alg door waterwissel?

Corydora-lover

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2019
Berichten
140
Leeftijd
59
Locatie
Luyksgestel
Website
weerstationluyksgestel.nl
Hallo,

Ik heb een vraagje.

Voor ik met de discussen begon, begin dit jaar, had ik zelden als in mijn bak, want ik gebruik CO2 en d planten deden het ook geweldig.

Sinds ik nu iedere week een grote waterwissel doe heb ik veel meer alg in mijn bak, ondanks de CO2 toevoer.

Wat kan ik hier aan doen, zodat het alg minder wordt en de planten weer een beetje aanslaan

Marcel
 
Bij de EI ververs je ook de helft en dat veroorzaakt geen algen. Met voldoende co2 zal het co2 peil snel weer goed zijn en dat is een schommeling die geen gevolgen heeft. Misschien zijn je co2 waarden niet stabiel over de hele week genomen of heb je tekorten.
 
Of je hebt te weinig fosfaat/nitraat door de grote wissels?
 
Ik zou eerst de waterwaarden eens gaan meten en niet zomaar de co2 opschroeven zonder te weten welk tekort er eventueel zit.
 
Nu stellen niet alle vissen een hoge co2 op prijs maar hoe dat voor de discus zit weet ik zo niet. Clownbotia s zul je veel minder zien bij veel co2.
 
Maar anderzijds is het zo dat je grote waterwissels doet om te verschonen en vervolgens CO2 toevoegt wat vergif is voor vissen. Vooral cichliden hebben behoefte aan schoon water en kunnen slechter tegen CO2 toevoeging en ook nitraat en fosfaat zijn eigenlijk ook afvalstoffen. Cichliden en een plantenbak is meestal daarom geen goede combinatie. Ik was al verbaasd dat het al zo lang goed gaat bij je wat ik je natuurlijk zeer gun ;)
Waarschijnllijk is het misschien schoppen tegen het zere been maar misschien beter een keus maken: plantenbak of discusbak (waar je dus gewoon regelmatig je planten gaat vervangen)
 
Maar anderzijds is het zo dat je grote waterwissels doet om te verschonen en vervolgens CO2 toevoegt wat vergif is voor vissen. Vooral cichliden hebben behoefte aan schoon water en kunnen slechter tegen CO2 toevoeging en ook nitraat en fosfaat zijn eigenlijk ook afvalstoffen. Cichliden en een plantenbak is meestal daarom geen goede combinatie. Ik was al verbaasd dat het al zo lang goed gaat bij je wat ik je natuurlijk zeer gun ;)
Waarschijnllijk is het misschien schoppen tegen het zere been maar misschien beter een keus maken: plantenbak of discusbak (waar je dus gewoon regelmatig je planten gaat vervangen)


Hmm, dat is dan toch voor interpretatie vatbaar veronderstel ik?
Ik zie hier toch ook posts van @sschot verschijnen en bij mijn weten snoeit hij meer planten dan dat hij ze vervangt? :p

En er zit ook co2 op die bak...
CO2 kan je inderdaad zien of gebruiken als vergif maar het wordt in aquaria niet gebruikt als vergif voor vissen,hé. Dat kan wel maar dat is nooit de insteek van aquarianen volgens mij...
Het wordt in bakken doorgaans toegevoegd als voeding voor planten. ;)
En in de juiste concentratie hebben de vissen daar geen last van...

Hoe dan ook heb ik de indruk dat @sschot gekozen heeft voor een combinatie van plantenbak en discusbak dus blijkbaar kan het wel. :deal:
Mits de juiste aanpak, de juiste planten en het nodige beleid inzake co2 en voeding is onderstaand voorbeeld alvast haalbaar...

https://aquaforum.nl/threads/akvastabil-mark-ii-160-x-55-x-60-sschot.100107/page-27#post-2036584
 
Ik denk inderdaad ook dat een bepaalde hoeveelheid co2 prima kan en je plantenbestand moet je daarop afstemmen en dus niet allemaal planten nemen die veel co2 vereisen.
 
Natuurlijk is het voor interpretatie vatbaar.
En ik ga er vanuit dat CO2 niet als vergif wordt gebruikt maar alsnog blijft het vergif ;). Hoe lang kunnen discussen dit handelen. Van bv ramirezies zijn we nu echt toch wel overtuigd dat ze helemaal niet tegen deze toevoegingen kunnen want dan gaan ze niet langer mee dan 6 maanden. Hoe zit dat bij discussen?
Ook @JosHut geeft bv duidelijk aan dat maanvissen CO2 toevoeging niet waarderen.
Geef alleen aan dat cichliden gevoelig zijn voor CO2-toevoeging en natuurlijk kunnen ze wel wat CO2 handelen maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ook @sschot heeft dit wel meegemaakt : https://aquaforum.nl/threads/akvastabil-mark-ii-160-x-55-x-60-sschot.100107/page-21
Leuk als het lukt en dat zeker wel gaan bij ervaren aquarianen. Maar als ik moet kiezen tussen vissen of planten is mijn keus wel duidelijk dacht ik ;):cool:
 
Ik heb net even gemeten en de waterwaarden zijn als volgt.
PH 6, NO2 <0.3, GH 5 KH 3, Dan zou het CO2 gehalte volgens mijn tabelleke 97 mg/l zijn.

ik heb al even niet meer gemeten ivm omstandigheden en ziekte, maar voor ik de discussen had zat ik op PH 7, NO2 <0.3, KH 4, CO2 8

Sinds ik wat lucht bij gegeven heb toen de discussen er waren, is het dus achteruit gegaan.

Moet ik nu juist CO2 bijgeven of minder?

Marcel
 
Heb je een foto van de bak Marcel, dat is even makkelijker kijken naar de algen en de soort planten.

Houdt er ook wel rekening mee dat planten soms een tijd nodig hebben om zich aan veranderde omstandigheden aan te passen.
 
Ik heb net even gemeten en de waterwaarden zijn als volgt.
PH 6, NO2 <0.3, GH 5 KH 3, Dan zou het CO2 gehalte volgens mijn tabelleke 97 mg/l zijn.
Nou, je vissen leven nog, dus zal er geen 97 ppm CO2 in het water zitten.
Dus ik heb twijfel aan je testkit of de manier van testen.
 
Ik heb net even gemeten en de waterwaarden zijn als volgt.
PH 6, NO2 <0.3, GH 5 KH 3, Dan zou het CO2 gehalte volgens mijn tabelleke 97 mg/l zijn.

:stars::help::eek:

Moet ik nu juist CO2 bijgeven of minder?

Als die 97mg/l zou kloppen dan had je nu vooral drijvende vissen denk ik eerlijk gezegd.

Edit: tegelijk gepost met Cornelius.
Maar zoals hij ook zegt: er klopt duidelijk iets niet...
 
Natuurlijk is het voor interpretatie vatbaar.
En ik ga er vanuit dat CO2 niet als vergif wordt gebruikt maar alsnog blijft het vergif ;). Hoe lang kunnen discussen dit handelen. Van bv ramirezies zijn we nu echt toch wel overtuigd dat ze helemaal niet tegen deze toevoegingen kunnen want dan gaan ze niet langer mee dan 6 maanden. Hoe zit dat bij discussen?
Ook @JosHut geeft bv duidelijk aan dat maanvissen CO2 toevoeging niet waarderen.
Geef alleen aan dat cichliden gevoelig zijn voor CO2-toevoeging en natuurlijk kunnen ze wel wat CO2 handelen maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ook @sschot heeft dit wel meegemaakt : https://aquaforum.nl/threads/akvastabil-mark-ii-160-x-55-x-60-sschot.100107/page-21
Leuk als het lukt en dat zeker wel gaan bij ervaren aquarianen. Maar als ik moet kiezen tussen vissen of planten is mijn keus wel duidelijk dacht ik ;):cool:


Ik geef je wel gelijk hoor.
Veel te vaak zie je mensen (die totaal onervaren zijn met co2) maar wat experimenteren met gas toevoeging in een bak met vissen en dan heb ik ook mijn bedenkingen.
Het kan wel natuurlijk maar dan moet je zeer omzichtig te werk gaan en echt met mini-stapjes de co2 levels opdrijven.

Ikzelf heb het anders aangepakt en heb eerst een jaar gespeeld met co2 in een plantenbak zonder bewoners. ;)
Want ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat de vissen altijd de eerste prioriteit moeten zijn!
 
Terug
Bovenaan