Had al een tijdje in m'n hoofd om de bak om te gooien ( ( niet letterlijk natuurlijk ) vorige week begonnen, hierbij een verslagje met een paar foto's daarvan.
De bak zelf heb ik nu 7jaar en de bodem/achterwand zat er even lang in en door de vele planten best wel een drab in de bodem waar je met schoonmaken niet bijkomt, wel in de afgelopen jaren soorten planten enzo gehad maar nu ff heel wat anders !
Als eerste een foto hoe de bak was voordat tie leeg ging.
Hier al de planten ( was best veel ) eruit gehaald en de mooie stekjes bewaard, en hier is ook de 'smerige' achterwand te zien.
Tevens had ik niet verwacht zoveel garnaaltjes tegen te komen, ben echt uuuuuren bezig geweest om ze te vangen, hopelijk heb ik er geen 1 gemist maar t zal best kunnen.
Was ooit een groep vuurgarnalen, nu bleek/blauw/groen.
Voor de vissen had ik de komende dagen, een specie emmer ( schoon off course ) waar het buitenfilter aangesloten op stond.
De vissen waren een groep Koraal Platy's en 2 bejaarde Kardinaal Tetra's en 1 bejaarde Black Molly.
Na de laatste garnaal gevangen te hebben de bak schoongemaakt en tevens de achterwand eruit gehaald, scheelt toch weer inhoud was toch zo'n 3cm dik dus 10a 15 liter !
Hier de hele schone bak een heel nieuw begin dus...
Had al wat spullen verzameld voor de inrichting, wat Spiderwood takjes en 1 groter stukje en wat stenen, ScaperSoil en filterzand.
Op internet al wat ideeën opgedaan, wat ik in m'n hoofd had was de Soil achterin als barrière de stenen met daarvoor het filterzand.
De achterkant aan de buitenzijde zwart gemaakt met schoolbordverf, dus geen achterwand meer, en de stenen en hout in de bak gegooid voor de eerste 'Scape'
Daarna toen ik een beetje de Scape in gedachten had de Scapersoil ( zak van 9liter) op z'n plek gegoten en met een kwast op een hoop geschoven.
De stenen op het soil dus niet op het glas gelegd en het stukje Spiderwood vastgemaakt aan een steen.
Van de andere takjes Spiderwood een tweede stukje in elkaar gelijmd en tevens nog takjes op het grote stukje geplakt.
Tussen de stenen wat propjes filterwatten gedaan om te voorkomen dat het soil straks gemengd gaat worden met het filterzand.
Word vervolgd..