Advies voor nieuwe garnalen bak


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allemaal,

Ik wil graag een garnalenbak in mijn huiskamer (naast de bank). Hopelijk kunnen jullie me adviseren wat een beetje een mooi en compleet bakje is.
Wat ik zoek:

  • Ik neig naar minimaal 30 liter, wat meer mag ook
  • Het liefst een compleet setje inclusief weggewerkt filter en heater (die uiteraard wel een beetje fatsoenlijk moeten werken)
  • idealiter met dimbare verlichting
  • de verlichting mag eigenlijk niet "boven het aquarium zweven". hij komt naast de bank, en ik wil er geen last van hebben dat ik direct in de lamp kan kijken als ik op de bank zit, (zoals bijv bij de Aquael Shrimp Set Smart LED)
  • als er een optioneel meubel bij zit is dat een pre, maar anders maak ik zelf wat.
Ik heb al van alles bekeken, maar helaas vind je van alles positieve en negatieve reviews. Hopelijk kan hier iemand met ervaring met een bepaalde bak / merk verder adviseren.

Meer info nodig? laat t me weten :)
Ik ben benieuwd waar jullie mee komen
 
Zelf vind ik een Dennerle 30 liter prachtig, neem daar een verlichting bij en als filter een Eden 501 en dan heb je een prima set, in de woonkamer is vaak geen verwarming nodig.
Denk er wel aan welke bodem je nodig hebt, dat is afhankelijk wat voor garnalen je neemt, Caridina of Neocaridina.
 
Ik heb onlangs een tweedehands Dennerle Scapers Tank 35 op de kop getikt, inclusief bijbehorende Dennerle lamp en een Aquael Pat Mini filter. Ook bedoeld om op termijn een garnalenbak mee te beginnen op de tv kast.

Maar als je eisen voor dimbare, niet zwevende verlichting en een inbouw filter hard zijn, zou ik gaan kijken naar de nieuwe Home serie van Superfish. De Home 30 is volgens mij dezelfde als de Home 25 maar dan met een opgewaardeerde verlichting.
https://www.aquastorexl.nl/superfish-home-30-aquarium-zwart-bundel.html
 
Ik heb ook een home gehad maar de garnalen komen makkeijk in dat filterhuis en je krijgt ze er amper nog uit dus daarom heb ik deze destijds weggedaan.
Ik heb voor de garnalen en de Betta 2 nano s gekocht uit de link en die zijn goed en netjes afgewerkt met 4mm glas.

 
Zelf vind ik een Dennerle 30 liter prachtig, neem daar een verlichting bij en als filter een Eden 501 en dan heb je een prima set, in de woonkamer is vaak geen verwarming nodig.
Denk er wel aan welke bodem je nodig hebt, dat is afhankelijk wat voor garnalen je neemt, Caridina of Neocaridina.
Ben ook fan van deze combi - zelf ook een cube met een Eden filter gehad hoewel voor strikt garnalen zou je ook met een sponsfiltertje af kunnen (maar daarvan maakt de luchtpomp vaak weer geluid, die Eden's hoor je niet).

Qua verlichting, een en ander is ook afhankelijk van je budget. Een ONF Flat Nano kun je vrijwel op glashoogte instellen (en is dimbaar - 4 standen, 100% 75% 50% 25%) maar kost wel iets meer. Die 5watt powerled's van Dennerle kun je ook in hoogte verstellen en dus ook vrij laag plaatsen, maar of ze geheel uit je ogen blijven als je op de bank ligt kan ik niet beoordelen. If all else fails kun je er altijd nog een bureaulamp met daglichtpeertje op zetten, die kun je gewoon zo draaien dat 't naar je wens is - beperkt je misschien alleen wat in plantkeuze waar je met bijvoorbeeld die ONF weer geen last van hebt. Of je kunt @Akwarium vragen hoe hij zijn zelfbouw heeft gemaakt.

In de woonkamer zal verwarming waarschijnlijk niet nodig zijn; of het moet er 's nachts of 's winters 12 graden worden - in dat geval zijn die kleintjes van Dennerle aanraders, zeker als je ze tegen een zwarte achterwand plaatst zie je er bijna niks van.
 
Bedankt allemaal voor de tips so far.

Qua filter neig ik toch wel naar een Aquael Pat Mini. Veilig voor garnalen en erg stil wat ik zo lees.
Het liefst heb ik geen extern filter of andere losse spullenboel.

qua bak is die Denerle idd een mooi bakkie, alleen zal mn bak keuze dus ook afhangen van mijn verlichtingskeuze (welke dus voornamelijk gaat over het wel of niet storend zijn als ik daar direct in kan kijken als ik op de bank zit)
Ik probeer me te bedenken hoe ik dat zou kunnen testen zonder er gelijk een te kopen :)

Voor de vraag over mijn budget. Die is niet heel strak of zo. Als er iets is wat perfect op mijn wensen aansluit maar wat duurder is, dan is dat geen probleem. Zolang het maar niet te gek wordt en de uitgaven die van mijn main tank overschrijden :)

Om wat meer op de zaken vooruit te lopen, zijn er tips over de bodem?
Ik dacht zelf aan een zwarte bodem, dat lijkt me mooi te contrasteren met garnalen en planten, maar heb daar nog niet in detail op ingelezen.
 
Bedankt allemaal voor de tips so far.

Qua filter neig ik toch wel naar een Aquael Pat Mini. Veilig voor garnalen en erg stil wat ik zo lees.
Het liefst heb ik geen extern filter of andere losse spullenboel.

qua bak is die Denerle idd een mooi bakkie, alleen zal mn bak keuze dus ook afhangen van mijn verlichtingskeuze (welke dus voornamelijk gaat over het wel of niet storend zijn als ik daar direct in kan kijken als ik op de bank zit)
Ik probeer me te bedenken hoe ik dat zou kunnen testen zonder er gelijk een te kopen :)

Voor de vraag over mijn budget. Die is niet heel strak of zo. Als er iets is wat perfect op mijn wensen aansluit maar wat duurder is, dan is dat geen probleem. Zolang het maar niet te gek wordt en de uitgaven die van mijn main tank overschrijden :)

Om wat meer op de zaken vooruit te lopen, zijn er tips over de bodem?
Ik dacht zelf aan een zwarte bodem, dat lijkt me mooi te contrasteren met garnalen en planten, maar heb daar nog niet in detail op ingelezen.
Externe filters bieden echter wel veel voordelen; ze hebben bijvoorbeeld vaak meer ruimte voor filter media wat de stabiliteit van je bak ten goede komt en het is voor zowel jezelf als je vissen veel fijner qua onderhoud (minder stress voor hen, minder knoeien voor jou).
Qua bodem zou ik ook voor een donkere gaan, biedt inderdaad een mooi contrast (tenzij je voor zwarte garnalen/betta gaat natuurlijk). Als je veel planten wil, raad ik zeker een soil aan zoals bijvoorbeeld Tropica, hoewel de pH-verlagende eigenschappen van veel soils ook je garnalen waarschijnlijk (afhankelijk van de soort) ten goede komt.
 
Ik heb in de huidige Home 25 een zwarte bodem zitten (Dennerle garnalenkies Sulawesi zwart) en dat staat heel mooi bij de zwarte ombouw van het bakje, maar qua combi met de garnalen heb ik daar wel spijt van. Er zitten bloody mary (dieprode) neocaridina's in en ik vind ze matig afsteken. Toevallig twee dagen geleden een stuk gekocht kienhout met mos er in laten zakken dat niet helemaal goed zakte nog, en verzwaard met een lichtgrijze steen, en dat vind ik dus echt mooier.
Ik overweeg voor de nog eens aan te schaffen blue dreams een lichtbeige (filterzand) bodem.
 
Je mag er gerust vanuitgaan dar alles die zo standaard als set komt, altijd op een of andere manier zal teleurstellen.
 
Externe filters bieden echter wel veel voordelen; ze hebben bijvoorbeeld vaak meer ruimte voor filter media wat de stabiliteit van je bak ten goede komt
Ik weet de voordelen van een extern filter, echter dacht ik dat garnalen een stuk minder vervuilend zijn dat vissen (en het wordt echt alleen een garnalen bak). Daarnaast heb ik in het begin van mijn main tank een intern filter gehad, en die was qua filter capaciteit en onderhoud prima. Waterwaardes waren ook goed en stabiel (alleen de stroming viel tegen, vandaar dat ik die vervangen heb door extern.
Nadelen van een extern filter voor mijn beoogde garnalen bakje zijn dat het ruimte buiten de tank vereist (het moet een eenvoudige setup naast de bank worden) en de aanzuig zijn veelal niet garnalen geschikt dus dan moet daar ook weer wat voor bedacht worden. En qua onderhoudsgemak vond ik mijn interne juwel bioflow M niet onderdoen voor mijn externe eheim 2215, het moest alleen iets vaker omdat de flow sneller minder wordt.

Ik weet ook dat waterwaardes sneller fluctueren in kleinere tanks, simpelweg vanwege het kleinere water volume, maar zonder vissen in het bestand ging ik er vanuit dat dat wel te doen is met alleen garnalen. Als ik dat compleet mis heb hoor ik dat graag :)

Ik zal eens kijken naar die soils idd, heb daar al wel eerder over gehoord / gelezen.

Ik heb in de huidige Home 25 een zwarte bodem zitten (Dennerle garnalenkies Sulawesi zwart) en dat staat heel mooi bij de zwarte ombouw van het bakje, maar qua combi met de garnalen heb ik daar wel spijt van. Er zitten bloody mary (dieprode) neocaridina's in en ik vind ze matig afsteken. Toevallig twee dagen geleden een stuk gekocht kienhout met mos er in laten zakken dat niet helemaal goed zakte nog, en verzwaard met een lichtgrijze steen, en dat vind ik dus echt mooier.
Ik overweeg voor de nog eens aan te schaffen blue dreams een lichtbeige (filterzand) bodem.

OK interessant! Hoe bevalt de Home 25? heb je die helemaal standaard zoals geleverd? En zou je misschien een foto kunnen posten zodat ik kan zien wat je bedoelt (en stiekum inspiratie opdoen voor de inrichting ;) )

Je mag er gerust vanuitgaan dar alles die zo standaard als set komt, altijd op een of andere manier zal teleurstellen.

Ik weet dat complete sets vrijwel nooit de prestaties benaderen van bijv. een externe filter e.d. Echter gezien mijn beoogde doel, een 'simpel' garnalen bakje met ook echt alleen maar garnalen, had ik het idee dat de prestaties van een goede complete set voldoende zouden moeten zijn.
 
Ik weet de voordelen van een extern filter, echter dacht ik dat garnalen een stuk minder vervuilend zijn dat vissen (en het wordt echt alleen een garnalen bak). Daarnaast heb ik in het begin van mijn main tank een intern filter gehad, en die was qua filter capaciteit en onderhoud prima. Waterwaardes waren ook goed en stabiel (alleen de stroming viel tegen, vandaar dat ik die vervangen heb door extern.
Nadelen van een extern filter voor mijn beoogde garnalen bakje zijn dat het ruimte buiten de tank vereist (het moet een eenvoudige setup naast de bank worden) en de aanzuig zijn veelal niet garnalen geschikt dus dan moet daar ook weer wat voor bedacht worden. En qua onderhoudsgemak vond ik mijn interne juwel bioflow M niet onderdoen voor mijn externe eheim 2215, het moest alleen iets vaker omdat de flow sneller minder wordt.

Ik weet ook dat waterwaardes sneller fluctueren in kleinere tanks, simpelweg vanwege het kleinere water volume, maar zonder vissen in het bestand ging ik er vanuit dat dat wel te doen is met alleen garnalen. Als ik dat compleet mis heb hoor ik dat graag :)

Ik zal eens kijken naar die soils idd, heb daar al wel eerder over gehoord / gelezen.



OK interessant! Hoe bevalt de Home 25? heb je die helemaal standaard zoals geleverd? En zou je misschien een foto kunnen posten zodat ik kan zien wat je bedoelt (en stiekum inspiratie opdoen voor de inrichting ;) )



Ik weet dat complete sets vrijwel nooit de prestaties benaderen van bijv. een externe filter e.d. Echter gezien mijn beoogde doel, een 'simpel' garnalen bakje met ook echt alleen maar garnalen, had ik het idee dat de prestaties van een goede complete set voldoende zouden moeten zijn.
Tja, alleen voor garnalen kan 't prima met een intern filter. Dat hoekfilter van Dennerle is muisstil en niet al te lelijk in je bak - maar je zit dan wel redelijk vast aan cartridges hoewel daar ook wel weer wat op te verzinnen is. Een simpel sponsfilter kan ook voor een garnalenbakje; maar hou er dan rekening mee dat de luchtpomp wel eens vervelend hoorbaar kan zijn als ie naast je bank staat (en dan heb je idd alsnog wat techniek buiten de bak). Mocht je daar toch voor kiezen; wees er op bedacht dat je dat luchtpompje niet onder je bank moet verstoppen om daarna te vergeten, anders raakt ie misschien vol stof met brandgevaar ten gevolg.
Hang-on filters zijn misschien wel een goede hybride dan, vereisen niet zoveel ruimte buiten je bak (misschien 10cm extra?) maar bevinden zich ook niet geheel in je bak - die eerder genoemde Eden wordt geleverd met hang-on beugel.
 
Ik weet de voordelen van een extern filter, echter dacht ik dat garnalen een stuk minder vervuilend zijn dat vissen (en het wordt echt alleen een garnalen bak). Daarnaast heb ik in het begin van mijn main tank een intern filter gehad, en die was qua filter capaciteit en onderhoud prima. Waterwaardes waren ook goed en stabiel (alleen de stroming viel tegen, vandaar dat ik die vervangen heb door extern.
Nadelen van een extern filter voor mijn beoogde garnalen bakje zijn dat het ruimte buiten de tank vereist (het moet een eenvoudige setup naast de bank worden) en de aanzuig zijn veelal niet garnalen geschikt dus dan moet daar ook weer wat voor bedacht worden. En qua onderhoudsgemak vond ik mijn interne juwel bioflow M niet onderdoen voor mijn externe eheim 2215, het moest alleen iets vaker omdat de flow sneller minder wordt.

Ik weet ook dat waterwaardes sneller fluctueren in kleinere tanks, simpelweg vanwege het kleinere water volume, maar zonder vissen in het bestand ging ik er vanuit dat dat wel te doen is met alleen garnalen. Als ik dat compleet mis heb hoor ik dat graag :)

Ik zal eens kijken naar die soils idd, heb daar al wel eerder over gehoord / gelezen.



OK interessant! Hoe bevalt de Home 25? heb je die helemaal standaard zoals geleverd? En zou je misschien een foto kunnen posten zodat ik kan zien wat je bedoelt (en stiekum inspiratie opdoen voor de inrichting ;) )



Ik weet dat complete sets vrijwel nooit de prestaties benaderen van bijv. een externe filter e.d. Echter gezien mijn beoogde doel, een 'simpel' garnalen bakje met ook echt alleen maar garnalen, had ik het idee dat de prestaties van een goede complete set voldoende zouden moeten zijn.
Ik ken geen 1 kant en klare set die garnaalveilig is.
 
OK interessant! Hoe bevalt de Home 25? heb je die helemaal standaard zoals geleverd? En zou je misschien een foto kunnen posten zodat ik kan zien wat je bedoelt (en stiekum inspiratie opdoen voor de inrichting ;) )

In mijn handtekening vind je hyperlinks naar de fotoalbums hier op het forum met mijn bakjes. Garnalenbakje staat er tussen (zal eens een foto posten van de huidige situatie want er zijn weer wat zaken veranderd).

De Home 25 bevalt me in die zin, dat er makkelijk en tegen een aardige prijs aan te komen is via Marktplaats. Het licht is wellicht wat zwak (de nieuwe versie, Home 30, is met meer wattage uitgerust, maar nog niet tweedehands te vinden). Maar het ontwerp is mooi en fijn dat de lamp in het design is verwerkt.

In mijn inmiddels 3 Home bakken is niets meer standaard. Ik heb de filterhuizen er uit gehaald. Deze zijn absoluut niet garnalenproof, en hoewel Superfish zegt dat daarmee je techniek mooi is weggewerkt, vind ik deze bakken mét filterhuis lomper ogen dan zonder.
In de garnalenbak hangt een aquael pat mini filter en dat bevalt prima.
 
Tijd voor een update, ben in dit topic al even stil geweest (ook druk met de cory kweek :) )

Mijn keuze staat vooralsnog op:

  • Dennerle nanocube 60 (ga toch voor de 60 liter, heb er de plek voor en het geeft wat meer ruimte en mogelijkheden in de bak)
  • Eden 501 - Ga dan toch maar voor externe filtering
  • verlichting weet ik nog niet, maar het lijkt onvermijdelijk om zwevende verlichting te namen. Weet nog niet welke, hopelijk is er een betaalbare variant die dimbaar is en idealiter ook met programma's voor zonsop- en ondergang (dat laatste is een pre)
Vraagje over de Eden 501, wat is de slangaansluiting die daar op zit. Ik neem aan 12/16? of is het een afwijkend formaat? (dit ivm met aanschaf shrimpguard)

Zijn er nog meer tips voor welke verlichting hierbij zou passen? ook qua sterkte? ik heb al gekeken naar die ONF Flat Nano, die ziet er op zich goed uit, ben alleen benieuwd naar mogelijke alternatieven.

Om de boel betaalbaar te houden zal ik CO2 alleen toevoegen middels easycarbo. van wat ik zo lees aan berekeningen e.d. is dat stukken goedkoper. Het zorgt er wel voor dat bepaalde gevoelige planten er niet in kunnen (bijv. vallisneria) maar dat is geen probleem en stem de inrichting daar op af..
Zijn er bijvoorbeeld ook mensen met ervaring met de twinstart verlichting die Azaqua bijv. verkoopt?
 
Om de boel betaalbaar te houden zal ik CO2 alleen toevoegen middels easycarbo. van wat ik zo lees aan berekeningen e.d. is dat stukken goedkoper. Het zorgt er wel voor dat bepaalde gevoelige planten er niet in kunnen (bijv. vallisneria)
waarom geen vallisneria ? Ik heb in mijn bakken zonder CO2 ook vallisneria
 
Easycarbo is zeer sterk af te raden met garnalen, ten eerste is het geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel en ten tweede kunnen garnalen er erg slecht tegen
 
waarom geen vallisneria ? Ik heb in mijn bakken zonder CO2 ook vallisneria
bedoel niet dat vallisneria niet zonder CO2 kan, maar dat Vallisneria easycarbo niet zo goed tolereert.

Easycarbo is zeer sterk af te raden met garnalen, ten eerste is het geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel en ten tweede kunnen garnalen er erg slecht tegen
Nou volgens mij is het in de basis gewoon een vloeibare koolstofbron en geen anti-algenmiddel. Het klopt dat het ook een anti-algen effect heeft, maar dan is volgens mij niet het hoofddoel van dit product.

Mijn eigen ervaring:
ik heb het ook wel gebruikt voor spot treatment van baardalg (want ja daar kun je het inderdaad ook goed voor gebruiken) in mn huidige bak. Maar ik heb nog nooit iets gemerkt dat de Japonica's er last van hebben oid.

Ook van veel anderen lees ik ervaringen dat ze er geen problemen mee hebben, uiteraard zolang je niet overdoseert.
Er zijn uiteraard ook wel verhalen te vinden van mensen die er wel last van (denken te) hebben gehad. Het blijft altijd lastig om te bepalen of de ervaren problemen ook door easycarbo komen of dat er andere factoren in het spel waren.

Ik heb er een hoop artikelen en forumdiscussies gelezen over wat easycarbo nou wel of niet is en dat aard vrijwel altijd uit in verhitte discussies.
Dat wil ik hier niet bereiken, dus ik wil even focussen op de vragen die het mij oplevert:

  1. Wat zijn de ervaringen van de overige forumbezoekers met easycarbo in combinatie met garnalen?
  2. Wat doen de forumbezoekers in hun nano tank, voegen ze co2 toe, een vloeibare koolstof bron zoals easy-carbo of flourish Excel, of wellicht helemaal niets?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
 
bedoel niet dat vallisneria niet zonder CO2 kan, maar dat Vallisneria easycarbo niet zo goed tolereert.


Nou volgens mij is het in de basis gewoon een vloeibare koolstofbron en geen anti-algenmiddel. Het klopt dat het ook een anti-algen effect heeft, maar dan is volgens mij niet het hoofddoel van dit product.

Mijn eigen ervaring:
ik heb het ook wel gebruikt voor spot treatment van baardalg (want ja daar kun je het inderdaad ook goed voor gebruiken) in mn huidige bak. Maar ik heb nog nooit iets gemerkt dat de Japonica's er last van hebben oid.

Ook van veel anderen lees ik ervaringen dat ze er geen problemen mee hebben, uiteraard zolang je niet overdoseert.
Er zijn uiteraard ook wel verhalen te vinden van mensen die er wel last van (denken te) hebben gehad. Het blijft altijd lastig om te bepalen of de ervaren problemen ook door easycarbo komen of dat er andere factoren in het spel waren.

Ik heb er een hoop artikelen en forumdiscussies gelezen over wat easycarbo nou wel of niet is en dat aard vrijwel altijd uit in verhitte discussies.
Dat wil ik hier niet bereiken, dus ik wil even focussen op de vragen die het mij oplevert:

  1. Wat zijn de ervaringen van de overige forumbezoekers met easycarbo in combinatie met garnalen?
  2. Wat doen de forumbezoekers in hun nano tank, voegen ze co2 toe, een vloeibare koolstof bron zoals easy-carbo of flourish Excel, of wellicht helemaal niets?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Wat mij betreft is het ook geen vloeibare koolstof maar juist wel een anti-algenmiddel.

Om je vragen te beantwoorden: Niet overdoseren, dan is er niets aan de hand. Beter dagelijks een beetje dan in 1x heel veel.
Co2 systeem. Vloeibare spul alleen voor algenbehandeling.
 
Wat zijn de ervaringen van de overige forumbezoekers met easycarbo in combinatie met garnalen?

Lid Cornelius voegt het ook toe en dat gaat prima maar ga niet over de voorgeschreven dosering heen met garnalen.

Voor koolstof hoef je het niet toe te voegen want het voegt erg weinig koolstof toe voor de planten dus vaak is dat zonder effect. Ik dacht iets van rond de 0,7 mg co2.
 
Ik heb dat opgelost door een paar keer met een rolletje isolatietape rond de inzuig te draaien, dan past het perfect en blijft goed zitten.
 
Ik kreeg er gewoon een soort korfje bij; daar kun je eventueel nog een stukje spons in stoppen als je je zorgen maakt over garnaaltjes. Heb er zelf nooit last van gehad met de 501.
Klopt, daar heb ik ook een tijdje mee gewerkt, maar ik vond deze snel dichtslibben waardoor het debiet afnam, daar heb ik nu geen last meer van.
 
Ik kreeg er gewoon een soort korfje bij; daar kun je eventueel nog een stukje spons in stoppen als je je zorgen maakt over garnaaltjes. Heb er zelf nooit last van gehad met de 501.
Kan ook inderdaad, al heb ik dat destijds ook geprobeerd bij mijn eheim 2217, alleen dat blokkeerde standaard al dusdanig dat ie niet snel genoeg meer kon aanzuigen en de uitvoer daardoor begon te sputteren. Maar goed, dat zegt niks over hoe dat zou gaan bij de eden 501 natuurlijk. Maar gezien de shrimpguard maar 5 euro is kan ik me daar geen buil aan vallen denk ik :)
 
Verlichting kom ik echt nog niet uit, valt me tegen hoe lastig dat nog is voor een nano bak.
Zwevende verlichting is al geen bezwaar meer voor me, maar ik wil dat het op zijn minst dimbaar is EN het moet geschikt zijn voor de Dennerle nano 60 liter bak.

Zoals iemand al eerder voorstelde heb ik ook gekeken naar de ONF Flat Nano. Wat me daarvan alleen niet duidelijk is, als ik die op een tijdschakelaar zet onthoud ie dan zn gedimde stand?

Hopelijk hebben mensen hier nog suggesties en tips.

De bak wordt dus:
60 liter
38x38x43(h)

zons opkomst en ondergang simulatie leek me leuk, maar ik ben bang dat dat de zoektocht alleen nog maar lastiger maakt (gezien ik geen honderden euros wil spenderen aan nano bak verlichting)
 
Verlichting kom ik echt nog niet uit, valt me tegen hoe lastig dat nog is voor een nano bak.
Zwevende verlichting is al geen bezwaar meer voor me, maar ik wil dat het op zijn minst dimbaar is EN het moet geschikt zijn voor de Dennerle nano 60 liter bak.

Zoals iemand al eerder voorstelde heb ik ook gekeken naar de ONF Flat Nano. Wat me daarvan alleen niet duidelijk is, als ik die op een tijdschakelaar zet onthoud ie dan zn gedimde stand?

Hopelijk hebben mensen hier nog suggesties en tips.

De bak wordt dus:
60 liter
38x38x43(h)

zons opkomst en ondergang simulatie leek me leuk, maar ik ben bang dat dat de zoektocht alleen nog maar lastiger maakt (gezien ik geen honderden euros wil spenderen aan nano bak verlichting)
Ja hij onthoudt de gedimde stand :)
Maar, de Flat Nano heeft een beperkt bereik. Ik heb 'm hier ook boven een 60cm, maar hij redt de breedte niet waardoor ik er nu nogal provisorisch een bureaulamp bij heb staan. Ik heb lang getwijfeld tussen zelfbouw of Twinstar II 600CA/CC maar ga waarschijnlijk voor die laatste.

Edit; moet er wel bij vermelden dat mijn back meer high-tech is. Puur voor garnalen en wat simpele plantjes kun je ook met minder uit de voeten en zou die Flat Nano misschien wel genoeg zijn. Deze kun je ook overwegen; https://www.aquastorexl.nl/twinstar-scaper-led-60b.html.
 
Ik denk dat voor de bak die ik voor ogen heb, de Flat nano wel voldoende is. immers maar 38cm breed en niet 60 zoals bij jou het geval was.

vwb die twinstar, ik weet niet of die dennerle bak die ik wil nemen ruimte heeft aan de zijkanten van de afdekplaat voor de klemmen/steunen, en ik wil wel de afdekplaat erop (oa vanwege de kat :) )
 
Ok, even de tussenstand vwb de keuzes voor mijn nieuwe Neocardina garnalen bak

Aquarium : Dennerle Nano Cube 60 liter
filter : Eden 501
heater : Dennerle nano thermocompact 50w
licht : Voorlopig staat de keus op de ONF FLAT NANO

Dan volgt nu nog de keuze voor de bodem.
Al eerder in deze post is het kort aangestipt, ik neig toch naar een donkere, zwarte bodem (ondanks de 'waarschuwing' dat oa. blauwe garnalen daar minder op afsteken.

Het idee is om er voornaamelijk mos in te doen, op een flink stuk hout.

Dus de vraag is, welke bodem zou ik kunnen kiezen? Mij lijkt Dennerle kwartsgrind zwart wel wat, maar ik heb ook wel mensen gehoord over soil.
Van wat ik zo gelezen heb zijn de eigenschappen van soil best wel nice (ph en kh verlagend en bufferen van sporenelementen (als dat echt klopt)), maar is dit niet bedoeld voor een scapertank? Als ik maar een paar plantjes en mos erin heb, is een soil dan geen overkill?

En is een voedingsbodem uberhaupt nodig? (gezien ik voornamelijk mos erin doe en maar een paar plantjes lijkt het mij van niet en uiteraard al helemaal niet bij het evt. kiezen voor een soil)

Kom maar op met jullie tips en ervaringen ;)
 
Laatst bewerkt:
Die heeft wel ruimte, zit paar mm ruimte aan iedere zijde tussen afdekplaat en bak. Zo heel dik zijn die pootjes volgens mij ook weer niet. En voor garnalen is die afdekplaat geen must.
 

Terug
Bovenaan