advies aquariumfiltering


Ik heb hier een op maat gemaakt aquarium.
Ik wilde juist 2 droogkamers hebben, voor leidingwerk en kabels.
Dan kan het aquarium mooi strak tegen de muur.

Ik heb een 500 liter aquarium met potfilters eronder.
Heb 2x bodemdoorvoer voor de aanzuig.

Wat daar dan weer extra mooi aan is (net als bij alle externe filters) is als dat je filter gaat lekken je hele aquarium leeg loopt op de vloer
 
Vind het altijd wel een leuk onderwerp als men besluit een bak op maat te laten bouwen. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën hoe het moet worden en andere wensen.
Droogkamers zijn ideaal omdat de bak dan strak tegen de muur aan kan.
Met 2 droogkamers zit je helemaal goed omdat je dan veel makkelijker weg komt met de bestaande kabels.
Bij 1 droogkamer in een hoek moet je vaak al weer kabels verlengen.
 
Ik wil wat meer stroming in mijn aquarium. Kan m altijd nog langzamer laten draaien als het teveel is, andersom wordt lastiger.
voor alleen stroming kan je ook een stromingspompje er bij plaatsen.
dat is effectiever (lees kost veel minder energie) dan een absurd grote pomp
 
Vind het altijd wel een leuk onderwerp als men besluit een bak op maat te laten bouwen. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën hoe het moet worden en andere wensen.
Droogkamers zijn ideaal omdat de bak dan strak tegen de muur aan kan.
Met 2 droogkamers zit je helemaal goed omdat je dan veel makkelijker weg komt met de bestaande kabels.
Bij 1 droogkamer in een hoek moet je vaak al weer kabels verlengen.

Leuk he, het nadenken over iets doen, is bijna net zo leuk, of minstens net zo leuk, als het doen zelf, vind ik altijd.

voor alleen stroming kan je ook een stromingspompje er bij plaatsen.
dat is effectiever (lees kost veel minder energie) dan een absurd grote pomp
Maar is ook weer extra spullen in mijn aquarium, dat wil ik dus niet.
Ik heb hier een op maat gemaakt aquarium.
Ik wilde juist 2 droogkamers hebben, voor leidingwerk en kabels.
Dan kan het aquarium mooi strak tegen de muur.

Ik heb een 500 liter aquarium met potfilters eronder.
Heb 2x bodemdoorvoer voor de aanzuig.



Is ook nog een mogelijkheid, maar ik neig toch meer naar het gemak van een bioloog.

Random Flow Generator.

En die dan op de uitstroom je aquarium in, of begrijp ik je niet goed?
 
Op wat voor soort van biologisch filter ben jij je nu op aan het orienteren?
Daar zijn natuurlijk ook meerdere soorten en maten van.
 
Leuk he, het nadenken over iets doen, is bijna net zo leuk, of minstens net zo leuk, als het doen zelf, vind ik altijd.
Is het ook. Eenmaal alles op papier en dan offertes opvragen en bij bouwers langs gaan is ook leuk.
 
Maar is een heel stuk minder aannemelijk.
En de kans dat een naad en/of glasplaat scheurt is aanzienlijk kleiner dan een lekkend filter of een lekkende koppeling
Laat ik het afkloppen. Ik heb in de ruim 20 jaar aquaria houden nog nooit een lekkend filter gehad.
Dus dit is echt spijkers op laag water zoeken.
 
Op wat voor soort van biologisch filter ben jij je nu op aan het orienteren?
Daar zijn natuurlijk ook meerdere soorten en maten van.
Op een moving bed filter, dus k1 media in mijn sump en dat goed in beweging houden.
 
@tuinkabouter
jij weet ook dat een klein gaatje een stukje onder de waterlijn in de aanzuig slang de schade behoorlijk beperkt
Dat weet ik, maar ik denk dat bar weinig mensen dat ook weten of doen.
Laat ik het afkloppen. Ik heb in de ruim 20 jaar aquaria houden nog nooit een lekkend filter gehad.
Dus dit is echt spijkers op laag water zoeken.
Wel een stuk makkelijker dan een speld in een hooiberg...
Maar jij moet ook wel hebben gezien dat er hier voor elk lekkend aquarium topic/post een veelvoud is aan lekkende filter topics/posts.
 
Leuk he, het nadenken over iets doen, is bijna net zo leuk, of minstens net zo leuk, als het doen zelf, vind ik altijd.


Maar is ook weer extra spullen in mijn aquarium, dat wil ik dus niet.



Is ook nog een mogelijkheid, maar ik neig toch meer naar het gemak van een bioloog.



En die dan op de uitstroom je aquarium in, of begrijp ik je niet goed?
Ja is gewoon een opzet stuk voor je uitstroom
 
Laat ik het afkloppen. Ik heb in de ruim 20 jaar aquaria houden nog nooit een lekkend filter gehad.
Dus dit is echt spijkers op laag water zoeken.
Water Aqua GIF by Leipziger Gruppe
 
Voor de zekerheid blijf ik wel een paar uur na filter onderhoud thuis. Mocht ik dan toch iets gemist hebben dan ben ik er nog bij.
 
hoe kom je er bij dat je 3000 liter per uur moet filteren voor een aqarium van 300 liter
ergens tussen de 1000 en de 1500 liter is meer dan voldoende bij een normale bezetting
Hoi Bart,

Dit weekend nog eens zitten rekenen. Maar bijvoorbeeld een Aqua Medic DC Runner 2.3 haalt op papier ~1900l/u, maar bij een opvoerhoogte van 1.5m ongeveer 500-1000l/u. Een Aqua Medic DC Runner 3.3 haalt op papier 3300 l/u, maar bij 1.5m opvoer hoogte "nog maar" 800-2000l/u dus die zou ik kunnen regelen op 1500l/u, die kleinere niet.
 
Een opvoerpomp met overcapaciteit die je kan regelen is wel fijn 👌🏼
Gebruik zelf al jaren de opvoerpompen van jecod(voorheen jabeo).
Sommige noemen dit een b budgetmerk maar ik ben er erg tevreden over.
 
Een opvoerpomp met overcapaciteit die je kan regelen is wel fijn 👌🏼
Gebruik zelf al jaren de opvoerpompen van jecod(voorheen jabeo).
Sommige noemen dit een b budgetmerk maar ik ben er erg tevreden over.
Ja die pomp overweeg ik ook, kon er alleen geen pompcurve oid van vinden, vandaar dat ik die AM even als voorbeeld pakte.

Mvg Jurjen
 
Post ze hier maar ff.
Dit is dus de RFG tijdens het vullen van m'n aquarium, om een beetje beeld te geven van de venturi werking.
Normaal staan ze volledig onder water en door te spelen met het pomp debiet vergroot of verklein je de venturi werking.
20230415_145100.jpg

20230415_145054.jpg
 
Dank je! Maar helemaal onder water blaast hij geen lucht meer mee toch?
 

Terug
Bovenaan