Al mijn vuurtjes dood na verhuizing! Wat doe ik fout?


E

ellenschaap

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje vuurgarnaaltjes, ongeveer een jaar. Echter ben ik op kamers gaan wonen en wilde ik ze graag meenemen daarheen. Ik besloot het aquarium helemaal leeg te halen want hij was redelijk vies en ik had zin in ander grind etc. Ik heb de garnaaltjes vervoerd in een bakje met water uit het aquarium waar ze in zaten en een verwarmingselement op 20 graden. Eenmaal in mijn kamer heb ik het aquarium schoongemaakt (met alleen water, geen schoonmaakmiddel ofzo), en weer gevuld. Nieuw (gewassen) grind, nieuwe plantjes, maar wel voor meer dan de helft 'oud' water om wat bacteri�n te bewaren. Nu, de volgende dag, zijn ze allemaal dood helaas...
Ik voel me ontzettend stom, had ik langer moeten wachten? Ik dacht dat dat niet nodig was als ik er deels 'oud' water bij deed waar ze aan gewend waren. Zou het nitriet zijn of slakkengif van de plantjes? Dat laatste lijkt me vreemd aangezien mijn Anatome Helena's nog vrolijk rondscharrelen. De garnalen lagen vanochtend op hun zij met een gekromde rug en met hun pootjes te bewegen en toen een minuut later waren ze dood.

Ik heb vast iets fout gedaan, maar weten jullie wat? En wat moet ik nu doen voordat ik nieuwe bewoners ga kopen? Sowieso water laten testen en wachten... Maar kan ik nog iets anders eraan doen? En wat zijn eigenlijk de juiste waterwaarden voor garnalen? In het begin toen ik begon zeiden ze in de dierenwinkel alleen dat het 'goed' was maar niet welke waarden mijn water dan had.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Alvast bedankt!
 
Balen Ellen maar ik denk dat de nieuwe plantjes de hoofdoorzaak zijn,sommige planten worden gekweekt in combinatie met slakkengif zoals je zelf al aangeeft en daar zijn garnalen super gevoelig voor helaas maar is het niet meer sterk genoeg voor de slakken.
 
Ik denk net als John dat het gaat om gif dat op plantjes heeft gezeten. Garnalen vallen dan heel snel om.
 
Verder zijn vuurgarnalen heel makkelijk en zijn de waterwaarden uit de kraan gewoon prima voor ze.
Zou nu wel een paar weken de boel laten draaien om weer in balans te krijgen voor je nieuwe garnalen neemt.
 
Ik vrees dat de nieuwe plantjes het probleem zouden kunnen zijn. Zoals jij het beschrijft lijkt het me een acute vergiftiging. Volgens mij heb je verder goed gehandeld hoor. Maar mocht het toch slakkengif geweest zijn, houdt je Helena's even in de gaten. Anders direct een flinke waterwissel. Ik zou denk ik de planten er even uit halen en een paar dagen in een emmer spoelen. Dan weer terugplaatsen.
Ontzettend jammer hoor, veel succes verder.
 
Ellen11 zei:
Ik zou denk ik de planten er even uit halen en een paar dagen in een emmer spoelen. Dan weer terugplaatsen.
Mee eens :)

~ Ivo
 
Garnalen zijn al dood dus waarom dan nog de planten uit de bak halen? door de schoonmaak moet toch ook heel de boel weer indraaien.
 
Zekere voor het onzekere vanwege de helena's.
 
Balen zeg, zou verboden moeten worden planten met slakkengif kweken
 
En dan? Mag hij planten niet verkopen,die vol met slakken zitten?
 
Bedankt voor de snelle reacties! Het zouden inderdaad de planten geweest kunnen zijn. Ik heb ze bij een andere dierenwinkel vandaan dan waar ik ze normaal koop. Maar ik vind het dan zo vreemd dat mijn slakken nog leven. Zelfs de jonkies. Zou het geen nitriet kunnen zijn? Mijn testdinges is op dus kan nu niet testen helaas, moet morgen ff nieuwe halen.

Wel echt balen van de garnaaltjes, er waren juist veel zwangere dames bij. Maarja, planten uitspoelen en dus water testen en nieuwe halen.

Weet iemand wat de juiste waarden zijn voor garnalen?
 
Is echt zo goed als zeker de nieuwe planten geweest en is idd frappant dat slakken het overleven want dat lees je zo goed als iedere keer in zulke gevallen en was bij mezelf ook het geval een keer.

De waarden van je kraanwater zijn gewoon prima voor de vuurtjes en als je zorgt dat het water schoon blijft door geen gekke dingen met het filter te doen en wekelijks een paar liter water ververst moet het weer helemaal gaan lukken ;)
 
Seabait zei:
Is echt zo goed als zeker de nieuwe planten geweest en is idd frappant dat slakken het overleven want dat lees je zo goed als iedere keer in zulke gevallen en was bij mezelf ook het geval een keer.

De waarden van je kraanwater zijn gewoon prima voor de vuurtjes en als je zorgt dat het water schoon blijft door geen gekke dingen met het filter te doen en wekelijks een paar liter water ververst moet het weer helemaal gaan lukken ;)


Juist. Vraag mij af ,wat er met het filter is gebeurt.
Tijdens de verhuizing.
Ook schoon gemaaakt?
 
Als ze al een poosje in het water bij de winkel stonden is er misschien al een deel af geweest van het gif. Alleen zijn je garnalen wel erg gevoelig en was het voor hun misschien toch net teveel.
 
Oke, dus zo goed als zeker mijn planten.
Mijn filter is heel simpel omdat het een nano bak is. Het is gewoon zo'n enkele 'cartridge' en hij was vies dus ik heb er een nieuwe in gedaan. Inderdaad misschien niet handig qua bacteri�n, maar ik dacht dat 2/3 'oud' water wel genoeg bacteri�n zou zijn.

Moet ik nu nog water verversen om het slakkengif eruit te halen? En hoeveel? Alles?

Ik ga dus nooit meer planten halen bij de Discus. Haal ze normaal bij de Hano en daar heb ik er nooit problemen mee gehad.
 
De goede waarden voor je garnalen hangt ook een beetje af van welke soort je in een bak hebt.
Je hebt nu en het grint en de filter vernieuwd waardoor de bak als het ware weer moet indraaien. ik zou dus een week of 4 weer aanhouden hiervoor.
In het water zitten gewoon weinig goede bacteri�n. Zo n 95% zit in de filter en de bodem.
Het slakkengif zit in het water neem ik aan dus zou wel een grote wissel doen en dan laten indraaien. Als het water er nog inzit als je nieuwe koopt dan krijg je denk ik weer problemen.
 
Bertus zei:
En dan? Mag hij planten niet verkopen,die vol met slakken zitten?
5hVbPEv_3YpFfi2n_i7zxzecY3WlfKcp.jpeg
Planten kweken met helanna's.
 
Het gif is natuurlijk bedoeld om te voorkomen dat de koper een plant meeneemt die vol slakken zit. Soms tref je toch nog wel slakjes aan.
Of het wel of niet mag is denk ik een andere vraag.
Verboden lijkt het mij niet, maar netjes is weer iets anders natuurlijk.
 
Oke bedankt, dus water verversen. Ik zal het een aantal keren doen, en voortaan als ik weer zoiets doe de filter laten zitten.
Hoe weet ik wanneer het water weer goed is voor nieuwe bewoners? Kan je op een watertest ook slakkengif zien? Lijkt me een beetje sneu om het te testen door er garnalen in te doen die dan misschien ook weer doodgaan...
 
Je kan tussendoor een paar keer verversen of actief kool gebruiken Ellen maar wacht voor de zekerheid een week of 3 met garnalen toevoegen want heel het bakje moet los van het gif ook nog in balans komen vanwege je grote schoonmaak.


jessicapilon zei:
Het gif is natuurlijk bedoeld om te voorkomen dat de koper een plant meeneemt die vol slakken zit. Soms tref je toch nog wel slakjes aan.
Of het wel of niet mag is denk ik een andere vraag.
Verboden lijkt het mij niet, maar netjes is weer iets anders natuurlijk.

De plantenkwekers die gif gebruiken doen dit in eerste instantie om hun eigen handel veilig te stellen.
Niet elke kweker gebruikt het en in de meeste gevallen zijn het ook enkel cabomba achtige en nog een paar snelgroeiers die gif bevatten en wellicht komt dit allemaal bij 1 en dezelfde kweker vandaan bv.
 
Eh ik denk dat er wel een verschil zit tussen de kwekers en de uiteindelijke verkopers.Als je geluk hebt zitten de planten al een tijd in grote bakken waarbij het water ook regelmatig wordt verschoond. Of je hebt een verkoper met verstand van zaken en spoelt inderdaad de planten af om dit soort dingen te voorkomen.
 
ellenschaap zei:
Oke, dus zo goed als zeker mijn planten.
Mijn filter is heel simpel omdat het een nano bak is. Het is gewoon zo'n enkele 'cartridge' en hij was vies dus ik heb er een nieuwe in gedaan. Inderdaad misschien niet handig qua bacteri�n, maar ik dacht dat 2/3 'oud' water wel genoeg bacteri�n zou zijn.

Moet ik nu nog water verversen om het slakkengif eruit te halen? En hoeveel? Alles?

Ik ga dus nooit meer planten halen bij de Discus. Haal ze normaal bij de Hano en daar heb ik er nooit problemen mee gehad.

Er wordt nog steeds over gif gehamerd, dat hoeft het helemaal niet te zijn.
maar kijk wat je zelf gedaan heb.
Die VIEZE cardridge zat vol bacterie. weggegooit.

In oud water zit wel wat,maar nooit zoveel als in de bodem en je filter.
 
Aai, Ellen,nooit al je filtermaterialen in ��n keer weggooien. Uitspoelen in (oud aquarium) water is voldoende. En als je sponsjes wilt vervangen, knip dan de helft door en vervang de helft of zo. Maar nooit alles in ��n keer.
 
Ik snap je punt Bertus maar lijkt me sterk dat dat in 1 nacht alle garnalen omzeep helpt.
Met nieuwe plantjes en garnalen die zo snel en massaal het loodje leggen zet ik m'n geld toch op slakkengif hoor...
 
Plus een bodem bevat ook bacteri�n en garnalen zijn allesbehalve zware vervuilers.
100% zeker weten zullen we het nooit, maar mijn gedachte blijft bij gifstoffen.

~ Ivo
 
Bodem heeft ze trouwens ook nieuw hoor... ;)
100% zeker niet maar toch wel 75% hoor,de nitrietpiek door de rigoureuze schoonmaak moet nog komen waarschijnlijk...
 
Oeps over dat van de bodem heen gelezen. Maakt de kans dat het ammoniak of nitriet is geweest stukken groter. En misschien wel een combinatie van beide: gif en verhoging in waarden.

Hoe dan ook: op naar een nieuw begin Ellen of is de moed je helemaal in de schoenen gezakt?

~ Ivo
 
Ik zet mijn geld ook op slakkengif. Het lijkt me echt heel sterk dat je in 1 nacht zo'n nitrietpiek krijgt. Terwijl dat bij een indraaiend aquarium bijna 3weken duurt..... Mijn garnalen zijn ook omgekiept na het planten van nieuwe planten. De rest ook de Helena's heeft dat allemaal overleefd. De waardes waren toen gewoon goed. Geen no2 te vinden...

Succes Ellen laat het gewoon opnieuw indraaien en dan gewoon weer vriendjes erin zetten...
 
Ik snap niet waarom velen z� focussen op nitrietpieken bij niet ingedraaide bakken. Ammoniak zit eerder in de stikstofkringloop en is net zo goed giftig voor levende have in het aquarium. In een oningedraaide bak met bewoners heb je binnen no-time een ammoniakverhoging, levende have in het aquarium scheidt dan namelijk zelf ��k uit.

~ Ivo
 
Ik moet mijn visie bijstellen denk ik. Dit is wat ik las en let op de vetgedrukte tekst TS. De symptomen die jouw garnaaltjes vertoonde. Bron THE shrimpmaster
Nitrietvergiftiging nieuw Aquarium
Deze staat bij mij steevast op nummer 1. Ik heb het helaas zelf meegemaakt toen ik net met de hobby begon. Een beginnersfout. Dit komt bijna alleen voor bij nieuwe aquaria. Als je de stikstofkringloop kent dan weet je dat Ammonia (NH3/NH4) door bacteri�n, die zich voornamelijk bevinden in je filter,� omgezet worden in Nitriet (NO2). Omdat in een nieuw aquarium de bacteriecultuur nog moet opbouwen, krijg je eerst te maken met een Ammonia piek. Ammonia bestaat uit Ammonium en Ammoniak, waarvan het laatste erg giftig is voor garnalen. Dit is de eerste klap, meestal overleven de garnalen dit wel. Daarna beginnen bacteri�n zich op te bouwen die de Ammonia omzetten naar Nitriet, dit is de tweede klap. Nitriet bindt zich aan de rode bloedlichaampjes en zorgt er zo voor dat de zuurstofopname verminderd. Hierdoor kunnen�de organen aangetast raken, hier kom ik later op terug. De garnalen worden traag en�krullen vaak achter elkaar hun lijf�krom. Ze vallen om en alleen hun pootjes bewegen nog. Daarna is het vaak snel afgelopen
 
Wordt vaak tegen mij gezegt,, Lezen Bertus.!!!
Heb ik dus gedaan.
Wat jij nu verteld, zei ik een tijdje terug al.


Nieuw filter,nieuwe bodem, dus Niets.
Maar,geeft niet ,hoor.
WE houden van elkaar.
 
Cala zei:
Nitrietvergiftiging nieuw Aquarium
Deze staat bij mij steevast op nummer 1. Ik heb het helaas zelf meegemaakt toen ik net met de hobby begon. Een beginnersfout. Dit komt bijna alleen voor bij nieuwe aquaria. Als je de stikstofkringloop kent dan weet je dat Ammonia (NH3/NH4) door bacteri�n, die zich voornamelijk bevinden in je filter,� omgezet worden in Nitriet (NO2). Omdat in een nieuw aquarium de bacteriecultuur nog moet opbouwen, krijg je eerst te maken met een Ammonia piek. Ammonia bestaat uit Ammonium en Ammoniak, waarvan het laatste erg giftig is voor garnalen. Dit is de eerste klap, meestal overleven de garnalen dit wel. Daarna beginnen bacteri�n zich op te bouwen die de Ammonia omzetten naar Nitriet, dit is de tweede klap. Nitriet bindt zich aan de rode bloedlichaampjes en zorgt er zo voor dat de zuurstofopname verminderd. Hierdoor kunnen�de organen aangetast raken, hier kom ik later op terug. De garnalen worden traag en�krullen vaak achter elkaar hun lijf�krom. Ze vallen om en alleen hun pootjes bewegen nog. Daarna is het vaak snel afgelopen
Heb je bij die bron ook iets gevonden over de termijn waarop die nitrietpiek er dan is in dit soort gevallen? Of de symptomen die optreden als de ammonium/ammoniak wel dodelijk is?

Die keer dat wij ermee te maken hadden (flinke verhoging ammonium/ammoniak) duurde het bijna een week voordat alles was omgezet naar nitriet, dus een nitrietpiek verwacht ik niet na een dag al.

~ Ivo
 
Tekst is hier te lezen. Staat dus ook bij dat de ammonia piek meestal wel overleefd wordt. Maar het opkrullen van de garnalen is toch op zich al een vergiftigingsverschijnsel. Dus we zullen het nooit weten denk ik... THE shrimpmaster
 
Hmm, helaas geen antwoord op de vragen die ik had. Het is trouwens een heel aardig geschreven stukje!

Maar toch nog een tweetal bedenkingen:

Dee verschijnselen die worden omschreven bij de nitrietvergiftiging (traag, krullen, omvallen, alleen nog bewegende pootjes) heb ik ook wel eens gelezen bij vergiftiging met het slakkengif bijvoorbeeld. Dan zegt het hebben van die verschijnselen dus nog niet w�t het nu was (vergiftiging met welk van de twee).

En sterker nog: hier in een van de bakken waren wij eens live toeschouwer van een creperend (van ouderdom) vuurtje en daaraan kunnen we exact dezelfde omschrijving geven: traag, krom trekken, op de rug en alleen nog bewegende pootjes, alvorens het helemaal gedaan was. Vanwege dat laatste kun je je zelfs afvragen of de genoemde symptomen �berhaupt kunnen worden aangemerkt als symptomen van een vergiftiging, of dat nu eenmaal (een van de) de manier(en) is waarop vuurtjes doodgaan. Ik weet het ook niet...

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan