Wat is er nieuw

Albert's 60cm Zuid Amerika bakje (Fozzy)

Mooie achterwand, leuk met die hoogteverschillen op de bodem, zijn dat vaste terrassen?
Het ziet er strak uit hoor.
Ook ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen 😉

Zelf gevormd Astrid, en met kit vastgezet in de bak.

Paar dagen verder, extra planten erbij gezet en wel de volgende:

Echinodorus Latifolius op voorgrond
Echinodorus Altberger achterin
Alternanthera rosanervig in het midden (afwachten hoe dit aanslaat, nooit geluk met rode planten)
en er drijft Ludwigia Helminthorrhiza bovenin.

Staan misschien nog niet helemaal op de juiste plek, omdat het hout er nog bij moet.
Maar dit zal eerst in moeten wateren vanaf morgen. Duurt dus wel een dikke week nog voor het
definitief zn plek vindt. De Latifolius op de voorgrond zal waarschijnlijk nog wat 'uit het midden' komen, maar niet stijf in de beide hoeken, dat verdeelt de bak dan weer zo symetrisch en daar houdt ik niet van. Dit zou volgens de beschrijving van APO een 'matje' kunnen gaan vormen.

We wachten af. Eind v.d. week de grote bak verversen, en dan gaat een deel van het water wat daaruit komt in deze bak, om het opstarten wat sneller te laten gaan. Draait nu op puur kraanwater

vJlkGBxnA9-fMH9ntkk-WOtIeVx7fnuw.jpeg

Ziet er al heel anders uit Albert.
Wordt een leuk bakje zo hoor.

Leuk zo. Terassen werken ook goed

Het hout binnen van 'de leverancier'.
In een kuip en in de schuur. inwateren maar.
rlFUvwssEYdqk0gtq0oOeUc0lDoiKZzw.jpeg

das aardig wat!
beetje jammer dat het altijd wel een paar weken duurt als ze zo kurkdroog zijn.

Ja, het liefst morgen of vrijdag al in de bak plaatsen. Maar ja, dan drijft het bovenin.
Misschien wel teveel voor in een 60cm, maar wie weet.

als ik dit hout zo bekijk ben je wel minstens 2 weken verder voordat het wil zinken.

Heb dr een beetje gewicht bovenop gelegd, en we zien wel.
Voor de grote bak duurde het bijna 3! weken.

Je hebt straks hout met een aquarium Albert in plaats van een aquarium met hout 😉
Zonder gekheid even, je kan met hout er best iets leuks van maken hoor en als je teveel hebt dan kun je altijd wat wegleggen denk ik.

Volgens mij had Hans dr wat extra bij gedaan, want de foto die ik kreeg met de proefopstelling stond minder op.
Lekker veel dunne takjes dr bij voor op de bodem.

Komt goed John, nu langzaam een visbestand uitzoeken.

Jaja, daar ben ik erg benieuwd naar Albert.
Vind je de Multi s niet leuke visjes 😀 :S 😀.

Nee. Denk aan piranha, of maanvissen!
Maar blijft bij denken. Die kunnen dan niet keren.

Grapje hoor, voor ik van alles over me heen krijg.

Haha, ik weet wie het zegt Albert 😉.
Maar ja het is wel zo dat je beter er een nachtje extra over kan slapen zodat je er geen spijt van krijgt.
Ik denk dat een schooltje potvissen ook niet misstaan in je bakje hoor 😛.

Mooi hout en lekker veel... 😀 mijn handen gaan ervan jeuken.
Ben benieuwd.

Heel fraai allemaal Albert! 😀

Die Alternanthera, zorg in ieder geval dat 'ie genoeg licht krijgt. Een hele fraaie plant, maar ook een hele uitdaging.
Heb je nu ook nog aparte kleibollen bij de planten die graag voeding bij de voetjes hebben of puur het mengsel op de bodem?

Ik ben ook erg benieuwd hoe het geheel zal lijken als het hout erin verwerkt is straks.
Komt vast helemaal goed 😉.

Mascha&Ivo zei:
Heb je nu ook nog aparte kleibollen bij de planten die graag voeding bij de voetjes hebben of puur het mengsel op de bodem?

Ik heb bij elke plant ook ff een kleibolletje gestoken. Meststof is nooit weg natuurlijk.

Heb eens gelezen dat rode planten meer licht nodig hebben om mooi te groeien.
Klopt die bewering? Hij staat centraal in de bak dus zou genoeg licht moeten kunnen vangen

Thanks voor die info 🙂

Bij dat van de rode planten moet je je denk ik afvragen hoe je dat precies moet lezen. De ene 'rode plant' zal het licht alleen nodig hebben om mooi rood te worden en groeit onder wat minder licht ook wel maar blijft dan groen (denk ik aan Rotala rotundifolia) en de andere heeft het nodig om �berhaupt te groeien.

Maargoed, in zijn algemeenheid is wat licht eigenlijk wel prettig voor de Alternanthera's. Bij ons deed 'ie het slecht in een hoekje en deed 'ie het slecht toen we over turf filterden en het water gekleurd was. Ooit, recht onder de lamp en met Bio-CO2 was 'ie prachtig. Neig ernaar dat 'ie eerder in de tweede categorie valt van hierboven dan in de eerste. Kasselman schrijft voedselrijke bodem en gemiddelde tot hoge lichtintensiteit voor 'zo krachtig mogelijke planten'. Over CO2 heeft zij het niet. Bij de info op tropica.com hebben ze het wel over 'As for all Alternanthera, good light and fertilizer conditions, as well as CO2 additive is material for growth and colour development'.

De plek die je hem hebt gegeven lijkt me in ieder geval duidelijk de meest succesvolle 🙂

~ Ivo

Zit er aan te denken om de HN maar weer uit dit bakje te halen.
Denk dat de waterhoogte te laag is om mooie opperrvlakte bladeren te maken.
Of is het zo dat de plant zich aan past en dat de nieuwere bladen wel normale stengels houden?

In de 50cm hoge meterbak zijn ze van redelijk mormaal formaat.

De bladeren van de Hn waren in m'n 60cm wel wat kleiner maar dreven mooi aan het oppervlak dus volgens mij moet het prima kunnen.

Vanmiddag nieuw verwarmingselement erin gehangen. De Eheim/Jaeger verwarming was niet fatsoenlijk af te stellen.
Stond vorige week op 25 graden en na een dag of 2 was de bak 29 graden. Gevolg dat enkele planten afsterven omdat ze te heet stonden.
Geprobeerd om de temp aan te passen, dus op 23 graden gezet en nog te warm, er zit bij de Eheim verwarming een verstelring die je goed kan zetten als je de temperatuur hebt aangepast. Oftewel je zet het apparaat op 23 graden en het is dan bijv. 25 graden in de bak. Nu had ik hem dus vrijdag voor we het weekend weggingen op 20 graden gezet, en nog gaf de thermometer ruim 25 aan.

Om een lang verhaal kort te maken. Gistermorgen bij Apo een Jbl Protemp 100 besteld en die hangt er nu al in, kijken of die net zo nauwkeurig is als de grote broer in de andere bak.

En een beetje Tormec in het filter gedaan om de ph/kh wat omlaag te trekken. Eind vd week verversen met een deel regenwater en een deel aquariumwater uit de andere bak.

Het gekochte hout kan er volgens mij ook wel in eind van de week. Heb net gekeken en lijkt erop dat ze al mooi zinken
in de kuip in de schuur.

Zomaar ff een foto van de huidige stand van zaken. Begin volgende week het hout in de bak aanbrengen.
6tWICmsJKP5crlIRiu0HQEs7P8JrCi4r.jpeg

Laat maar groeien,die handel 😀

Terassen geven echt wat extra,s

Ziet er mooi uit Albert. Nu straks de vissen erin en klaar is kees :thumbs:.
Ben benieuwd hoe die eruit zullen zien dus.

Heb er het een en ander aan hout ingeplaatst zojuist.
Weet nog niet of ik wel tevreden ben.

Eens ff wachten tot het water wat helderder wordt.

Toch even een foto (excuus voor de spiegelingen) Verkeerd moment natuurlijk met de zonneschijn/lichtinval.
dPaPKVcu9NRwDfYSHO-lLxVGdeJ7IGng.jpeg

Nog even een snelle watertest gedaan.
Kh3,5
Ph 7,2
Gh 9

Later vd week maar eens uitgebreid testen.

Oogt meteen anders idd 🙂

Ja ziet er heel leuk uit en daar voelen de visjes zich vast wel thuis Albert.

Nou Nou, dat ziet er goed uit hoor!!

Als gezegd zojuist het water uitgebreid getest.
Hierbij de waardes:

Temperatuur 24� C
Ph - 7,2
Kh - 3,5
Fe - 0,1
Gh - 5
No2 - 0,1
No3 - 5
Po4 - 0,4

We draaien nog ff lekker door en zoeken ondertussen naar leuke vissen om dr in te doen.
1 paartje dwergjes in ieder geval, en bovenin dan mischien bijlzalmpjes.

Scholenvis ben ik nog niet uit. Of dit �berhaupt wel past in zo'n bakkie.
En voor de bodem een kleine Cory, waarschijnlijk de Pygmaeus.

Sta uiteraard open voor commentaar/aanvulling/wijziging, als je het maar netjes houdt in mn topic.
Anders ga ik slaan..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan