Wat is er nieuw

Akvastabil Fusion 130 van Jermain

Weet niet of de soil die je gebruikt ook bemesting er in heeft zitten of alleen maar Ph verlagend is.
Neem aan dat er wel meststoffen in zitten als ik af ga op de vermelding van goede plantgroei.
In dat geval is een lean dose wel aan te raden.
Ook met een lean dose kun je EI volgen.

Die ph kan door de soil en ook door de co2 komen.
Ik gebruik Tropica soil, maar ik heb relatief weinig gebruikt. Ik heb maar één en een kwart zak van negen liter gebruikt. Daaronder zit een zak JBL iets van lava steentjes, volcano mineral iets. Ik heb lang overwogen, grind of soil, maar deze van tropica werkt voor mij het beste. Maar als ik zes zakken nodig had gehad, dan was er ook gewoon zand ingekomen.

PH druppeltesten zijn niet heel nauwkeurig en teststrips kunnen naar de prullenbak .

Ga op jouw DC af, deze ziet op foto nog donker groen

Zelf heb ik geen ervaring met een soil, zelfs niet met een voedingsbodem
Ik heb een nieuwe pen gekocht, al vertrouw ik nog niet helemaal op kalibreer kunsten

Een Colombo DC is gemakkelijk af te lezen

20250916_185050.jpeg

OFF-Topic

Ik zie overigens een Hydra op mijn foto (mijn bak), helemaal niet erg omdat ik hun aanwezigheid accepteer zolang de aantallen beheersbaar zijn, met heel veel moeite kan ik er normaliter eentje vinden (er zullen ongetwijfeld meerdere zijn) 😉

1758041905857.jpeg

Laatst bewerkt:
De afgelopen week toch wel tegenslagen gehad, allereerst begon de rotala bonsai ineens te smelten

IMG_4922.jpeg

En ik had ontzettend veel last in een keer van bruine aanslag op mijn plantjes en hardscape. Er waren gelukkig al een paar onbedoelde bewoners die er wel raad mee wisten.

IMG_4921.jpeg

Ik kwam er eigenlijk al snel achter dat ik een knik in de slang van de uitstroom had bij de reactor, dus geen stroming en geen co2. Snel de reactor vervangen voor de nieuwe en alles weer in orde gemaakt, ook een paar japonicas toegevoegd en de bak zag de dag erna ook weer helemaal netjes uit.

Omdat ik toch eigenlijk geen co2 meer in het water had, had ik besloten om zaterdag de Juwel af te breken en de vissen over te zetten. Meteen ook een grote waterwissel (50%) gedaan en vanaf zondag ook weer met co2 begonnen.

Ook het filter is overgezet.

50x espei/hengeli
2x honinggoerami
7x galaxy rasbora
6x Dario sp. Myanmar
12x japonica

Echt een hele mooie bak

Staat er mooi bij maar heb je de foto na een wissel genomen want de dc is behoorlijk donker.

@Tutorial Thanks, ik heb wel wat dingetjes veranderd, maar ik ga pas een foto maken als het er wat beter bij staat 😀

Gisteren de wekelijkse waterwissel gedaan.
IMG_4981.jpeg

Donderdag heb ik de Alternanthera reineckii vervangen voor Ludwigia Mullertii en ook een beetje Bacopa tegen de achterwand weg gehaald en daar is wat Ludwigia Palustris Red voor in de plaats gekomen

IMG_4983.jpeg

IMG_4985.jpeg

IMG_4987.jpeg

IMG_4988.jpeg

De bak staat inmiddels zo’n anderhalve maand en ik moet eigenlijk wel zeggen dat ik blij ben met hoe de start verloopt. Ik heb weinig problemen, de planten groeien goed en de visjes zijn inmiddels gewend aan hun nieuwe onderkomen.

Tijd voor de volgende stap, een plan voor het aquarium wat ernaast staat

IMG_4992.jpeg

Het bakje was eigenlijk een tijdelijk onderkomen voor mijn Betta, ik had hem eerst in een 20L bakje gezet, maar ik begon al snel twijfels te krijgen over het formaat. Meteen het alwetende aquaforum geraadpleegd en al snel was het duidelijk dat bakje veel te klein was. Deze tijdelijke bak snel in elkaar gezet, vis erin en klaar dacht ik.
Meneer was nog steeds niet blij en (vermoedelijk) tegen de verwarming aan gezwommen. Beide zijvinnen waren beschadigd en de zorgen waren groot.

Ik heb veel geprobeerd en veranderd maar het is (6maanden verder) best wel een oké bakje geworden met mss een paar minpunten. De vis lijkt inmiddels in zijn nopjes te zijn en ook zijn vinnen zijn goed bij aan het groeien. Hij heeft ook al aardig wat huisgenoten erbij gekregen

15x espei
20x Erythromicron
35x Boraras brigittae
8x Erethistes jerdoni
Neocaridina’s

Ik wil de bovenstaande vissen in de akvastabil doen en de Betta in een 60L. Alleen nu het 60L bakje staat, heb ik toch weer twijfels over het formaat en of ik hem wel weer in een andere bak moet zetten.

De betta

IMG_5024.jpeg

60 liter bakje (wordt nog aan gewerkt)

IMG_5026.jpeg

De tijdelijke bak

image.jpg

De bak hoeft niet perse afgebroken te worden, maar hij staat op een onhandige plaats en zou mss nog ergens anders heen kunnen. Ik moet wel echt een aquarium minder ivm met vrije tijd, maar ik heb nog eventueel een lido 120 met de nodige problemen die afgebroken zou kunnen worden.

IMG_4939.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Hug0
Ik vind Betta's heel gaaf. Zijn ze moeilijk om te houden?

Dit is mijn eerste Betta en ik heb hem nu ongeveer 7 maanden en eigenlijk valt het best mee. In het begin zwom hij de hele dag tegen het raam en werd alleen een beetje rustiger als het licht uit ging. Maar met wat meer ruimte en meer vissen ging het stukken beter. Hij zwemt nog weleens voor het raam, maar lekker chill en meer showen. Af en toe zwemt ie z’n rondje door de bak opzoek naar een kleine smack. Het is zeker een blikvanger voor je aquarium en ook zeker aan te raden. Je zou ook eens kunnen kijken naar paartje honinggoeramis, ook hele leuke vissen.

Ik zou dan een kopen bij een goede kweker want die bij de lfs worden vaak niet zo oud als je de topics leest. En liefst een kortvinnige.

Ik zou dan een kopen bij een goede kweker want die bij de lfs worden vaak niet zo oud als je de topics leest. En liefst een kortvinnige.
@Hug0 als ik nog zou kunnen kiezen, zou ik ook voor een wilde of kortvinnige gaan.

Vandaag nog visjes toegevoegd aan mijn aquarium, 2x farlowella acus

IMG_5127.jpeg

Het voelt alsof de bak al veel langer staat maar vandaag staat ie 2 maanden.

IMG_5166.jpeg

Alle planten gaan naar behoren, er zijn wel wat verbeterpunten (Hygrophilia Difformis in combinatie met mijn snoei kunsten) maar al met al ben ik zeer tevreden. De Lotus heeft lang niks gedaan maar ineens beginnen er allemaal blaadjes te groeien.

image.jpg

Verder ben ik begonnen met het afbreken van Lido 120, er zat kei veel plenaria in en mijn neontetras en ancistrus verdiende wel wat meer ruimte, dus deze heb overgezet samen met mijn garra’s. Ik ga het hier wel bij laten, want het aquarium is wel redelijk vol nu.

image.jpgimage.jpg

Mooi hoor!

Helaas de laatste maanden weinig tijd gehad, wekelijkse waterwissel wel gedaan maar geen tijd gehad voor te snoeien met als resultaat

IMG_5214.jpeg

IMG_5215.jpeg

De planten groeiden letterlijk de bak uit en het eendenkroos is hardnekkig. Hierdoor erg weinig lichtinval gehad, waardoor de planten aan de onderkant kaal aan het worden waren.
Gelukkig tijdens de feestdagen wel weer wat tijd gehad en alle Ludwigia en Bacopa afgeknipt en overnieuw geplant. De hygrophylia rechts heb ik vervangen voor Rotala.

IMG_5239.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan