Afmetingen aquarium


Maar heeft dat inderdaad dan niet met de inrichting te maken, ik zie totaal geen ander gedrag in mijn beta's als ze nu in de biorb van 105l zitten of in de juwel lido, dat doodgaan van verveling hebben inderdaad veel dieren ook, tijgers die heen en weer lopen of vogels die zich kaalplukken maar dat heeft dan niks met de vorm van de "kooi" te maken maar aan de inrichting en aandacht.

Mijn zebra danios vonden mijn biorb de bom, die zaten bijna elke dag eieren te leggen ( kwam vast door de bouwlamp die maakte het bovenste laag water erg warm en ik had daar hele mooie groene algen op het wortelhout ) daar zaten ze constant boven te paaien, dat zie ik helaas een heel stuk minder terug in de lido. Dan zou je in dit voorbeeld kunnen zeggen de biorb was dus beter maar het heeft dus met de inrichting te maken......

Dan is het dus belangrijker om een uitdagende natuurlijke inrichting in een aquarium in wat voor vorm dan ook te hebben en heeft de vorm zelf dus minder invloed dan er altijd geroepen word.

Dan zou de vraag eerder moeten zijn geeft een cilinder vorm of bol/kom vorm een snellere verslavende repetitieve motion behavior aan dan een vierkante/rechthoekige kale bak, zoals ze wel in dierentuinen hebben ( zie ook de zwembaden van dolfijnen, verschrikkelijk om te janken ) maar we gaan er wel vanuit dat een hobbiyist geen kale bak heeft maar dus wel zijn best doet voor de inrichting.

Is de vorm dus echt zo erg als men nu steeds roeptoetert over het hele internet en je bijna dood kijkt als je dus een andere vorm pakt dan een vierkantje of rechthoek.... ik ben er nog niet van overtuigt dat een kom slecht is of een cilinder maar zoals je aangeeft het staat met de inrichting en daar geef ik je inderdaad 100% gelijk in haha ! Wel een mooie discussie en bedankt voor je inzicht.
Ja het foute kom verhaal komt van de goudvis in een te kleine kom, opzich is er met de vorm niets mis al kan het wel gedrag uitlokken maar zoals je zegt dat gebeurt ook bij andere vormen op andere manier. Als het maar goed ingericht is en groot genoeg is. Ik trek me niets aan van de ronde kom'mentaar al houd ik wel een extra oogje in het zeil. Dat kan geen kwaad en dat hoort ook bij de hobby.

Ik zie liever een vis uit stress rondjes zwemmen zodat ik weet dat er iets mis is en vervolgens kan ingrijpen, dan dat ik aan een vis niets zie omdat andere gedragingen misschien moeilijker te herkennen zijn en de vis op de achtergrond weg kwijnt zonder dat ik het door heb. Belangrijkste is dat een vis gewoon helemaal geen stress heeft zodat hij helemaal dat soort gedragingen niet nodig heeft 😄
 
Vooral fourageren eigenlijk. Ik zie mn babyvissen heel de dag lekker bezig zijn. Terwijl mn guppen maar beetje doelloos rond zwemmen. Kort gezegt een vis met een doel in een klein aquarium veel gelukkiger dan een vis in een normaal formaat aquaruim wat niet ingericht is om de vis te vermaken, maar om de vis als vermaak te zien. Ik denk dat het precies is wat je zegt, zonder achterwand of dikke beplanting is alles gewoon open zee voor ze...

Het verschil met me kom is ik kijk er in, ik kan nog geen 3cm diep kijken en alles is dik bepakt met planten ik moet echt zoeken naar de vissen. Ze komen wel vaak naar mij toe om dag te zeggen gelukkig. Terwijl nn 100l meer een soort vissen display met wat planten er omheen is. Ze leven niet tussen de planten maar tussen 4 glaze platen met wat planten om ze heen. Het is echt die inrichting die het doet. die open zee, alle verstopplekjes en schuilplaatsen. En als je dan een vis hebt die graag zwemt dan heb je ook nog een stuk nodig wat open is dus ook dat alleen al vraagt een groter aquarium.
Ah ja dat klinkt wel logisch inderdaad. Het lijkt mij aannemelijk dat het niet gaat om ruimte alleen maar ook om een inrichting die natuurlijk gedrag faciliteert. Overigens vind ik een vis ook meer vermaak wanneer deze in een natuurlijke omgeving zit en allerlei gedragingen kan laten zien. Dat heen en weer zwemmen in een kale bak ben ik vrij snel op uitgekeken...
 
Qua vorm schijnt het zo te zijn dat rond geen goed idee is. Vissen worden dan gek of depri heb ik gehoord. Maar de onderbouwing weet ik niet precies. Iets met zich niet kunnen oriënteren of vervorming van het glas.
Zonder onderbouwing kan ik op mijn gevoel wel zeggen dat een ronde kom me verschrikkelijk lijkt. Stel dat je daar in zit en alleen maar rondjes kan lopen.
Vorm speelt voor de ervaring van de vis geen rol. Broodje aap.
Kleine kommen zijn slecht vanwege het minimale oppervlak voor gasuitwisseling, maar men vind zonder problemen succes met van die 40l kommen, al blijf je gelimiteerd aan kalme nanovisjes door de doorsnede van de kom.
 
Met dit topic in mijn hoofd en rondkijkend op marktplaats voor een extra aquarium valt me wel op hoeveel nano-aquariums er worden verkocht en hoe vaak erbij staat dat het voor een goudvis is. Zelfs bloemenvazen 😥
 
Vorm speelt voor de ervaring van de vis geen rol. Broodje aap.
Kleine kommen zijn slecht vanwege het minimale oppervlak voor gasuitwisseling, maar men vind zonder problemen succes met van die 40l kommen, al blijf je gelimiteerd aan kalme nanovisjes door de doorsnede van de kom.
Minimale oppervlakte voor gasuitwisseling is met genoeg planten niet heel belangrijk volgens mij. Ik vul hm bij mij nooit helemaal vol in iedergeval dan heb iets meer oppervlakte voor de zekerheid, maar ik denk dat een biofilm meer kan blokkeren dan de kleinere vorm veroorzaakt wanneer je geen dikke biofilm laag op de oppervlakte hebt.
 
Met dit topic in mijn hoofd en rondkijkend op marktplaats voor een extra aquarium valt me wel op hoeveel nano-aquariums er worden verkocht en hoe vaak erbij staat dat het voor een goudvis is. Zelfs bloemenvazen 😥
Er is ook maar een heel klein deel van mensen die op internet informatie zoekt. Sommige mensen kijken niet verder dan de gebruiksaanwijzing. Je ziet ook al jaren lang in tekenfilms kleine goudviskommen voor komen. Vaak valt het niet eens op en word het als achtergrond decoratie gebruikt. Maar onbewust zijn we dit daardoor ook allemaal normaal gaan vinden. Het tekent ook veel makkelijker om een kleine kom met een grote vis te tekenen en het word vaak als standaart deco gebruikt in allerlij films. Als je er op let dan zie je die dingen 😂 misschien dat ik daarom de clue pas snap aan het einde van de film 😂 we krijgen het er al vanaf de paplepel ingegoten.

Bijvoorbeeld hier bij teletubbies heb niet lang hoeven zoeken, 2de video die ik aanklik. Goed iedee om als voorbeeld een te klein aquarium wat onvoldoende is ingericht te laten zien met prachtige vissen die niet geschikt zijn voor zn aquaruim.

Of deze leuke suske en wiske stikker

Of toen de smurfen het goedde voorbeeld probeerde te geven
 

Bijlagen

  • YouCut_20230929_222259336.mp4
    4.7 MB
  • download (2).jpeg
    download (2).jpeg
    13.7 KB · Weergaven: 32
  • images (6).jpeg
    images (6).jpeg
    4.9 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Je moet niet vergeten dat die tekenfilms al behoorlijk wat tijd mee gaan.
35 jaar geleden was die kom ook vrij standaard in de huiskamer
 
En voor de wat oudere generatie ook bij Willem duys op de tv.
 
Ik denk dat veel te maken heeft met commercie en een Goudvis is een populaire vis maar menigeen wil geen grote bak daarvoor in woonkamer hebben staan dus verkoopt men er maar een nano bij. Tja .......................
 
Ik denk dat veel te maken heeft met commercie en een Goudvis is een populaire vis maar menigeen wil geen grote bak daarvoor in woonkamer hebben staan dus verkoopt men er maar een nano bij. Tja .......................
Klopt idd,als ze maar kunnen verkopen he.
En dan proberen sommige er een mooi verhaal aan te knopen dat het toch kan :(
Een hond bv die zet je toch ook niet zijn leven lang in een bench,
komt op hetzelfde neer.
 
Je moet niet vergeten dat die tekenfilms al behoorlijk wat tijd mee gaan.
35 jaar geleden was die kom ook vrij standaard in de huiskamer
Aan de ene kant ja, aan de andere kant hadden mensen toen ook al moreel. Wat toen menselijk was om met dieren te doen is misschien veranderd voor velen. Maar dat komt omdat we dieren steeds meer vermenselijken. Denk uberhaubt dat de mens een verstoorde kijk heeft naar hoe het leven werkt. En hoe klein en waardeloos we zijn tegenover het universum. Dat we uberhaubt van elke mug een olifant maken. Ik ben goed in nadenken en overdenken en dat zou ik eens minder mogen doen soms. En mee gaan met de flow, als iets goed voelt, voelt iets goed. Dat lieveheersbeestje waar je een half uur geleden op gestaan bent heb je ook niet over na hoeven denken. En waarom zou je er over willen nadenken.

Misschien... is pas iets fout als iets fout voelt. Iets is tenslotte niet goed en fout tot iemand zegt hee dit is niet okee. Als niemand het door heeft zoals dat lieveheersbeestje wie kijkt er dan nog naar om. Misschien is het probleem, dat mensen een probleem maken. Misschien als mensen zouden stoppen met problemen te maken en na te denken over vanalles dat alle problemen in eens zijn opgelost. Dan zijn dingen zoals ze zijn en dan zien we wel. Mindfull zijn heet dat


Want in deze samenleving zijn we toch allemaal van links naar rechts aan het roepen en onze eigen kant aan het kiezen. Waarom nog luisteren en niet zelf ervaren, en vertrouwen om ons ontwikkelde instincten.
Oordeelloos en zonder verwachtingen. Verlost van de tiranie wat ons ego heet. Een dier heeft geen ego, een dier denkt niet na, een dier is geen mens maar gaat mee met de flow en reageert op instincten. Dat zouden wij ook moeten doen. Uiteindelijk gebeurt het toch al. Als niemand naar elkaar luistert en links en rechts aan elkaar trekt. We denken er gewoon te veel overna. Denk ik 😂
 
Waarom schelden op de wind als je ook de zeilen kunt draaien?
Het is nu eenmaal een gegeven dat de meeste mensen de de dingen min of meer naar hun eigen belangen toe praten. Je kunt daar ook rekening mee houden. Luister goed naar elk advies, maar blijf ook zelf nadenken. Die persoon zegt dat omdat het voor hem werkt, maar is het dan ook de absolute en enige waarheid? Om die reden ben ik er ook voor om altijd bij meerdere personen advies in te winnen.
 
Wij hadden vroeger thuis een kom.

de goudvissen gingen wekelijks even zwemmen in de wastafel en mijn moeder sopte dan de kom even lekker uit (met dreft )
even afspoelen nieuw water en de pluk planten er weer in en gaan.

onze kat dronk altijd uit deze kom maar hengelde er wonderbaarlijk toch niet in.
Soms gingen de vissen toch wel een paar jaar mee wat met de kennis van nu op zich een wonder was,
 
Wij hadden vroeger thuis een kom.

de goudvissen gingen wekelijks even zwemmen in de wastafel en mijn moeder sopte dan de kom even lekker uit (met dreft )
even afspoelen nieuw water en de pluk planten er weer in en gaan.

onze kat dronk altijd uit deze kom maar hengelde er wonderbaarlijk toch niet in.
Soms gingen de vissen toch wel een paar jaar mee wat met de kennis van nu op zich een wonder was,
Mn hart stond even stil tijdens het lezen 😂 als in mn kat zou zien hengelen dan geef ik dr een duwtje het water in 😂 of ik leer me vissen met water spetteren dat vinden nn katten ook niets. Tot het interessant word natuurlijk. Ag waarom de vissen er dan nog uit halen he, dan kan je netzogoed de dreft gelijk met vis en al in het aquarium stoppen ik moet er niet aan denken....
Voordat ik mn handen in het aquarium stop sta ik eerst 5 minuten zonder zeep mn handen onder de kraan te wassen 😂
 
Toch is er geen woord van gelogen.
En mijn moeder was er heilig van overtuigd dat de vissen in hun heerlijke schone kom zich een stuk prettiger voelde dan ervoor
 
Zo ging het bij ons ook hoor. Was toen heel normaal. En temperatuur deden we ook weinig aan. Gewoon koud water erin. Werd helemaal niet bij stilgestaan 🙄
 
Ik herinner mij dat je vroeger toen ik nog jong was,
en dan heb ik het over 35 a 40 jaar geleden,
op de kermissen bij vele kraampjes ook een goudvisje kon kiezen,
die kreeg je dan mee in een zakje,
bij sommige zelfs kleine schildpadjes,
die kwamen ook bijna allemaal in een kom terrecht.
Kun je je voorstellen dat je daar dan nog de hele namiddag als klein gastje over de kermis heen en weer liep met dat visje bij je :oopss:
 
Grappig al die verhalen, al was het voor de vissen duidelijk minder grappig... 😯 Toen had je nog echt survival of the fittest denk ik 😅

Ondertussen ben ik mijn te klein behuiste blokvisjes goed aan het observeren. Het is duidelijk niet ideaal want soms zwemmen ze langs het glas, maar ze gedragen zich verder redelijk normaal volgens mij. Soms hangen ze een tijdje stil, maar ik heb het idee dat ze dat normaal ook wel eens doen? Als extra vermaak geef ik ze regelmatig levend voer, vooral witte muggenlarven zijn leuk want daar moeten ze wat meer hun best op doen. Dat brengt wel een tijdje leven in de brouwerij. Zo probeer ik een beetje goed te maken met uitdaging wat ze missen aan ruimte (dat laatste wordt ook aan gewerkt).
Maar ik denk dat levend voer ook wel op het lijstje past van dingen om het leven van een vis leuker te maken.
 
Inmiddels de nodige tijd verder. Helaas zijn mijn blokvisjes beide overleden. Niet door een te klein aquarium, want na een paar dagen kwam ik erachter dat ze de garnalen helemaal niet opgegeten hadden en kwamen de garnalen allemaal gewoon weer tevoorschijn. Ze deden nog wat halfslachtige pogingen in de zin als in: eerst heel langzaam dichterbij komen, vlakbij stil gaan hangen om toe te slaan en... oh hm, garnaal is allang weer weg. Die garnalen zijn ook weer niet helemaal achterlijk, dit stukje overleven snappen ze nog wel.
Dus de blokvisjes mochten in mijn grote aquarium, ging best prima met de andere vissen, maar op de één of andere manier waren ze nog steeds niet gelukkig. Zwommen veel langs het glas. Na een aantal weken ging het vrouwtje dood. Ik heb nog een poging gedaan om het mannetje gelukkig te krijgen in een 60cm met een ander soort inrichting maar helaas. Ik heb er niet achter kunnen komen wat het nou was. Misschien toch meer soortgenoten? Hij leefde even helemaal op toen ik de chinese danio's erbij deed en nog meer toen er endler guppen bij kwamen. Alsof hij zich meer op zijn gemak voelde in de drukte (de temperatuur was laag genoeg dat hij niet in paarstemming was).
Al die tijd heb ik veel gekeken en geprobeerd en niet echt iets kunnen ontdekken wat nou veel verschil voor hem zou maken puur in de lengte van het aquarium (van 40cm naar 80 naar 60)

Onlangs las ik ook dit artikel en vond het wel een interessante toevoeging aan dit topic: https://aquariumscience.org/index.php/17-9-nano-aquarium/ (sorry @Gino88, ik weet dat het één van jouw favoriete knuppels is maar ik ben zo vrij er ook even mee te gooien 😜)
 

Terug
Bovenaan