Advies extra bewoner koudwateraquarium 70l


Aquafrederik

Active member
Lid geworden
21 september 2018
Berichten
37
Leeftijd
43
Hallo!

Ik ben enkele maanden geleden een nieuw koudwater aquarium begonnen van 70l (60x30x40cm). Momenteel houd ik een schooltje van 7 (zeer actieve) luipaarddanio's, 5 (nogal schuchtere) japonicagarnalen en wat kleine posthoornslakjes. De danios zwemmen vooral in de hogere waterlaag onder de drijfplanten.

Nu had ik gedacht dat het een leuke aanvulling zou zijn om nog een klein groepje visjes te houden (of misschien een grotere solitaire vis) die wat in de lagere waterlagen zwemmen tussen de bodemplanten.

Kunnen jullie bepaalde soorten aanbevelen die in mijn aquarium zouden passen?

Huidige bewoners: luipaarddanio, japonicagarnaal, kleine posthoornslak
Bodem: vrij grof grind
Beplanting: Vallisneria en Annubias barteri op de bodem, grof hoornblad en kikkerbeet als drijfplanten
De Ph draait rond de 8 en de waterhardheid is vrij hoog, vermoedelijk door een steen in het aquarium die kalk afgeeft.

Grts
Frederik
 

Bijlagen

  • foto aquarium.jpg
    foto aquarium.jpg
    4.3 MB · Weergaven: 77
Hoe koud denk je dat het water gaat worden in de winter anders kan ik je vertellen dat er nog gupjes, platys en corydoras in kunnen.
 
Hoe koud denk je dat het water gaat worden in de winter anders kan ik je vertellen dat er nog gupjes, platys en corydoras in kunnen.
Ik zou de temperatuur op min. 18 grd willen proberen houden
 
Klopt

Ik doe het inderdaad zonder pomp en kunstlicht.

Dit loopt zeer goed, het heeft wel bijna 2 maanden geduurd voor het water ok was (nitriet 0). Ik ververs 1 keer per week 20l.

Ik heb wel wat last van bruinalg op de topjes van de valisneria, ik vermoed omdat er rond de middag wat zonlicht invalt in de bovenlaag van het aquarium.

In ieder geval zal ik de vispopulatie in het aquarium niet te groot mogen laten worden. Dus als ik nog iets bijsteek zou het een klein groepje moeten zijn of eventueel een vis die solitair kan.

Zou een goudvis een goeie optie kunnen zijn?
 
Klopt

Ik doe het inderdaad zonder pomp en kunstlicht.

Dit loopt zeer goed, het heeft wel bijna 2 maanden geduurd voor het water ok was (nitriet 0). Ik ververs 1 keer per week 20l.

Ik heb wel wat last van bruinalg op de topjes van de valisneria, ik vermoed omdat er rond de middag wat zonlicht invalt in de bovenlaag van het aquarium.

In ieder geval zal ik de vispopulatie in het aquarium niet te groot mogen laten worden. Dus als ik nog iets bijsteek zou het een klein groepje moeten zijn of eventueel een vis die solitair kan.

Zou een goudvis een goeie optie kunnen zijn?
Je hebt wel danios. Vissen die normaal in snel stromende rivieren voor komen met een hoog zuurstof gehalte. ik zou een pompje aanschaffen zullen je vissen erg waarderen.
 
Je hebt wel danios. Vissen die normaal in snel stromende rivieren voor komen met een hoog zuurstof gehalte. ik zou een pompje aanschaffen zullen je vissen erg waarderen.
Ik ben dit aan het overwegen, al lees ik ook hier en daar dat danio's gerust in stiller water kunnen?
Het O2 gehalte meet ik regelmatig en is zelfs 's morgens altijd boven de 90%, ook in de zomer toen het water iets warmer was.
 
Ik ben benieuwd of er al een bepaalde vis is aangeschaft.
Ik heb beslist om nog wat te wachten zodat ik het broze evenwicht in mijn nog jonge bak niet verstoor.

De enkele soorten die ik dankzij de hulp van het forum vond die eventueel geschikt zouden zijn zijn ook allemaal schoolvisjes en ik ben bang dat een extra schooltje teveel impact zou hebben.
 
Ik vind weinig licht en lagere temperatuur prima om te doen maar stroming is wel essentieel anders houd je stilstaand water daar kunnen maar weinig soorten echt goed tegen.
 

Terug
Bovenaan