advies aquariumfiltering


jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Berichten
249
Leeftijd
47
Locatie
Leiden
Hallo,

Momenteel heb ik een Juwel Lido 120 draaien en daar geniet ik erg van, alleen het kriebeltje ook een beetje dus ben ik plannen aan het maken voor een groter aquarium.
In mijn huidige aquarium had ik een intern filter (standaard Juwel filter) maar die heb ik er recent uitgehaald, omdat ik het zonde van de ruimte vond, inmiddels draait er naar volle tevredenheid een Oase 250 Thermo.

Maar voor mijn toekomstige aquarium zit ik te twijfelen wat ik wil (of wat verstandig is). Het wordt een aquarium van ongeveer 300l (100x60x50WH) en het zal een Afrikaans georienteerde plantenbak worden met daarin killivissen en andere (kleinere) afrikaanse vissoorten, redelijk klein spul dus.
nu heb ik een aantal opties:

Intern filter
Zoals geschreven, in mijn huidige aquarium heb ik die er inmiddels uit gesloopt omdat ik het zonde van de ruimte vindt, is dus voor een nieuw aquarium geen optie, wat mij betreft.

Extern filter
Net zoals mijn huidige opstelling, alleen wil ik wel ongeveer 3000l/u pompvermogen en het liefst alle equipment uit mijn aquarium (geen thermostaat, geen co2 uitstroom en geen evt ph-meters). Dan zit ik meteen vast aan een enorm potfilter (Fluval FX6 heeft zelfs "slechts" bruto 2300l/u volgens mij?
Dan zou ik eventueel 2 filters kunnen gebruiken, maar dan nog steeds heel veel spullen in mijn aquarium (2x afvoer en 2x toevoer), niet ideaal, maar niet onmogelijk.

Bioloog
Dit vind ik eigenlijk de mooiste oplossing, alle equipment onderin het bioloog en alleen de watertoevoer en afvoer in het aquarium. Alleen daar zit ook mijn grootste manco, de overloop. Deze is vrij groot (grote glazen box van onder tot boven) en dit vind ik dus weer zonde, zelfde als waarom ik geen intern filter in mijn aquarium wil. Bovendien heb je hier vooral oppervlakte afzuiging en ik ben meer geïnteresseerd in afzuiging van onderen. Hier zijn wel weer oplossing voor, maar dan wordt de overloop NOG groter.

Dus waarom die overloop? Ik heb zitten zoeken en op internet zie je verschillende soorten overloop:
Overflow-Box-OF-800-99.jpg
  • Afvoeren doormiddel van slimme pvc verbindingen (eigenlijk ook een soort extern overloop bakje met een hevel verbinding:
Wellicht zijn er nog andere die ik over het hoofd gezien heb, ik hoor het graag!

Mijn voorkeur gaat dus uit naar 1 van de 2 laatste systemen, een extern overflow bakje met daarin doorvoeren of een slimme pvc constructie. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en waarom zou je deze af- of aanraden?
 
Ik zou gaan voor een normale overloop met 2 afvoeren en het ruimteverlies voor lief nemen. Je krijgt er ook flink wat aantal liters bij met een bioloog.
Mocht je later nog andere techniek willen kan je dat ook kwijt in de overloop.

En anders is een buitenfilter ook een goede optie.
Binnenfilter zou ik zelf ook van af zien als ik de keuze zou hebben.
 
Ja die normale overloop kan altijd nog maar die zou ik willen vermijden, is een flinke hap uit het aquarium en dat vind ik echt storend.
 
Ja die normale overloop kan altijd nog maar die zou ik willen vermijden, is een flinke hap uit het aquarium en dat vind ik echt storend.
Tja als je het echt storend vind zou je kunnen gaan voor een buitenfilter.
Als je het puur zonde zou vinden van de ruimte zou je iets groter aquarium kunnen nemen om te compenseren.

Je kan een overloop natuurlijk ook proberen te camoufleren met hout en/of planten.
Ook kan je de overloop laten maken met zwart glas.
 
Geen ervaring met biologen, maar ben wel benieuwd naar hoe hij eruit gaat zien. Klinkt als een leuk visbestand!
 
Met een paar aquaflow 200 kun je net zo hard filteren.
Die zijn makkelijk weg te werken.
Kleine sponsfilters die zonder slangen het meeste opbrengen qua debiet.
 
Tjah overloop met voorzet wandje werkt hier best mooi.
Voordeel aan een overloop is vaak ook dat je het kan combineren met een droogkamer waardoor je kabels voor je verlichting en de retour leiding enzo ook niet buitenlangs hoeven.
Geeft het geheel weer een nettere afwerking.

Het grootste voordeel van een bioloog blijft voor mij dat ik kan werken met een fleeceroller, dat scheelt echt enorm in de vervuiling van je water
 
Met een paar aquaflow 200 kun je net zo hard filteren.
Die zijn makkelijk weg te werken.
Kleine sponsfilters die zonder slangen het meeste opbrengen qua debiet.
Nou ze zijn best lomp en zullen altijd in het zicht hangen en dus vallen ze op en al helemaal als je er meerdere gebruikt. Maar voor kleine bakjes zijn het leuke filters en ik gebruik de 100 zelf ook.
 
Mogguh Jurjen,

Ik zou een zo groot mogelijke droogkamer nemen. Het watervolume is dan heel makkelijk te regelen zodat er geen slurpende geluiden zijn. Vergis je niet in het formaat vissen dat je wil gaan houden, met een grote droogkamer en dito kam is de flow door de poortjes niet zo sterk waardoor de vissen in het aquarium zullen blijven.
Ga je werken met een droogkamer buiten het aquarium is de flow veel sterker (kleinere kam) en als je dan gaat werken met filterschuim voor de afvoer in het aquarium krijg je een steeds minder wordende flow door vervuiling (steeds alles bijstellen) en met het schoonmaken vuil in het aquarium.

Groetjes John.
 
Mogguh Jurjen,

Ik zou een zo groot mogelijke droogkamer nemen. Het watervolume is dan heel makkelijk te regelen zodat er geen slurpende geluiden zijn. Vergis je niet in het formaat vissen dat je wil gaan houden, met een grote droogkamer en dito kam is de flow door de poortjes niet zo sterk waardoor de vissen in het aquarium zullen blijven.
Ga je werken met een droogkamer buiten het aquarium is de flow veel sterker (kleinere kam) en als je dan gaat werken met filterschuim voor de afvoer in het aquarium krijg je een steeds minder wordende flow door vervuiling (steeds alles bijstellen) en met het schoonmaken vuil in het aquarium.

Groetjes John.
Je haalt 2 dingen door elkaar Droogkamer en overloop.
Droogkamer is enkel om kabels en leidingen door te laten gaan.
 
Tjah overloop met voorzet wandje werkt hier best mooi.
Voordeel aan een overloop is vaak ook dat je het kan combineren met een droogkamer waardoor je kabels voor je verlichting en de retour leiding enzo ook niet buitenlangs hoeven.
Geeft het geheel weer een nettere afwerking.

Het grootste voordeel van een bioloog blijft voor mij dat ik kan werken met een fleeceroller, dat scheelt echt enorm in de vervuiling van je water
Klopt, ik neig erg naar een sump/bioloog, ook omdat ik bewegend bed filtering wil toepassen in het bioloog (met K1 media), alleen die overloop he....

Wat zijn de afmetingen van jouw overloop, inclusief en exclusief voorzet wand?

Mogguh Jurjen,

Ik zou een zo groot mogelijke droogkamer nemen. Het watervolume is dan heel makkelijk te regelen zodat er geen slurpende geluiden zijn. Vergis je niet in het formaat vissen dat je wil gaan houden, met een grote droogkamer en dito kam is de flow door de poortjes niet zo sterk waardoor de vissen in het aquarium zullen blijven.
Ga je werken met een droogkamer buiten het aquarium is de flow veel sterker (kleinere kam) en als je dan gaat werken met filterschuim voor de afvoer in het aquarium krijg je een steeds minder wordende flow door vervuiling (steeds alles bijstellen) en met het schoonmaken vuil in het aquarium.

Groetjes John.
Dat afvoerbakje kan zo groot worden als nodig is, en ik wil eigenlijk geen oppervlakte afzuiging, maar bodemafzuiging. Mijn wateroppervlak is al genoeg in beweging met de opvoerpomp.

Ja, ik heb wel wat ideeen over een goede geruisloze afvoer, ik ben erg gecharmeerd van dit idee van medeforummer @Xammy39 :
https://aquaforum.nl/threads/automatische-niveau-regeling-in-overflow-box.178105/
met een noodoverloop er naast.

Met een paar aquaflow 200 kun je net zo hard filteren.
Die zijn makkelijk weg te werken.
Kleine sponsfilters die zonder slangen het meeste opbrengen qua debiet.
Dat geloof ik, maar ik wil zo min mogelijk techniek in mijn tank, dus dit gaat hem niet worden.
 
Is er al wat bekend over je toekomstige bak ?
Ik kan me voorstellen dat als je een bak op maat laat maken een overloop een serieuze optie is .

Bij een standaard bak met meubel zul je alles achteraf moeten maken. Gaten boren , overloop plaatsen en natuurlijk het eventuele meubel zo maken dat er een bioloog onder kan.

Als je zo min mogelijk techniek in de bak wil is een bioloog perfect. Ook als je later nog techniek wil toevoegen (fleecefilter, wervelbedfilter etc) kan je dat prima plaatsen

Met bodem afzuiging heb ik geen ervaring. Ga er van uit dat ze daarvoor een gesloten systeem gebruiken ????
Want bij stroomuitval zal dan de bak leeg lopen lijkt me als je dit op een laag punt hebt.

Bij een normale overloop kan de bioloog al het water opvangen wat terug loopt bij stroomuitval.
(mits dit berekend is en de bioloog groot genoeg is).
 
Nou ze zijn best lomp en zullen altijd in het zicht hangen en dus vallen ze op en al helemaal als je er meerdere gebruikt. Maar voor kleine bakjes zijn het leuke filters en ik gebruik de 100 zelf ook.
IMG_20230407_122227.jpg
ik zie niets hoor john 🙈


Ja die normale overloop kan altijd nog maar die zou ik willen vermijden, is een flinke hap uit het aquarium en dat vind ik echt storend.
Is dat een flinke hap ja? Jullie kijken toch met andere ogen dan dat ik doe volgens mij😂 heb van die van mij zelfs geen last! hoop dat je iets passends gaat vinden. Beetje compromise sluiten ben ik bang voor. De visjes hebben de zuivering eenmaal nodig 😄

Ben jij iemand die de onkruid tussen de stoeptegels weg haalt of laat zitten?
Ik snap namelijk niet waarom mn buurman zich zo aan mijn onkruid stoort en nu ben ik wel benieuwd wat jij doet eigenlijk 😂
 
Je haalt 2 dingen door elkaar Droogkamer en overloop.
Droogkamer is enkel om kabels en leidingen door te laten gaan.
Nee hoor, als je droogkamer groter is kan de kam ook groter en heb je dus een overloop die qua cm langer is (de overloop is geïntrigeerd in de droogkamer).

M.v.g. John.
 
Het wordt inderdaad een op maat gemaakt aquarium, met lichtkap (anders krijg ik te veel vocht in mijn woonkamer).

Een overloop is zeker een serieuze optie, alleen ik vind het niet mooi, dus als het niet hoeft, dan liever niet. Als ik de overloop extern kan maken, dan liever extern. Kijk, zo kan het ook:

(en dan niet over de volle breedte, maar halve breedte bijvoorbeeld)

onkruid tussen de stoeptegels laat ik zitten hoor, @don1262 , kijk maar naar de draadalg in mijn aquarium :LOL: maar ik ben een engineer dus hou er van om dit soort dingen uit te zoeken en "we doen het al twintig jaar zo" wil niet betekenen dat het niet beter kan. wellicht eindig ik straks nog steeds met een overloop, maar dan heb ik het in ieder geval uitgezocht en afgewogen. Ik heb nu de tijd om alles uit te zoeken, achteraf kun je niet meer zo veel aanpassen.
 
Nee hoor, als je droogkamer groter is kan de kam ook groter en heb je dus een overloop die qua cm langer is (de overloop is geïntrigeerd in de droogkamer).

M.v.g. John.
De kam is voor je overloop waar het water doorheen gaat. De droogkamer is een apart stukje wat “droog” blijft en waardoor je kabels heen kunnen.
Misschien bedoel je hetzelfde maar verwoord je het verkeerd 👌🏼
 
geen ruzie maken jongens, het is goede vrijdag
 
Je kan ook een overloop nemen over de volle lengte van de bak. Dan valt deze niet op maar scheelt je wel een hoop ruimte. Als je de bak dan 10 cm dieper laat maken is dat opgelost 👌🏼
 
hoe kom je er bij dat je 3000 liter per uur moet filteren voor een aqarium van 300 liter
ergens tussen de 1000 en de 1500 liter is meer dan voldoende bij een normale bezetting
 
Het wordt inderdaad een op maat gemaakt aquarium, met lichtkap (anders krijg ik te veel vocht in mijn woonkamer).

Een overloop is zeker een serieuze optie, alleen ik vind het niet mooi, dus als het niet hoeft, dan liever niet. Als ik de overloop extern kan maken, dan liever extern. Kijk, zo kan het ook:

(en dan niet over de volle breedte, maar halve breedte bijvoorbeeld)

onkruid tussen de stoeptegels laat ik zitten hoor, @don1262 , kijk maar naar de draadalg in mijn aquarium :LOL: maar ik ben een engineer dus hou er van om dit soort dingen uit te zoeken en "we doen het al twintig jaar zo" wil niet betekenen dat het niet beter kan. wellicht eindig ik straks nog steeds met een overloop, maar dan heb ik het in ieder geval uitgezocht en afgewogen. Ik heb nu de tijd om alles uit te zoeken, achteraf kun je niet meer zo veel aanpassen.

Alles op papier zetten is wel handig. Zodat je straks ook niks vergeten bent en het in 1 x helemaal naar je wens is gemaakt.
 
Valt mee , ik moet gewoon werken 🫤
Ben ik ff blij dat er iemand de wereld draaiende houd op goedde vrijdag 😄 een bescheiden held hebben we hier 😂 ik doe gewoon me werk dames en heren 😆
 
hoe kom je er bij dat je 3000 liter per uur moet filteren voor een aqarium van 300 liter
ergens tussen de 1000 en de 1500 liter is meer dan voldoende bij een normale bezetting


Ik wil wat meer stroming in mijn aquarium. Kan m altijd nog langzamer laten draaien als het teveel is, andersom wordt lastiger.
 
Ik wil wat meer stroming in mijn aquarium. Kan m altijd nog langzamer laten draaien als het teveel is, andersom wordt lastiger.
Teveel water door je bioloog heen pompen is ook niet erg wenselijk. (3 tot 5 x je bakinhoud houden de meeste volgens mij aan)
Extra stroming kan je ook makkelijk maken met een extra stromingspompje.
 
Klopt, ik neig erg naar een sump/bioloog, ook omdat ik bewegend bed filtering wil toepassen in het bioloog (met K1 media), alleen die overloop he....

Wat zijn de afmetingen van jouw overloop, inclusief en exclusief voorzet wand?


Dat afvoerbakje kan zo groot worden als nodig is, en ik wil eigenlijk geen oppervlakte afzuiging, maar bodemafzuiging. Mijn wateroppervlak is al genoeg in beweging met de opvoerpomp.

Ja, ik heb wel wat ideeen over een goede geruisloze afvoer, ik ben erg gecharmeerd van dit idee van medeforummer @Xammy39 :
https://aquaforum.nl/threads/automatische-niveau-regeling-in-overflow-box.178105/
met een noodoverloop er naast.


Dat geloof ik, maar ik wil zo min mogelijk techniek in mijn tank, dus dit gaat hem niet worden.
20x30cm ongeveer, dat is inclusief droogkamer.
Voorzet wand is ongeveer 3cm extra
 
Teveel water door je bioloog heen pompen is ook niet erg wenselijk. (3 tot 5 x je bakinhoud houden de meeste volgens mij aan)
Extra stroming kan je ook makkelijk maken met een extra stromingspompje.
RFG doet wonderen, die pakte met venturi werking extra water mee op de uitstroom.
Dan hoeft je filter minder hard te werken voor meer stroming in je aquarium
 
Ik heb hier een op maat gemaakt aquarium.
Ik wilde juist 2 droogkamers hebben, voor leidingwerk en kabels.
Dan kan het aquarium mooi strak tegen de muur.

Ik heb een 500 liter aquarium met potfilters eronder.
Heb 2x bodemdoorvoer voor de aanzuig.

 

Terug
Bovenaan