Album van Cornelius


Dat is weer een heel andere bak, ook mooi om te zien . . . ! Vind het knap dat je zoveel met
planten kan doen, en dat je het zo mooi kunt bijhouden . . . knap hoor !
Dank je wel.
Ik houd van dichtbegroeide bakken, het liefst nog met mooie tinten roodbruin en groen. Het bakje is best klein maar geeft toch best veel werk.
Door het vele licht wat er boven hangt heb je een snelle groei, dus moet er veel en vaak gesnoeid worden.
Daarbij groeit het ene soort sneller dan de andere, waardoor het moeilijk plannen is om alles tegelijk 'goed' te krijgen.
Ik heb geen alg behalve de gebruikelijke bruine aanslag op het glaswerk. Bemesten is ook iets voor de nodige aandacht. Na elke snoeibeurt moet ik wel het licht en de voeding aanpassen om de balans zoveel mogelijk te behouden.
Maar dat is ook het leuke van de hobby :thumbs:
 
Close up met m'n mobieltje. groeit al lekker dicht
20170919_190718373.jpg
 
Periodieke update:
Links de 50 liter na een fikse snoei. Volgende week het gras maaien voordat het gaat loslaten van de bodem.
Rechts de 25 liter waar ik wat problemen heb met de Staurogene. Nieuwe groei word een beetje bleek.
Denk aan PO4 of CO2 tekort. Maar daar gaan we aan werken.

update.jpg
 
Prachtig die scapes van jou .
Mooie scapes hoor;)
'T wordt steeds mooier!
Gaat al goed in de richting hoe ik het wil hebben. Maar ben nog niet tevreden.
C-RCQCdXvbj3oYSJnB1RH4b79wRtfqou.gif


De 50 liter (links) wil ik eigenlijk gaan afbreken omdat ik dolgraag een nieuw project wil gaan starten.
Maar aan de andere kant vindt ik het eigenlijk zonde, want hij is nog steeds mooi en gezond.

De 24 liter (rechts) geeft problemen met de Staurogene repens. Daarmee ben ik druk bezig om dit op te lossen.
Aan de andere kant vraag ik mezelf af of ik die plantjes (aan de linkerkant) eruit moet halen. Dan zou het naaldgras vanzelf de boel gaan opvullen.
pffff keuzes - keuzes - keuzes
C-RCQCdXvbj3oYSJnB1RH4b79wRtfqou.gif
 
De 50 liter (links) wil ik eigenlijk gaan afbreken omdat ik dolgraag een nieuw project wil gaan starten.
Maar aan de andere kant vindt ik het eigenlijk zonde, want hij is nog steeds mooi en gezond.

Wat voor een nieuw project?:D Een echte iwagumi? Mij lijkt een riccia scape ook gaaf
 
Txs John
Prachtige foto's. Mooie scapes. Chapeau! Wat een werk en geduld.

Veel licht, veel CO2 en veel voeding zorgt ervoor dat het allemaal eigenlijk veels te snel snel groeit in dit mini bakje. Dus geduld hoef ik niet te hebben.
En omdat het zo snel groeit brengt het veel idd best veel werk met zich mee. Maar het resultaat is fraai, dus is het allemaal waard
 
Je moet ermee naar de kapper:D Neem je zo dat hele bakje mee:p
Zoiets Daan? Lekker modern: ene kant kort opgeschoren de nadere kant lekker lang.

Alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje. Hoewel de kwaliteit erg goed was toch niet tevreden. Wat doe je dan: afknippen die hap.
Maar wel over nagedacht natuurlijk. Dit noemen ze snoei volgens de 'black current methode'.
Nooit alles tegelijk maar juist het liefst in 2 a 3 keer. Zeker in overvolle bakken kan een fikse snoeibeurt een trigger zijn voor alg. Volgende week de rest eraf.
En nu licht dimmen, minder voeding doseren, meer bacteriën toevoegen en hopen dat er probleemloos nieuwe uitlopers komen.
O ja, geduld...veel geduld

black_current.jpg
 
Wat betreft scapes ben ik niet snel tevreden; het moet gewoon goed zijn.
Kwaliteit van de plantjes waren perfect, sterk, goed van vorm en sterk van kleur. Maar ik had de 1e snoei te hoog gedaan
en dan krijg je het eigenlijk nooit meer mooi genoeg.
Ik kan het wel wegwerken met een stuk hout of zo, maar daar is geen ruimte voor in dit 25 liter bakje. Dus; knippen die handel :thumbs:
 
Wat betreft scapes ben ik niet snel tevreden; het moet gewoon goed zijn.
Kwaliteit van de plantjes waren perfect, sterk, goed van vorm en sterk van kleur. Maar ik had de 1e snoei te hoog gedaan
en dan krijg je het eigenlijk nooit meer mooi genoeg.
.

Ik kom via je handtekening in een ander topic hier terecht, en zit weer te lezen over je snoeimethode. Als je het hebt over vormsnoei en het te hoog snoeien dan werk je volgens onderstaand principe toch? Ik ga er telkens maar van uit, maar ik wil het toch eens zeker weten. Misschien zijn er nog snoei-trucs die ik niet ken.

Ik wil ook zo'n mooie grote bos van mijn Rotala 'green' maar het groeit bij mij nog niet zo vroeg als in jou prachtige groene bakje dus uitproberen duurt zo lang!

97cf77ec1b44d00c6fc612bce28e4bf5.jpeg


(bron: http://2.bp.blogspot.com/-mefIVlcvp...F8oi_sYr31I/s1600/Pruning_Aquarium_Plants.jpg)
 
Het is een lelijk gezicht als je een mooie bos stengelplanten hebt en de onderkant bestaat uit lange dunne stengels zonder blad.
dat is een welbekend verschijnsel en dit word altijd opgelost door dit te verbergen om er een stuk hout of steen ervoor te plaatsen.

Een andere manier is om de voorste planten zo laag mogelijk te snoeien: soms wel tot 1cm hoogte en de rij erachter weer een stukje hoger. Ik noem dit 'etagère -snoei'. Dan komen er vanzelf nieuwe uitlopers die op ten duur de kale stelen gaan verbergen.
Ikzelf had de voorste rij planten te hoog gesnoeid (5cm) omdat uiteindelijk het voorgrondplantjes (het naaldgras) een gedeelte van de kale stengels zou gaan verbergen. Maar het naaldgras groeit te langzaam en mijn rotala's te snel...
snoei.png


Maar de door jouw geplaatste afbeelding is het juiste principe van snoei :thumbs:
 

Terug
Bovenaan