Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


misschien dat het met leds toch nog wat anders werkt dan met TL´s?

Zit ik net even te bedenken. TL buizen stralen 360 graden licht uit. Ik weet niet hoe ze het aantal lumen meten.
Maar het verbaasd mij niet, als ze dus het totaal meten.
Bij TL buizen (en zelfs met reflector) krijg je niet 100% richting het aquarium. Misschien maar 75%.
Bij LED gaat wel 100% richting het aquarium. Immers de LED schijnt 1 richting uit, recht in het aquarium.
Dus ik denk dat LED daardoor een stuk efficienter is.

De lumen waardes zullen wel uit het TL tijdperk komen, waar je gerust 25% vanaf mag trekken.

Mijn ervaring is, dat LED veel feller oogt dan TL
 
mooi plaatjes Steven :petjeaf:af voor het herstel van de kast
inrichting is erg mooi wel hele grote stukken hout maar misstaat helemaal niet zeker met de plantjes er op
kortom goed bezig
ben het met Marcel eens led is veel feller als tl
was laast bij een lvs met daar een rio 400 en Aquatlantis fusion 150 naast elkaar staan had bij de laatste een :cool: nodig zo fel
 
op dit moment is de eerste bruinalg op de bodem zich hard aan het ontwikkelen. Ik laat dit maar lekker even zijn gang gaan, ben benieuwd hoe "heftig" het wordt.

heb op dit moment wel sera silicate clear freshwater (2 dozen) aan het filter toegevoegd, om het silicaat uit het zand direct zo veel mogelijk te binden.

IMG_20170501_201412.jpg
 
omdat ik nu gebruik heb gemaakt van zwart folie aan de buitenkant, is de bovenkant van de lichtkap zichtbaar als een lichte streep bovenin het aquarium. persoonlijk vind ik dit niet bepaald fraai en ga hier dus nog een oplossing voor zoeken.

ik wil niet iets waardoor ik kans krijg op dood water. Zou ik een strookje zwart plakfolie aan de binnenkant kunnen plakken wat dan net onder water komt? Zou ik hier een kunststof strip op zetten? (waar haal ik die) of wat zijn evt. nog andere reeds bekende of toegepaste oplossingen?

IMG_20170501_201438.jpg
 
Schitterende bak zeg!
Ik heb dat randje ook in mijn garnalenbak maar licht niet zo fel op als in jouw bak.
Enige wat ik zo snel als oplossing voor je kan bedenken is om dat randje met schoolbordenverf te bedekken,zal het wel iets matter zijn vergeleken met de rest van de achterkant maar is volgens mij een prima oplossing.
Enige is dat je dan een uur of 24 het niveau wat lager moet houden om het te laten drogen maar eenmaal droog is het verder ook niet schadelijk voor je dieren.
 
hai steven..
ik had het zelfde toen ik mijn glas zwart ging verven met schoolbord verf.
ik zag vanuit de voorkant vh aquarium ook een witte balk, dit was het formica wat op het meubel en glas geplakt zit, en dus niet overheen geverfd kon worden.
ik heb dit aan de binnenkant van het aquarium beplakt met een strook zwarte pvc plaat die je kunt bestellen bij bv veldhuis, pvc achterwanden.
ik heb dit vast gekit met zwarte kit van jbl ,snel drogend en je ziet er niks meer van..althans onwetende!!
dit zit prima vast en heeft gelukkig het zelfde zwart als het geverfde glas.
betreft de alg aanslag, hier kan je nog wel eens een gevecht mee gaan krijgen, probeer zoveel mogelijk silicaat uit het water te halen.
en vooral blijven meten, want dit kan nog wel even gaan duren.
volgens mij ben jij ook je bak aan het inlopen (al niet met een ingelopen filter) en beplanting.
de theorietjes die iedereen hier op na leeft even in het midden gelaten! maar ik draai nooit een bak in met beplanting en vooral licht!
die van mij draait nu ook sinds vrijdag nacht (lol eff door gegaan) en bij mij blijft het licht uit en ook geen beplanting.
eerst nh3/4 meten en daarna de no2, zodra deze gaat zakken moet er langzaam nitraat gaan komen en op dat moment ga ik pas mijn ding er mee doen.
ieder zo zijn eigen manier uiteraard..maar zoals jij het doet kan ook gewoon werken..al is het niet mijn methode.
de cilicate clear freshwater ken ik niet, ik gebruikte die van jbl of de rhowafos.
maar hopelijk ben je er snel van af,
ik weet niet hoeveel pvc strook je evt nodig hebt?..kan allicht even kijken of ik genoeg voor je over hebt.
greetzz mike..
 
Hey Mike,

Tsja, ieder doet (of probeert) het op zijn/haar manier. Ik heb eerder een opstart op deze manier gedaan, en daar was ik niet ontevreden over, dus vandaar ook automatisch het weer zo gedaan.

M.b.t. de pvc strook, zeg maar 160 x 4 centimeter.

En de eerste 4 weken ga ik niet zo heel veel meten, maar laat het eerst zijn gang gaan. Daarna kijk ik weer een stapje verder. Het hele fijne is dat de vissen en niet in moeten, maar naartoe mogen wanneer het zover is
 
oh misschien wel hoor John, lijkt mij ook behoorlijk makkelijk te doen, en even wat minder water, daar is totaal geen probleem mee! Maar als Mike evt. nog materiaal heeft liggen, wie weet........
 
Wat een mooi project, leuk om t van begin af aan te lezen en bekijken.
 
ik zou persoonlijk geen schoolbord verf aan de binnenkant vd bak doen..en deze is vaak ook op water basis! dah gaat niet veel helpen denk ik..
steven, je moet gewoon lekker doen zoals jij het wilt en als jij daar goeie ervaringen mee hebt gewoon lekker blijven doen.
zoals ik al zei kan het naar mijn idee ook best goed werken zo, en als je even wilt wachten met meten moet je dat ook gewoon doen, het komt allemaal wel in orde, en geen haast:thumbs:
ik heb helaas geen lengte van 160cm aan zwarte pvc, hoe lang precies weet ik niet en zal ik morgen even gaan meten voorje.
ik had een stuk van 100x40 besteld en heb daar precies 2stukken van 1mtr afgesneden bij 4cm ook, en dat er tegen geplakt.
ook heb ik aan de zei kanten een strook van 13cm breed en volledige hoogte geplakt omdat je daar ook het witte formica kon zien.
dus ik heb best wel wat gebruikt, maar zal voor je kijken, als je het niet erg vind om bv 3 strookjes te hebben (gewoon netjes snijden) kan je het best netjes maken.
als je het water een paar centimeter er onder laat zakken voor een nachtje, is de kit al wel hard genoeg..
helaas is mijn bak nu zo wit geslagen van de bloei, dat een foto maken van hoe ik het gedaan hebt haast onmogelijk is.
zal nog even in mijn telefoon kijken of ik daar wat op hebt staan..
 
hier 2 foto,s van hoe ik het gedaan heb.
hier een strook pvc geplakt en het spiegelende glas en daar voor het formica te bedekken.
bij de 2e foto kan je goed zien dat ik het aan de rechter kant nog niet gedaan had, zo kon je het witte en kit van formica vast te houden goed zien.
later niks meer van te bekennen

IMG-20170415-WA0001_zps7ymz4e5e.jpg


en hier heb ik de 2 stroken van een meter bij ongeveer 3 a 4cm over de lengte geplakt..het schilders tape heb ik 24uur laten zitten zodat het stevig op zijn plek wordt gehouden.

IMG-20170413-WA0001_zpszkngawft.jpg


persoonlijk vind ik het er topp uit zien..
 
het is een prima oplossing, en geen problemen met stofjes van verf oid die je niet in je bak wilt hebben.
en kleur verschil zie je haast niet, het strookje oogt ietsje doffer/mat maar is naar mijn idee te verwaarlozen zeker straks met de ogen op wat anders gericht in je bak :eek::thumbs:
ik ga morgen als ik thuis kom even de schuur in om te kijken wat ik nog aan lengte en breedte over heb.. :thumbs:
nu lekker pitten..groett
 
steven..ik heb nog een stuk van 100cm lengte :D en 20,5cm breedte.
hij is niet echt perfect recht, ik heb er natuurlijk al aan gesneden.
maar daar kun je best nog wel een mooi strookje van af halen om te bedekken.
 
Vandaag draait de bak een week.

Ik zie dat de planten op zich prima assimileren, ook kan ik een stevige groei van o.a. het eikenbladvaren waarnemen.

Verder zie ik nu bruin alg op de bodem, bruin slijm op het hout en de planten en tevens behoorlijk wat (ik denk) draadalg ontwikkeling.

Kijken wat de komende week met zich mee gaat brengen.


IMG_1278.JPG
IMG_1279.JPG
IMG_1280.JPG
IMG_1281.JPG
IMG_1282.JPG
IMG_1283.JPG
IMG_1284.JPG
IMG_1285.JPG
 
en nog even een plaatje van links naar rechts toe. wel op de dag, dus sorry voor de spiegelingen


IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
IMG_1309 (2).JPG
 
ik zou persoonlijk geen schoolbord verf aan de binnenkant vd bak doen..en deze is vaak ook op water basis! dah gaat niet veel helpen denk ik..

Maakt verder niet uit maar ken verschillende mensen die al jaren zelfs heel hun achterkant van de bak aan de binnenkant met schoolbordenverf hebben.
 
steven..heb jij toevallig je hout onderstopt? of staat het direct op de bodem?
ik weet een beetje uit dit soort situaties dat o.a dit soort alg problemen "kunnen" ontstaan door geen of slechte circulatie van het water rond om je hout.
als je deze dagen nog eens in de bak moet wezen, til dan voor de gein eens een stuk hout vd bodem, als het er onder blauw/paars achtig kleurt heb je een deel van de oorzaak al gevonden.
ik denk ook omdat je bak nog vers is, de alg explosie ook weer zo zou kunnen vertrekken.
dat gebeurt vaak zat, ben bang dat het bij mij straks ook weer gebeurt, mijn bak draait vrijdag ook een week.
en voorlopig hoef ik nog niks te beginnen, heb een no2 piek waar een paard de hik van krijgt.
tevens denk ik dat jou silicaat filter materiaal nu wel eens zou moeten gaan werken, je had al aangegeven nog niet over water metingen te denken.
maar een SIO2 testje zou ik toch even doen als je die bezit?
 
Maakt verder niet uit maar ken verschillende mensen die al jaren zelfs heel hun achterkant van de bak aan de binnenkant met schoolbordenverf hebben.

ik geloof ook zeker wel dat mensen dit gedaan hebben en waar het prima bij werkt.
alleen ik zelf zou het toch niet zo snel doen bij een toekomstige discus bak!
daar wil je gewoon geen vreemde stofjes in hebben, tevens is het naar mijn idee ook lastiger schoon te maken.
je kan denk ik een beetje schuur achtige of oid niet gebruiken, dat gaat zelfs al niet bij een achterwand die met epoxy gelaagd is.
is althans mijn ervaring,
 
vandaag "gewoon" onderhoud gepleegd en heel heel veel bruin slijm afgezogen. Zowel van de bodem als van het hout.

Bak staat er op dit moment visueel weer behoorlijk fris bij, alhoewel de aanwezige draadalg nog wel "floreert", maar daar hoop ik volgende week meer aandacht aan te schenken.

Snel plaatje van nu

IMG_20170505_161512.jpg
 
Ga trouwens even goed nadenken of ik ga uitbreiden qua verlichting met 2 x easy led control 1 plus of dat ik 2 JMB balken ga "verwijderen". Totale hoeveelheid licht niet maximaal is (zeker op basis van assimilatie) ruim voldoende naar mijn eerste idee. Maar ik blijf dit de komende weken nog wel even goed monitoren voordat ik een volgende stap ga zetten hierin.
 
Dit is met alleen JMB R/W op 50% en B/W op 40% Foto van vanmiddag was inclusief de Aquatlantis balk.

Alleen nu met telefoon genomen, waardoor deze corrigeert. Zou eigenlijk met vaste instellingen dit eens moeten doen om te kijken of de verschillen dan zichtbaar worden.

IMG_20170505_191322.jpg
IMG_20170505_191827.jpg
 
Alleen nu met telefoon genomen, waardoor deze corrigeert. Zou eigenlijk met vaste instellingen dit eens moeten doen om te kijken of de verschillen dan zichtbaar worden.
Zo duur zijn spiegel reflex camera's niet meer hoor :p
 
Weer een waterwissel gedaan. Stelde deze keer weinig voor, vooral water eruit en water erin.......

Bak draait nu ruim 14 dagen.
Mijn KH zat nog aan de hoge kant, dus er ligt nu 1 kilo turf in. Water verkleurd duidelijk, maar hoop dat ik hiermee de KH beetje richting gewenste 3 ga krijgen.

Eikenbladvaren (helemaal links) krijgt nu een stevige klap en een hoop bladeren en de wortels zijn aan het minder worden. Goed snoeien en kijken of ze weer willen gaan aanslaan.

De extreme draadalg is nu weg, alhoewel er op het hout nog wel een groene alg aanwezig is. Maar als deze niet uitbreidt en zich hard gaan ontwikkelen, dan is dat geen probleem.

De limnophila sessiliflora groeit zoals altijd, maar nog niet op het "oude" niveau. De braziliaanse klimop hydrocotyle leucocephala doet het wel enorm goed, die wilde in de andere bak eigenlijk niet zo.

Al met al is er een "hoop" in beweging, zonder dat er ook maar 1 vis in zit

IMG_1398 crop.jpg
 

Terug
Bovenaan