omdat er straks de discusvissen in komen te zwemmen wil ik de KH tussen de 3 en 5 krijgen. Maar omdat ik op dit moment toch geen rekening hoef te houden met vissen, ga ik nu liever eerst omlaag naar 3 toe, iets stijgen is altijd makkelijker als dalen. En omdat het kraanwater hier nou niet echt top is, doe ik het dus liever zo.
Het verkleurt wel stevig op dit moment. Kan goed merken dat er minder licht door dringt, omdat er minder zichtbare assimilatie van de planten plaats vind. Bruinalg is op dit moment gestopt met aanwassen en begint ook alweer weg te trekken. En bij onderhoud veeg of borstel ik nog even een keer extra over het hout of de stenen om een handje te helpen.
Mijn CO2 toevoer is niet meer zo heel groot (60 bpm op 500 liter), en ondanks dat is mijn checker groen. Op dit moment weet ik mijn PH niet (ph pen niet meer te kalibrieren) maar denk dat deze rond de 6.8 zit. Dat vind ik op zich prima, alhoewel ik tot 6.5 ook goed zou vinden. Ik ga echter niet bewust met mijn CO2 mijn PH sturen.
PH 6.8 KH 3 is een nette (niet al te hoge) CO2 waarde
PH 6.5 KH 3 is al net te veel van het goede (in mijn optiek) en dan niet voor de planten
GH kraanwater is 14
GH onthard water is 0
Ik voeg 25% kraan en 75% onthard toe. Dus de GH is rond de 3 a 4
KH leidingwater is rond de 8 a 9, alhoewel ik nog graag eens zou willen berekenen op basis van de informatie verstrekking welke ik van het waterleidingbedrijf krijg.
Vanaf de zomer hopen we hier wel "beter" (zachter) water te krijgen, dus dan hoop ik dat het voor mij iets makkelijker wordt.
Ben zelf niet zo heel benauwd voor PH schommelingen bij een KH van 3. In mijn vorige bak ging dit ook prima, alhoewel die daar 4 a 5 was. Zolang er maar geen "grote" wijzigingen plaats vinden denk ik dat het zonder al te groot risico mooi stabiel is te houden.