Akva 200*60*60 van TonHageraats


Mooi dat zwarte zand!!!!
Heb je nog aanpassingen gedaan qua techniek? Slangen leidingen en dergelijke?
Dank je, maar het is geen zand maar grind, verder heb ik alles gelaten zoals het is, alleen 1 slang vernieuwd waar voorheen de diffuser in zat.
 
Verbazend helder weer Ton
En dat met niet doorspoelen van het grind
Weet gelijk hoe ik het de volgende keer ga doen als dit ooit bij mij nog eens gaat gebeuren :D
 
Verbazend helder weer Ton
En dat met niet doorspoelen van het grind
Weet gelijk hoe ik het de volgende keer ga doen als dit ooit bij mij nog eens gaat gebeuren :D

Het grind is zo gestort zoals je weet en de bak toen gevuld met water, toen bij het weer leeg laten lopen goed geroerd, en toen weer gevuld, maar er kwam geen vuil uit en mogelijke andere stoffen zijn zo afgevoerd.
 
Het grind is zo gestort zoals je weet en de bak toen gevuld met water, toen bij het weer leeg laten lopen goed geroerd, en toen weer gevuld, maar er kwam geen vuil uit en mogelijke andere stoffen zijn zo afgevoerd.

Welk merk grind heb je erin gestort Ton? zeker knap dat het al meteen zo schoon is dan!
 
Welk merk grind heb je erin gestort Ton? zeker knap dat het al meteen zo schoon is dan!
Dit grind heb ik gebruikt, deze zat er ook al in vanaf begin.
2018-10-02 08.11.37.jpg
 
Dan moet ik met 5 a 6 voldoende hebben gok ik
Misschien iets minder, het ligt nu vrij dik, maar ik heb ook veel planten met een groot wortel gestel dus komt dat wel goed uit.
 
Het grind is zo gestort zoals je weet en de bak toen gevuld met water, toen bij het weer leeg laten lopen goed geroerd, en toen weer gevuld, maar er kwam geen vuil uit en mogelijke andere stoffen zijn zo afgevoerd.
Juist dat vind ik zo verbazend Ton gebruik het zelfde grind en bij voor spoelen kwam er toch nog wel vuil uit leek het in de emmer lijkt nu dus reuze mee te vallen.
Nou ja weer wat geleerd voor de toekomst :D:thumbs:
 
De vissen beginnen zich al wat thuis te voelen na een goede week, ik zie dat ze hun "eigen plekje" in de bak weer hebben ingenomen en dat verdedigen, wel moeten ze nog even eraan wennen dat ik regelmatig dicht langs de bak loop met spullen in de hand omdat daar ook de deur naar de hal, toilet etc zit vanuit de huiskamer.
 
Erg mooi met deze bodem.
 
Wat een operatie, en fijn dat alles goed is gegaan, bak staat er weer prachtig bij (alsof er niets gebeurd is)
 
Eitjes leggen op het plaatsje welke je buren al 3 jaar geleden hebben geclaimd brengt natuurlijk spanningen met zich mee, zeker als anderen zich daar ook nog eens mee gaan bemoeien :D

 
De bak draait nu precies 4 weken en alle planten hebben zich hersteld, de vissen zijn gewend en het leven in de bak heeft weer zijn gewone gangetje gevonden, geen enkele last gehad van ongewenste waterwaarden ondanks dat ik niets heb gemeten tot op heden, maar als je goed naar de planten en vissen kijkt weet je meestal wel genoeg, dus de herstart is prima verlopen.

Alle koppeltjes hebben al weer eitjes en soms larfjes gehad en de Appelslakken zijn weer lekker aan de leg, 1 eiertrosje heb ik laten uitkomen en de mini Appelslakje gaan door heel de bak heen.

Volgende week eens de waterwaarden meten voornamelijk de No3 en de Po4, deze lopen niet helemaal in de pas zo te zien aan de planten, maar met 2 water wissels van 50% kan dat ook niet anders denk ik, vandaag weer een waterwissel en dan volgende week pas weer, dan weet ik ook wat er vlak voor verversen nog in het water zit en kan ik dat aanpassen op een 10/1 wat voor deze planten voldoende moet zijn en het water een lage µS houdt.

Al met al is de verhuizing prima verlopen.
 
Hartstikke bedankt, Jaap, Rijk, Ivan, Leroy en Maik, voor de getoonde inzet en hulp.

Alles is eigenlijk gegaan zoals gepland, de mensen kwamen al eerder binnen, en heb ze uitgelegd wat de bedoeling was, we zijn rustig aan de gang gegaan en alles liep zoals op rolletjes, de bak leeg gehaald afgezogen, de vloer wat gedweild omdat er een bakje lekte waar de zakken voor de vissen mee werden gevuld, toen de zuigers op de bak en in 1x in de bus gezet, gelijk zo de onderkast, nog wat spullen mee genomen welke nodig waren als slangen e.d, en op pad, na een rustige rit aangekomen de boel laten verkennen en de kast naar binnen, dat koste verder geen afstelwerk en stond gelijk waterpas, toen de bak erop nog wat na controle en de mensen bedankt voor hun inzet.

Bekijk bijlage 279144

Jaap is nog even gebleven om de bodem in de bak te doen en begon ik te vullen met de nieuwe bodem, dat ging prima en heb daarna al het water er weer uit gezogen, wederom gevuld maar nu met een mix van osmose en kraanwater, ondertussen de planten geplaatst en konden de 1e paar vissen er al snel in, gelijk alles rustig overgezet en om 13.00 uur waren alle vissen in de bak welke gevuld en al was.

Niets mis gegaan, ja natuurlijk wel, de bak leeg zuigen in het nieuwe huis met een brede slang welke prima in de douche kon, zo gezegd zo gedaan en werkte, gelijk even een broodje gemaakt en bij terugkomst bleek de afvoer niet bestemd te zijn op zo’n grote water massa, dus dweilen maar , en dan een Eheim pomp niet aan de gang kunnen krijgen omdat er iemand zo sim is geweest om de slangen verkeerd aan te sluiten, maar dat waren eigenlijk alle problemen, dus niets ernstigs gelukkig.

Bekijk bijlage 279147

Wat een mooi aquarium en wat een prachtige inhoud.
Erg mooie kleuren, rustig, elegant.
 
Dank je, maar het is geen zand maar grind, verder heb ik alles gelaten zoals het is, alleen 1 slang vernieuwd waar voorheen de diffuser in zat.

Ik dacht dat alles tot korrelgrootte 2mm zand was? Volgens de informatie is dit 1-2mm. Heb ik het verkeerd begrepen?
 
Ik dacht dat alles tot korrelgrootte 2mm zand was? Volgens de informatie is dit 1-2mm. Heb ik het verkeerd begrepen?
Ja, ik noem het grind, maar het is wel 1 - 2 mm groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Goed om te horen dat alles zo goed is verlopen Ton want je weet nooit vooraf hoe zo n grote verhuizing zal uitpakken.
 
Goed om te horen dat alles zo goed is verlopen Ton want je weet nooit vooraf hoe zo n grote verhuizing zal uitpakken.

Klopt John, het heeft weken lang in mijn hoofd rond getold om een goed plan van aanpak te maken, maar dat is erg succesvol verlopen.
 

Terug
Bovenaan