Vandaag na ongeveer een jaar de Hydor Pro 600 in gebruik te hebben, ben ik eigenlijk alleen nog maar enthousiaster geworden over deze pomp.
Ze zijn eenvoudig, zeer makkelijk en snel te reinigen, stil en hebben een prima standtijd voordat weer onderhoud nodig is.
Ik had een klein verschil ingebouwd tussen de rechter en de linker pomp, te weten van beneden naar boven:
mand 1
mechanisch middel
mechanisch middel
mechanisch fijn
mechanisch fijn
mechanich fijn
mand 2
siporax
mand 3
siporax
mand 4
siporax
mand 5
siporax
en bij de andere
mand 1
mechanisch middel
mechanisch middel
mechanisch fijn
mechanisch fijn
mechanich fijn
mand 2
siporax
mand 3
siporax
mand 4
siporax
mand 5
siporax
mechanisch fijn
Duidelijk verschil was dat bij de eerste pomp het biologisch materiaal beduidend minder slijmerige aanslag (bacteriën) had en dus ook geen enkele vorm van reiniging van het biologisch materiaal noodzakelijk was. De ene pomp heeft 6 maanden dicht gezeten, de andere 4 maanden. Echter dit tijdsverschil is niet de oorzaak, want de schoonste draaide het langst.
Het opnieuw primen en draaien is met deze pompen ook een fluitje van een cent, dus afkoppelen, open, schoon, smeren, dicht, vol en draaien is geen vervelende klus en zo gebeurd, en gelet op 1 x per half jaar ongeveer, ach waar praten we over.
Hadden ze dan niets kunnen verbeteren? Tsja, mogelijk een stroming van boven naar beneden, zodat je makkelijker bij je mechanisch deel komt. Maar wie weet valt er dan bij onderhoud wel weer meer vuil in je biologisch materiaal en is dat helemaal niet wenselijk. Ik plan 4 x per jaar een onderhoudsbeurt, maar op basis van de bevindingen kan dit dus lager uitpakken, gelet ook op de nu opgedane ervaring. Verder heb ik echt 0 te klagen en ben na 1 jaar nog zeer tevreden met deze pompen.