Album van Cornelius


Voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar de soorten:
de namen van de planten die nog in de bovenwatervorm zijn
IMG_122404592TH.jpg
 
010.jpg


Dit is mijn oude bak en hoogste tijd voor een nieuwe scape.
Ik ben uitgekeken op de 50L. Deze bak draait nu bijna 2 jaar en het word tijd voor een nieuwe lay-out. Had wat Ardenner breuksteen gehaald bij een tuincentrum en onderweg nog een stuk driftwood opgepikt. Dus het werd weer puzzelen met de hardscape.
Maar het lukte me niet om iets naar mijn zin te maken en heb uiteindelijk een ander stukje hout gekocht. Ditmaal iets fijner van structuur.
De layout is de onderste rechts geworden.

015.jpg



Het is een klassieke naturescape geworden en op de achtergrond komen mooie stems in de kleuren groen (bacopa), oranje (Didiplis), purper (Ludwigia) en rood (Colorata.)
Achter de stenen komt naaldgras en de blikvanger word een Microsorum
Voorgrond word een tapijtje MC waarin klein blijvende Crypto, Helanthium en Hydrocotyle voor contrast gaan zorgen.

021.jpg


En hier het voorlopige resultaat. Alles moet nog ingroeien en ik verwacht dat over 3 maanden alles mooi is ontwikkeld.

022.jpg
 
Vond de eerste scape ook zeer geslaagd, maar snap dat je af en toe wat anders wilt. Benieuwd hoe de onderste er over een tijdje bij staat
 
Vond de eerste scape ook zeer geslaagd, maar snap dat je af en toe wat anders wilt. Benieuwd hoe de onderste er over een tijdje bij staat
Txs. 1e scape was best mooi en gezond. Maar de uitdaging was weg...
Vandaar een geheel ander plantenbestand bij elkaar gesprokkeld en overnieuw begonnen
 
Ziet er Weel tof uit Cor!

Zie ik daar een chihiros doctor? Wat zijn jou ervaringen ermee. Bij mij werkt het perfect :D

Ps. Wat voor filter heb je op je bak zitten?
 
Ziet er Weel tof uit Cor!

Zie ik daar een chihiros doctor? Wat zijn jou ervaringen ermee. Bij mij werkt het perfect :D

Ps. Wat voor filter heb je op je bak zitten?
De chihiros is geen wondermiddel dat je van de alg afhelpt als dat eenmaal in je bak zit. Je kan heel goed zonder zo'n ding als je een schone bak hebt, goed in balans met licht voeding en Co2.
De reden dat ik 'm gebruik is voor de extra zuurstof. Daarvan kan je nooit genoeg hebben vind ik. Als de bak over een paar maanden stabiel is gaat ie er weer uit.

Mijn filter is een EHEIM eXperience 150 (500l/uur) met een glazen lily als uitstroom
 
het blijft altijd een fascinerend gezicht;
als na een snoeibeurt nieuwe groei ontstaat en die de feitelijke mooie rode kleur laat zien; Ludwigia repens rubin :smitten:

20180618.jpg
 
Wat gaat het worden? Of houd je ons hier nog even over in spannign :D
Nee hoor. Het word een 'mountain scape'.

Ik laat het helemaal dichtgroeien met Hemianthus callitrichoides (ookwel 'baby tears'). Dat gaat denk zo'n week of 8 duren.
Daarna ga ik de bak vullen en komt er op de achtergrond nog een ander soort plantje. Ik denk dat Eleocharis sp. montevidensis een mooi contrast gaat geven.
Het plantje achterin is even tijdelijk wegens plaatsgebrek.
 
Ik had een tijdje geleden nog wat voorgrondplantjes over. Altijd leuk om ze in het raamkozijn verder op te kweken. Hemianthus Callitrichoides Cuba (ook wel aangeduid met HC)

emersed_2018.jpg
 
Ik had een tijdje geleden nog wat voorgrondplantjes over. Altijd leuk om ze in het raamkozijn verder op te kweken. Hemianthus Callitrichoides Cuba (ook wel aangeduid met HC)

Bekijk bijlage 253523

Vertel hier eens wat meer over als je wilt :) Dit ziet er echt leuk uit!
Wat doe je allemaal om dat te laten werken?

Het is echt een plaatje!
 
Vertel hier eens wat meer over als je wilt :) Dit ziet er echt leuk uit!
Wat doe je allemaal om dat te laten werken?

Het is echt een plaatje!
Dit is eigenlijk een vereenvoudigde vorm van een wabi kusa.

Je kunt nml aquariumplantjes op 2 manieren laten groeien: de onderwater en de bovenwater variant.
Als je aquariumplantjes aanschaft zijn ze bijna allemaal in de 'bovenwatervorm'. Zo worden ze immers opgekweekt op de kwekerijen. Dus zijn ze goed geschikt om verder te laten groeien in een mooie glazen schaal oid.
Het principe is eenvoudig: om de planten van voedsel te voorzien maak je gebruik van een voedingsrijke bodem. Liefst een aquasoil.
Dan is het een kwestie van plantjes erin en deze laten opgroeien onder veel licht. Zo eenvoudig is het.
De beste groeicondities voor deze plantjes zijn veel licht en een hoge luchtvochtigheid. Daarom zijn hoge glazen bakken/schalen ideaal omdat je daarmee een miniatuur kas naboost.

Als je meer wilt weten over deze manier van opkweken heb je HIER meer informatie
 
Zeer groene vingertjes :D en uhm je TOPSECRET bak gaat daar ook alles na wens mee mits je dat mag delen :D Erg leuk om die groeiende bakken van jou te zien!
 
Zeer groene vingertjes :D en uhm je TOPSECRET bak gaat daar ook alles na wens mee mits je dat mag delen :D Erg leuk om die groeiende bakken van jou te zien!
Nou, ik zal je vertellen dat ik mijn TOPSECRET bak inmiddels alweer heb afgebroken...
vorb4h.jpg

Ik heb teveel ideeën en te weinig ruimte voor nog meer bakken, dus moet ik soms lastige keuzes maken. :D
 
Nou, ik zal je vertellen dat ik mijn TOPSECRET bak inmiddels alweer heb afgebroken...
vorb4h.jpg

Ik heb teveel ideeën en te weinig ruimte voor nog meer bakken, dus moet ik soms lastige keuzes maken. :D

Dat meen je niet?!?
 
Dit is eigenlijk een vereenvoudigde vorm van een wabi kusa.

Je kunt nml aquariumplantjes op 2 manieren laten groeien: de onderwater en de bovenwater variant.
Als je aquariumplantjes aanschaft zijn ze bijna allemaal in de 'bovenwatervorm'. Zo worden ze immers opgekweekt op de kwekerijen. Dus zijn ze goed geschikt om verder te laten groeien in een mooie glazen schaal oid.
Het principe is eenvoudig: om de planten van voedsel te voorzien maak je gebruik van een voedingsrijke bodem. Liefst een aquasoil.
Dan is het een kwestie van plantjes erin en deze laten opgroeien onder veel licht. Zo eenvoudig is het.
De beste groeicondities voor deze plantjes zijn veel licht en een hoge luchtvochtigheid. Daarom zijn hoge glazen bakken/schalen ideaal omdat je daarmee een miniatuur kas naboost.

Als je meer wilt weten over deze manier van opkweken heb je HIER meer informatie

Thanks! Dit is een leuk cadeau voor mijn moeder denk ik. Die is enorm van het tuinieren ed, en ik zal eens een poging wagen of ze dit leuk vind!
 
Dat meen je niet?!?

Jazeker wel. Ik kreeg mooie stenen in mijn bezit om een mountain scape te maken dus moets er en bakje 'opgeofferd' worden.
En dan kies ik voor diegene waar de minste uitdaging meer vanuit gaat. En dat was dus de Chinese Mountain scape.
2hge25i.jpg


Thanks! Dit is een leuk cadeau voor mijn moeder denk ik. Die is enorm van het tuinieren ed, en ik zal eens een poging wagen of ze dit leuk vind!
Als ze van tuinieren houdt gaat ze dit ook wel leuk vinden denk ik zo :thumbs:
 
De chihiros is geen wondermiddel dat je van de alg afhelpt als dat eenmaal in je bak zit. Je kan heel goed zonder zo'n ding als je een schone bak hebt, goed in balans met licht voeding en Co2.
De reden dat ik 'm gebruik is voor de extra zuurstof. Daarvan kan je nooit genoeg hebben vind ik. Als de bak over een paar maanden stabiel is gaat ie er weer uit.

Mijn filter is een EHEIM eXperience 150 (500l/uur) met een glazen lily als uitstroom

Dezelfde als de mijne. Heel tevreden van dit filter. :thumbs:
 
Heel mooie bak. :thumbs:. Hopelijk kan je de algen eruit houden. Het zou spijtig zijn dat die u aquarium komen verpesten.
 
Heel mooie bak. :thumbs:. Hopelijk kan je de algen eruit houden. Het zou spijtig zijn dat die u aquarium komen verpesten.
Klinkt misschien wel een beetje autoritair, maar ik heb (gelukkig) nooit algen...
2iqftl5.jpg

Ik probeer altijd een zodanig gezond plantenbestand op te kweken zodat er voldoende plantmassa aanwezig is om algen geen kans te geven. En tot nu toe gaat dat prima :thumbs:
 

Terug
Bovenaan