Wat is er nieuw

afrikaans of amerikaanse cichlide

oude jet

Active member
Lid geworden
15 september 2025
Leeftijd
87
ik ben er nog niet uit. de afrikaanse visjes worden behoorlijk groot in vergelijking van de amerikaanse cichlides dacht ik al gelezen te hebben wat raden jullie aan in verband met mijn bak van 120 breed 60 hoog maar 40 diep. ik dacht aan kleine anubias op steen te lijmen voor het middendeel en een groep echinodorus paniculatus links en rechts achter aangevuld met java varen op steen. is dat haalbaar?

Eh wat is precies de vraag?
Zowel afrikaanse (malawi? tanganyika? victoriameer? egypte?) als Amerikaanse (zuid? midden?) cichliden verschillen nogal van elkaar in formaat, karakter, kleur, waterwaarden, benodigde inrichting etc etc.

Wat vind je mooi? Waar gaat je voorkeur naar uit?
Oftewel meer informatie is wel gewenst.....

Zover ik weet heb je met een ZA bak meer planten en zelf heb ik de Maroni s en die kunnen prima in zo n bak met bv Keizertetra s.

In 120 cm kunnen veel mooie cichliden, zowel Afrikaans: Kersenbuiken, rode acaras of mijn favoriet Anomalochromis thomassi. Maar ook qua zuid amerikanen genoeg opties: Apistogramma, Mikrogeophagus, Laetacara, Taeniacara, Cleithracara, Apistogrammoides Mogelijk zelfs Mesonauta.
Midden amerikanen zijn vaak ietsje groter en best pittig, maar zebracichliden of vuurkeelcichliden moeten ook goed kunnen.

dank voor je reaktie. mijn voorkeur gaat uit naar 5 maanvissen samen met 5 corydoras panda en ookeen harum apistogramma gephyra red

Maanvissen kunnen behoorlijk onverdraagzaam zijn tegen elkaar, en dan is een groep van 5 aan de kleine kant, maar in een dergelijk formaat bak zou ik er ook niet meer durven houden. Eerlijk gezegd vind ik een dergelijk formaat überhaupt niet geschikt voor maanvissen.

5 corydoras panda

Minimaal 10 Hoplisoma panda, liever nog 15 op zo'n bak want 5 is echt te weinig.
En het gaat wel een keuze worden tussen Hoplisoma panda of apistogramma want met een koppeltje apistogramma gaat dat vroeg of laat fout.
Met een grotere corydoras soort zou het mogelijk nog kunnen mits er veel zichtbrekers zijn.

kunnen corydoras panda,s wel samen met cichlides

Corydoras samen met bodembewonende cichliden is altijd een gok. Ik heb (oude naam) corydoras paleatus samen met Thorichthys maculapinnis en dat gaat goed, maar dat is wel een bak 2 x 0,4 en veel afwisselende zand/ planten plaatsen en onderdoorgangen.
Voor mijn Juwel 350 (waar ik Pseudocrenilabrus nicholsii in wil gaan houden) heb ik mijn C. aeneaskudde weggedaan, omdat ik ernstige twijfels had of dat goed ging komen.

Daarbij zijn Hoplisoma panda's behoorlijk klein, met de wat grotere soorten zoals de Hoplisoma Paleatus samen kan het wat makkelijker maar het blijft een risico.
Al met al beter om de bodembewonende chiclides icm corydora soorten te vermijden.
In een voldoende grote bak plus weten wat je doet en een plan B hebben in de vorm van een extra bak zou het mogelijk kunnen.

Corydoras hebben geen besef van territorium en gaan rustig eitjes van de cichliden oppeuzelen.
De cichliden zijn wel heel territoriaal en zullen dus hun stukje behoorlijk agressief verdedigen met slachtoffers tot gevolg.

Daarbij zijn Hoplisoma panda's behoorlijk klein, met de wat grotere soorten zoals de Hoplisoma Paleatus samen kan het wat makkelijker maar het blijft een risico.
Al met al beter om de bodembewonende chiclides icm corydora soorten te vermijden.
In een voldoende grote bak plus weten wat je doet en een plan B hebben in de vorm van een extra bak zou het mogelijk kunnen.

Corydoras hebben geen besef van territorium en gaan rustig eitjes van de cichliden oppeuzelen.
De cichliden zijn wel heel territoriaal en zullen dus hun stukje behoorlijk agressief verdedigen met slachtoffers tot gevolg.

kunnen corydoras panda,s wel samen met cichlides

Ik heb een eenvoudig voorbeeld uit mijn beginnersjaren met aquaria. Ik wilde zo graag kersenbuiken, helaas varende op de info van de verkoper. Ze zijn zo mooi, maar jongen als konijnen. De jongen raak je aan de straatstenen amper kwijt. En inderdaad territoriaal. Ze hebben bij mij de nodige panda's de dood in gejaagd door gebrek aan kennis van mijn kant.

Ik weet van @jessicapilon dat ze bij hem een zwaarddrager de dood in gejaagd hebben.

Cichliden zijn temperamentvol, ook naar elkaar. Medebewoners moeten zorgvuldig uitgekozen worden.

al lezende is mijn conclusi..geen maanvissen nemen maar dwerg cichliden. nu is mijn oog gevallen op de apistogramma cacatuoides. nu nog de vraag hoe groot moet een harem zijn

mijn keus wordt 1man 3 vrouwen apistogramma borellii de blauwe variant samen met ongeveer 12 hyphesobrycon bentodi ormatus witfin
wat er in de plaats van corydoras kunnen heb ik geen idee van.

Ik wil geen spelbreker zijn maar wil borellii niet wat koeler en bentosi wat warmer?

Borellii heb ik samen met Corydoras gehad in 100cm, dat was geen enkel probleem. Ook met Mikrogeophagus altispinosus met Corydoras geen probleem. (In 1.50m). Met de meeste Apistogramma’s wél

Als scholenvisje misschien Moenkhausia sanctaefilomenae?

krijg weer een beetje hoop toch mijn geliefde cory,s te kunnen nemen ga het na kijken wat hun temperatuur moet zijn

Temperatuur komt niet zo kritisch. Je hebt de bak nu geloof ik op 25 graden staan? Prima. 21/22 graden kan ook nog.

Zorg dat je een plan B hebt.
Als het vechten wordt (zeer grote kans) dan zul je toch een 60cm bakje ofzo moeten hebben zodat je ze uit elkaar kan halen.

verschillende sites op internet gezien die allemaal de temperatuur van 25 graden als indikatie geven. dus de enkele die hem op 20 graden zet zie ik nu niet zo somber in.
moet zo dus wel lukken.

catfish welke vis zou met de andere soort gaan vechten?

De Koningzalm is ook een leuk ZA scholenvisje.

De apistogramma vechten veelal de Corydoras de bak uit.
Zoals eerder gezegd Corydoras hebben geen besef van territorium en grondelen zo het territorium van de apistogramma in.
Daar krijgen ze er flink van langs en ze keren zo weer terug om weer een pak slaag te krijgen.
Resultaat: zwaar gehavende of dode Corydora's.

Een enkel mannetje apistogramma borelli kan nog wel maar met een harem heb je een 90% kans op oorlog.

De apistogramma vechten veelal de Corydoras de bak uit.
Zoals eerder gezegd Corydoras hebben geen besef van territorium en grondelen zo het territorium van de apistogramma in.
Daar krijgen ze er flink van langs en ze keren zo weer terug om weer een pak slaag te krijgen.
Resultaat: zwaar gehavende of dode Corydora's.

Een enkel mannetje apistogramma borelli kan nog wel maar met een harem heb je een 90% kans op oorlog.
Die ervaring heb ik persoonlijk met borelli niet gehad. Ik had wel rotsen, veel planten en hout. De borelli hadden in een hoek van het aquarium hun plekje waar ze eitjes afzetten. De panda’s hadden snel door dat ze uit dat hoekje moesten blijven.😊
Maar de ene vis is de andere niet natuurlijk.

Zal ff inhaken, ik heb in mijn Lido een 3 tal Apistogramma Agazzissi En ook wat Corydoras Venezuela. Zie er totaal geen problemen mee onderling.

hoe kan ik dot topic sluiten en verder gaan

Waarom zou je dit topic willen sluiten? Lijkt mij alleen maar fijn om informatie die gegeven is terug te kunnen lezen. Sluiten van topics doen we trouwens niet zomaar.

ik vind het niet prettig 2 topics te onderhouden omdat die steeds over het zelfde aquarium gaan lijkt mij voor de lezers ook niet zo handig. ik had niet gedacht dat mijn kreet ben ik te oud voor dit forum zo veel reakties zou krijgen. ben wel blij met al die reakties daar gaat het niet om. maar ik raak in de war van die dubbele topic. wil liever doorgaan met de afrikaan of amerike cichilide

ik maak er nu helemaal een puinhoop van. mijn bedoeling is de topic ben ik te oud voor dit forum af te sluiten en alleen verder te gaan met afrikaans of amertikaans als dat kan tenminste

Sluiten gebeurd eigenlijk alleen als dingen uit de hand lopen.
Je hebt eigenlijk de optie om het topic verder te negeren en eventueel zou je boven aan de pagina op "niet meer volgen" te klikken.
Je krijgt dan geen notificaties meer bij een nieuw bericht.

Topics waarin niet meer gereageerd word zakken vanzelf weg in de lijst.
In principe lezen mensen dat je verder geholpen bent en zullen dus verder niet meer reageren.

ik maak er nu helemaal een puinhoop van. mijn bedoeling is de topic ben ik te oud voor dit forum af te sluiten en alleen verder te gaan met afrikaans of amertikaans als dat kan tenminste
Laat het andere topic "Ben ik te oud" lekker naar beneden zakken. Door op niet meer volgen te klikken krijg je daar idd ook geen notificatie's meer van.

Dit topic wordt voor jou dan leidend in informatie voorziening 👍.

o.k.zo zal het zijn.
heb vandaag 30 ltr water ververst. planten voeding gekocht. jbl vloeibaar met een spuitje.
geen idee hoe veel hoe vaak dat moet. gebruiksaanwijzing aan binnenkant etiket, niet mogelijk het etiket er af te krijgen. daar is echt niet over na gedacht geen droogvoer meer toevoegen. planten moeten nu gaan groeien.
even weg geweest om een nieuwe emmer te kopen van 10 ltr . had er 1 van 3 liter maar bij water verversen niet idiaal.

heeft er iemand een idee waar je waterbestendige handschoenen van minstens 50 cm lang kan kopen?

heeft er iemand een idee waar je waterbestendige handschoenen van minstens 50 cm lang kan kopen?
Als je Googlet op ellebooglange handschoenen zie je verschillende opties. Ik zal je in pm iets sturen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan