Album van Cornelius


Ik heb na 6 maanden de 50L afgebroken omdat ik niet tevreden was over de vooruitgang en de ontwikkeling van de scape. Geen zin om veel moeite te doen om het te krijgen zoals ik het voor ogen had.
De combinatie HC en langzaam groeiende planten zoals crypts is geen goed idee geweest, Hygrophila pinnatifida groeit te groot in een bakje van 50L en de microsorum is gaan woekeren door veel CO2 en licht. Dus weer een ervaring rijker.

Hierbij de laatste 2 foto's. :'(

finished.jpg



IMG_20180808_200307289.jpg
 
Ik zie wel wat je bedoelt, is toch een heel mooi bakje hoor, maar als het niet wordt zoals je in gedachten hebt kan ik voorstellen dat je er geen zin meer in hebt.
Ga je de 50 liter wel weer opstarten?
 
Ga je de 50 liter wel weer opstarten?
Jazeker, ik heb de lijst met plantjes al klaar. :thumbs:
Ik ga ditmaal weer voor een gekleurde plantenbak. Geen hardscape, alleen planten. Voorgrond komt gras en achtergrond 4 soorten rotala's, in 4 kleuren uiteraard: donker rood, rood, roserood en groen.
 
Jazeker, ik heb de lijst met plantjes al klaar. :thumbs:
Ik ga ditmaal weer voor een gekleurde plantenbak. Geen hardscape, alleen planten. Voorgrond komt gras en achtergrond 4 soorten rotala's, in 4 kleuren uiteraard: donker rood, rood, roserood en groen.
We gaan het weer zien hoop ik.
 
Wauw dat groeit als kool bij jou! Volgens mij vertel je er veel verhaaltjes tegen en behandel je het met liefde! Hier nu al zoveel geprobeerd met de nano dat ik het maar heb opgegeven haha
 
Erg benieuwd wat je er van gaat maken.
Maar waarom zijn de foto's nou zo klein :)? Ctrl+ helpt wel een beetje maar dan is het detail weg :D
 
Kijk, zo leer ik nog eens stengelplanten planten. Afknippen die handel en alleen de toppen gebruiken?
 
Kijk, zo leer ik nog eens stengelplanten planten. Afknippen die handel en alleen de toppen gebruiken?
Ja, zo doe ik dat altijd. Ik knip ze allemaal op dezelfde lengte omdat het onderste gedeelte van het bosje meestal van slechtere kwaliteit is. Daarna haal de onderste bladeren eraf anders komen die onder de soil en dat gaat liggen rotten.
Als ze eenmaal de waterlijn hebben bereikt is het tijd voor de 1e snoei.
Je ziet ook dat het naaldgras voordat het de bodem is ingegaan al is gesnoeid.
 
Ja, zo doe ik dat altijd. Ik knip ze allemaal op dezelfde lengte omdat het onderste gedeelte van het bosje meestal van slechtere kwaliteit is. Daarna haal de onderste bladeren eraf anders komen die onder de soil en dat gaat liggen rotten.
Als ze eenmaal de waterlijn hebben bereikt is het tijd voor de 1e snoei.
Je ziet ook dat het naaldgras voordat het de bodem is ingegaan al is gesnoeid.
Ik zag dat inderdaad. Op het moment heb ik er niks aan maar wie weet in de toekomst als ik toch zou besluiten CO2 toe te gaan voegen. Hoe ver plaats je de toppen dan uit elkaar? Heeft dat met de lengte van de bladeren te maken?
Bedankt voor je uitleg, weer iets erbij geleerd!
 
Hoe ver plaats je de toppen dan uit elkaar? Heeft dat met de lengte van de bladeren te maken?

Ligt een beetje aan het soort, maar in de regel mogen de bladeren elkaar net niet raken. Maar je hebt altijd weer uitzonderingen;
Rotala macandra moet je weer wijder uit elkaar zetten. (behalve de Rotalamacandra mini type 4) en Rotala green groeit het best als je 2 of 3 stengeltje bij elkaar plant.
 
Ligt een beetje aan het soort, maar in de regel mogen de bladeren elkaar net niet raken. Maar je hebt altijd weer uitzonderingen;
Rotala macandra moet je weer wijder uit elkaar zetten. (behalve de Rotalamacandra mini type 4) en Rotala green groeit het best als je 2 of 3 stengeltje bij elkaar plant.
Ik lees het al, als ik aan een plantenbak wil beginnen kom ik eerst bij jou in de leer :) Jij hebt dan ook al een berg ervaring daar zeg ik U tegen.
 
Jammer van je vorige scape, maar dit gaat volgens mij ook goed komen! Weet je ook al welke bewoners je toe gaat voegen? Of is dit nog even de twijfel voor de komende paar weken
 
Weet je ook al welke bewoners je toe gaat voegen? Of is dit nog even de twijfel voor de komende paar weken
Daar heb ik eigenlijk helemaal nog niet over nagedacht. Een schooltje neons lijkt me wel leuk.
Maar het is een bakje van 50l met weinig zwemruimte als alles volgroeid is. Dus ik moet daarvoor de hulp inroepen van forumleden
die verstand hebben van vissen die daar geschikt voor zijn.
 
Een roodvin meerval lijkt me een mooie voor deze scape. Deze man waardeert geen mooie bakjes :6:6;)
 
Ik begrijp je frustratie, als iets niet gaat zoals je wilt.

Ik vind het prachtig. Met 10%, 5% waarschijnlijk al, zou ik een tevreden mens zijn.
 
Ik begrijp je frustratie, als iets niet gaat zoals je wilt. Ik vind het prachtig. Met 10%, 5% waarschijnlijk al, zou ik een tevreden mens zijn.
Prachtig groene bak had je. Benieuwd wat het gaat worden met je nieuwe inrichting.

Ja, het bakje was best mooi en gezond, maar niet wat ik voor ogen had. Dus begin ik gewoon overnieuw.

Gelijk maar een tussentijdse update.
Je ziet dat links achterin de macandra haar bladeren als aan het afstoten is om plaats te maken voor nieuwe. De plant was al submersed maar gaat zich nu verder aanpassen aan mijn water-, voeding- en CO2 waarden.
Dus dat betekent simpelweg ander blad.
Maar afstoten van oud blad geeft ook een verhoogd risico op teveel organisch afval, dus ik moet er bovenop blijven met schoonmaak en oud blad verwijderen. Nog een 2 weken dan verwacht ik de 1e snoei.

20181103.jpg
 
Ben heel benieuwd, kan me zo geen voorstelling maken van een Aqua zonder echte hardscape.
Ziet er nu nog wel vrij rechtlijnig uit, maar dat zal de komende tijd wel veranderen al de boel lekker dichtgroeit.
Ga ik volgen dit bakkie :D
 
Niet veel te melden omdat alles vrij langzaam groeit.
Dan maar een pic van een binnengekomen bestelling uit China: vier metalen bellentellers en een inline diffuser.

Blijf me nog steeds verbazen over de prijs. Als ik dit spulletje hier in NL zou aanschaffen ben ik 70 euro kwijt ex verzending. In China betaal ik 20,- inkl verzending. Dezelfde verpakking, dezelfde sticker, hetzelfde doosje, hetzelfde produkt.

IMG_20181110_153936169.jpg
 
Niet veel te melden omdat alles vrij langzaam groeit.
Dan maar een pic van een binnengekomen bestelling uit China: vier metalen bellentellers en een inline diffuser.

Blijf me nog steeds verbazen over de prijs. Als ik dit spulletje hier in NL zou aanschaffen ben ik 70 euro kwijt ex verzending. In China betaal ik 20,- inkl verzending. Dezelfde verpakking, dezelfde sticker, hetzelfde doosje, hetzelfde produkt.

Bekijk bijlage 262100
Die bellenteller heb ik laatst ook laten komen, moet hem nog installeren. Voelt in ieder geval degelijk aan.
 

Terug
Bovenaan