Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


links nog wat gerommeld. Rechts de diagonale hoek weer iets groter gemaakt.

Ik wil er een stuk hout bij. lekker groot en wat goed op zich zelf staat. Hierbij een beter beeld van hoe het licht is.

IMG_20191206_124038.jpg
IMG_20191206_124058.jpg
 
Voeg jij ook mineralen toe voor vissen?

Nee niet bij deze vissen. Deze zwemmen op puur leidingwater, waarbij ik wel 1 x per maand ze met Sanitol Zout "behandel" om interne problemen tot het minimum te beperken.

Ik heb ook nog 8 vissen die ik aan het groot brengen ben, hier zitten ook 5 stuks f1 jongen bij. Deze krijgen na iedere waterverversing wel mineralen aan het water toegevoegd. Dit om ze te ondersteunen in de groei en ter voorkoming van tekorten op dit vlak.
 
Even wat vraagjes.
Zie dat je de achterwand aan de buitenkant zwart heb beplakt.Bevalt dat?
En hoe verzorg jij de Hn Lelies?

Mvg ronald
 
Zie dat je de achterwand aan de buitenkant zwart heb beplakt.Bevalt dat?

Echt super, voor mij persoonlijk nooit meer iets in de bak, want op deze manier blijft het allemaal schoon, het is praktisch en ik vind het mooi!

En hoe verzorg jij de Hn Lelies?

Precies zoals Ton omschrijft. En ik zeg altijd, niet te diep poten, want ze steken liever iets boven het zand/grind uit, is mijn ervaring.
 
Gisteravond 2 stukjes (ahum) hout weten te scoren voor echt een schijtprijs......

Hoop hiermee de linkerhelft nog een keer opnieuw op te bouwen, en dan zo uit te komen, dat het ook "gewoon" naar het zin is. Het wordt nog even meten en puzzelen of het grootste stuk wel in deze vorm in de bak gaat passen.......

IMG_20191217_122237.jpg
IMG_20191217_122344.jpg


Wie ook hout zoekt, groot, divers en veel voor weinig, ga eens bij Hornbach Nieuwerkerk aan den IJssel langs, staan nu 2 grote metalen bakken vol
 
Even aan het tobben met ziekte, waarbij ik op dit moment nog niet weet wat ze mankeren.

Het gaat in verhouding al wel veel beter als afgelopen woensdag, maar ik ben er nog niet. Ik twijfel tussen parasitair en bacterieel.

Ik heb gegokt op het laatste, omdat ik het niet weet, dus ze zitten nu in de Baktopur Direct. Dag 1 en dag 2 dacht ik echt dat ze de pijp uit gingen, nu komen ze weer een klein beetje tevoorschijn, alhoewel nog niet gezond. Dus ik denk dat ik toch nog een paar dagen door ga, om te kijken wat er gebeurd.

 
Succes met de behandeling hoop dat het helpt.
En een vraagje, de vis die je ziet op 1.27 zijn die 2 lijnen littekenweefsel?
 
Oei dat is balen! Baktopur direct is een paardenmiddel, ik gebruikte dit altijd icm Flagellex. Want als de weerstand slecht is van een vis krijgen parasieten (die toch altijd ergens sluimeren) weer de overhand.
 
Heb je toevallig wat nieuw in je aquarium geplaatst....vissen...planten...hout?

Mvg ronald
 
Heb je toevallig wat nieuw in je aquarium geplaatst....vissen...planten...hout?

Ik heb een Echino en een stuk hout wat lang droog heeft gelegen in de bak gedaan, dus daar zou de oorzaak kunnen zitten.

Maar blijft de vraag, is het een bacteriële of parasitaire besmetting....
 
heb je ammoniak en nitriet nagemeten?
Misschien door het hout dat een en ander in onbalans is gekomen?
 
parasiet lijkt me sterk, die hebben een gastheer nodig toch?

Ja, maar als ik naar het verloop van het ziektebeeld kijk, dan had het daar wel alle schijn van, maar zal dat niet hier uitvoerig uit de doeken doen.


hoe gaat het nu met ze?

In verhouding een heel stuk beter. De eerste 3 dagen was ik er zo goed als van overtuigt dat ze dood gingen, zo snel en zo heftig reageerden ze ergens op. Stonden of lagen bijna plat op het zand met een zwarte kleur en een grijze bobbelige slijmhuid, heel langzaam ademend. Nu zie ik er weer 8, sommige zijn qua huid redelijk tot goed, een aantal is nog een grijze bende.....


heb je ammoniak en nitriet nagemeten?
Misschien door het hout dat een en ander in onbalans is gekomen?

Nee, maar dat geloof ik ook niet. De andere vissen hebben nergens last van en die zouden qua gevoeligheid dan ook wel reageren. Het stukje hout was ook zo klein dat ik niet geloof dat dit direct onbalans heeft veroorzaakt. Maar mogelijk zat hier iets op, wat de oorzaak is.

Met de baktopur direct kuur heb ik meteen de nieuwe stukken hout in de bak gedaan, zodat deze ineens mee ontsmet worden/zijn tijdens deze kuur.
 
Heb er nog niet echt veel verstand van.
Maar is het niet beter als je als wat je nieuws in je aquarium doet...hout en planten.
Eerst met die kuur behandeld? Voor je het aquarium in doet?

mvg Ronald
 
We zijn er nog niet, maar de negatieve lijn lijkt omgezet te zijn........

Ik kijk er in ieder geval weer positief tegenaan, wat een verschil met bijna 1 week geleden. Omdat de Baktopur Direct zo lijkt aan te slaan, zet ik deze toch nog maar even door.

Misschien even contact opnemen met een kweker?
Gedaan, maar die wist ook niet concreet te benoemen wat het zou zijn.

Maar is het niet beter als je als wat je nieuws in je aquarium doet...hout en planten.
Eerst met die kuur behandeld? Voor je het aquarium in doet?
In principe is dat niet nodig. Blijkbaar heb ik gewoon een keer pech gehad, om het maar zo te zeggen.

Dit is een risico bij alles wat je nieuw aan het aquarium toevoegd, of het nou scape, vissen, planten of bodem is, het kan iets te weeg brengen, maar meestal niet.....

Situatie nu

 
Nog even een foto van het 't begin.......

IMG_20191219_184429.jpg


Zoals bekend was de exacte oorzaak niet bekend voor deze uitbraak van ziekte. Het kan hout zijn geweest dat in de tuin heeft gelegen, het kan een nieuwe plant zijn die ik aan de bak had toegevoegd, en het kan ook iets anders zijn.

Na een zoutbad (omdat ik eerstelijns sterk het vermoeden had) dat het iets parasitairs was, ging het helemaal niet goed met de vissen en stonden ze zwart/grijs/gebobbeld doodstil en bewogen amper nog. Allleen een hele langzame ademhaling, verder niets.

Omdat ik daarna hard ging twijfelen, dus een Baktopur Direct kuur gedaan, met het idee, als het geen parasiet is, dan zou het wel een bacterie zijn. De eerste 3 dagen dacht ik echt, ik zit overal naast en het gaat echt niet goed.

Na de derde dag begon er herstel zichtbaar te zijn, zoals ook eerder gepost.

Nu is de kuur afgelopen (7 dagen) en heb ik groot ververst, een extra pomp met actieve kool toegevoegd om de rest medicatie uit te filteren en belucht ik nog even voor de zekerheid. Ik ben tijdens de kuur 1 Corydoras Sterbai kwijt geraakt. Oorzaak niet kunnen vasttellen. Verder heb ik afscheid genomen van de 2 kardinalen welke ik nog had (stokoud) omdat deze het ook heel erg zwaar hadden.

Omdat de bak toch schoon moest, meteen met het onlangs nieuwe hout de linkerhoek een niewe look gegeven. Persoonlijk ben ik hier meer tevreden over ten opzichte van alle andere opties die ik daar eerder heb gehad. Even aankijken of hier nog wat aan gesleuteld moet worden, of dat het gewoon okay is zo.



De planten hebben door de Baktopur wel een enorme klap gehad, dus die mogen bijna weer gaan herstellen. Nu brand er nog even 10% verlichting. Morgen weer een grote waterwissel. Actieve kool en beluchting eruit, plantenvoeding en Manaus Diploral erbij en de CO2 weer gaan aanzetten. En natuurlijk het licht weer wat verhogen. Ga weer beginnen met rond de 15 lumen en daarna weer wat opvoeren, maar denk niet dat ik terug naar de 20+ lumen wil, ik vond het persoonlijk te veel licht, dus de planten moeten het met minder doen, of anders mogen er evt. alternatieven voor gaan komen.

Opnieuw kijken hoe we de boel stabiel naar mijn zin kunnen krijgen, maar met een portie geduld, aandacht en blijven observeren. denk ik dat dat wel gaat lukken.
 
Goed nieuws! Fijn dat je de ziekte hebt overwonnen en geen Discus bent verloren.
 
Oud

IMG_20191205_153107.jpg


en nieuw

IMG_20191226_160354.jpg


Nog wel iets grijs door toevoeging van de Diploral, maar we gaan kijken of de boel weer op orde wil komen. Nu vooral zien te voorkomen dat er een amonium of nitriet piek ontstaat, dus spaarzaam voeren, en de PH hou ik op 7.2 of 7.1, voor een periode van een week of 4. Daarna gaat de PH weer wat verder omlaag naar 6,9 of 6,8 en ga ik de UV weer starten.

Hopelijk geen aanvullende bijzonderheden in de tussentijd die om nieuw ingrijpen vragen.......
 
Ik zie je topic wat laat. Ik denk dat je er goed aan heb gedaan uit te gaan van bacterieel. Ik zie wat aan gerafelde staarten en borstvinnen (als die zo heten bij discus die aan de zijkant) zwemmen.

Gezien jouw temperatuur zul je weinig parasieten soorten in je aquarium hebben die de rafelige staarten en vinnen kunnen veroorzaken. Wel kun je flagelaten hebben maar dit uit zich anders. Dit zul je wel herkennen als discushouder.

Bacterieel is heel lastig te bestrijden. Beter was wat langer te kuren maar je heb alles er al uit en je heb nog uv c erbij die ook nog wat opvangt. Helaas kan het zo weer de kop op steken.

Handig om de ergste rafelige exemplaren even een foto voor jezelf te maken van de rafelige stukken staart en vinnen. Vooral het exemplaar met die rafelige zijvinnen die is het duidelijkste en ws. het zwakst. Dan iedere week even een foto maken dan kun je vergroten en zien of het erger word. Ik weet verder niet in hoeverre de staarten/vinnen weer genezen/aangroeien bij discus. Het dunne weefsel tussen de vin stralen zal wel genezen en terug groeien maar kans dat de vin stralen niet aangroeien.

Niet om paniek te zaaien maar des te vroeger je weer in kunt grijpen des te meer kansen. Hoop natuurlijk dat het opgelost is verder.

Erg mooi aquarium. Erg rustgevend.:)

Edit; vergeten heb je lichten uit gelaten tijdens de kuur?
 
temperatuur is tussen de 27 en 28 graden
de ontlasting is "schoon", dus er is op dit moment geen uitbraak van flagellaten of wormen, daar heb ik via de microscoop naar gekeken
Het feit dat het nu beter gaat, stelt mij ook nog niet helemaal gerust. Ik heb nu 7 dagen gekuurd, getwijfeld voor langer, maar ook oog voor de andere vissen, die waren er "wel klaar mee".

Ik heb foto's, dus ik kan goed vergelijken. Het aangroeien van de vinstralen is geen probleem, je kan ze zelfs afknippen of afsnijden als hier een probleem mee is. Niet te ver, maar het groeit gewoon weer aan, dus daar ben ik totaal niet bang voor.

Edit; vergeten heb je lichten uit gelaten tijdens de kuur?

Tijdens de kuur heb ik wat zichtlicht aan gehad, een 10% verlichitng, op de dag zelfs te weinig om achterin de bak te kijken, maar dit vooral om te zien hoe er gereageerd werd. Of dit verschil maakt tov helemaal uit, dat weet ik zelf weer niet, daglicht is er ook wat, altijd......

Hartelijk dank voor je aanvullende reactie!!!!
 
Ik dacht dat discus altijd in watertje zaten met 30 + graden. Dan ligt parasieten anders maar wel fijn dat je een microscoop heb zodat je het een en ander zelf kunt uitsluiten.

Licht breekt wel werkzame goedje af maar 10 % licht zal geen heel groot verschil wezen. Wellicht heb je ook nog tussendoor ververst en bij gedoseerd waardoor je weer 100 % werkzaamheid heb toegevoegd.

Ik kijk ook altijd naar het gedrag van de vissen en soms is het niet anders dat je eerder met iets stop. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je kuur en vis dan dood gaat aan de medicatie. Ik heb ook wel in fases gewerkt. Je heb ook de bactopur als voer. Ik heb het nog nooit gebruikt maar kan me voorstellen dat dit ook een goede optie is omdat het dan rechtstreeks de vis in gaat. Bij mij is dat verder geen probleem omdat mijn vissen alles op vreten maar discus is meen ik nogal selectief qua voer. Als ze niet eten schiet dit ook weer niet op.

Wel raar dat ze zo heftig op het goedje reageren dat ze helemaal plat gaan liggen. Ik heb dit eigenlijk nooit zo mee gemaakt. Laatst heeft iemand nog een heel jong algen etertje erin gestopt als wijze van test (arm beest) maar die heeft het ook overleeft. Zo zie je toch maar weer dat de ene vis de ander niet is.

In ieder geval ga ik duimen dat je mooie discussen snel weer top fit zijn en je verder bespaart blijft van verdere ellende. Kan me voorstellen dat het toch allemaal stress was voor jou en de vissen.
 
Wellicht heb je ook nog tussendoor ververst en bij gedoseerd waardoor je weer 100 % werkzaamheid heb toegevoegd.

Iedere 2 dagen een 50% wissel (250 liter) en indd opnieuw bijgedozeerd, dus de werkzame stof werd in ieder geval ook weer bijgevuld.

Je heb ook de bactopur als voer.

Daar zal ik eens naar kijken, of ze het eten is natuurlijk de grote vraag, maar wel interessant om eens te experimenteren. Bedoel je Sera Bakto tabs? Deze heb ik namelijk wel in huis, maar echt eten........ haha

Ik heb ook wel vaker Baktopur Direct gebruikt, maar zoals deze keer heb ik ze ook nog nooit zien reageren. Denk dat het een heftige bacterie was, ook omdat het zo ontzettend snel ging. En die zal vast ff zijn gaan protesteren na toedienen van de medicatie, laat ik het daar maar op houden, want ze willen me geen ander verhaal vertellen.........

Ik blijf de komende weken om de 1 of 2 dagen een 50% waterwissel doen.

1. ter voorkoming van nitrietpiek
2. ter vermindering van de bacteriele druk

Hoop dat die combinatie genoeg is om ze weer helemaal sterk te krijgen. De komende 5 dagen ga ik ook Voogle toevoegen, puur ter versterking.
 
Ja bedoelde inderdaad de bakto tabs zit volgens mij ook nifurpirinol in. Ik heb ook nog een versie medicinaal koi voer staan maar ik denk dat dit te groot is voor discus. Bij koi dream Valburg hebben ze 2 soorten medicinaal voer ook een versie voor wormen meen ik. Ik denk niet dat je discus dit uberhaupt gaan eten want mijn sluiers vinden dit ook niet echt smakelijk en moet ik voor de rest uithongeren om ze dit te laten eten.

Mag ik vragen waarom jouw discus zo koel zitten? Puur om te begrijpen. Ik meende dat juist 30+ aanbevolen is om hun spijsvertering goed te laten werken en zo geen parasieten toestanden oplopen.

Ligt bij jou na de bactopur alles plat qua bacties waterwaardes of valt het mee?

Je hoef je in ieder geval de komende tijd niet te vervelen met verversen :D
 

Terug
Bovenaan