Wat is er nieuw

afrikaans of amerikaanse cichlide

oude jet

New member
Lid geworden
15 september 2025
Leeftijd
87
ik ben er nog niet uit. de afrikaanse visjes worden behoorlijk groot in vergelijking van de amerikaanse cichlides dacht ik al gelezen te hebben wat raden jullie aan in verband met mijn bak van 120 breed 60 hoog maar 40 diep. ik dacht aan kleine anubias op steen te lijmen voor het middendeel en een groep echinodorus paniculatus links en rechts achter aangevuld met java varen op steen. is dat haalbaar?

Eh wat is precies de vraag?
Zowel afrikaanse (malawi? tanganyika? victoriameer? egypte?) als Amerikaanse (zuid? midden?) cichliden verschillen nogal van elkaar in formaat, karakter, kleur, waterwaarden, benodigde inrichting etc etc.

Wat vind je mooi? Waar gaat je voorkeur naar uit?
Oftewel meer informatie is wel gewenst.....

Zover ik weet heb je met een ZA bak meer planten en zelf heb ik de Maroni s en die kunnen prima in zo n bak met bv Keizertetra s.

In 120 cm kunnen veel mooie cichliden, zowel Afrikaans: Kersenbuiken, rode acaras of mijn favoriet Anomalochromis thomassi. Maar ook qua zuid amerikanen genoeg opties: Apistogramma, Mikrogeophagus, Laetacara, Taeniacara, Cleithracara, Apistogrammoides Mogelijk zelfs Mesonauta.
Midden amerikanen zijn vaak ietsje groter en best pittig, maar zebracichliden of vuurkeelcichliden moeten ook goed kunnen.

dank voor je reaktie. mijn voorkeur gaat uit naar 5 maanvissen samen met 5 corydoras panda en ookeen harum apistogramma gephyra red

Maanvissen kunnen behoorlijk onverdraagzaam zijn tegen elkaar, en dan is een groep van 5 aan de kleine kant, maar in een dergelijk formaat bak zou ik er ook niet meer durven houden. Eerlijk gezegd vind ik een dergelijk formaat überhaupt niet geschikt voor maanvissen.

5 corydoras panda

Minimaal 10 Hoplisoma panda, liever nog 15 op zo'n bak want 5 is echt te weinig.
En het gaat wel een keuze worden tussen Hoplisoma panda of apistogramma want met een koppeltje apistogramma gaat dat vroeg of laat fout.
Met een grotere corydoras soort zou het mogelijk nog kunnen mits er veel zichtbrekers zijn.

kunnen corydoras panda,s wel samen met cichlides

Corydoras samen met bodembewonende cichliden is altijd een gok. Ik heb (oude naam) corydoras paleatus samen met Thorichthys maculapinnis en dat gaat goed, maar dat is wel een bak 2 x 0,4 en veel afwisselende zand/ planten plaatsen en onderdoorgangen.
Voor mijn Juwel 350 (waar ik Pseudocrenilabrus nicholsii in wil gaan houden) heb ik mijn C. aeneaskudde weggedaan, omdat ik ernstige twijfels had of dat goed ging komen.

Daarbij zijn Hoplisoma panda's behoorlijk klein, met de wat grotere soorten zoals de Hoplisoma Paleatus samen kan het wat makkelijker maar het blijft een risico.
Al met al beter om de bodembewonende chiclides icm corydora soorten te vermijden.
In een voldoende grote bak plus weten wat je doet en een plan B hebben in de vorm van een extra bak zou het mogelijk kunnen.

Corydoras hebben geen besef van territorium en gaan rustig eitjes van de cichliden oppeuzelen.
De cichliden zijn wel heel territoriaal en zullen dus hun stukje behoorlijk agressief verdedigen met slachtoffers tot gevolg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan