiga mini super red moest nog even aanslaan maar begint nu de bovenste 4 cm mooi rood te kleuren.
En de Crypto's staan er ook mooi bij.

Tevens is er nu wat leven in de bak gekomen:

19 Paracheirodon simulans
9 Corydoras venezuela black
15 tal vuurgarnaaltjes (uit de garnalenbak)

Een fotoalbum zonder foto�s kan niet dus:

720.jpg


720.jpg


720.jpg


Een garnaaltje wat aan het poseren was...

720.jpg


Groepje Simulansjes, zijn erg snel zeg om ze scherp op de foto te krijgen....nou de beste dan maar:

720.jpg


Dikke buikjes bij de Cory's , ze eten goed !

720.jpg


Totaaltje hoe de bak er nu bijstaat:

720.jpg


Nu kijken hoe ik kan zorgen dat alle plantjes goed gaan groeien en de javavaren alg vrij te krijgen...
 
Leuke bak hoor. Planten hebben altijd even nodig om aan te slaan. belangrijk is dat je voldoende voeding in je bak hebt zoals nitraat en fosfaat, co2 en plantenvoeding.
 
Ach ja geduld he.... 🙂

Ik heb alleen teststrips kan dus niet alle waardes goed meten.
Wel zit er co2 op en geef ik profito en ferro.
 
Wow, jaloers op je cory's. Ik moet nog zeker twee weken geduld hebben voor ik ze kan halen. Mooie foto's hoor! Je bak staat in mijn favorieten.
 
Hele mooie bak! Ik kan niet anders zeggen.

Zoals John al zei, planten hebben voeding nodig. Niet alleen profito en CO2. Maar vooral nitraat en fosfaat.
Ik weet niet hoelang je er al vissen in hebt. Maar als dit nog maar kort is, dan kan dit wel de oorzaak zijn.

Die Fusions hebben een bak licht, dus tekorten kunnen snel optreden.
 
Dank je Aramis, vond zelf deze cory's ook heel mooi, ze zijn net 2,5 cm ,moeten dus nog wat groeien. 🙂

Marcel, visjes zitten er net een paar dagen in ja.
Ik heb de led nog niet op volle sterkte staan, via de controler op 90%.
Dus als de visjes er langer in zitten moet het beter gaan ?
 
Lex zei:
Dank je Aramis, vond zelf deze cory's ook heel mooi, ze zijn net 2,5 cm ,moeten dus nog wat groeien. 🙂

Marcel, visjes zitten er net een paar dagen in ja.
Ik heb de led nog niet op volle sterkte staan, via de controler op 90%.
Dus als de visjes er langer in zitten moet het beter gaan ?

Dat zou zomaar kunnen. Plantenvoeding bevat geen nitraat en fosfaat. Dit doen ze omdat het doorgaans voldoende aanwezig is.
Een teveel leidt tot algen.
Maar in een aquarium met veel planten en weinig (of tijdelijk geen) vissen, heb je snel te kort aan nitraat en fosfaat.
Door dit tekort stoppen de planten met groeien en krijgen algen de kans.

Dat je cryptocoryne wel goed groeien, komt omdat dit plantje weinig voeding nodig heeft.
 
Mooie bak al.
Ik heb zelf een Malawi bak maar het is een genot om zo n mooi plantenbak te zien. Blij om een goede foto van de meubel voor deze aquarium te zien, ik ben aan het orienteren, ziet er strak uit!
 
Ok� dank je wel voor je duidelijke uitleg.
Ik ga het de komende tijd in de gaten houden. 🙂

Hydroloog, het is een heel stevig meubel mooi en strak en de bak ook !
 
Ik vind deze bak echt supermooi, zowel de bak zelf als de inrichting en bewoners.
Jammer dat de bak zo duur is, 750� voor een 120 cm bak is mij te veel.
 
Mooie bak.
Alleen jammer dat je voor dat grove zand/grind gekozen hebt ivm de Corydoras.
 
Christiaan dank je, bak is idd. wel wat duurder dan een Juwel bv. maar kwalitatief toch wat beter/mooier.
En trouwens dit is een 101cm bak, is iets goedkoper....

Seabait, heb ooit eens 'echt' zand gehad in een bak, maar dat slibte dicht en dat wilde ik niet meer...en deze 'korrels' zijn echt maar 1>2mm klein hoor, en de foto's zijn erg uitvergroot, de Cory's zijn tussen de 20>25mm dus lijken de zand/grindkorrels ook erg groot.
 
Dank je Jacqueline 🙂 , de bedoeling is ,nog mooier worden als de plantjes links ook wat gaan groeien.
Vandaag wel de Java-varen eruit gehaald bladeren schoongemaakt (de algen gingen er makkelijk af)en weer teruggezet.
 
Even een update na een paar weekjes met wat ups en downs.

Eerst de Down :
Ik had ineens wat last van draadalg op planten en hout, na wat ingelezen te hebben over de oorzaken de verlichting van 9 naar 7 uur gezet en de totale verlichting gedimd tot 85%.
Ook de co2 iets hoger gezet en geminderd met plantenvoeding.
Resultaat is dat het nu voor 99% weg is.

Wel is de lotus nu bijna weg op 1 blaadje na, en moest ik van de javavaren een paar bladeren wegsnoeien.

De Ups:
De vissen maken het uitstekend geen uitval en het zwemt nog lekker rond.
Ook nog een kleine toevoeging van 1 Corydoras schwartzi en ongeveer 30 vuurgarnalen.
De Cory had ik 'gered' uit een klein 40 liter bakje welke ik gekregen had van iemand die er vanaf moest.

Over de plantjes, de Ludwiga voor het eerst gesnoeid en de toppen terug gezet in de hoop dat het een mooi rood bosje wordt...en de waternavel al een paar keer gesnoeid deze was aan het oppervlak al de halve bak overstoken !
Ook een snelgroeier achterin gezet.

Wat fotootjes :

De Corydoras schwartzi die ik 'gered' had uit een te klein bakje :

540.jpg


ETEN !!

540.jpg


540.jpg


540.jpg


De Ludwiga :

720.jpg


Twee overzichtjes:

720.jpg


720.jpg


Over de rechterkant van de bak ben ik wel tevreden, links nog niet helemaal dat moet nog een beetje de hoogte in zodat de flipper ook aan het oog onttrokken is.

Dat was 't weer even voor nu !
 
Weer even bezig geweest met de bak, ik vond toch het stuk hout te groot/massief en heb deze dus eruit gehaald en vervangen door een ander (kleiner) stukje wat ik nog had.
Daardoor ook wat meer ruimte in de bak voor planten.

720.jpg


Tevens nog wat planten verschoven, de Java-varen is naar echts gegaan, een snelgroeier achterin gezet en wat stekjes van de Staurogyne repens geplaatst.

720.jpg


De pogostemon Erectus begint 't ook eindelijk te doen, een hoop nieuwe scheuten/toppen:

720.jpg


Ook de waternavel gesnoeid, deze was erg gegroeid.

Hoe de bak er nu bijstaat:

720.jpg


720.jpg


De snelgroeier gaat miss. nog weg maar voorlopig even niet is net zo'n mooie bos !
Ook de alg problemen zijn gelukkig weg, nu maar alles lekker laten groeien.
 
Mooi hoor, hopen dat dit net zo'n prachtbak gaat worden als je oude rio 😉
 
Dank je 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan