Album van Cornelius


Nou bij jou moet ik dus zijn voor de planten haha wauw wat mooi! Dat gras zo en bij die andere bak het mos ja ik hou ervan ! Ik ga je volgen want ik ben heel benieuwd na de rest!
 
Alles draait rustig, geen problemen, plantjes zijn gezond, groeien goed, geen alg ofzo, dus ook niet zoveel te melden.
Dan maar een foto van een fikse snoeibeurt op beide bakken. Was weer hard nodig.
De belichting van de onderste bak stond maar op 70%... foutje. Vond het al zo vreemd dat er zo weinig kleur op kwam. Voortaan toch beter opletten :oops:

snoei.jpg
 
Wauw Cornelius wat gaat dat weer goed! Zo te zien ben ik niet de enige waarbij dat hairgrass mini als een gek groeit!
Heb je nou helemaal geen enkele last van alg? Met die open bakjes krijg ik altijd kalkaanslag maar heb jij daar ook last van?
 
Zo te zien ben ik niet de enige waarbij dat hairgrass mini als een gek groeit!
Ja groeit enorm en ik zie zelfs al uitlopers aan de achterkant van het bakje.
Heb je nou helemaal geen enkele last van alg? Met die open bakjes krijg ik altijd kalkaanslag maar heb jij daar ook last van?
Nee, niets, nada, noppes. Nou ja, als je goed kijkt zie je wat aanslag op de ruit zitten maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.
Foto is gemaakt net voor een waterwissel en wekelijks onderhoud. (logisch ander ga ik niet snoeien, duh ) Dus daarom zie je het nog op de foto.
In het kleinste bakje soms wat heel kleine spoortjes van groene puntalg in de hoek van mijn lily. Maar dat is feitelijk een deadspot.

Kalkaanslag haal ik er soms af tijdens wekelijks onderhoud, soms laat ik het ook zitten als ik geen zin heb, ik stoor me er niet zo aan
 
ga ik het weer langzaam opbouwen naar de volle 100%
Dat op -en afbouwen qua percentage, doe je dat op gevoel, of zijn daar ook regels voor?
Als je bv. een nieuwe scape start, zet je hem dan meteen 5 a 6 uur op 100% of begin je met zeg maar 60 of 70%?
 
Ik ben erg gecharmeerd van die fissidens Fox, is die veel lastiger dan de Fontanus?
Ja, ook ik vind de Fox een prachtige mos. :smitten:In mijn beleving is de fox makkelijker te houden dan de andere soorten fissidens. De fontanus houd ik alleen maar mooi met voldoende licht en veel CO2
Deze fox staat gewoon op kraanwater, zonder CO2 en ook nauwelijks voeding.
 
Dat op -en afbouwen qua percentage, doe je dat op gevoel, of zijn daar ook regels voor?
Als je bv. een nieuwe scape start, zet je hem dan meteen 5 a 6 uur op 100% of begin je met zeg maar 60 of 70%?
Op gevoel. In het begin natuurlijk via een schema: elke week een standje hoger, samen met de CO2.
Met een nieuwe scape start ik altijd op 60% voor 6 uur voor 2 weken. Dan elke week een kwartier opvoerend en òm de week de intensiteit verhogend.
Lichtduur houd ik 8 uur in de zomer en 10 uur in de winter.
 
Dank je wel voor deze informatie, zet ik in mijn documentatie :!
Graag gedaan

Maar deze opbouw is natuurlijk wel bepaald door het licht wat erboven hangt. Met minder licht zou je misschien weer andere tijden kunnen gebruiken in de opbouw.
Ik zit met dat 24 literbakje nml op 50 lumen per liter, als ik het dan niet langzaam opbouw veranderd het automatisch in een bak met erwtensoep.
w7iftj.jpg
 
Das extreem veel per liter, haha. Daar zal de HC het vast goed op doen.
Ik heb met 180 liter, 29 lumen per liter op 100% tot mijn beschikking.
 
Erg mooie bakken !
Mijn favoriet is de eerste met de rood oranje plant :) . Welke soort is het ?
 
Erg mooi en flink wat co2 als ik het zo bekijk Cor:thumbs:
Yep, knallen met die handel.
Maar die bubbels die je ziet zijn bellen die worden gemaakt door de lilypipe. Die maakt een soort van vortex waardoor er zuurstof de bak in word getrokken, en dat resulteert in de bubbels aan de oppervlakte.
 
Ja het groeit hard, maar vergeet niet dat de afstand van bovenkant soil tot de oppervlakte maar 16cm is...
Dus daar zit je zo aan natuurlijk
Ja, das waar, maar het geeft wel aan dat je bakken biologisch goed in elkaar zitten :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ik daar nou algjes Cor?:p
Prachtig hoor! Bij jou zijn de plantjes echt overgegaan in een 'green machine':D
 

Terug
Bovenaan